Discussietopic inslapen/zelf uit lijden verlossen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Carr_friesje

Discussietopic inslapen/zelf uit lijden verlossen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 23:34

Naar aanleiding van mijn topic ( [BB] muis uit lijden verlost :'( ) is er best wel een discussie ontstaan over het laten inslapen of kleine dieren zelf uit hun lijden verlossen.
Nu lijkt het me handig om die discussie in dit topic te houden, zodat mijn andere topic daar niet helemaal vol mee komt te staan.

Dus bij deze de discussie:
Zouden jullie kleine huisdieren (muis,hamster,vogel,rat,etc), wanneer het nodig is, zelf op een kundige, snelle, stress- en pijnloze uit zijn/haar lijden verlossen. En waarom.

Enkele voor en tegen argumenten van zelf uit lijden verlossen die in het topic genoemd zijn:

Voor:
- beestje is in een split second van de wereld zonder er wat van te merken. (mits op een kundige manier gedaan)
- geen stress van een ritje naar de dierenarts.
- scheelt een hoop geld

Tegen:
- bij gebrek aan kundigheid kan het verkeerd gaan waardoor het beestje alleen maar meer lijdt.
- het is 'luguber'

hou het aub netjes en reageer respectvol naar elkaar.
Laatst bijgewerkt door Carr_friesje op 23-05-13 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

CastaMickey

Re: Discussietopic inslapen/zelf uit lijden verlossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 23:38

Ik vind eerder dat je een muis uit zn lijden moeten verlossen dan laten euthanaseren. Maar ik denk, als het mijn eiegn rat/muis was, ik toch naar de dierenarts zou gaan om er alles aan te laten doen dat hij beter wordt. En als dat niet meer kan dan daar in laten slapen. Bij bv een paard zou ik sowieso laten inslapen. Zou ook niet weten hoe je zelf een paard snel en vakkundig zou kunnen verlossen uit zn lijden. Ik ben dan ook absoluut geen held daarin. Vind doodgaande beesten altijd heel zielig maar vind het ook weer zielig om ze te moorden.. :( Ik kan dat niet :S

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 23:41

Hmm. Ik heb altijd vogels gehad en met een vogeltje ging ik echt niet naar de dierenarts om z'n nek te laten omdraaien als dit nodig was.
Ik bedoel dan kuikens die verstoten zijn en al een aantal dagen geen voedsel van mij accepteren en alleen maar zwakker worden, vogel die aangevallen is door een andere vogel en echt niet meer kan, kan ik dit zelf wel doen.
Snel en pijnloos.

Maar mijn hond zou ik niet kunnen hoor! Alleen al de gedachte om mij hond zoiets aan te doen. Dan heb ik liever de dierenarts bij mij thuis zodat hij in zijn vertrouwde mandje kan liggen met zijn baasje erbij.

Het ligt er maar net aan wat voor een dier het is.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 23:43

Geen stress ben ik het niet mee eens. Dier uit dat topic wordt in een kussensloop gestopt, lijkt me niet echt stressvrij.

Als iemand het echt kundig kan doen, tja, waarom niet. Inslapen behelst altijd een stressmoment. Of je dat nu wilt of niet. Naar de DA hoeft niet per definitie eng of naar te zijn. Dat zijn allemaal aannames in mijn ogen.
Kijk naar de situatie en naar wat jij zelf kunt en maak op basis daarvan een beslissing, vind ik.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 23:43

Heb de OP even iets aangepast.
Het gaat hier om kleine huisdieren die vrij makkelijk zelf 'te helpen zijn' (bijv vogel, muis, hamster, rat, etc.) :)

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 23:43

Ik heb altijd geleerd:

Als je ergens geen verstand van hebt, moet je er af blijven/niet doen.

Als je weet hoe het moet/vaker gedaan. Dan moet je het zeker doen.

Een muis/hamster tegen de muur dood slaan kan iedereen. Gewoon een flinke zwieper, en het beestje is naar de andere kant.
Waarom het beestje in een bakje stoppen, vervoeren, naald erin en langzaam dood laten gaan terwijl het met 1 beste zwieper geklaard is??

Bij konijnen/kippen enz. wordt het al wat lastiger. Weet je niet hoe het moet, vraag dan iemand die het vaker gedaan heeft. En als het niet anders kan, dan naar DA.

Waarom het beestje de stress van het vervoeren aan doen terwijl het ook in zijn eigen omgeving gedaan kan worden?

Natuurlijk is het luguber en vervelend. Maar je helpt het beestje alleen maar, en voorkomt stress.

Honden en katten laat ik het liefst thuis in slapen.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 23:45

Pauline schreef:
Geen stress ben ik het niet mee eens. Dier uit dat topic wordt in een kussensloop gestopt, lijkt me niet echt stressvrij.

Als iemand het echt kundig kan doen, tja, waarom niet. Inslapen behelst altijd een stressmoment. Of je dat nu wilt of niet. Naar de DA hoeft niet per definitie eng of naar te zijn. Dat zijn allemaal aannames in mijn ogen.
Kijk naar de situatie en naar wat jij zelf kunt en maak op basis daarvan een beslissing, vind ik.

tussen in een kussensloop zetten (kussensloop open op dressoir, muisje er gewoon op z'n pootjes in gezet) en het einde zit maar een fractie van een seconde, heb er niet eerst slingerend het halve huis mee rondgewandeld hoor :+

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 23:46

Pauline schreef:

Wow 3 seconden in een kussensloop.
En dat is net zo erg als in een doos stoppen, wachten tot je terecht kan(=onnodig langer lijden), beestje erheen vervoeren, uit het doosje. Vreemde omgeving, vreemde geuren, vreemde mensen. Enorme naald in je kleine lijfje....en dan maar wachten tot het hartje langzaam stopt.

TS: Muis in sloop, klap tegen muur en weg is muisje.

met een sloop kan je een beste zwieper geven.
Laatst bijgewerkt door Kitty1985 op 23-05-13 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Nou ik zou dat niet met m'n eigen dier kunnen, al zou ik het op een kundige manier kunnen. Maar als iemand anders er geen problemen mee heeft om zn dier zelf uit zn lijden te verlossen, prima. ;)

Wilawander

Jaren geleden ging ik met een grasparkiet bijvoorbeeld naar de dierenarts. Beestje is ziek, in een doosje, reizen, dierenarts onderzoekt het dier, dan de spuit zetten wat niet echt prettig is en ze met het volle bewustzijn meekrijgen en duurt even voor ze weg zijn.

Nu slaap ik ze zelf in met ether en binnen 3 sec, zijn ze volledig weg. Geen stress enz. Zal ook niet fijn zijn maar altijd beter als bovenstaande.

Nek omdraaien enz. kan ik niet. Ben dan bang dat ik niet snel genoeg ben.

Grotere dieren uiteraard bij de dierenarts. En kippen bij de buurman die kan dat zo snel dat is ongelooflijk.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 23:53

ik heb ratten gehad eentje heb ik zelf gedaan... adem nood blauw bekje.. op de grond en met mijn vuist heel hard op zijn hoofd geramd.. eens maar nooit weer..

de andere bij de dierenarts was ook niet optimaal eerst die verdovingprik dat moet dan nog inwerken.. en daarna die dodelijke spuit.. niet alle ratten blijven rustig zitten eentje gilde alles bij elkaar..

en je moet er ook nog heen rijden.

met een muis zou ik het denk ik zelf doen, die zijn nog kleiner.

tegen de muur zwiepen moet je wel heel hard doen..

ether.. kun je dat gewoon kopen? wat is dat?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 00:08

Persoonlijk zou ik het niet doen. Of beter gezegd ik zou het niet kunnen. Ik ben wat dat betreft echt een watje en buiten insecten om kan ik geen dieren bewust dood maken. Dus ik zou zelf geen andere optie hebben dan naar de dierenarts gaan tenzij er iemand bij mij zou zijn die het wel wil/kan doen. Mijn moeder heeft het ooit wel bij een jonge duif gedaan deze was niet gezond en werd door de rest gepikt.
Zo ook op stal staan van die muizendoosjes, daar zitten dus levende muizen in. Iemand anders helpt ze dan om zeep. Was half jaar geleden ofzo toen was ik op stal en er zat een muis in was al erg slap dus zat er al even. Niemand was op stal en ik kon het niet over m'n hart verkrijgen om hem daar te laten zitten(en dus een langzame dood) dus heb ik hem los gelaten dit heb ik maar niet verteld aan de stalhouder want die lacht me echt vierkant uit.
Ik vind niet dat je een dier moet laten lijden dus als je het zelf kan waarom niet. Maar dan moet je ook wel echt van overtuigd zijn dat je het snel en vrijwel pijnloos doet. Gewoon in 1 keer. Weet wel dat er ook mensen zijn die dit met kittens doen in een zak stoppen en tegen de muur aan meppen. Verschrikkelijk ik zou het niet kunnen, ben liever 100 euro lichter dan het zelf te moeten doen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 00:20

Ik heb een kuiken uit zijn lijden moeten verlossen. Paardlief was erop gaan staan en de ingewanden plopten eruit maar kuiken leefde nog. Heb een bats gepakt en in een keer het kopje van de romp geramd. Ik kon dat niet aanzien.

Heb hamsters en ratten gehad vroeger maar die lagen op een gegeven moment gewoon dood in de kooi.

Mijn vader heeft jarenlang konijnen gefokt voor tentoonstellingen. Die deed het ook gewoon zelf. Als ze ziek waren sloeg ie ze achter de oren. In een keer weg.

Maar ik ben een watje, ik kan dat niet. Behalve als het echt moet, zoals met dat kuiken.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 08:30

Ik fok zelf dus kuikens en als ze uitkomen is natuurlijk niet elk kuikentje gezond op jaarbasis.
Zo heb ik er wel eens tussen met spreidpoten:
http://i98.photobucket.com/albums/l247/ ... 66shkl.jpg

Ik ga dus echt niet met een kuikentje naar de dierenarts rennen, maar verlos het zelf uit zijn lijden (zal nooit kunnen lopen, dus geen kip waardig bestaan) door het heel hard tegen de grond te gooien of het nekje om te draaien.
Door de klap zijn ze altijd direct dood.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:05

Tja je kunt flauw doen over die drie seconden..waar het mij om gaat is dat inslapen gewoon niet zonder stress verloopt dan. Overigens had ik in die situatie wel hetzelfde gedaan hoor. Dat is dus geen verwijt, alleen is het een utopie om te denken dat dat zonder angst verloopt.
In mijn beleving kan dat alleen als je weet wat je doet en met een snelle beweging ( nek omdraaien vogel) er een einde aan maakt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:53

Als het moet en er is nood bij heb je geen keus. Helaas heb ik zo twee kuikentjes en een aantal vissen moeten helpen met sterven. Niet leuk maar wel noodzaak.

Kleinere vissen gaan de vriezer in in een bakje water. Alleen een aantal grotere die al stervende waren moest ik wel doden. Dat valt nog tegen om snel te doen. En stressloos kan het niet omdat je ze het water uit moet halen. Maar dan goede scherpe schep of een heel flinke zwiep met het net op de stenen op zich vrij snel en zeker binnen de 30 seconden gelukkig.

Meer nog niet bij de hand gehad gelukkig. Of ze zijn zelf doodgegaan of de dierenarts heeft ze geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 13:08

carr_friesje schreef:
Voor:
- scheelt een hoop geld

Als dat meeweegt zou je in mijn ogen sowieso niet aan dieren moeten beginnen. :n Ze kosten nou eenmaal handen vol geld als je het goed wilt doen en ook fatsoenlijke medische zorg wilt bieden.

Ik zou het niet kunnen denk ik. Ik heb (veel) ratten en dus ook regelmatig (ernstig) zieken maar ik heb gelukkig nog nooit meegemaakt dat het zo'n spoedgeval was dat ik niet meer op tijd naar een DA kon gaan voor euthanasie. Misschien zou ik het dan uit liefde doen, maar ik betwijfel het...

Wat stress betreft denk ik wel dat het in sommige gevallen een voordeel kan zijn om het thuis snel en goed (!) te doen. Maar dan moet je het wel echt kunnen. Maar ik denk dat het gros van de huisdieren tam en hanteerbaar genoeg is om nog stressvrij mee te kunnen nemen naar een DA. Ik oefen dat zelfs, als ik toch naar de DA moet neem ik de stressgevoelige ratjes die op dat moment gezond zijn juist mee, gewoon even voor de reis zodat ze daar aan wennen. Zo valt de stress alweer mee als ze een keertje moeten omdat ze zelf iets hebben.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-05-13 13:20, in het totaal 2 keer bewerkt

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 13:12

karuna schreef:
Als het moet en er is nood bij heb je geen keus. Helaas heb ik zo twee kuikentjes en een aantal vissen moeten helpen met sterven. Niet leuk maar wel noodzaak.

Kleinere vissen gaan de vriezer in in een bakje water. Alleen een aantal grotere die al stervende waren moest ik wel doden. Dat valt nog tegen om snel te doen. En stressloos kan het niet omdat je ze het water uit moet halen. Maar dan goede scherpe schep of een heel flinke zwiep met het net op de stenen op zich vrij snel en zeker binnen de 30 seconden gelukkig.

Meer nog niet bij de hand gehad gelukkig. Of ze zijn zelf doodgegaan of de dierenarts heeft ze geholpen.

Dit lijkt mij toch een hele trage en pijnlijke dood, doodvriezen in een bakje water...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 13:13

Als het enkel om geld besparen gaat, begin dan nooit aan dieren. Heel simpel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 13:16

Pauline schreef:
Tja je kunt flauw doen over die drie seconden..waar het mij om gaat is dat inslapen gewoon niet zonder stress verloopt dan. Overigens had ik in die situatie wel hetzelfde gedaan hoor. Dat is dus geen verwijt, alleen is het een utopie om te denken dat dat zonder angst verloopt.
In mijn beleving kan dat alleen als je weet wat je doet en met een snelle beweging ( nek omdraaien vogel) er een einde aan maakt.

Nee 15 minuten stress in de auto is zeker beter.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 13:26

Ik doe het meestal zelf, ik heb 2 voorbeelden waar ik zonder twijfel de natuur zelf een handje geholpen heb en die mijn redenen om het zelf te doen mooi weergeven.

Het eerste voorbeeld is ook meteen de eerste keer dat ik het eigenhandig gedaan heb. Mijn vader heeft postduiven, en als er dan eentje zwaargewond thuiskwam (door roofvogel gegrepen o.i.d.) hielp hij ze ook zelf. Ik had het vaker gezien en om uitleg gevraagd over hoe dat nou moest. Meestal liet ik de zielige dieren die ik tegenkwam aan hem over (nu nog steeds.. Als pa in de buurt is mag hij het opknappen!)

- Toen ik op weg was naar huis van mijn werk (jaar of 4 terug) hoorde ik een vreemd geluid uit de berm komen. Ik ben gaan kijken en vond daar een eend. De hele buikwand lag open en zijn ingewanden waren te zien..
Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om hem daar te laten liggen, maar ook wilde ik hem de lange reis naar de dierenarts besparen. Toen heb ik mijn verstand op nul gezet en het dier afgemaakt.
Daarna kon ik alleen maar janken.. Ik kon niet geloven dat ik een dier doodgemaakt had.
Gelukkig was daar mijn vader met wie ik het kon bespreken en mij nog eens kon benadrukken dat ik dit uit liefde voor het dier gedaan had.

- 3 weken terug op de dierenweide zijn er jonge kalkoentjes uit het ei gekomen. We wisten dit nog niet.
Een andere vrijwilliger ging de geiten (achter op het land) voeren, toen ze daarheen liep zag ze een kuikentje liggen. Ze dacht dat hij dood was. Ze heeft mij er toen bijgehaald en het kuiken bleek nog te leven. Waarschijnlijk is er een kat mee aan de haal geweest. Ik heb het kuiken direct warm gehouden (soms helpt dit!) en we gingen op zoek naar de anderen. Er waren nog 4 eieren uitgekomen en eentje was aangepikt. Nadat we alles klaar hadden staan om de kuikens op te vangen (hok, warmtelamp, theedoek die moeders vleugels nabootst etc.) was het eerste kuiken nogsteeds slap.

Ik heb toen zelf, uit het zicht van de andere vrijwilligers dit kuikentje ook geholpen. Het zou niet meer goedkomen en als je deze naar een dierenarts toe brengt, zou deze precies hetzelfde gedaan hebben.. Het is namelijk heel lastig om een jong kuikentje te euthanaseren met euthanasaat en mijn methode is net zo snel (eigenlijk sneller) en effectief.

Mijn redenen om het te doen zijn dus eigenlijk:

1. Het dier moet onnodig veel lijden in de tijd dat er op een dierenarts gewacht moet worden
2. Het dier is zo klein (bijvoorbeeld ook een kikker of muis) dat de dierenartsen vaak zelf het dier ook doden zonder euthanasaat te gebruiken.

Wel weet ik waar ik mee bezig ben en ken ik de anatomie van de dieren. Vogels zijn anders als muizen bijvoorbeeld.
Ik zou bijvoorbeeld nooit de eend in de sloot onder water gehouden hebben. (Ja, ik ken iemand die een gewonde eend heeft laten verdrinken :oo )

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 14:22

Dierenarts vraagt hier enkel al 30 euro consult. Moet je je indenken hoeveel iets inslapen kost.
Een hond, tuurlijk. Maar een kuiken of een muis die je zelf ook op een JUISTE manier direct binnen enkele seconde dood. Waarom niet? Ik ga geen 60 euro betalen om een kuikentje in te laten slapen.

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 14:43

Ik zal altijd met mijn dieren naar de dierenarts gaan om te laten inslapen. Heb zelf heel wat ratten gehad en deze altijd heen gebracht. Zelf doen zou ik nooit kunnen. :n Hier betaal ik 30 euro om een rat in te laten slapen en dat heb ik er gerust voor over. Als je dat er niet voor over hebt moet je er niet aan beginnen vind ik. :)
En stress om naar de dierenarts te gaan ervoor? Nee dat heb ik nog nooit mee gemaakt.. Zolang je je dier goed vervoerd (in een transportkooitje, fleece dekens erin met wat lekkers) is er niks aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 14:44

Ik hou die 30 euro toch liever voor mijn andere dieren. Aangezien de mensen die ik vraag, weten wat ze doen. En ik denk dat diertje nog sneller weg is dan dat het een spuit krijgt.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 14:46

MirandaNH schreef:
Zolang je je dier goed vervoerd (in een transportkooitje, fleece dekens erin met wat lekkers) is er niks aan de hand.

Geldt láng niet voor alle beesten!

Onze kat had een gruwelijke hekel aan autorijden!!

*mengt zich niet in het zelf doen/laten doen verhaal*

(en nee, de kat is gewoon netjes bij de dierenarts ingeslapen. Maar autorijden was voor hem écht wel heel stressvol! )