Asiel hondje nemen of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LauravW22

Asiel hondje nemen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 20:57

Hallo allemaal,

Ik zit in een groot dilemma, ik loop op dit moment stage in een dieren asiel en pension en ik ben een super leuk hondje in het asiel tegen gekomen. Hem zou ik het liefste na mijn stage mee naar huis nemen en hem een liefdevol huisje geven. Ik heb echter een paar problemen en daarom wil ik graag jullie mening!

Paco is een lieve, witte, dove en enthousiaste jack russel van 4 jaar oud. Hij is gecastreerd en hij kan met gebaren gaan zitten, liggen en dood liggen. (dit heb ik hem zelf geleerd voor mijn project!)

Echter ben ik zelf niet de hele dag thuis om hem de volledige aandacht te geven aangezien ik ook gewoon naar school en stage moet. Ik kan hem 's middags dus niet uitlaten en ik wil hem niet een aantal uren in een bench opsluiten. Is het slim om dan iemand te regelen die dat voor mij kan doen? Is het dan niet erg om hem eventjes alleen thuis te laten? Dit is alleen door de weeks, want het weekend ben ik voldoende thuis om hem alle aandacht te geven die hij verdient!

Verder is het voeren, verzorgen, spelen, bewegen geen probleem en vakanties ook niet.

Wel zijn mijn ouders gescheiden en wissel ik om de week van huis, het liefste zou ik Paco dan met mij meenemen, maar is het niet te heftig voor een hond om iedere week in een ander huis te wonen?

Ook heeft mijn moeder 2 katten en weet ik niet zeker of zij samen gaan met Paco en andersom.. Zouden zij het beide kunnen leren om met elkaar samen te leven? Of is dit om de week niet slim omdat ze dan steeds hun territorium moeten bepalen?

Wat zouden jullie doen als jullie in mijn schoenen zouden staan?

Ik vind het een ontzettend leuk hondje en wil hem eigenlijk niet nog langer in het asiel laten zitten, want hij krijgt daar enorm veel stres van!

Hopelijk kunnen jullie mij de juiste beslissing laten maken!

Groetjes laura

Simoonzel

Re: Asiel hondje nemen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:00

Honden hebben geen problemen met een wisselende omgeving zover ik weet. Tenzij het echt zenuwpezen zijn misschien. Of de katten het accepteren is wel lastig. En als je overdag bijna geen tijd voor hem hebt is het misschien geen goede keuze.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:00

ik zou eerst goed gaan overleggen met de mensen om je heen.
de mensen die nu met jou en de hond te maken hebben en mensen die straks met de hond te maken hebben.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 22:02

Wisselen van huis is geen probleem voor de meeste honden, zo lang die maar lekker met jou mee mag zou dat best gaan. De katten bij je moeder zullen ook wel aan zijn aanwezigheid wennen, als hij zelf maar vriendelijk voor katten is. Dat zou ik dan eerst testen in het asiel.

Wat misschien lastiger gaat worden is de tijd dat hij alleen zit doordeweeks. Het kan wel hoor, vroeger opstaan om een fijne wandeling te maken en als je thuis komt direct weer tijd aan hem besteden. Hou er wel rekening mee dat niet alle honden goed alleen kunnen zijn en dat dit opgebouwd moet worden, waarschijnlijk kan je al wel een inschatting maken aan de hand van zijn gedrag hoe hij het vind om alleen gelaten te worden. Vind hij dat helemaal niets zou ik er niet aan beginnen in deze situatie maar is hij er rustig onder zal dat wel goed komen met wat oefening. Ik denk wel dat het slim is om inderdaad met de mensen om je heen te overleggen. Wat doe je als je een keer een hele lange dag weg bent? Iemand die tussendoor komt uitlaten is dan wel fijn.

Heb je trouwens al nagedacht over hoe de komende jaren van je leven er uit gaan zien? Ik weet uit ervaring dat dat best lastig kan zijn om in te schatten. Tijdens mijn studententijd heb ik ook meerdere keren getwijfeld om een hond te adopteren.. maar steeds moest ik mezelf nee verkopen omdat mijn situatie eigenlijk toch niet geschikt was. Houd er sowieso rekening mee, dat je het naast je opleiding erg druk gaat krijgen met de hond en dat je waarschijnlijk dingen na schooltijd moet gaan afzeggen omdat je een hond thuis hebt. Dus denk er goed over na, niet alleen op de korte termijn maar ook over de toekomst. Succes!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 22:22

het zal dus inhouden dat jij op beide adressen iemand moet hebben die het dier eventjes uitlaat. de rest van de dag zit het dier in een bench. Een jr heeft veel aandacht en beweging nodig. Kortom niet doen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 23:04

Ik zie niet in waarom de hond in een bench zou moeten? Hij kan toch gewoon los in de kamer als je die goed opruimt?

Je situatie is niet ideaal. Maar hoelang zit het hondje er al en wat zijn zijn kansen tot geadopteerd worden? Iets waar je wel rekening mee zult moeten houden is dat hij tijd nodig heeft om te wennen aan leven in huis. Dat houdt in dat je dus wel een aantal weken vrij zult moeten zijn of maar heel weinig moet werken.
Je kunt niet van de hond verwachten dat hij na verhuizing meteen alleen thuis kan blijven. Maar dat is met elke hond zo.

Iets wat je je ook moet afvragen: de hond is pas 4 jaar oud. Je zult dus voor de komende 10 jaar zelfredzaam genoeg moeten zijn (financieel en qua tijd) om een hond te houden. Of een heel sterk sociaal netwerk hebben. (Mijn beste vriend is bijvoorbeeld ook mijn hondenoppas/uitlaat)
En als de hond bijvoorbeeld zijn been breekt, kun je dat dan betalen van je stagevergoeding of bij iemand lenen? (Om maar even een horrorscenario te bedenken)

Heen en weer reizen is voor de meeste honden geen probleem. Is het niet mogelijk om de hond nu al op proef mee te nemen dat je hem wel meeneemt naar het asiel wanneer je stage loopt, maar hem daarna mee naar huis neemt? Zo kun je al een beetje peilen of hij goed gaat met de katten, of hij 5 minuten alleen thuis kan zijn etc. En komt het hondje in ieder geval de kennel weer uit.
Win-win situatie lijkt me?

LauravW22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 06:03

Bedankt voor de leuke reacties allemaal!

Het hondje was lastig plaatsbaar omdat hij nogal dominant gedrag vertoont en overal zijn geur wilde maskeren. Dit is na zijn castratie minder geworden, maar hij zit toch al bijna een jaar in het asiel.

Hij zou inderdaad niet de hele dag in een bench hoeven van mijn ouders als hij het huis maar heel laat, maar dat valt wel te leren bij hem. Verder heb ik na mijn stage nog een paar weken dat ik een paar uur weg ben voor school (2 a 3 uur) en daarna 7 weken vakantie en ben ik dus altijd thuis. Het leren alleen zijn lijkt mij geen probleem en als ik iemand weet die hem 'middags uit kan laten is dit toch ook geen probleem? Verder kan ik hem altijd zelf de rest van de dag uitlaten en verzorgen.

Financieel zit het bij mij goed en ik kan alle mogelijke kosten betalen als die noodzakelijk zijn. Verder is het alleen van belang dat paco zich gelukkig voelt! Daarom weet ik niet of ik voldoende thuis ben..

Is het niet handig om zoals sassol zeg een honden oppas te vinden? Ik ken best wel veel mensen die dit voor mij zouern willen doen en dit ook leuk vinden!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 07:40

Van hoe laat tot hoe laat ben je weg van huis dan?
Als je goede oppas heb hoeft het geen probleem te zijn :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 07:43

Van hoe laat tot hoe laat ben je niet thuis?
en het geur markeren is dus minder geworden maar nog niet over? Dan moet je wel iemand vinden die er geen probleem mee heeft dat hij ook in huis geurvlagen achter laat. Ik zou er zelf niet blij mee zijn.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:04

Ik zou het doen mits je iemand hebt waar je op kunt vertrouwen om op je hondje te passen als jij hem niet mee kunt nemen.
Heb zelf in een zelfde situatie gezeten, tijdens mijn stage een hondje uit het asiel meegenomen (liefde op het eerste gezicht) Wel met mensen om me heen besproken en mijn zus of oma paste op als ik naar school moest en hem niet mee kon nemen. Toen mocht een huisdiertje mee naar de theorie school als ze maar geen last er van hadden. Robin was 11 weken toen hij in het asiel belande en is met 16 jaar overleden.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:18

Als je alleen de middagen er niet bent kun je prima een hondenuitlaat regelen, geen probleem. Ben je van 's ochtends tot 's avonds weg (en hoe vaak per week is dat?) dan zou ik voor een oppas gaan die of in huis komt, of waar je hem heen kan brengen.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:24

Wat vinden je ouders hiervan? Alleen blijven zou ik me niet zo'n zorgen over maken.

LauravW22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 18:12

Wanneer ik weg ben is verschillend is meestal ergens tussen 8 uur 's morgens en 6 uur 's avonds. Dit zullen niet de volledige uren zijn, maar ergrns dar tussen.

Verder is het sproeien nu over, alleen bij hoge nood als hij niet op tijd naar buiten wordt gelaten. Maar dat is niet zo'n probleem.

Mijn moeder vindt het helemaal prima, als de katten maar heel blijven haha! Mijn vader is er nog wat minder blij mee, maar datbkomt wel denk ik! Haha

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 18:25

die tijden zijn wel enorm lang!! Dan moet je echt iemand hebben die hem tussendoor een poos mee neemt. Of lekker op een lange wandeling of bijv. een paar uur in elk geval mee naar huis neemt, in de achtertuin zet of wat dan ook. Iets te knagen geven werkt voor de hond ook al vermoeiend als hij graag knaagt.

Eventueel kan je altijd nog een puppenren aanschaffen. Dit is groter dan een bench, veel makkelijker mee te nemen en overal passend te maken. Je kan hem gebruiken als ren maar ook als je een paar losse hekken pakt deze in een deurgat zetten zodat hij niet verder kan dan die ruimte bijv.

Hoe is hij met alleen thuis zijn is daar iets over bekend? Een dove hond hoort zichzelf niet blaffen en hoort buiten ook niets. Dat hij niets hoort kan makkelijk zijn i.v.m. waaksheid maar als hij snel blaft en niet zomaar op houd kan dit wel een probleem zijn als hij heel de dag gaat blaffen omdat hij zich niet fijn voelt..

Wisselen van omgeving daar kan een hond tegen. Na 4x wisselen weet hij echt wel hoe het gaat ;)
Echter een heel onzekere hond kan wel heel lang de tijd nodig hebben om te wennen aan elke week een andere omgeving. Maar een andere omgeving gaat makkelijker dan een andere baas ;)

LauravW22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 11:15

Ik vind het zelf ook een fijn idee om voor hem een oppas te nemen als ik niet thuis ben, zo hoeft hij niet lang alleen te zijn. Dit is voor hem niet een groot probleem, want hij kan best even alleen gelaten worden, maar dit vind ik niet leuk voor hem!

Paco blaft wel is, maar stopt daar ook snel weer mee. Dit is meestal als het etenstijd is, want dan wil hij graag eten haha!

Zo'n puppen een lijk mij wel handig inderdaad, dan hoeft hij niet in een kleine bench ofzo. Waar kun je deze kopen?

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:45

Ik vind dat je een hond moet nemen omdat het klikt etc. en niet omdat je hem zielig vind.

Honden kunnen zich prima aanpassen aan verschillende omgevingen. Na mijn idee kun je ze prima mee nemen. Je bent er immers ja zelf bij.
Een bench vind ik overbodig als je ze netjes leert om op hun eigen plek te slapen.
Doof maakt eigenlijk alleen verschil dat hij niet los kan lopen. Zou ik uit veiligheidsmaatregelen niet doen. Ik heb ook een doof hondje gehad. Zij is één keer door een onverwachts op hol geslagen paard wat de bocht om kwam midden in het bos bijna overlopen. Ze had wel dood kunnen zijn! :x Maar denk ook aan honden die een wat agressief karakter hebben en vaak blaffend op je afstuifen en uithalen. Jij als vrolijk klein doof hondje hoord dat van achteren niet aan komen.
Katten moeten ze mee leren omgaan. Net als andere dieren.
En dat hij een paar uur per dag alleen is vind ik persoonlijk ook niet zo erg. Als dat een drama zou zijn kan volgens mij niemand met een baan en/of school een hond houden :P

Het is trouwens wel handig om eerst te weten hoe hij is. Je kan voorstellen hem een keer mee naar huis te nemen om te kijken wat hij zelf al doet. Of voor lange wandelingen om elkaar te leren kennen. Honden in het asiel zijn vaak zindelijk maar lang niet allemaal. Ook al zeggen ze van wel. Of zijn gewend aan kinderen, andere dieren, alleen zijn en vooral niets slopen. :P Is ook wel handig eerst te weten voor je hem aanschaft en terug moet brengen..

En.. Ben je wel in voor onverwachte kosten? Het is makkelijk om een potje te hebben, stel er gebeurt wat en hij moet naar de dierenarts.

Zelf neem ik altijd zo'n beetje alles mee naar huis wat los en vast zit. Mij maakt het nooit uit hoe erg ze er aan toe zijn o.i.d. Na de afwegingen zou ik zeggen doen, maar je ouders moeten het er wel mee eens zijn. :P En bereid je wel voor.

PS: veel asiels willen je echt wel helpen hoor met trainen en voorbereiden om een hondje te nemen.

LauravW22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 14:33

Bedankt voor je nuttige reactie Minx2000!

Ik neem dit hondje niet mee omdat ik hem zielig vind, maar omdat ik een hele goede band heb met hem! :) Ik train hem namelijk zelf 4 dagen in de week aangezien ik daar 4 dagen in de week stage loop. Hierdoor heb ik een hele goede band met hem gekregen en ken ik hem erg goed!

Hoe hij in huis is weet ik niet, want ik heb hem nog niet mee naar huis genomen, maar ik denk dat hij hier wel snel aan zal wennen. Hij vind aandacht en de aanwezigheid van mensen erg fijn!

Verder kan hij met andere dieren goed omgaan, hij reageert goed op lichaamstaal van mensen en dieren en weet zo dus wanneer hij afstand moet houden. Dit doet hij heel erg goed in het asiel en als ik met hem ga wandelen in de stad.

Verder zal hij van mij ook niet in de bench hoeven als hij lekker rustig in zijn mandje kan liggen. Dan kan hij ook vrij door de kamer lopen en kan hij zich lekker bewegen.

Verder hebben de mensen in het asiel zelfs aangeboden om verder te gaan in de training met Paco omdat hij het zo goed doen! Dit lijkt mij heel leuk en dat ga ik dus ook doen zolang ik daar nog stage loop!

Ik ga gelijk opzoek naar een oppas voor tussen de middag of een uitlaatservice en ik zal het nog eens met mijn ouders overleggen!

Verder heb ik al een potje voor onverwachte kosten voor mijn andere dieren (paarden) dus daar hoef ik mij ook geen zorgen voor te maken!

Bedankt allemaal voor de informatie en reacties! Als jullie nog meer dingen hebben hoor ik dat graag!

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 15:09

Klinkt allemaal erg goed!

Je kunt natuurlijk ook vragen of je hem mee mag nemen op stage dagen :P

Zoek nog maar even uit hoe hij thuis is en dan zou ik de beslissing nemen. Voor dat hij weg is.
Mijn laatste hondje Maya zeiden ze namelijk ook, die is zindelijk en die pieste en poepte gewoon direct in huis als je thuis kwam van wandelen.. Nou maakte mij dat niet zo uit. Daar kon zij immers niets aan doen en dat is natuurlijk het risico van het vak. :P

Vraag wel even wat voor kosten ze rekenen in het asiel en wat daar allemaal bij in zit (laatste prik, ontwormen, ontvlooien etc.) Straks ben je helemaal blij maar gaat het niet door omdat hij nogal wat kost. Denk ik overigens niet hoor gezien je ook stagaire bent.

LauravW22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 15:17

Dankjewel Minx2000!

Ik zal eens overleggen of ik hem op proef kan krijgen als alles rond is!

Verder is Paco naar mijn weten aardig zindelijk, maar dat is natuurlijk nog een beetje afwachten in een andere omgeving. Dit maakt mij nog niet zoveel uit en volgens mij leert hij dat snel genoeg!

Verder weet ik wat de kosten zijn die ik heb als ik hem zou adopteren. Aangezien ik daar stage loop krijg ik daar dagelijks mee te maken en weet ik ook precies welke entingen en behandelingen hij voor het laatste heeft gehad! :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 17:14

puppyrennen heb je in alle kwaliteiten.
http://benchkoning.nl/ daar heb ik een ren vandaan. Goede service!

Deze ren heb ik:
http://benchkoning.nl/puppyren--hondenr ... gory_id=73

Zeer goede ren, mijn beide honden gaan hier tegelijk in en wegen samen 70 kg en als ze tegen het hek omhoog staan dan nog blijft de ren stabiel en stevig staan. Nu heb ik 1 meter hoogte vanwege grote en zware honden. nadeel van deze ren is wel dat deze niet geschikt is voor buiten. Hier staat hij nu voor het 2de jaar buiten en dan behandel ik hem 2x per jaar met siliconen spray (hij staat alleen in de zomermaanden buiten) en dat gaat wel redelijk. In de zomer staat hij namelijk op voor mijn konijnen als extra grote ren voor op het gras veld. Gezien mijn vlaamse reuzen is die 1 meter ook wel noodzakelijk. Ook voor hun is hij zeker stabiel genoeg. Verder gebruik ik hem overal en nergens als het nodig is. Als ik weg ga op vakantie dan gaat deze ren altijd mee voor de honden als bench zeg maar. Daar kunnen ze 's nachts samen in en deze ren is erg makkelijk mee te nemen en in elke stand en overal weg te zetten. Wij gaan altijd met meerdere honden op vakantie dus is het erg handig als afscheiding soms.

Heb dit jaar ook nog aangeschaft:
http://www.dierenverblijf.com/konijnenr ... 1-kr8.html

ook stevig materiaal en mijn honden blijvne hier ook goed achter. Mijn nijnen ook want momenteel staat deze gecombineerd met mijn andere puppenren op (haha en dat aan een hondenkennel van 4 bij 1.5 meter voor 2 grote konijnen......). Deze ren is voor zowel binnen als buiten goed geschikt.

Zoals je op de afbeelding zie zijn alle 8 de hekjes aan elkaar vast met pinnen ertussen en de laatste zijn aan elkaar vast gemaakt met musketon haken. De pinnen die de hekjes verbinden zijn echter aan de onderkant met schroefdraad en een moertje (als je het zo noemt haha) dicht gemaakt .Ik heb de moertjes los gedraaid en zo kunnen die pinnen er gewoon uit gehaald worden en heb je voldoende pinnen om alle hekjes zonder gebruik van de musketon haken aan elkaar vast te zetten.
Het is minder zware kwaliteit maar buigt niet door onder het gewicht van mijn honden. TOt nu toe (3 maanden in gebruik) geen beschadigingen erop en geen roestplekken (wat ook niet kan hier aan). Ook erg tevreden dus zeker voor de prijs die ze ervoor vragen.

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 16:00

Je laat het nog wel even weten he als je hem in huis hebt. We verwachten natuurlijk wel leuke foto'tjes. :P Veel plezier!

LauravW22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 21:53

Dat zijn inderdaad handige rennen dierenfan! Zal ik eens naar gaan kijken!

Verder ben ik zo goed als rond met een middag oppas dus jullie zullen het horen als Paco mee mag!! :)

Bedankt voor de handige tips en meer zijn er altijd welkom natuurlijk

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 22:32

Nu alvast een paar tips voor wanneer je hem mee mag nemen:

Ga eerst een stuk wandelen rond je huis (gewoon simpel blokje om zeg maar) en zet daarmee meteen de regels van hoe je wilt wandelen. (Dus maakt het je uit of hij voor je, achter je, naast je loopt, dat soort dingen)
En doe dit hetzelfde bij het huis binnengaan en de regels voor binnenshuis (dus als hij niet in de keuken mag, dan ook niet bij binnenkomst).

Als je namelijk meteen de regels aanhoudt die je voor de komende jaren wilt handhaven, is dat het allerduidelijkst voor je hond (en dus niet: ooh wen eerst maar rustig en oh ja, nu je gewend bent er zijn ook regels hier).

Als hij een eigen plek heeft waar je wilt dat hij ligt (bench of mand) stuur hem hier dan even naar toe na een wandeling en geef hem iets te knabbelen. Routine zit er snel in bij honden en zo weet hij dat dat zijn rustige plek is (en zal hij minder snel voor je bank of evt. andere ongewenste plek gaan).
Mocht het alleen blijven dan toch niet lukken en heb je een kussen waar hij op ligt, kun je dat kussen in de bench leggen.

Het alleen blijven wel opbouwen en ervoor zorgen dat je toch elke dag eventjes weg bent (ook al is het maar om even te tuinieren of boven te douchen). Mijn ervaring is dat honden die een kennelleven gehad hebben zich teveel hechten aan het vele gezelschap en juist daardoor slecht alleen kunnen blijven. Dus waak ervoor dat hij als je thuis bent continu achter je aan loopt, heel gezellig maar als hij dan niemand heeft om achter aan te lopen als je weg bent, weet hij dus niet wat hij moet doen.

LauravW22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 19:41

Hallo allemaal,

Ik ben hard bezig om alles voor elkaar te krijgen om Paco te mogen ophalen, maar ik loop nog tegen wat problemen aan..

Hoelang denken jullie dat een hondje alleen kan blijven, 2 à 3 uurtjes is niet zo erg toch? Hij hoeft dan niet in een bench, maar kan dan gewoon door de kamer lopen waar zijn water en mand komen te staan.

Ik ben namelijk opzoek naar een oppas, want ik ben op dinsdagen erg lang weg.. Ook voor dagen dat ik weg moet of een weekendje wil ik dan ook oppas regelen, maar hoeveel uur zou er een oppas dan moeten zijn?

Zou het ook niet erg zijn als hij ongeveer 3 uur alleen thuis zou zitten en daarna gewoon weer naar buiten kan en aandacht krijgt?

Groetjes,

Laura

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:18

Mijn honden zijn soms 8 uur alleen. Gaat prima. Weekendjes weg o.i.d. gaan ze mee. Even als de vakanties. Of ik en mijn vriend gaan anders weg als mijn ouders. Dan blijven ze daar.