Liefhebbers van goudvissen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Liefhebbers van goudvissen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 23:48

Hoihoi,

Na meerdere jaren verschillende vissoorten gehad te hebben, zoals Kogelvissen, meerdere soorten cichliden en goudvissen (Uiteraard niet bij elkaar in :+) , besloot ik te stoppen met de aquariumhobby. Een jaar lang hebben we geen enkele vis in huis gehad.

Maar het begon toch weer te kriebelen ... Goudvis kriebels :D Er mocht wel weer een aquarium in de woonkamer, maar mijn zus, moeder en ik waren het eens over dat het echt goudvissen moesten zijn.

Dus wonen er de volgende vissen bij ons;
2cm; Chocolade Oranda
2cm; Chocolade - Wit Oranda
3cm; Zwart - Rood Oranda
3cm; Zwart Telescoop oog

Op dit moment wonen ze in een aquarium van 120 liter, met Eheim filter, filterzand op de bodem, meerdere planten en stenen. Hun maaltijden wisselen van Sera goudvisvlokken (Ondergedompeld, zodat ze zinken), Sera goudviskorrels, Sera Color korrels, verschillende groente's, diepvries en levende muggenlarven, watervlooien etc. Ze krijgen verschillende dingen verspreid over de dag.

Zijn er hier meer liefhebbers van Goudvissen? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 00:02

Ja ik heb er 2. Kom er morgen op terug. Maar ze zijn zo leuk. Zitten nu in aqua van 126 liter. Maar er komt dit jaar nog een 1.50 bak. Aangezien ze nu veelste klein zitten. Maar met om de dag verversen, vergroeien ze hopelijk niet.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 00:27

Leuk! :D Zijn het de ''gewone'' goudvissen, of heb je een kweekvorm? Omdat je bang bent dat ze vergroeien in 126 liter?

Sappos

Re: Liefhebbers van goudvissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 00:42

Goudvissen zijn leuk maar het zijn geen binnenvissen. Ze komen het beste tot recht in een vijver. Sluiers kunnen wel in een aquarium maar worden zeer groot en vragen dan ook extreem veel ruimte. Er wordt een richtlijn van 50 liter water per vis aangehouden met een minimale bakmaat van 1 meter. Liever nog 1.50 omdat ze graag een baantje trekken. Ik zou persoonlijk je vissen groter huisvesten, een bak van minimaal 1 meter en nog liever 1.20 en ruim 200+ liter. Ik heb 3 goudvissen en 4 sluierstaarten. De goudvissen gaan zeer binnenkort de vijver in zodat de sluiers alle ruimte hebben en mooi kunnen gaan groeien. Ik heb 2 ryukins en 2 fantails. De ryukins zijn een goede 5 cm en de andere 2 10 cm. De goudvissen zitten tegen de 10-15 cm aan.
Heb je een foto van jouw bak?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 00:53

Weet ik Sappas, daarom staat er ook ''Op dit moment'' ;) En mijn goudvissen zijn kweekvormen die prima in een aquarium gehouden kunnen worden, daar hebben we bewust voor gekozen inplaats van de gewone goudvis.

Uiteindelijk hebben ze 50 liter per vis nodig, maar dan zijn ze ook geen 2/3 centimeter meer. Beter gezegd, in vergelijking zitten ze op dit moment groter. De soort die ik heb word een flinke hand vol en dan hebben ze 50 liter nodig (Al vind ik dat wel weinig en wil ik ze als volwassen vissen niet zo klein hebben), nu zijn ze 2/3 centimeter en zitten ze per vis op 30 liter.

Vandaar ook mijn vraag aan Love_Western over welke soort ze heeft, omdat 2 Oranda's bijv. genoeg hebben aan minimaal 100 liter (Al is groter altijd beter uiteraard) en de kans op vergroeien dan erg klein is.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 06:07

Wat top om te horen dat jullie je wel ingelezen hebben over het hoe en wat met goudvissen! Hopelijk dat meerdere mensen met goudvissen/sluierstaarten dit topic lezen en in gaan zien dat onder andere zo'n groot aquarium echt nodig is.

Ik heb op het moment geen sluierstaarten vanwege niet genoeg interesse en geld om zo'n groot aquarium en alles er om heen aan te schaffen. Maar ooit zou ik graag een grote bak hebben!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 06:15

Ik heb er een, weet niet goed wat ik ermee moet :+ .
Vriendin had er een in een kom en wilde 'm doorspoelen, heb 'm toen overgenomen en een grotere bak en een vriendje gekocht. Die heeft het niet overleeft en als ik jullie maten zie is de bak nog te klein... Maarja, door de w.c. spoelen leek mij ook niks....

LucasM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 06:26

Ik heb 2 sluiers (ryukin en een demekin ) in een 160 L bak
de vissen zijn 17 en 18 cm

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 06:28

ruitje schreef:
Ik heb er een, weet niet goed wat ik ermee moet :+ .
Vriendin had er een in een kom en wilde 'm doorspoelen, heb 'm toen overgenomen en een grotere bak en een vriendje gekocht. Die heeft het niet overleeft en als ik jullie maten zie is de bak nog te klein... Maarja, door de w.c. spoelen leek mij ook niks....

Goudvissen hebben heel veel ruimte nodig. Bij ons zitten ze buiten in de vijver. Die is zeg maar een cirkel van 5mtr doorsnee en dan half en 1,5 diep. Dan groeien ze lekker... Helaas lusten de reigers ze ook.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 06:45

Die van mij is heel klein met meer staart dan vis, toen hij kwam was hij een 'prop' (heel dik en hij zwom weinig) , hij is nu wel wat mooier in model vind ik. Ik heb ook vaak de zuurstofpomp aan staan, dan zwemt hij lekker mee op het stroompje. In die kom lag hij eigenlijk alleen maar op de bodem :( ... Maargoed, gezien het geloof ik de ena kleinste bak is van de intratuin kom ik nooit aan die afmetingen waar jullie 't over hebben :o ...

Moet zeggen dat ik er ook niet veel lol in heb, maar ik ben ook niet zo'n vis/cavia/konijn persoon :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 08:27

Hallo,

Goudvissen horen idd in een vijver thuis. Alhoewel sluiers er ook prima inkunnen. En vind het sneu om te lezen dat hier meerdere goudvissen te klein zitten.

Ze hebben idd over minimaal 50 liter per vis. Maar er is een discussie over de Ryukins en Oranda’s. Deze zouden aan 50 liter niet genoeg hebben. Omdat deze soorten over het algemeen grote vissen worden. De kleinere soorten zoals fantails (de standaard sluierstaart) en Ranchu’s zijn wel 'geschikt' voor 50 liter per vis.

Ook zijn oranda's over het algemeen wat gevoeliger. Daarom is het van groot belang dat het water niet vervuild raakt. Omdat ik een rode moor en red cap oranda heb. Ververs ik mijn bak nu om de dag. Ook omdat een sluierstaart een hormoon afgeeft en zodra dat te veel word in het water. Deze stopt met groeien. Wat dus kans geeft op vergroeiingen. Met de juiste zorg kan een sluierstaart zo ruim 15 cm groeien in een jaar.
Citaat:
Naast de grootte van het aquarium en de filtratie is ook het water verversen van groot belang. Sluierstaarten scheiden een soort groeiferomonen uit, wanneer er veel van deze feromonen in het water aanwezig zijn zal de groei van een sluierstaart belemmerd worden. Het lichaam groeit niet, maar de vinnen, ogen en ingewanden groeien wel gewoon door. Vergroeide ingewanden kunnen tot complicaties en veel pijn zorgen, en extreem lange (vergroeide) vinnen worden zwaar en belemmeren een sluierstaart in zijn doen en laten. Door water te verversen haal je feromonen uit het water en kunnen sluierstaarten gezond uitgroeien. Afhankelijk van de grootte van het aquarium en de bezetting houdt ververs je minstens 1x in de week 30-50% van het water (of meer/vaker).

bron:http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1116989&page=2

Ik zelf reken meer liters per vis. Zo'n 150 liter. Puur omdat dit grote vissen worden. En er een zeer goede pomp opzetten, die minstens 3 x in een uur de hele bak filtert. Hoe meer hoe beter. En meerdere keren per dag voeren. Van diepvries tot plantaardig voedsel.

Met de juiste verzorging en de juiste aantal liters, zullen ze de deze lengte bereiken:
Afbeelding
Deze persoon houdt zijn vissen in een kweekbak/quarantaine bak van 800 liter.

Dit zijn mijn sluiers. Winky (redcap) kwam 17 maart net zo klein binnen als Blinky. En zie nu het verschil :D
Afbeelding

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 13:03

De discussie waar jij het over hebt is mij ook niet onbekend en in diezelfde discussie is te lezen dat Fantails net zo goed groot worden als Oranda's en ze beide beter minimaal 80 liter kunnen hebben. Maargoed ik denk dat je op die manier altijd wel kunt blijven rellen over wie goed is voor zijn goudvissen is en wie niet, want 80 liter is net zo goed weinig voor een volwassen goudvis. Maar de minimale maten zijn zoiezo niet geweldig voor welke vis dan ook, het is dan ook niet voor niets minimaal.

Ik kijk meer naar mijn vissen en naar wat ik met mijn andere goudvissen (+20cm) ervaren heb. En mijn ervaring is dat jonge goudvissen prima kunnen opgroeien in een bak van 120 liter, beter gezegd, mijn ervaring is dat ze groter en gezonder worden als ze niet met 2/3 centimeter in een gigantische bak gegooit worden.
Daarom houd ik nieuwe jonge vissen eerst wat kleiner. En als ze wat groter en dikker zijn, dan gaan ze over naar een bak waar ze meer dan genoeg ruimte in hebben.

Maargoed, leuke sluiers heb je! :j

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:05

Gelukkig heb je je goed ingelezen! En ben je niet de zoveelste die impulsief wat goudvissen in een kom kiepert _/-\o_ +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:23

Daphne__ schreef:
De discussie waar jij het over hebt is mij ook niet onbekend en in diezelfde discussie is te lezen dat Fantails net zo goed groot worden als Oranda's en ze beide beter minimaal 80 liter kunnen hebben. Maargoed ik denk dat je op die manier altijd wel kunt blijven rellen over wie goed is voor zijn goudvissen is en wie niet, want 80 liter is net zo goed weinig voor een volwassen goudvis. Maar de minimale maten zijn zoiezo niet geweldig voor welke vis dan ook, het is dan ook niet voor niets minimaal.

Ik kijk meer naar mijn vissen en naar wat ik met mijn andere goudvissen (+20cm) ervaren heb. En mijn ervaring is dat jonge goudvissen prima kunnen opgroeien in een bak van 120 liter, beter gezegd, mijn ervaring is dat ze groter en gezonder worden als ze niet met 2/3 centimeter in een gigantische bak gegooit worden.
Daarom houd ik nieuwe jonge vissen eerst wat kleiner. En als ze wat groter en dikker zijn, dan gaan ze over naar een bak waar ze meer dan genoeg ruimte in hebben.

Maargoed, leuke sluiers heb je! :j

Als ze kleiner zijn kun ze prima in een kleinere bak. Ik merk ook aan mijn kleine telescoopoog dat hij het nog niet prettig vind in deze bak. Hij bezoekt altijd plekjes op wat goed beschut is. Terwijl de red cap hele tijd actief rond zwemt. Enigste wat ik wil voorkomen is dat ze vergroeien. Vandaar dat ik vaak het water ververst, zodat er niet te groeihormonen in terecht komt. En een goede pomp.

En de minimale maten zijn idd niet geweldig. Daarom probeer ik goed naar mijn vissen te kijken wat ze prettig vinden of niet. En lees ik graag ervaringen van anderen. Ieder heeft zijn aan eigen aanpak. En wil kijken wat de juiste aanpak voor mij is.

Maar dat andere stukje was ook in het algemeen bedoeld. Zodat hopelijk de mensen die hun sluiers wel in een kom houden of veelste klein bak, deze zich gaan bedenken.
Maar nu ben ik ook benieuwd naar jouw sluiers :j

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 14:30

Oh oke, ik dacht dat je bedoelde dat mijn jonge vissen op dit moment veel te klein zaten, vandaar mijn reactie :Y)

Ik zal zo eens kijken of ik foto's van ze kan maken! Is altijd zo'n kunst, vissen op de foto zetten :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:35

Daphne__ schreef:
Oh oke, ik dacht dat je bedoelde dat mijn jonge vissen op dit moment veel te klein zaten, vandaar mijn reactie :Y)

Ik zal zo eens kijken of ik foto's van ze kan maken! Is altijd zo'n kunst, vissen op de foto zetten :+

Nee ik las sommige reacties hier, waar wel duidelijk was dat ze te klein zitten. Maar ik weet dat jij goed zorgt voor je dieren. Dus ik weet zeker dat jij wel in de gaten houdt wanneer deze bak te klein wordt :D Maar mijn oranda is al een stuk groter al 3 a 4 cm. En heeft al een moeilijke start achter de rug. Heeft in een te kleine aquarium tussen veel tropische vis gezeten. Dus ben extra voorzichtig met hem. En hij is dus al een beetje vergroeid. Vandaar dat ik wil dat hij niet verder vergroeid en hoop ik dat het nog een beetje bij trekt.

En is idd een kunst en je moet soms veel geduld hebben :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:56

Vissen <3

Heb nu een zieke vis in de vijver, maar waar ik voor mijn aquarium visjes zo iets kan regelen (aparte bakjes)... Moet ik nu even kijken := misschien dat ik de vis in het bad doe, iemand nog een ander idee?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 14:39

Hoe groot is hij? En wat heeft hij? Als je niet verwacht dat het lang duurt voor hij beter is, zou ik kijken naar een grote curverbak oid. Maargoed dat word ook wel erg krap als het al een grotere vis is :=

Afbeelding
1 Van mijn Oranda's :Y) (Water is wat troebel omdat ik bezig ben geweest met de planten)
Hoop dat hij deze kleur blijft houden, maar ben er een beetje bang voor... Op de foto zie je toch wel een beetje oranje gloed :=

Heb gisteren watervlooien voor ze gekocht, maar die zijn dus te klein, ze happen de grotere wel op maar de meesten zwemmen nogsteeds in het aquarium :+
Straks krijgen ze mais en maden, ben benieuwd hoe ze die vinden.

Heb ook nog Levende rode muggenlarven, levende tubifex, diepvries gepelde en gemalen garnalen + vitamines, groentes voor herbivoren en nog rode muggenlarven vita+ besteld bij diervoeders ronald.

Echt een aanrader, diervoeders ronald. Heel goedkoop, betaal 2.50 in de dierenwinkel hier voor 100 gram rode muggenlarven (diepvries) en bij diervoeders ronald 1.05 voor 100 gram! En eigenlijk is alles er heel goedkoop. Ze brengen het ook aan huis voor 3 nogwat als ik het goed heb :j
Laatst bijgewerkt door Daphne__ op 06-06-13 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 14:41

Denk wel dat ie van kleur veranderd. Zijn soms net toverballen.

Mijn kleine zwemt de hele bak door, zolang het licht maar uit blijft.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 14:44

:wave: ik heb vijf vissen in mijn vijver (ongeveer 3 x 1,5 en anderhalve meter diep)
2 sluierstaarten en 3 goudvissen: een gele, een oranje, en een rode. de sluierstaarten zijn er later bij gekomen dit voorjaar. Maar nu heb ik een vraag: kunnen die met elkaar paren? want nu zijn ze volop bezig 'achter elkaar aan te zwemmen zeg maar :P

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 14:54

Hier ook een vissenfan, maar het is de laatste tijd flink ' mis' gegaan waardoor we nu belachelijk veel vissen hebben :=
We hadden ( half jaar geleden) een groep van ongeveer 40 goudvissen in onze vijver. Kweekte eigenlijk uit zichzelf, en vijver hield zich mooi in stand. Vijver hadden we trouwens door koophuis overgenomen van de oude bewoners.

Maaaaaaaar..... De laatste tijd wisten veel kennissen ons te vinden die van hun vissen afmoesten ( ok.. Eentje heb ik op aangedrongen, die had twee goudvissen in een bakje van 20 cm zwemmen...), maar sommigen die ' een visje erin willen doen' kwamen met 20 stuks aan...
En natuurlijk net toen ik er niet was........

Eindresultaat na een winter ( natuurlijke selectie, gaan er altijd enkele dood) niet MINDER goudvissen, maar hebben er nu zo'n 70 inzwemmen......

Oftwel..... Tot op heden doet alles het goed, en zijn de waterwaardes OK, maar ik geloof nooit dat onze vijver, ondanks dat hij best groot is, voor zulke aantallen gemaakt is.
Wat voor eventuele consequenties kunnen we voorzien als dit aantal in stand blijft?

Goudvissen varieren van 2 cm ( de meeste eigenlijk) tot flinke goudwindes. De vijver zelf is denk ik... Metertje of 5.5 lang en denk zo'n 2.5 meter breed.
Diepte ene kant ( we hebben er een brug overheen lopen ) is tot de knie, andere kant geen idee, maar een stuk dieper, kan de bodem niet zien in ieder geval.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 10:50

Die oranda ziet er echt slecht uit. Mager en vergroeid :(

Zo hey Lowara, 70 is wel veel. Tje je zou verwachten dat natuurlijke selectie wel wat doet maar blijkbaar doe je het gewoon te goed ;)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 10:51

Klopt Sappos, hij komt gewoon uit een dierenwinkel... Zat met zeker 100 anderen in een bakje van zo'n 80 cm -O-

Oh en er zat een papier op de bak dat ze niet weg mochten omdat ze ziek waren, maar omdat hij geen stip meer had, mocht ik hem toch meenemen. Dat zal ze ook geen goed gedaan hebben :(

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 12:45

Aaah arm beestje :(:) hopelijk wordt ie snel groot en dik

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 15:07

Ik heb net 3 mossels van +- 10 cm gekregen van m'n moeder :D Had gelezen dat zoetwatermossels het water filteren, zo'n 50 liter per dag per mossel. Met goudvissen is dat natuurlijk altijd mooi meegenomen en vind het nog wel leuk staan ook.

Vind m'n kleine oranda er vandaag al wat beter uit zien, hij is ook actiever. Hij heeft dan ook al behoorlijk wat op sinds hij hier woont, watervlooien, rode muggenlarven, korrels, vlokken, mais, sla, wortel... :Y)