Help onze Kat krabt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nikkialex

Help onze Kat krabt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 12:23

Hoi!!
Wij hebben hier een poesje van 2 jaar oud,
Ze is heel lief alleen ze krabt vaak, als ik haar aan het aaien ben is ze in het begin erg lief, maar daarna krabt en bijt ze heel hard,
Net ook weer in me hand, ik ben het nu echt zat weet iemand hoe ik dit kan afleren?
We hebben al een plantenspuit staan enzo, maar ik wil niet dat ze me gaat haten ofzo haha.
Wie kan mij helpen?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:24

Dat heet opvoeden. Gaat ze je echt niet van haten ;)

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 12:26

GamblersCup schreef:
Dat heet opvoeden. Gaat ze je echt niet van haten ;)

Okee, dus dan toch maar met de plantenspuit?

chantal_bel

Re: Help onze Kat krabt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:27

niet alle katten houden van een uitgebeide aai over hun koppie.

Hier mept er ook 1 flink als ze er geen zin meer in heeft. Let eens op der lichaamstaal als ze weer krabt. Als de staart begint te zwiepen zijn ze er wel klaar mee.

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 12:29

chantal_bel schreef:
niet alle katten houden van een uitgebeide aai over hun koppie.

Hier mept er ook 1 flink als ze er geen zin meer in heeft. Let eens op der lichaamstaal als ze weer krabt. Als de staart begint te zwiepen zijn ze er wel klaar mee.

Dankje, dus als ze gaat zwiepen met der staart moet ik stoppen?

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:30

Heel consequent blijven optreden.

Als ze iets doet wat niet mag reageer je (correctie) en zorg dat de correctie ook steeds hetzelfde is. niet eerst de plantenspuit en dan ineens opsluiten..
Anders creëer je onduidelijkheid en dan kan de correctie niet duidelijk zijn... dus als ze 'dit' doet reageer jij het liefst altijd 'zo'.

Succes! Hou wel in je achterhoofd opvoeden kost geduld en tijd

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 12:31

lisem94 schreef:
Heel consequent blijven optreden.

Als ze iets doet wat niet mag reageer je (correctie) en zorg dat de correctie ook steeds hetzelfde is. niet eerst de plantenspuit en dan ineens opsluiten..
Anders creëer je onduidelijkheid en dan kan de correctie niet duidelijk zijn... dus als ze 'dit' doet reageer jij het liefst altijd 'zo'.

Succes! Hou wel in je achterhoofd opvoeden kost geduld en tijd

Dankjewel! Hier heb ik wat aan:D

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:33

Ik ga eerder mee met de andere reactie, sommige katten houden nu eenmaal niet van knuffelen.
Zo'n kat straffen kan juist ontaarden in een bange kat , die helemaal niet meer van genegenheid houdt.
Veel katten maken zulke periodes mee, is mijn ervaring, zijn ze een jaar ouder worden ze weer liever.
Gewoon niet te opdringerig zijn met je geknuffel, en poes verwennen met een snoepje als ze wel aangehaald wil worden.

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:35

ik heb er 1 gehad dat was een echte bitch. Ze kon je zomaar "aanvallen" als je langs liep.
Hebben der laten steriliseren en ze is heel hard veraderd. Blijft nog steeds wel "zeikerig" in de zin van dat ze niet op getilt wil worden dan bromt ze gelijk.

Als ze gaan zwiepen met de staart idd gewoon stoppen en de kat zijn eigen weg laten bepalen.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:36

als hier een kat mij krabt of bijt, word die door de kamer gegooid.. als hij/zij het extra doet
en inderdaad niet iedere kat houdt van uren lang geaait worden, leer je kat begrijpen.
wij hebben hier enkele poezen zitten die niet graag opgetild willen worden, anders gaan de nagels ook in mijn huid.

succes ermee

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:37

chantal_bel schreef:
ik heb er 1 gehad dat was een echte bitch. Ze kon je zomaar "aanvallen" als je langs liep.
Hebben der laten steriliseren en ze is heel hard veraderd. Blijft nog steeds wel "zeikerig" in de zin van dat ze niet op getilt wil worden dan bromt ze gelijk.

Als ze gaan zwiepen met de staart idd gewoon stoppen en de kat zijn eigen weg laten bepalen.

die heb ik ook gehad, die heb ik een emmer na gegooid en nu is die zo braaf als een lammetje

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:38

Inderdaad goed verwoord CM_!

Hou wel rekening met het karakter van de kat.

Als ze natuurlijk iets doet wat echt niet mag kan je reageren zoals ik eerder schreef
maar soms bijv, met dat aaien geven ze al van te voren aan dat ze het niet leuk vinden.

Krabben/bijten is dan gewoon een logisch reactie want jij heb de signalen niet opgevangen en katten hebben nou eenmaal alleen pootjes en een bekje om te reageren.

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 12:40

Okee dankjullie!!
Laatst bijgewerkt door nikkialex op 10-06-13 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:40

Ik sluit me aan bij chantal_bel, goed opletten op de signalen en op tijd stoppen. Andere signalen zijn stoppen met spinnen en oren naar achteren. Niet corrigeren met een plantenspuit of iets dergelijks. Met straf kun je het probleem zelfs verergeren. Ik heb ook een katje die dit deed. Ik ben gewoon beter op gaan letten en het probleem is nu opgelost. Daar is geen plantenspuit of ander soort straf aan te pas gekomen.

Probeer je ook eens in je kat te verplaatsen, hoe zou jij het vinden als iemand je blijft aaien ook al geef je aan dat je er geen zin meer in hebt? Het probleem is hier dat wij mensen de subtiele signalen van de kat vaak missen, maar je kat weet dat niet. Ze begrijpt niet waarom je niet ophoudt en ziet geen andere oplossing dan krabben.

edit: CM was me voor zie ik :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:42

Ok, nav een latere reactie van ts zie ik al dat ze geen idéé heeft van katten. Natuurlijk moet je je kat opvoeden. Maar niet straffen als je zelf zit "uit te lokken" ook niet door je onwetendheid. Laat het dier dan gewoon liever met rust. En opvoeden betekend niet slaan, dat zie ik zo vaak, zo fout en werkt toch niet bij deze dieren.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:42

Nou een kat opsluiten Lisem?Wat helpt dat? -O-

Ik denk dat je gewoon eerder moet stoppen met aaien.
En verder is het belangrijk om een kat nooit met handen en voeten te laten spelen als ze kitten zijn.Want dan is het nog schattig,maar later niet meer.

Ik denk dat je idd beter naar de lichaamstaal van je kat moet kijken.
Zo leer je vanzelf welke signalen ze geeft voor ze gaat krabben,en op welke plekjes ze het wel fijn vindt.Er zijn er veel die alleen maar bovenop de kop of op de rug geaaid willen worden.Buik vinden de meesten minder.

Bij veel katten scheelt het ook als je ze laat helpen. :j

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 12:44

GamblersCup schreef:
Ok, nav een latere reactie van ts zie ik al dat ze geen idéé heeft van katten. Natuurlijk moet je je kat opvoeden. Maar niet straffen als je zelf zit "uit te lokken" ook niet door je onwetendheid. Laat het dier dan gewoon liever met rust. En opvoeden betekend niet slaan, dat zie ik zo vaak, zo fout en werkt toch niet bij deze dieren.

Jaa iksnap je, maar ik sla der toch niet ofzo :s

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:48

Nee, dat was meer een opmerking tegen de mensen hier die katten wegsmijten enzo....

xxdooxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:00

Bliksem doet het soms ook wel eens. Ze gaat er dan heerlijk voor liggen en als je dan aan het aaien bent kijkt ze je ineens aan. Dat is voor mij al het teken dat het genoeg is geweest. Ze zwiept dan ook met haar staart heen en weer. Als je dan toch doorgaat krijg je meestal eerst een waarschuwingsbijtje en daarna een wat hardere. Vroeger klauwde en beet ze ook wel eens uit het niets, toen pakte ik haar beet en keek haar even boos aan het deed mn wijsvinger omhoog en zei pas der op! Daar schrok ze toen wel van en doet het nu ook niet meer.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:05

Wij hebben er ook een die helemaal niet van zomaar aaien houd, even twee keer over z'n bolletje en dan moet je nokken anders heb je een haal te pakken.
Vroeger was hij helemaal niet te aaien, niet omdat hij bang was, maar gewoon omdat hij niet wilde!
Nu hij wat ouder wordt (7) en de rust in hem keert kun je hem wat meer aaien als vroeger.
Hij komt nu ook vaker naast je liggen op de bank, iets wat hij vroeger nooit deed...
Voor de rest gewoon met rust laten, wij zeggen het onze gasten ook. Laat de kat met rust, aaien op eigen risico.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:44

Ik heb 2 katten gehad (nu nog 1) en beide deden het wel eens :j Ik ben er vrij zeker van (iig bij die 2 van mij) dat het een vorm van uitdagen/spelen is... Ik "vecht" terug :)) Zachtjes tegen hem aanduwen hand in zijn bekkie duwen koppie schudden, gewoon even lekker laten bijten en ja ik heb dan wat tand en kras afdrukken maar bij mij doet het geen pijn dus ik zit er niet zo mee.

James is 8 jaar alleen van mijn vriend geweest en die schrok zich elke keer het laplazerus. Ik was het van mijn kat al gewend, die vond het een prachtig spelletje en ik ook! Ze bijten ook stukken zachter dan wanneer ze in nood zijn ;)

De eerste keer dat ik het bij James deed schrok ie :') daarna werd het een heel leuk spelletje :)) Inmiddels weet ie dat het bij mij mag (af en toe onder voorwaarde ;)) en doet hij het bij andere een stuk minder.

Je zou een stevige handschoen ( en lange mouwen haha) kunnen gebruiken als je het eng vind en dat als spel aanleren, zo kun je het zelf ook weer stoppen. Jij blij kat blij! Beetje kattekruid op de handschoen en gaan met die banaan :P

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:28

Ik vind stoeien met een kat niet kunnen .
Katten hebben hele scherpe nagels en tanden en het zijn gewoon andere dieren dan honden.
Zulk gedrag moet je imo meteen negeren en niet tot stand houden of aanmoedigen.
Met een kat speel je anders,touwtjes,stokjes met veren om achteraan te jagen,speeltjes verstoppen ,dat vind een kat leuk.
Er zijn volgens mij echt mensen die denken dat je een kat hetzelfde behandeld als een hond,. :o

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:32

@bello2005 - .. " als hier een kat mij krabt of bijt, word die door de kamer gegooid."...
wat een asociale reactie.zit er een steekje bij je los ?
ik hoop niet dat je kinderen hebt..

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:34

:') Nou ik zeg nergens dat het moet, het is een optie. Puur wat mijn ervaring is met mijn beide katten.. Ben nog nooit door gebeten of tot bloedens toe open gehaald, enkel wat afdrukjes en lichte krasjes en ik gebruik geen handschoenen of lange moeuwen. En wat heeft een hond hiermee te maken?? Ik heb een hond en die wordt heel anders bezig gehouden dan de kat... Ieder zijn eigen spel toch? Je hebt er toch geen last van dat ik zo met mijn kat speel?

Traber schreef:
Ik vind stoeien met een kat niet kunnen .
Katten hebben hele scherpe nagels en tanden en het zijn gewoon andere dieren dan honden.
Zulk gedrag moet je imo meteen negeren en niet tot stand houden of aanmoedigen.
Met een kat speel je anders,touwtjes,stokjes met veren om achteraan te jagen,speeltjes verstoppen ,dat vind een kat leuk.
Er zijn volgens mij echt mensen die denken dat je een kat hetzelfde behandeld als een hond,. :o

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:41

Onze kat kreeg een tik met de krant of kussen; maar die krabde als hij te lang moest wachten op zijn eten (hing letterlijk in je benen) of als je op de stoel wou zitten waar hij zat. Hij moest wel zijn plek kennen, pijn hebben wij hem uiteraard nooit gedaan.
Werkte goed! Maar was met beleid; als ik hem aan het aaien was en ik lette niet op en miste zijn signalen en hij haalde uit? Dan deed ik niets, behalve de kat op de grond zetten.

Je merkte het verschil wel goed; was het gewoon zijn dominantie dan deed hij ons echt goed pijn, was het 'opgelet' dan was het een kleine hap of tik zonder pijn te doen.

Onze huidige kat tikt hooguit een keer als ze het knuffelen zat is, nou prima :j is in al die jaren hooguit 2 keer voorgekomen. Ze gaat uit zichzelf weg :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 10-06-13 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt