Loslopende (valse) honden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xSCWx

Loslopende (valse) honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 22:57

Verdorie,
Vorig jaar mei is onze witte herder gepakt door een stafford. Aardige wond aan overgehouden. Z.s.m. weer met andere honden laten spelen en na enkele weken was ze weer de oude.
Zojuist laat ik onze hond even buiten plassen en er komen 2! Stafford LOS op ons afgelopen. De 1 (reu?) was erg agressief en probeerde haar te pakken. Gelukkig hoorde mijn vriend ons en trok onze hond naar binnen.
De man verontschuldigde zich, beide armen zitten in het gips dus kan de honden niet aanlijnen.
Verdomme daar heb ik toch niks mee te maken, ik zit zometeen met een bange of valse hond!
Ik word hier zo moedeloos en boos van -:(-
*Spuugt gal* sorry bokkers, pfff word er gek van.
Als je je hond niet aan de lijn kan houden zorg je dat iemand anders ze uit laat.
Ik weet toevallig dat ze hier met de buurhonden ook al mot hebben gehad en ze los liepen.
Onze hond heeft gelukkig geen wond door snel handelen van mijn vriend.
Dit is echt mijn pech week, ben zondag naar van een paard gevallen waarvan ik nog revaliderende ben |( pfff, gelijk weer overal pijn, hoeveel pech kan een mens hebben

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 23:01

Ja voor heel veel mensen is het teveel moeite om honden aangelijnd te houden. Heel irritant.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 23:08

Ik zou toch echt even flink gescholden hebben op die vent. Ik heb namelijk zwaar respect voor de bek van een stafford en moet er niet aan denken dat mijn hond er tussen zou komen te zitten.
Ja lekker dan, omdat hij zijn armen in het gips heeft, moet mijn hond maar naar de DA?

Natuurlijk kan er altijd een keertje ruzie ontstaan, niet alle honden liggen elkaar. Maar een hond die losloopt en meteen ergens op afvliegt, nee dat pik ik niet. (En geef die hond dan gerust een trap VOOR hij bij mijn hond is wanneer hij niet naar gebrul luistert)

xSCWx

Re: Loslopende (valse) honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 23:14

Ja ik was eigenlijk zo geschrokken dat ik niet kon schelden... Wist niks te zeggen...
Ik ging voor mijn hond staan waardoor de hond eerst langs mijn moest, maarja mijn hond vloog ineens langs me heen waardoor de stafford kans kreeg op haar af te gaan.
Had ik de lijn niet los gelaten had hij haar in de kop gepakt.
Stond wel te trillen zeg jeetje

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 23:19

Ik houd mijn hond ook altijd achter me als er een vervelende hond in de buurt is die ik op afstand wil houden (vals of niet). Ik wil namelijk niet dat hij dingen gaat regelen, dat gaat namelijk een stuk ongecontroleerder.
Ik loop liever zelf de kans een wond op te lopen dan dat ik mijn hond laat grijpen. Dat ik vind ik mijn verantwoordelijkheid als roedelleider tegenover mijn hond. Hij moet naar me luisteren, ik bied veiligheid en eten.

Maar goed, dat zijn systemen die bij mij ingebouwd zijn vanaf m'n 10e (1e uitlaathond), toen had ik dat verantwoordelijkheidsgevoel al. Kan me voorstellen dat als je dat niet hebt, je daar niet aan denkt.
(Het systeem om je hond achter je te houden bedoel ik dan, uiteraard bedoel ik niet te zeggen dat je geen verantwoordelijkheidsgevoel hebt)

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 23:22

Het is jammer dat zulk soort honden vaak in de verkeerde handen vallen (misschien is dit niet het geval hoor, correct me than)

Het is inderdaad niet de bedoeling als meneer zijn hond(en) niet aan de riem kan houden, dat jou hond maar opgevreten mag worden.. :(.

Ben ik het niet altijd mee eens Sassol. Meestal regelt het zich zelf wel. Het hoeft niet altijd te uiten in een gevecht. Meestal als wij, mensen zich er mee bemoeien, kan het soms wel op een gevecht uitlopen door bepaalde spanning ect ect.

Alleen in een situatie als dit, snap ik heel goed dat je je hond achter je houd. Als je het voornamelijk bij zulk soort situaties bedoeld :+

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 23:28

Ja het is uiteraard niet dat ik mijn hond altijd achter me houd bij het zien van een hond. Hij mag gewoon lekker spelen en snuffelen met andere honden. En zoals ik zei: niet alle honden liggen elkaar en dan wil het nog wel eens uitbreken tot een gevechtje. Dat vind ik dan geen probleem en zal ik de andere hond ook echt geen schop verkopen.

Maar er zijn soms van die opdringerige honden, dan weet ik dat mijn hond daar geen zin in heeft en het dus geen gezellige boel wordt. Ik wil dan dus gewoon doorlopen, ondanks dat er een opdringerige hond mee blijft lopen. En dan moet mijn hond dus achter me blijven zodat ik tussen hem en de opdringerige hond loop, ik stuur de hond weg.
Honden die dus van een afstand al grommend erop af stormen, die lopen tegen mijn schoen aan als ze niet opletten O:)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 23:29

Haha Sassol, ik snap je. Alleen probeerde ik mijn hond wel achter me te houden, ik had alleen de riem op zijn langste punt vast. Dus toen ze langs me rende had ze toch zo'n 2m speling.
Overig heb ik vanaf mijn 6e al een hond, deze heb ik ook menig maal behoed voor een aanval, maarja, die bleef wel achter me staan zodat ik de aanvallende hond rustig vast kon grijpen. De aanvallers werden dan ook vaak gelijk rustig.
Helaas, deze doos van me :+ wilde naar huis rennen, op zo'n 10m afstand.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 23:32

De volgende keer gewoon de politie bellen en aangifte doen. De honden zijn niet opgevoed en staan niet onder appèl. Dat het een gevaarlijk ras betreft is een klein detail, want iedere hond is gedoemd met een onkundige eigenaar.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 23:33

Ze luisterden inderdaad niet... Maarja, aangifte doen voor wat - onze hond is immers niet daadwerkelijk zichtbaar gebeten. We kunnen hooguit een melding maken, waar ze verder niks mee doen.
We hebben overigens nog wel een rondje gelopen in de buurt opzoek naar de man maarja, nergens te vinden.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 23:34

De volgende keer direct een rapport laten opstellen bij de dierenarts, deze kan namelijk wel bevestigen dat het gaat om een bijtwond.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 23:36

Er is geen bijtwond dus dat lijkt me lastig vast stellen :+

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 23:37

Excuses, ik dacht dat het ging om dezelfde honden. Maar de tip geldt alsnog. Wie weet in de toekomst.. Hopelijk dat het uiteindelijk geen negatieve invloed heeft op jou hond...

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 23:39

Nee, de hond van vorig jaar is bijna direct ingeslapen, door meerdere incidenten.
Hoop echt zo erg dat het geen negatief gevolg heeft voor mijn hond, het is zo'n lieverd en is zo makkelijk met andere honden (even snuffelen en dan weer haar eigen ding doen), ik hoop dat dat zo blijft.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 23:41

Mijn ervaring is dat negatief gedrag na zo'n incident vaak niet door de hond komt, maar door de eigenaar. Zo mag de hond bijvoorbeeld wel ineens blaffen, want ja, hij is laatst gegrepen.
Gewoon dezelfde regells aanhouden en hetzelfde blijven reageren. Dan zal jouw hond ook hetzelfde blijven ;)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 23:46

Ja vorig jaar werd ze aangevallen terwijl mijn vriend haar uit liet, dus ik had er niet onwijs veel schrik van.
Nu ben ik degene die haar uit liet, zal zelf wel eng vinden als ze op een andere hond af loopt maar ga haar niet terug roepen oid. Even over de schrik heen komen en dan weer lekker onbezorgd wandelen.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 23:55

Ja heel erg vervelend ook jammer dat de stafford zo weer in een kwaad daglicht word gezet door zo'n onverantwoordelijke baas.
Ik heb zelf een stafford kruising die ook agressief is naar andere honden daarom loop ik alleen op gebieden waar honden aan de lijn moeten. loslopen doet hij wel hier op het erf.
Helaas moet ik wanneer ik in het bos ben maar al te vaak schreeuwen dat mijn hond bijt en vervolgens honden wegschoppen omdat er mensen zijn die hun ongeleid projectiel(hond) laten loslopen op plaatsen waar het niet mag en deze totaal niet onder controle hebben.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 00:03

@princesmax, dat lijkt me inderdaad ook echt onwijs vervelend!
Sowieso is 1 hond los en 1 hond aan de lijn vragen om vechten zowat.
Overigens weet ik dat niet alle staffords zo zijn, we hebben hier ook 2 hele leuke speelse, niet agressieve in de buurt lopen! Ssorry voor de duidelijke ras vermelding maar ging mij meer om hoe ze eruit zagen, vechthond dekt de lading ook maar vind ik zelf dan weer negatiever klinken dan stafford, aangezien de stafford in mijn ogen allang niet meer wordt gebruikt voor het oorsprongelijke doel, enkel de kaken zijn gevaarlijker.
Maargoed het had net zo goed een herder, chihuahua of poedel kunnen zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 00:18

Sassol schreef:
Mijn ervaring is dat negatief gedrag na zo'n incident vaak niet door de hond komt, maar door de eigenaar. Zo mag de hond bijvoorbeeld wel ineens blaffen, want ja, hij is laatst gegrepen.
Gewoon dezelfde regells aanhouden en hetzelfde blijven reageren. Dan zal jouw hond ook hetzelfde blijven ;)

Precies. Als je als baas net doet of het allemaal doodnormaal is is er meestal niets aan de hand. Maar baasjes worden beschermend, pakken de riem stevig vast, beginnen bij voorbaat te roepen of duwen hun hond achter zich. Daardoor vraagt de hond zich af wat er aan de hand is en gaat in de verdediging en daar reageert de andere hond weer op.

Dus ik zou zeggen; kijk ook eens kristisch naar jezelf. Hoe reageerde jij en was dat terecht? Als deze stafford jouw teef had willen grijpen, had hij dat dan niet gewoon gedaan? Was dit niet gewoon nieuwsgierigheid, tenslotte heb jij een teef en dat was een reu (intact?).
Hoe dan ook, af de stafford nu wel of niet vals was, jij was bang en dat heeft je hond gevoeld terwijl er niets gebeurd is. Dat zul je ook weer goed moeten maken, dus even kilometers maken en niet te bang zijn, zoek een losloopgebied bv.

Niet aanvallend richting jou hoor, zeker niet, hij had zijn honden gewoon vast moeten hebben. Maar wees wel bewust van wat je zelf uitstraalt.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 00:40

Ik ben zeker bewust wat ik uitstraal :)
De hond bleef stilstaan waardoor ik wist dat hij niet direct in de aanval ging. Wij bleven ook stil staan, dusver niks aan de hand. Totdat mijn hond mij ineens voorbij rende, en zo de hond triggerde om aan te vallen.
Ik durf gerust van mezelf te zeggen dat ik geen paniekerige baas ben (mijn vriend heeft dat meer).
De riem had ik los, op zijn langst vast en mijn hond kroop uit zichzelf al achter me. Overigens ging mijn hond niet in de verdediging maar rende juist angstig weg. En op dat moment had ik geen controle meer over de situatie. Ik moest de riem wel loslaten, anders had de hond haar makkelijk kunnen grijpen. Daarna kon ik mezelf weer tussen de honden brengen en sleurde mijn vriend onze hond naar binnen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 00:50

Dat klinkt al wel anders dan in je beginpost ;)
Was de reu niet gewoon nieuwsgierig en wegrennen = achtervolgen, normale reactie voor een hond.
Doet er verder ook niet toe hoor, maar je moet het wegkruipen van je hond ook niet teveel aanmoedigen, ze kan zich best een beetje zelf redden, mits de andere hond ook een beetje normaal is natuurlijk. Want zulk gedrag kan ook juist aanleiding zijn voor een andere hond om te grijpen.
Misschien meenemen ergens naartoe?
Komende zaterdag naar de Natte Neuzendag?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 01:07

Beginpost is wellicht wat warrig geschreven omdat het net gebeurd was.
Reu achtervolgde haar, nouja onderschepte haar waarbij hij gelijk in de aanval ging bij haar kop (en het uiteinde van mijn lijn), daardoor de lijn losgelaten anders had hij makkelijk kunnen doorbijten. Honden rennen weg, gaat nog een keer in de aanval en toen trok mijn vriend haar het huis in.
Zij had een zeer angstige houding, dit heeft ze... Sja, alledn bij dit soort honden die direct op haar af komen lopen/sluipen met oogcontact (hond bleef haar aanstaren). Dat zal ze misschien nog over hebben gehouden aan vorig jaar (alhoewel ze bij die hond gelijk op haar rug ging liggen piepen, nu snauwde ze wel ietsje terug).
Ik ga morgen sowieso met haar naar het park gelijk, zaterdagen werken mijn vriend en ik helaas.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 08:44

Ik denk dat als deze hond jouw hond had willen grijpen die het wel had gedaan. Staffords zijn vaak lompe en luidruchtige boeren om het maar netjes te zeggen, ze maken heel veel rare geluiden met spelen en kunnen gewoon heel onhandig zijn. Veel mensen kunnen dit als agressief gedrag opvatten. Engelse stafford van een vriendin maakt geluiden tijdens het spelen (met een bal oa :') ook met zijn honden vrienden) waarvan je denkt dat die iets aan het vermoorden is :+ dus het kan ook vaak door honden eigenaren verkeerd worden opgepikt...

Maar mocht het echt agressie zijn zou ik een keer zonder hond rond dezelfde tijd naar dezelfde locatie gaan en de eigenaar aanspreken. Het is heel ongelukkig voor hem dat zijn armen gebroken zijn, maar als je honden niet 100% te vertrouwen zijn met andere honden doe je maar een muilkorf om :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:17

Heel herkenbaar, mijn hond is helaas angstig tov andere honden geworden dankzij loslopende valse honden.
Op dit moment houden we haar aangelijnd, tenzij er geen andere honden in de buurt zijn en gaan we niet meer naar losloopgebieden. Ik baal als een stekker en we zijn heel druk bezig om haar weer happy te krijgen, maar het maakt me soms zo boos en verdrietig...

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 10:04

Ben net naar het park geweest, 3 labradors tegen gekomen waar ze gelukkig normaal tegen deed.
De eerste beste mevrouw die ik er over vertelde wist al gelijk over wie ik het had.
De man heeft zijn armen gebroken door vechten, heeft ook psychoses. Woont momenteel bij zijn moeder een straat naast ons.
Ik ga hier de politie over bellen. Al heeft zijn hond (gelukkig!) Niet door gebeten, dit is gewoon gevaarlijk. Zijn honden luisteren echt niet en rennen ook gewoon de straat over. Zijn beide volle reuen trouwens.
@secricible, misschien kan je juist beter wel je hond laten loslopen in een hondengebied, ik weet niet of hij zeer agressief is geworden maar vaak gaat het wel goed. Door honden helemaal te ontlopen wordt hij helemaal niet meer sociaal.