'Gaat ie heus niet dood aan'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

'Gaat ie heus niet dood aan'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 22:24

Ik ben soms wat kritisch op het gebied van het welzijn van dieren. Bijna altijd krijg ik dan de reactie: 'Gaat ie heus niet dood aan' waarom trekken mensen altijd het andere uiterste erbij? Alsof als het dier er niet dood aan gaat het goed gekeurd kan worden? Ik snap dat echt niet, misschien is het een manier om te relativeren? Maar waarom wil je alles relativeren? Waarom wil je niet gewoon het beste voor hebben?

antje_vip

Re: 'Gaat ie heus niet dood aan'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 22:25

Waarom zou je je konijn niet een keer mogen wassen? Ik ben ook gek op dieren hoor, al denk jij waarschijnlijk nu van niet...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 22:26

Haha. Was te snel geplaatst na die reactie :P Ik heb het de laatste tijd veel vaker zien staan dan die keer, maar nu viel me het wederom op dus vandaar dit topic.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 22:27

ik lees niks over wassen hoor.... :+
maar ik vind dat er niks mis mee is, cavia's moeten ook in bad hoor... anders werd er 1 van ons verstopt van achter....

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 22:28

Waarom zou je je konijn willen wassen dan?

Helemaal mee eens TS, gek word je er van. Mensen zijn zo egoïstisch..

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 22:30

Het gaat om dit filmpje Geryon: http://www.youtube.com/watch?v=HZ5sd8n_tC4

Ik snap je frustraties saskiakefie, als ik dat had geweten had ik het ook niet leuk gevonden.
Verder ben ik het met je eens, ach dat kan wel, gaat ze heus niet dood aan. Doe je bij jezelf toch ook niet :n

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 22:33

Waarom zou je je konijn niet mogen wassen? :s

(genoeg dingen waarbij je juist moet wassen om dingen te laten weggaan, denk aan schimmel etc.)

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 22:35

Wat een raar topic is dit? Ik heb het idee dat ik de helft mis?

Schattig dat filmpje hierboven, maar snap niet wat het met dit topic te maken heeft

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 22:36

Jeetje, arm konijn :n Lijken mij mensen die geen weet hebben van konijnen.

Maar het lijkt mij dat het topic niet per se over het wassen van konijnen gaat?

Wassen om medische redenen is in belang van het dier. Gaat het hier dus niet over.

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 22:36

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 22:38

Dispar_Vulgo schreef:

Schattig dat filmpje hierboven, maar snap niet wat het met dit topic te maken heeft

Is juist geen schattig filmpje.
Dit doet een konijn juist in uiterste stress, dan doen ze of ze dood zijn.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 22:40

Wij hebben hier ook een konijn dat zich van onderen niet zo goed schoonhield, moesten we ook wassen om dat schoon te krijgen... (snel klonters --> losweken...) of te "drapperig" dat het in de haren blijft zitten...

Ik ga hem niet inzepen of wat dan ook ;) maar hij moet wel op die plekken schoon zijn, niet dat het allemaal verstopt raakt!

Maar dan moeten we het ook even hebben over paarden poetsen --> ook slecht voor de "vacht" ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 22:40

Haha inderdaad laten we het niet hebben over wassen van konijnen. :) Ik had dit topicje beter morgen kunnen openen :P Want het was niet perse op dat topic gedoeld.

@Dispar_Vulgo: Misschien is dat wel de reden dat mensen zeggen: 'gaat ie heus niet dood van' omdat ze niet weten wat er mis mee is, onwetendheid. En in hun (onwetende) ogen ziet het er helemaal niet erg uit..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 22:41

Mensen doen dingen met dieren in hun eigen belang terwijl het totaal onnodig en nadelig voor het dier is. Maar ach, boeie, gaan ze heus niet dood aan.

Filmpje is daar een goed voorbeeld van. Al speelt daar denk ik ook de onkennis een belangrijke rol bij. Net als bij de reacties van sommige. Zoals het schattig noemen.

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 22:41

Dispar_Vulgo schreef:

omdat je een konijn nooit op zijn rug mag leggen omdat hij dan in schok kan raken.
+
Een dier hoort nooit gewassen te worden tenzij der medische redens zijn en als het gewassen wordt met middelen die niet schadelijk zijn voor het auto-immuun systeem.

Dit ik wat als kind heb geleert thuis en nog steeds hanteer.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 22:43

Ahaa vandaar die ophef. Ik heb nooit konijnen gehad, dus geen ervaring mee.

Maar waarom word hier dan een apart topic over gemaakt?
Laten we het dan álleen over TS haar stelling hebben!

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 22:44

Jeetje wat erg, zou mijn konijn zoiets nooit aandoen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 22:46

Afhankelijk van de gesprek/situatie denk ik dat het vooral uit onwetendheid gezegd word. Mensen zien er de ernst niet van in.
Al zou ik het me in sommige situaties wel voor kunnen stellen ik zeg het ook weleens.

Met betrekking tot het filmpje snap niet wat mensen daar schattig aan kunnen vinden. Ik vroeg me serieus af is het nu een levend konijn of is die dood. Lijkt me niet heel normaal.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 07-06-13 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 22:47

Ik vind dat filmpje van dat konijn in bad ook heel sneu. Ik was mijn konijnen echt nooit, nergens voor nodig.
Maar soms kom ik wel eens posts van jou tegen TS, voornamelijk als het om konijnen gaat, die wel erg ver doorslaan, bijvoorbeeld in dat topic waar er een konijn 2 tellen op de rug van een pony zat. En ja ik ben ook konijnenliefhebber maar ze zijn niet van satijn.

puagaus

ik ben het eens met de stelling van TS, het welzijn van het dier gaat voor je eigen plezier :j

Geryon

Lianne86 schreef:
Wij hebben hier ook een konijn dat zich van onderen niet zo goed schoonhield, moesten we ook wassen om dat schoon te krijgen... (snel klonters --> losweken...) of te "drapperig" dat het in de haren blijft zitten...

Ik ga hem niet inzepen of wat dan ook ;) maar hij moet wel op die plekken schoon zijn, niet dat het allemaal verstopt raakt!

Maar dan moeten we het ook even hebben over paarden poetsen --> ook slecht voor de "vacht" ;)

Lijkt mij eerder dat het konijn niet helemaal gezond en geen goede keutels heeft. Daarbij was je hem in zijn eigen belang.

Poetsen doen wij ook in het belang van de paarden. Beide dus niets met dit topic te maken.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 22:49

maar konijnen die naar een keuring gaan worden toch ook gewassen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 22:53

Het is ook echt een kul-argument, sterker nog, het ís geen argument voor wat dan ook. In plaats van uit onwetendheid maar roepen 'ach daar gaat hij heus niet dood aan', zouden mensen misschien beter zich kunnen verdiepen in een dier óf kunnen vragen 'goh, ik dacht dat dit geen kwaad kon, en het ziet er niet verkeerd uit. Waarom zou het dan verkeerd zijn?'. Direct roepen 'daar gaat hij niet dood aan' is eerder een vorm van verdediging/ oogkleppen opzetten... onwetendheid is één ding, maar bewust je kop in het zand steken in plaats van je af te vragen wáárom mensen ergens fel op tegen zijn en of er misschien een kern van waarheid in hun argumenten zit, dat is weer iets heel anders IMO.

Pelryo schreef:
maar konijnen die naar een keuring gaan worden toch ook gewassen?

Dat is misschien zo... maar is het daarom ineens goed (of niet meer slecht) voor ze :) ?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 22:57

MerelxG_R schreef:
Ik vind dat filmpje van dat konijn in bad ook heel sneu. Ik was mijn konijnen echt nooit, nergens voor nodig.
Maar soms kom ik wel eens posts van jou tegen TS, voornamelijk als het om konijnen gaat, die wel erg ver doorslaan, bijvoorbeeld in dat topic waar er een konijn 2 tellen op de rug van een pony zat. En ja ik ben ook konijnenliefhebber maar ze zijn niet van satijn.

Ik begrijp dat je dat ver door vindt slaan. Maar dat is wel weer puur een actie uit egoïsme omdat de mens het leuk vindt om een dier op een ander dier te zetten. Het ging me er niet zozeer om dat het konijn op de pony zit, maar om de risico's die dat mee brengen en omdat het konijn dan weer onnodig opgepakt moet worden. Maar goed misschien vond ik 6 jaar geleden de reactie die ik nu gaf ook over de top, dat kan maar die mening heeft zich door de jaren en de ervaring heen gevormd. Ik begrijp best dat je een andere mening hebt, die respecteer ik ook, ik vind het alleen jammer dat als ik een andere mening heb het gelijk gezien wordt als zeuren etc. :)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 22:58

Geryon schreef:
Lianne86 schreef:

Lijkt mij eerder dat het konijn niet helemaal gezond en geen goede keutels heeft. Daarbij was je hem in zijn eigen belang.

Poetsen doen wij ook in het belang van de paarden. Beide dus niets met dit topic te maken.

Konijnen hebben 's avonds/ 's nachts standaard een ander soort keutel, die zachter is :) Normaal maken konijnen dit zelf schoon door het op te eten zit voor hen ook weer veel voeding in.... Maar hij maakte dat dus niet schoon... Gewoon gezond dus, maar hij maakte het zelf niet goed schoon...

En nee, poetsen is niet altijd in het belang van het paard... Staat je paard in de winter zonder deken buiten, dan is dit slecht voor de vacht, deze wordt dan minder waterafstotend... Dus dan is het alleen handig om bij het zadel te poetsen zodat er niets schuurt, maar voor de rest er niet te veel mee te doen ;)

Hoeven invetten is ook zoiets wat ook niet vaak gedaan hoeft te worden, want dat is ook weer slecht voor de hoeven, toch zie je dat ook nog vaak genoeg gedaan worden, het is niet zo als bij mensen een soort handcreme wat sommige mensen wel lijken te denken :S