Vissen ineens allemaal dood

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lauura

Vissen ineens allemaal dood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 22:09

Paar dagen terug zijn onze vissen verschoond. Niks anders dan anders, altijd zelfde emmer etc. Nooit helemaal leeg. Sinds toen zei ik nog tegen mijn moeder wat hangen ze allemaal een beetje te hangen. Verder niet echt naar omgekeken. Tot gister er 1 vis voorbij zwom en deze had zo'n rare waas voor een oog. Andere oog was normaal maar ook niet veel achter gezocht, dacht vast nooit opgevallen..
Tot vanavond, lagen er 3 dood op de grond. Met waas over hele lijf. Zwommen er nog 3, een waarbij staart uiteinde ook wit aangeslagen was. Andere hele lijfje met een waas. Net nog eentje doorgespoeld, lag te happen op de grond tussen de stenen. De ogen zien eruit alsof ze blind zijn.

Er ''zwemmen'' er nog twee. We hebben de bak weer verschoond en morgen maar iets van AB halen bij de vissenzaak.
Ik vind het ook zo raar, ze zwemmen in een super grote bak en het ging erg goed. Ze kwamen als kleine visjes en werden maar groter en groter en super fel van kleur geworden. Wat kan het zijn van de een op de andere dag?

Deze vis leeft nog, je ziet een rare waas op de ogen en dat witte aan de staart.
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 5615_n.jpg
Laatst bijgewerkt door Lauura op 05-06-13 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:19

Heb je een foto? Wat voor vissen zijn het? In wat voor bak zitten ze? Hoe zijn je waterwaarden? Wat voor filter staat erop? Hoe ga je om met waterwissels?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 22:27

Foto heb ik net bijgevoegd. Goudvissen en 1 vis met van die bolle ogen. Zitten in en hele grote bak, 50 hoog, 80 lang en 50 breed ongeveer. Wat voor filter moet ik navragen dat weet ik niet precies. Water wissels 3 emmer eruit en 3 emmers erin ongeveer, altijd met de slang.

gabyfedde

Re: Vissen ineens allemaal dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:32

Doorgespoeld terwijl ie nog leefde? Arm dier, vries hem dan in ofzo...

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:34

Zou een bacteriële infectie kunnen zijn maar kan ook liggen aan slechte waterwaarden. Daarnaast zitten je vissen te klein en ververs je te weinig O:) Goudvissen (of sluierstaarten zoals op de foto) hebben minimaal 50 liter per vis nodig met een minimale bakmaat van 1 meter. Beste is om 1-2x per week 50% te verversen. Qua liters zit je hier aardig aan maar vergeet niet dat goudvissen enorme vervuilers zijn. Je hebt een bak van, als de maten kloppen want het is geen gebruikelijk formaat, 200 liter. Hier zou je toch zeker 100 liter van moeten verversen. Zou toch even de waterwaarden proberen te meten. Zou zonde zijn als er teveel nitriet of nitraat in het water zit en het daardoor komt. Anders is Esha 2000 goed spul voor de vissen.

Gabyfedde invriezen is een zeer slechte methode om vissen te euthanaseren! Diervriendelijk is om er gewoon een baksteen op te gooien, ze dood te slaan met een schep of ze eerste te verdoven met kruidnagelolie en daarna een overdosis kruidnagelolie toe te voegen (werkt verdovend, vis raakt uiteindelijk in coma). Ik vind doorspoelen terwijl het dier ook leeft NOT DONE!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:38

oke, dit ga je denk ik niet leuk vinden, maar ik tel uit je OP al dat je ten minste 7 sluierstaarten en 1 leeuwenkop in een bakje van 80 (die zijn meestal 80 x 40 x 40) cm hebt zwemmen? Dat is al een grote misser, want dat is veeeeeel te krap voor deze dieren. Als ik je foto zie, denk ik aan schimmel en dan vermoed ik dat die al gesluimerd heeft maar door de waterwissel (verandering in waarden) nu opeens is uitgebroken. Daarbij, levende vissen doorspoelen? das wel heul dieronvriendelijk zeg. Invriezen is een optie, maar dat vind ik ook niet vriendelijk. Ik had altijd een potje kruidnagelolie bij de hand voor wanneer het nodig moest zijn en hiermee kun je de vis onder narcose brengen en bij hogere dosering euthenaseren (zijn echt maar een paar druppels voor nodig). Je doet wat water uit het aquarium in een bakje, daar 2 druppels kruidnagelolie in en dan de vis er in. Binnen een paar tellen zal hij onder narcose zijn. Dan er nog 2 a 3 druppels bij in doen en visje zal overlijden. En dan kun je hem alsnog doorspoelen ;)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 22:40

Kan je die waardes zelf meten? Ze zijn ook net weer verschoond, las op internet nu een aantal keer verschonen om de rest te redden. Al denk ik dat dat te laat is. Waren er 6.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:42

daar heb je test strips voor, kun je bij de dierenspeciaalzaak halen. Je hebt ook druppeltesten, deze zijn nauwkeuriger, maar ook veel prijziger. Ik denk dat je met een potje teststrips al een heel eind komt. Ik hoop dat je de rest kunt redden en dan goed gaat lezen wat deze dieren nodig hebben qua onderhoud en ruimte, en ze dat gaat bieden.

6 is overigens nog te veel.. sterker nog.. met moeite zouden er 2 in kunnen (stelregel 50 liter per vis bij deze.. en je bakinhoud is 128 liter min inrichting en evt bodem).. en zelfs dan zijn er nog mensen die zeggen dat het te klein is.
Laatst bijgewerkt door Muronia op 05-06-13 22:49, in het totaal 3 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:46

Tja waarom hou je vissen als je er niks om geeft en ze levend in de wc dumpt en doorspoelt?

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:54

Ragdollcat schreef:
Tja waarom hou je vissen als je er niks om geeft en ze levend in de wc dumpt en doorspoelt?

Nounou.. Da's wel heel heftig gelijk.. :\
Denk dat het meer onwetendheid is dan onwil.

Leorah slaat de spijker op z'n kop met haar tips!
Ga eens google'n naar hoe de waterwaarden moeten zijn, hoeveel vissen je per hoeveel liter kunt houden etc etc, het is niet zo lastig te vinden, is mij ook gelukt! :D

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:54

Dat is wel erg kort door de bocht, wie zegt dat ze er niks om geeft? Veel mensen weten niks van vissen, net als ik. Ik heb op bokt gelezen hoe allemachtig veel ruimte ze nodig hebben. (Ik heb ook geen vissen ofzo) Maar ik wist het ook niet. Zie ze ook altijd in kleine kommetjes.
Maar om te zeggen dat ze er niks om geeft, dat is wel erg kort door de bocht.
Hoop dat TS hiervan leert want denk wel degelijk dat ze erom geeft, anders ging ze toch ook niet vechten voor het leven van de ander vissen?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 23:05

Klinkt als Witte Stip of Odinium. Onlangs nieuwe vissen/voer/planten gekocht?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 23:08

Witte stip is het niet, als je de foto bekijkt...

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 23:09

Sassol schreef:
Klinkt als Witte Stip of Odinium. Onlangs nieuwe vissen/voer/planten gekocht?

Alleen pas nieuw voer.. Maar gewoon goudvissen korrels die zakken naar de bodem?

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 23:10

Ragdollcat schreef:

Doe ff normaal, niet meteen gaan oordelen als je de helft niet weet.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 23:22

In de eerste instantie klinkt het een beetje als vinrot, maar ik weet niet of de ogen daar ook bij horen. Ik ben wel bang dat je aquarium echt te klein is voor de goudvissen, dit zal dus ook zeker een oorzaak zijn van de 'ziekte'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 07:52

ten eerste is het belangrijk om je waterwaardes te weten, inderdaad test strips halen bij de dieren/aquarium winkel...

verder lijkt het mij óf een schimmel óf een bacteriele infectie, schimmels kun je behandelen met esha2000, als dat geen resultaat heeft een paar dagen over actieve kool filteren en dan sera bactopur proberen, dat is tegen infecties...

wat voor filter heb je er in zitten? heb je er veel planten in zitten?

en helaas moet ik ook zeggen, je bak is te klein, ik weet niet hoeveel liter je bak is? maar regel staat dat je per goudvis 50 liter moet hebben... hier kom jij bij lange na nog niet aan, veel mensen vergeten dat goudvissen heel veel ruimte nodig hebben :)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 08:54

Helaas, de bak is leeg :(!

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:03

als je besluit nieuwe te nemen raad ik je aan de helebak grondig te reinigen, en dan pas nieuw water er in te doen, het water een paar dagen laten staan en dan via teststrips of door water in te leveren bij een dieren spiciaal zaak kijken of het water goed is. je grbruikt waarschijnlijk kraan water, en in een kraan kan kalk zich op geen hopen en dan komt er op een moment teveel kalk in het water voor ons kan dat geen kwaad maar voor vissen weet ik niet. zorg eerst dat de bak optimaal is en goed schoon is voor je er weernieuwe vissen doet, en lees even goed in hoeveel liter water per goudvis zodat je zekker weet dat je er niet te veel in hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:04

ik zou je bak inderdaad goed reinigen, niet met chemische middelen, een week leeg laten staan, nieuwe planten en grind/zand kopen :)

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:04

Je moet wel water in de kom doen....

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 09:20

Oh ja dat zal de fout geweest zijn ;)!

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:24

Sorry :+

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:34

Zonde Lauura dat al je visjes dood zijn!
Goudvissen kunnen heel erg oud worden heb ik ergens gelezen.
Helaas heb ik verder geen verstand van vissen houden, een maat van mij heeft koi karpers en die kan ik voeren daarmee heb je het ook gehad ook...

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:36

ziet er inderdaad uit als vinrot of een bacteriële infectie. ik ga mee met Frederieke_, Test je water voordat je aan nieuwe vissen begint, en zorg voor genoeg ruimte. Daarnaast kan je beter 1 x per week 20% van je water vervangen, ipv. meer water na een langere periode.

Goudvissen zijn viespeuken. :o Dus zorg ook voor een goed filter.
Spoel deze ook 1x per week goed uit.

Succes!