Syringomyelie, wanneer maak je die moeilijke keuze??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babsiej

Syringomyelie, wanneer maak je die moeilijke keuze??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 19:24

Op 30 maart 2011 heb ik mijn hondje Baxter opgehaald uit Roemenie. Vanaf het begin heeft hij al aanvallen dat hij vanuit het niets kan beginnen met gillen. Maar hij was daar ernstig verwaarloosd, oorontstekingen , castratiewond heftig ontstoken, dus ja...

Na een tijd waren al zijn "verwondingen" genezen maar de aanvallen bleven toch ... Na wat onderzoeken leek het alsof er een hernia in de nek zat dus daarvoor prednison, na een paar maanden afbouwen maar de aanvallen bleven.. Dus langer op prednison, maar ook de dosis moest steeds omhoog omdat het niet meer afdoende werkte. Uiteindelijk dus (weer) foto's gemaakt van zijn koppie en nek en bleek een kleine uitloop van zijn hersentjes te zien. Dus een mri laten maken en inderdaad syringomyelie. ( hersentjes puilen zeg maar uit zn schedeltje )

Vol op prednison ging het best redelijk. Alleen hij krijgt dus ook behoorlijk last van de prednison, enorm lusteloos wilde niets meer. Dus toch weer wat afbouwen wat resulteert in pijnaanvallen. Inmiddels is de diagnose in november gesteld en kunnen we niet veel meer proberen in dosis. Ook hebben we pijnstillers geprobeerd tot en met morfine maar dat helpt helemaal niet. Dan stopt hij echt met eten etc. Geven we meer prednison wordt ie "depressief" geven we minder heeft ie pijn. Net was ik ff met ze aan het wandelen ( lange wandelingen kan hij niet meer, 15 min wandelen en dan is het echt meer dan klaar voor hem ) en mijn hond wilde spelen, zodra ze contact maken begint hij weer te gillen en komt ie naast me zitten bibberen ;( In de tuin staat mn hond m echt uit te dagen en te springen en gek te doen voor een spelletje en hij tilt niet eens zn koppie op ..

Een aantal weken geleden wilde mijn vriend hem met zijn voet wat opzij duwen en voordat er daadwerkelijk contact was begon hij ook weer te piepen, ik denk bang voor de pijn...

Je zou zeggen het is simpel.. Maaaar tussen de "buien" door sjokt ie nog lekker mee, staat ie echt te springen voor zn bakje eten... ! wat het dus zo lastig maakt...

Wat denken jullie? Jullie zijn er niet emotioneel bij betrokken dus wellicht makkelijker te "oordelen"..
Morgen in ieder geval maar weer overleggen met de dierenarts...

kohtje

Re: Syringomyelie, wanneer maak je die moeilijke keuze??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:27

Ik denk dat die verkeerde medicijnen krijgt. Kijk een op de Cavalierpage hier staat een hoop over de medicijnen. Persoonlijk zou ik een hond met SM niet door laten leven.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:28

Ik persoonlijk zou zeggen "laat hem gaan"
Ik snap dat hij tussen de buien door wel mee sjokt, maar in je bericht maak ik ook op dat hij niet durft te spelen en bang is voor aanrakingen... Uit angst voor de pijn...

Zeker als je een dier niet meer pijnvrij kan garanderen is in mijn ogen de keuze snel gemaakt :j

Veel sterkte met de beslissing, makkelijk is dat absoluut niet :(:)

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:33

Ik sluit me aan bij het bovenstaande. Het is helaas een aandoening die alleen tijdelijk wat onderdrukt kan worden maar uiteindelijk alleen maar erger wordt. Ik kende ook een hondje wat hieraan leed en het lijden was op den duur meer dan zijn goede momenten. Als het welzijn van het diertje eronder lijdt zou ik er afscheid van nemen en hem of haar beschermen van wat er nog aan pijn komen gaat. Je bent de tijd dat je het dier hebt er goed voor en dat betekend ook dat je soms los moet laten. Dat is moeilijk ook al is het beter. Het verdriet komt toch wel, alleen dan weet je dat je juiste keuze hebt gemaakt. Het dier zal je daar dankbaar voor zijn dat je jezelf opzij zet om het voor het dier tot een waardig einde te brengen. Heel veel sterkte toegewenst!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:33

mijn mening is dat een hond best wat mag mankeren. Veel liever niet natuurlijk maar als het moet dan moet het.

Echter als mijn hond door zijn afwijking(en) zo enorm belemmerd wordt in zijn doen en laten dat hij steeds alles moet laten wat hij zo graag wilt doen dan zou ik zeggen dat mijn hond geen hondwaardig leven meer heeft en hem een waardig einde gunnen. In laten slapen dus.

Een oude hond die na 15 minuten wandelen moe, op en versleten is en dan heerlijk gaat liggen slapen daar zou ik mee kunnen leven. Een jonge hond vol energie die graag veel verder wil maar niet kan, die graag wil spelen maar daarbij altijd pijn ervaart zo'n hond zou ik niet mee kunnen leven. Ik zou het niet aan kunnen zien...
Sjokken is ook een teken van niet fit zijn ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:53

sm staat ook grotendeels gelijk aan hele erge erge hoofdpijn. Stel nog dat het met medicijnen te onderdrukken is is er niet echt een probleem. Stel dat die medicijnen enkel het randje ervan afhalen (zodat de pijn redelijk draagbaar is), maar je hondje nog altijd hoofdpijn heeft. (Heb je zelf al eens erge hoofdpijn gehad? Stel je voor dat dit constant is, dag in dag uit ...)Als hij momenteel nog meer goede momenten dan slechte heeft zou ik opteren om nog wat medicijnen uit te proberen. Indien er meer slechtere dan goede zijn, kies voor je dier en laat hem gaan...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:55

Laat het arme dier gaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:59

Ik kan me alleen maar aansluiten bij bovenstaande reacties en het arme dier laten gaan...

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:17

Hoe moeilijk het ook is, laten gaan.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:25

Wat voor hondje is dit?

Hier heb ik namelijk eerder van gehoord.
Bij sommige rassen worden de hoofdjes zo klein gefokt dat de hersens er niet meer in passen.
Hierdoor hebben die beestjes dus altijd vreselijke hoofdpijn.
De beste keus is dan naar mijn inziens om het dier te laten gaan.

http://www.youtube.com/watch?v=TMyqH_Q_iPY
Het filmpje kan schokkende beelden bevatten.
Het gaat hier over de rashonden die te ver zijn doorgefokt, wat zich uit in vreselijke dingen.
Epileptische aanvallen, Cronische pijn, Zeer sterk verhoogde kans op ernstige ziektes, Slechte gewrichten, en helaas nog veel veel meer.
Het is wel in het engels, maar het is ook te snappen door mensen die er niet zo goed in zijn.
Zoals ik al zei, het kan schokkende beelden bevatten, maar het geeft wel duidelijk de ernstigheid weer van de problemen tussen de rashonden.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 20:29

Wat zijn de goede momenten ? Spelen doet hij nagenoeg niet meer. Maar hij piept/gilt niet de hele dag van de pijn.. Dat is soms 1 dag niet soms wel 4x per dag... ( en dagen dat het helemaal niet gebeurd zijn er nagenoeg niet meer ;( )

Hij is gewoon down... erg rustig een opaatje... maar idd wel bang om pijn te hebben denk ik .. Wij passen al zoveel mogelijk aan. Voorheen gingen we 3x per week 1,5 uur lopen ( bij de oppas nu ook minder )dat is nu natuurlijk uit den boze. kleine wandelingetjes. weinig prikkels, weinig actief dan gaat t wel redelijk .. Maar inderdaad wanneer trek je de grens?

Het is echt heel moeilijk.. Vooral omdat je lichamelijk aan de buitenkant weinig aan hem ziet... Ik bedoel een hond met artrose gaat moeilijk lopen etc...

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:35

Babsiej schreef:
Wat zijn de goede momenten ? Spelen doet hij nagenoeg niet meer. Maar hij piept/gilt niet de hele dag van de pijn.. Dat is soms 1 dag niet soms wel 4x per dag... ( en dagen dat het helemaal niet gebeurd zijn er nagenoeg niet meer ;( )

Hij is gewoon down... erg rustig een opaatje... maar idd wel bang om pijn te hebben denk ik .. Wij passen al zoveel mogelijk aan. Voorheen gingen we 3x per week 1,5 uur lopen ( bij de oppas nu ook minder )dat is nu natuurlijk uit den boze. kleine wandelingetjes. weinig prikkels, weinig actief dan gaat t wel redelijk .. Maar inderdaad wanneer trek je de grens?

Het is echt heel moeilijk.. Vooral omdat je lichamelijk aan de buitenkant weinig aan hem ziet... Ik bedoel een hond met artrose gaat moeilijk lopen etc...

Sorry als ik wat bot overkom, dit is niet zo bedoeld, maar zou niet weten hoe ik het anders moet zeggen..

Maar het is toch duidelijk dat hij het niet goed heeft?
Hij speelt niet, hij rent niet, hij sjokt wat rond, heeft waarschijnlijk altijd vreselijke hoofdpijn, hij kan maar korte stukjes wandelen.

Hij staat vol op medicijnen die alleen de symptomen lichtelijk verminderen, maar het probleem blijft altijd.
Zou je zelf willen blijven leven met zeer ernstige migraine, die alleen lichtelijk verminderd wordt als je vol op de medicijnen staat?
Mensen kunnen dan geopereerd worden, helaas is dit bij honden bijna niet mogelijk.

Je zegt dat het niet te zien is van buitenaf, maar je zegt ook te kunnen zien dat hij wegkrimpt voor een aanraking, of dat hij soms ligt te kermen van de pijn.
Dat is toch van buiten te zien?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:22

Lees je eigen, laatste, bericht eens terug. Duidelijker kan jr hond niet naar jullie zijn.
De hond kan geen hond meer zijn. Laat het arme dier gaan.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:06

Ik krijg het hier echt koud terwijl ik dit lees. Laat je het dier leven omdat hij een dierwaardig leven heeft of omdat jij geen afscheid kunt nemen? Laat hem aub gaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:07

Babsiej schreef:

Atomen zie je ook niet, betekent niet dat ze er niet zijn en invloed uitoefenen.

Lichamelijk zie je misschien niks, maar je wéét dat je hond ondraaglijke pijnen lijdt... Waarom dan toch twijfelen? Omdat je lichamelijk aan de buitenkant niks ziet? Dat kan toch geen argument zijn..?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 08:03

Babsiej schreef:

Hier heb je je eigen antwoord al gegeven.
Dier zit vol medicatie en moet alsnog op deze manier leven, dat is in mijn ogen geen dierwaardig leven meer :n

Natuurlijk is het bij je eigen dier moeilijk om de beslissing te maken, maar open je ogen en kijk eens naar je hond alsof hij van iemand anders was... Wat zou jij dan tegen diegene gezegd hebben?

"Houden van" is ook op tijd los laten...

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 09:12

Ik denk dat hij het grootste gedeelte van de dag geen ondraaglijke pijnen heeft. Ik denk wel dat het oncomfortabel is. Hij krijgt natuurlijk medicijnen waardoor de pijn wordt onderdrukt.

Natuurlijk weet ik ook dat dit nooit meer overgaat... Maar wanneer wordt het leven echt lijden en maak je er een einde aan ?

Bij mijn andere beestjes die ik heb in laten slapen wist ik gewoon dit is t moment en dat heb ik nu nog niet ;( Ik ben zo bang dat ik het dan dus te vroeg doe en spijt ga krijgen ..

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 09:21

Ik denk dat je te veel vanuit de mens denkt.

De hond heeft duidelijk veel pijn. Langer aankwakkelen maakt het niet beter.

Maak de keuze voor de hond, en laat hem inslapen.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 09:26

Spijt krijgen? Ik denk dat je nooit spijt zal krijgen. Je zou hem behoeden voor de helse pijnen die hij zal krijgen. En dat zal hij als je nog langer wachti
Wat voor vooruitzichten heeft hij? Geloof mij, hij zal nooit zonder pijnstillers meer kunnen. Is dat een leven voor een dier? Ik geen _San87_ gelijk, dit kan geen argument zijn.

Het is verdrietig om hem in te slapen, maar geloof mij, jij behoedt hem als je dat doet voor een dieronwaardig bestaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 09:28

Babsiej schreef:
Ik denk dat hij het grootste gedeelte van de dag geen ondraaglijke pijnen heeft. Ik denk wel dat het oncomfortabel is. Hij krijgt natuurlijk medicijnen waardoor de pijn wordt onderdrukt.

Natuurlijk weet ik ook dat dit nooit meer overgaat... Maar wanneer wordt het leven echt lijden en maak je er een einde aan ?

Bij mijn andere beestjes die ik heb in laten slapen wist ik gewoon dit is t moment en dat heb ik nu nog niet ;( Ik ben zo bang dat ik het dan dus te vroeg doe en spijt ga krijgen ..

Dat is toch genoeg -O-. Je dier lijdt ondraaglijke pijn zonder een hoop medicatie, met de medicatie heeft hij een oncomfortabel leven en kan hij bijna niet doen wat een normale hond wel doet, hij heeft constant pijn in meer of mindere mate, schreeuwt het regelmatig uit van de pijn, wandelen kan hij niet meer, spelen doet hij niet.

Hoe kan het nu te vroeg zijn?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:05

Babsiej schreef:

*hij kan niet zonder pijnstillers
* speelt niet meer
* depressief bij veel medicijnen
* Pijn bij lichamelijk contact
* max 15 min wandelen (sloffen)
* bang voor pijn
* geen sociaal contact met andere honden - pijn

Je hebt zelf altijd een realistische kijk op de dieren van anderen hier op bokt, doe alsjeblieft die oogkleppen af en kijk wat je hond allemaal moet doorstaan. Stel dat jij dit verhaal op bokt zou lezen, wat zou dan jouw mening zijn?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:15

moeilijk....kijk uit dat jij je grens niet steeds verlegt.Een hond maakt het niet uit wanneer hij gaat hemelen.

Ik heb op het moment ook twee honden die 'ziek'(polymyositis,erhrlichiose) zijn.Zijn nog allert,eten goed,zijn vrolijk,hobbelen nog gezellig mee.Dan is het goed.
Blijven ze alleen maar zielig liggen dan is het voor mij een teken dat het goed geweest is.

Dat een hond niet meer speelt vind ik geen maatstaaf,wel als hij niet meer speelt omdat hij pijn heeft.

Sterkte met je moeilijke beslissing!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:20

geerke de hond is pas 5 he...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:22

Leeftijd heeft er niks mee te maken, oud of jong als de kwaliteit van leven zo veel minder wordt moet de baas de juiste beslissing nemen. Hoe moeilijk ook.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:23

Caira schreef:
geerke de hond is pas 5 he...

ja,maar heeft wel een aandoening die niet geneest.