Hondenuitlaatservices verboden in sommige bossen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Hondenuitlaatservices verboden in sommige bossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 12:06

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2159 ... rkt__.html

Dit artikel staat in De Telegraaf.
Staatbosbeheer gaat in een aantal gebieden verbieden dat mensen meer dan 3 honden tegelijk uitlaten, omdat sommige mensen zich geïntimideerd voelen door grote groepen honden van de uitlaatservice.

Dit vind ik een lastige.
Want ik snap best dat sommige mensen het eng vinden als er 10 honden tegelijk komen aanrennen, maar het zijn meestal eerder de mensen die bang zijn dan de honden.
Maar mijn honden vinden het juist gezellig als er zo'n grote groep potentiele speelkameraden aan komt rennen.

Maar nu worden uitlaatservices geweerd, omdat sommige mensen bang zijn. Terwijl het juist voor de honden van de uitlaatservice een uitkomst is, als ze overdag worden uitgelaten. Nu worden deze honden gedwongen om thuis te blijven overdag, na klachten van hondenmensen. :(

Wij mogen met de koets ook niet in het Amsterdamse Bos rijden, omdat ruiters geklaagd hebben dat hun paarden bang zijn voor koetsen. Ook hier geldt dat het meestal de ruiters zijn die bang zijn en de paarden niet.
Het Amsterdamse Bos heeft geweldige menpaden, en wij mogen daar niet rijden omdat ruiters klagen. Dat is zuur, dat je door paardenmensen geweerd wordt. Daar balen wij van, want er is al zo weinig ruimte om fijn te rijden in de randstad met de koets.

Ik ben wel benieuwd hoe jullie hier over denken.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:12

en terecht! In sommige bossen kom je services tegen die de honden domweg NIET onder controle hebben.
Wij lopen vaak in park clingedael waar veel services komen, ook met erg grote groepen. Zijn een aantal die echt fantastisch zijn, leuke honden, luisteren goed, respect voor de leider etc. MAAR er zijn ook teveel groepen die echt niet leuk zijn.
Loopt één groep met 5 6 honden volgens mij, en drie ervan grijpen iedere andere hond die ze tegen komen. Meerdere keren die mensen aangesproken maar ze worden niet aangelijnd en als er iets is kunnen we de gegevens van DA krijgen...mafketels. Zodra ik die mensen hoor schreeuwen in het bos omdat ze weer niet luisteren loop ik een rondje extra de andere kant op.

Echter..wij hebben er zelf vier en dat is dan ook een probleem...

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:12

Vind het onzin en vraag me af of dit juridisch ook wel klopt.
Het zijn idd vaker de mensen zelf die het eng vinden, maar ik ervaar ook bij ons wel eens angst (mens pakt kleine hond gauw op) als ik met mijn levensgevaarlijke dol enthousiaste Cocker Spaniel een rondje bos doe en hij gaat nieuwsgierig kijken }:0

En niet op menpaden mogen terwijl die daarvoor bedoeld zijn is ook belachelijk. Natuurlijk vinden sommige paarden een koets spannend, maar als iedereen toch gewoon rekening met elkaar zou houden is het toch geen probleem. Diezelfde mensen vinden het dan zeker niet eng om met paard langs een trekker of te hard rijdende vrachtwagen te moeten (veel meer risico).

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:15

Ik vond het bij het uitlaten van de hond ook altijd vervelend als ik grote groepen van een uitlaatservice tegen kwam. Over het algemeen genomen kon de hondenuitlater alle honden niet aan als ze opgewonden/enthousiast/wild/druk werden en dat heeft tot verschillende situaties geleid. Zelfs tot het loslaten van alle honden omdat ze/hij omvergelopen werd door alle honden, agressieve honden die aan wilden vallen, ruzie tussen de honden en dat soort ongein. Daarnaast werden de uitwerpselen ook niet op geruimd en scheten die honden meer dan gemiddeld midden op het pad omdat ze teveel honden hadden en ze geen overzicht meer hadden.

Het lijkt mij verstandig om met kleinere groepjes te lopen zodat het veiliger is en er meer overzicht is. Dienst iets duurder maken en minder klanten aannemen of een extra persoon in dienst om mee te lopen :) simpele oplossing en fijner voor de "particulieren" die fijn met hun hond van hetzelfde gebied willen genieten :)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:17

Tja, ik heb begrepen dat ze iets dergelijks ook in het amsterdamse bos wilde opzetten. Niet vanwege bange hondenouders maar omdat het echt een flink aantal keren goed fout is gegaan. Een vriendin van mij werkt ook voor een uitlaatservice en die heeft haar roedeltje goed onder appel maar er komen zat uitlaatservices die gewoon geen controle hebben. En dan kunnen er incidenten voorkomen van reisje naar de da tot enkeltje hondenhemel...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:18

Ergens vind ik het een goed idee, hier (A'damse bos) lopen ook wel eens van die losgeslagen troepen met wel 10 honden... niet normaal meer, die beesten luisteren voor geen meter. Heel vervelend.
Maar aan de andere kant vind ik 3 wel weer erg weinig. En wat als je zelf meer dan drie honden hebt?

Mirranda schreef:
En niet op menpaden mogen terwijl die daarvoor bedoeld zijn is ook belachelijk. Natuurlijk vinden sommige paarden een koets spannend, maar als iedereen toch gewoon rekening met elkaar zou houden is het toch geen probleem. Diezelfde mensen vinden het dan zeker niet eng om met paard langs een trekker of te hard rijdende vrachtwagen te moeten (veel meer risico).

Er zijn geen menpaden in het Amsterdamse Bos, er zijn ruiterpaden ;)
Dat een aantal daarvan groot en breed zijn en geschikt zouden zijn voor koetsen is een ander verhaal. Ik snap overigens ook niet waarom je niet zou mogen mennen in het A'damse Bos, zou juist heerlijk zijn voor menners. Vraag me echter af of de reden die de TS geeft wel echt de daadwerkelijke reden is dat er niet gemend mag worden, als dat zo is is het wel heel banketstaaf namelijk.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:20

Het lijkt mij zinvoller een verbod in te stellen voor mensen die hun hond niet onder controle hebben :)

Zie liever een grote groep prettige dieren dan één losse etterbuil om het eens plat te zeggen :))

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:22

Overigens, dan zouden mensen ook niet bij elkaar mogen gaan lopen/ staan praten met hun hond(en), want dan vorm je dus ook een zgn. bedreigende groep.
Alsof dan iedereen zijn hond onder controle heeft.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:23

Fiffill schreef:
Dat een aantal daarvan groot en breed zijn en geschikt zouden zijn voor koetsen is een ander verhaal. Ik snap overigens ook niet waarom je niet zou mogen mennen in het A'damse Bos, zou juist heerlijk zijn voor menners. Vraag me echter af of de reden die de TS geeft wel echt de daadwerkelijke reden is dat er niet gemend mag worden, als dat zo is is het wel heel banketstaaf namelijk.

Omdat het een keer of wat is voorgekomen dat een groep ruiters op buitenrit op hol is geslagen, iedereen eraf is gevallen en de paarden door Amsterdam/Amstelveen heen gallopeerden omdat er een aanspanning in het bos reed en ze die tegen kwamen :\ Helaas zijn paarden aanspanningen niet gewend en zijn ze er vaak bijzonder angstig voor. Als er dan 15 onervaren kinderen een buitenrit maken kunnen ze de paarden niet onder controle houden en dat loopt dus fout....

Dus 1 keer per jaar mag je in het bos rijden, tijdens een wedstrijd....... Heb de keer dat ik meedeed meer dan eens stil gestaan omdat er een ruiter aankwam met een paard wat helemaal begon te flippen.

Maar goed, dat is een andere discussie.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:25

Ik kan me er ergens wel in vinden. Wanneer het steeds dezelfde groep honden bij elkaar is, krijg je een roedelvorming. Dit kan best nog wel eens problemen geven wanneer daar dan een andere passerende hond tussen komt.
Uiteraard is het weer een nadeel voor de mensen die de groep wel goed onder controle hebben....
En dat honden dan gedwongen worden binnen te blijven zie ik niet, want dan kunnen ze in kleinere aantallen naar buiten :P

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:26

Ik vind hier die groepen van de uitlaatservices ook onwijs irritant als ik ze tegenkom met mijn paard. Al die honden lopen los en luisteren voor geen meter, blaffend achter je paard aan etc.
Dat vind ik bij 1 hond al vervelend, en zéker bij 10 honden tegelijk.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:27

Paar jaar geleden ging onze Ridgeback weleens met de uitlaatservice mee. Ze vond het echt geweldig en de uitlaatster had de boel goed onder controle, ben zelf ook een paar keer meegeweest. Toch vond een mannetje die daar in de buurt woont het nodig om haar zodanig te intimideren en honden waar zij mee liep te bedreigen dat ze heeft moeten besluiten om te stoppen met haar uitlaatservice, erg jammer! Hier waar ik woon is het bos echt groot genoeg en een groot stuk is losloopgebied.
Bij het 'kleinere' bos tegenover ons staat al een bord dat je per persoon maar 2 honden mee mag. Tja, ik heb er zelf drie... Maar in dat bos lopen ook heel veel families met kinderen en oudere mensen dus ik snap wel dat het daar niet gewenst is om met grote groepen honden rond te rennen, ookal mogen ze wel los daar.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:28

Shirley schreef:
Het lijkt mij zinvoller een verbod in te stellen voor mensen die hun hond niet onder controle hebben :)

Dat zou een heel welkome maatregel zijn die ik van harte toe zou juichen. Het gevolg zou dan wel zijn dat de meerderheid van alle hondeneigenaren geen hond meer zou mogen houden, of er althans niet meer mee over straat zou mogen. Dus ik vrees dat zo'n verbod er wel nooit zou komen.

Geldt overigens niet alleen voor honden wat mij betreft maar ook voor paarden (goudvissen, baardagamen,... elk dier)

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:31

Shirley schreef:

Zie liever een grote groep prettige dieren dan één losse etterbuil om het eens plat te zeggen :))

Dat ben ik helemaal met je eens Shirley!
Ik ben niet zo heel vaak uitlaatservices tegengekomen, wel regelmatig dezelfde in hetzelfde bos. Zij houden heel netjes hun honden bij als je nadert en 1x ben ik zelfs gevraagd of ik een paar keer extra wilde passeren, om een van de honden te laten wennen. Die was namelijk bang voor paarden en reageerde daardoor onvoorspelbaar (blaffen, grommen, ineens wegrennen). Ja hoor, ik kan ook wel wat training gebruiken (paard in kwestie wil nog wel eens besluitenbang voor honden te zijn) :Y)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:33

Verdraagzaamheid glipt stilletjes tussen de vingers weg.

Straks wordt een groene of andere natuurkleur leiband verplicht omdat een rode de rust te erg verstoort. :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:33

Keet schreef:
Fiffill schreef:

Omdat het een keer of wat is voorgekomen dat een groep ruiters op buitenrit op hol is geslagen, iedereen eraf is gevallen en de paarden door Amsterdam/Amstelveen heen gallopeerden omdat er een aanspanning in het bos reed en ze die tegen kwamen :\ Helaas zijn paarden aanspanningen niet gewend en zijn ze er vaak bijzonder angstig voor. Als er dan 15 onervaren kinderen een buitenrit maken kunnen ze de paarden niet onder controle houden en dat loopt dus fout....

Dus 1 keer per jaar mag je in het bos rijden, tijdens een wedstrijd....... Heb de keer dat ik meedeed meer dan eens stil gestaan omdat er een ruiter aankwam met een paard wat helemaal begon te flippen.

Maar goed, dat is een andere discussie.

Mja, het is vervelend voor de menners, maar ergens snap ik het wel.

Shirrlfl

Re: Hondenuitlaatservices verboden in sommige bossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:36

Fijn dit := Wij hebben zelf thuis 4 honden.. Ik snap de regeling wel maar 3 vind ik een beetje overdreven..

Keet

shirdaki schreef:
Fijn dit := Wij hebben zelf thuis 4 honden.. Ik snap de regeling wel maar 3 vind ik een beetje overdreven..

De keuze voor max 3 honden is gemaakt op advies van Martin Gaus :+

Koper

Gini schreef:

Straks wordt een groene of andere natuurkleur leiband verplicht omdat een rode de rust te erg verstoort. :')

Is toch ook al met afrasteringen. Dat je groen of bruin lint moet gebruiken voor om je wei 8)7

Martin Gaus :+

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:37

Ik vind het wel een goede regel eerlijk gezegd. Kijk helaas zijn de uitlaatservice's die de honden wel onder controle hebben hier de dupe van.
Maar wij kwamen ook regelmatig een uitlaatservice tegen die een zooitje ongeleide projectielen mee had die niet luisterde en ook niet even vriendelijk waren. Hierdoor zag je toch wel een bepaald roedel jaag gedrag naar boven komen.
En nee het heeft er totaal niets mee te maken dat ik bang ben voor honden, want dat is totaal niet zo (vanaf baby af aan op gegroeid met honden en heb er zelf ook 2)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:40

Gini schreef:

Dit is in nederland al het geval in bepaalde regio's, valt onder landschapsvervuiling, uitzichtvervuiling oid, weet de juiste term niet.
Bijv een hoog houten hek om je weide te omheinen in poldergebied (wijds landschap), daar kan je dan bijv geen vergunning voor krijgen doordat dit het landschap ontsiert

edit:
ik had je post verkeerd gelezen en het woordje 'lei' gemist, dacht dat je het over omheiningen had lol
*moet zorgvuldiger lezen*
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 24-05-13 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:40

Tja dat is vervelend wij hebben ook 4 honden , moet ik er dus elke keer dat ik ze uit ga laten 1 thuis laten??
Zolang de honden aangelijnd zijn of goed onder apèl staan zie ik het probleem niet.
Maar idd waar is de verdraagzaamheid?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:41

Ik was idd even voort aan het breien op al bestaande regelingen. :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:42

Gini schreef:
Ik was idd even voort aan het breien op al bestaande regelingen. :')

Aha. Nou, als er ook nog een regeling komt dat je niet met een paard met ROZE hoofdstel het natuurlijk getinte bos in mag ben ik voor :D

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:46

Koper schreef:
Geldt overigens niet alleen voor honden wat mij betreft maar ook voor paarden (goudvissen, baardagamen,... elk dier)

Lol! zie je het voor je? Guppie of Blub die niet te houden is in zijn kom? "Guppie kom terug, in de kom... Guppie kom hierrrrrrrr!" _O-