Hallo,
Goudvissen horen idd in een vijver thuis. Alhoewel sluiers er ook prima inkunnen. En vind het sneu om te lezen dat hier meerdere goudvissen te klein zitten.
Ze hebben idd over minimaal 50 liter per vis. Maar er is een discussie over de Ryukins en Oranda’s. Deze zouden aan 50 liter niet genoeg hebben. Omdat deze soorten over het algemeen grote vissen worden. De kleinere soorten zoals fantails (de standaard sluierstaart) en Ranchu’s zijn wel 'geschikt' voor 50 liter per vis.
Ook zijn oranda's over het algemeen wat gevoeliger. Daarom is het van groot belang dat het water niet vervuild raakt. Omdat ik een rode moor en red cap oranda heb. Ververs ik mijn bak nu om de dag. Ook omdat een sluierstaart een hormoon afgeeft en zodra dat te veel word in het water. Deze stopt met groeien. Wat dus kans geeft op vergroeiingen. Met de juiste zorg kan een sluierstaart zo ruim 15 cm groeien in een jaar.
Citaat:
Naast de grootte van het aquarium en de filtratie is ook het water verversen van groot belang. Sluierstaarten scheiden een soort groeiferomonen uit, wanneer er veel van deze feromonen in het water aanwezig zijn zal de groei van een sluierstaart belemmerd worden. Het lichaam groeit niet, maar de vinnen, ogen en ingewanden groeien wel gewoon door. Vergroeide ingewanden kunnen tot complicaties en veel pijn zorgen, en extreem lange (vergroeide) vinnen worden zwaar en belemmeren een sluierstaart in zijn doen en laten. Door water te verversen haal je feromonen uit het water en kunnen sluierstaarten gezond uitgroeien. Afhankelijk van de grootte van het aquarium en de bezetting houdt ververs je minstens 1x in de week 30-50% van het water (of meer/vaker).
bron:http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1116989&page=2
Ik zelf reken meer liters per vis. Zo'n 150 liter. Puur omdat dit grote vissen worden. En er een zeer goede pomp opzetten, die minstens 3 x in een uur de hele bak filtert. Hoe meer hoe beter. En meerdere keren per dag voeren. Van diepvries tot plantaardig voedsel.
Met de juiste verzorging en de juiste aantal liters, zullen ze de deze lengte bereiken:

Deze persoon houdt zijn vissen in een kweekbak/quarantaine bak van 800 liter.
Dit zijn mijn sluiers. Winky (redcap) kwam 17 maart net zo klein binnen als Blinky. En zie nu het verschil