kat gaat bevallen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThinkAgain

kat gaat bevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 17:00

Ooh wat heb ik er een hekel aan om hier een topic over te moeten starten maar ik ben nog nooit bij de bevalling van een kat geweest en voor mijn kat is het ook de eerste keer, dus ik wil graag weten of alles goed gaat!

Ongeveer een uur geleden begon m'n kat te janken, heb ergens gelezen dat je het geluid wat ze maken als ze "in labour" gaan niet kunt missen dus ik dacht, laat ik eens kijken wat er is. Er hing een vochtblaasje uit haar vulva, dit heeft ze kapot gelikt, en toen ging ze druk heen en weer lopen tussen alle hoeken van de kamer en besloot dat mijn bed de beste plek was.. maar nu is er al een poosje niks gebeurd, ze heeft wel wat afscheiding uit haar vulva maar ze ligt verder gewoon te slapen, lijkt zich niet zo druk te maken.

Ik check elke paar minuten even hoe het gaat, maar ze lijkt nog niet echt actief aan het bevallen te zijn. Is het normaal dat het zo lang duurt? Ze stinkt trouwens ook onwijs, nog erger dan m'n ratten die ik vroeger had :')

update 16:59: net even gecheckt en ik schrok me rot want ik kon haar niet vinden, is ze in de kleinste doos in de kamer gaan liggen 8)7

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 10:35

Toch een beetje jammer dat er blijkbaar niemand is die mij kan vertellen of dit normaal is of niet. Inmiddels zijn er nog steeds geen kittens. Ze is gister rustig geweest, heeft wat gegeten en blijft binnen. Ze heeft nu wat bloederige afscheiding en is weer op bed gaan liggen, stinkt niet meer. Likt wel veel.

Barvrouwke

Re: kat gaat bevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:37

Zul je dan niet gewoon even de dierarts bellen?

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:37

euh Dierenarts een optie?

Siglos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:38

Als je er niet gerust over bent, waarom bel je dan niet de dierenarts? Ik denk niet dat bokkers zo de situatie in kunnen schatten zonder iets ervan gezien te hebben. Een belletje naar de dierenarts voor overleg kost niks!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:38

Sorry ik heb hier geen echte ervaring mee.
Meestal zoeken ze een stil plekje op waar ze niet gestoord worden en doen dan hun ding.
Maar als de 'bevalling' al zo lang duurt, waarom raadpleeg je geen dierenarts.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:39

als dat alweer een nacht en halve dag geleden is lijkt me dat helemaal niet goed! en katten zijn zo schoon op zichzelf, als die stinken is er volgens mij wel iets mis

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 10:45

Het lijkt me duidelijk nog niet de bevalling anders zou ze waarschijnlijk wel weeën hebben lijkt me zo? Maar ik dacht door haar gedrag gister dat ze binnen een paar uur wel zou gaan.
Ik was daarom benieuwd of er hier mensen zijn die wel ervaring hebben met bevallingen van katten en die me kunnen vertellen of dit normaal is of niet of dat het misschien nog wel wééééken weg is.

set_elkol ik kan me toch maarzo voorstellen dat iets wat een hele poos in ze heeft gezeten niet zo fris ruikt als de katten zelf :P zoals ik al zei gister had ze dat blaasje en dat likte ze kapot en dat stonk onwijs, maar die geur is nu weer weg.

ik maak me verder geen zorgen om haar gezondheid, ze heeft van gister tot vandaag gewoon 'gezellig' gedaan, bij mij op schoot gezeten en tegen me gekletst en rondgewandeld. Het is ook niet alsof ze al sinds gister aan één stuk door weeën heeft en er niks uit komt.

overigens gister riep ze mij ook, en toen ze rond aan het gaan was door de kamer en in hoekjes ging liggen kwam ze ook steeds tegen mij aan liggen, dus ik heb niet het idee dat ik haar stoor met mijn aanwezigheid en dat er daarom problemen zijn of iets dergelijks.
Laatst bijgewerkt door ThinkAgain op 24-05-13 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:47

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:49

Lijkt me dat je via internet ook wel kan vinden hoe het hoort te gaan.
Maar bij twijfel toch gewoon da bellen voor info?

Het kan zijn dat katje 1 niet goed ligt en dan laten ze vaak geen weeen meer zien dus zou echt even kijken hoe of wat.
Zou toch zonde zijn als de kittens dood gaan denk ik zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:51

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:56

Ik heb pas met 1 poezenbevalling ervaring, dus dat zegt nog niet zo heel veel. Maar bij ons was het niet te missen: poes kreeg zeer duidelijk weeën (heel buik krampte er van), toen verloor ze eerst het eerste vocht, daarna een flinke tijd niks (gewoon weer rondlopen etc, geen weeën meer) en na 3 uur ging ze opeens bij m'n vriend staan mauwen, waarna ze hem voorging naar de mand waar ze ging liggen en binnen een half uurtje lag de eerste kitten ernaast.
Bij ons zat er dus zo'n 3 uur tussen de eerste vochtblaas en de eerste kitten, maar dit kan idd langer duren (tot zo'n 36 uur max) en in de tussentijd had onze poes iig geen echte weeën.
Stank van de vochtblaas is mij niet opgevallen, ik vond het al vies zat dus zat er niet echt met m'n neus bovenop :P. Ik zou het nog even aankijken zo lang je poes niet super onrustig/ongemakkelijk lijkt, en anders morgenochtend de dierenarts bellen. Bij katten gaan de bevallingen eigenlijk in zo'n 95% van de gevallen goed.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 11:00

Ik heb het hele internet afgezocht (dat staat toch in de OP ook) en wel alles gelezen over de 3 stages en het hijgen en het nesten en roepen, maar bij geen van deze dingen werd het mij duidelijk dat er zoveel tijd kon zitten tussen stage 1 en kitten! Dus bedankt love_western :) Ze is inderdaad een eerste-keer-mama dus het verklaart wel wat

ik hou haar wel in de gaten maar ik maak me momenteel nog geen zorgen, for all I know heeft ze geplast in de doos waar ze gister in lag toen het gebeurde en stonk het daarom zo, ben geen jachthond die geuren kan traceren :+

Sofy, bedankt voor je antwoord! Daar heb ik wat aan. Cyra stond gister dus als een malloot te miauwen (ze heeft sowieso rare stemmetjes maar dit ging echt door merg en been, jemig) en toen 'nam ze me mee' naar de slaapkamer en ging ze in alle hoeken liggen (was vrij onrustig en kon niet echt haar gemak vinden) en veel likken. Daarna inderdaad weer rustig en net doen of er niks gebeurd was, ze wil nu alleen wel binnen blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:02

Geen dank. En als ze geplast heeft in een doos, dan kan idd erg stinken.

Iig veel succes ermee :) En hopelijk word ze hierna geholpen. Maar ben wel benieuwd naar foto's :D

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 11:05

Heb de spiegelreflex al klaarstaan in mijn appartement sinds gister :+ hoop toch alleen wel dat ze vandaag gaat, moet morgenochtend 'vrijwilligen' bij het asiel := help maar duimen :P

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:08

En niemand in het asiel die je advies kan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:10

ThinkAgain schreef:
Heb de spiegelreflex al klaarstaan in mijn appartement sinds gister :+ hoop toch alleen wel dat ze vandaag gaat, moet morgenochtend 'vrijwilligen' bij het asiel := help maar duimen :P

Hoop het ook voor je. Ben vorig jaar 1 x bij een bevalling van een kat geweest. Maar toen was de eerste al geboren. Maar tussen de derde en de vierde zat 3 uur verschil. Eerste 3 gingen best vlot dus. Dus eigenaren dachten dat er niks meer inzaten. En zijn gaan stappen. Maar ik en vriendlief bleven thuis (waren bij zijn ouders) en zo opeens zag ik er nog 1 uitkomen.

Ze wouden de kat toen laten helpen. Maar beestje heeft alweer een nestje gekregen. En weer roepen ze dat ze haar laten helpen. Nou ik ben benieuwd.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:17

Laatste kwam bij ons ook flink wat later inderdaad, tussen de eerste drie telkens maar 40 minuten, de laatste zo'n 1,5 uur. Toen lag ik al op bed, was doodop, maar m'n vriend heeft haar in de gaten gehouden :).

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 11:27

jemig.. Ik hoop maar dat ze vanmiddag begint, dan kan ik er mooi tot vanavond bij zijn. Ga er vanuit dat het bij haar wel lang zal duren aangezien het de eerste keer is. Vind 40 minuten tussen kittens ook lang klinken hoor, maar ik ben tot nu toe alleen bij bevallingen van paarden geweest dus ik kan natuurlijk niet echt oordelen.

Het is alleen niet gezegd dat alle katten geholpen moeten worden he, love_western. Ik geef je in deze gelijk, en het is het doel ook wel want de baas heeft ook al een zusje van Cyra, en een zwart achtergelaten kitten, maar er zijn ook mensen die met hun katten willen fokken (en ook dan is er een eerste keer).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:34

ThinkAgain schreef:
jemig.. Ik hoop maar dat ze vanmiddag begint, dan kan ik er mooi tot vanavond bij zijn. Ga er vanuit dat het bij haar wel lang zal duren aangezien het de eerste keer is. Vind 40 minuten tussen kittens ook lang klinken hoor, maar ik ben tot nu toe alleen bij bevallingen van paarden geweest dus ik kan natuurlijk niet echt oordelen.

Het is alleen niet gezegd dat alle katten geholpen moeten worden he, love_western. Ik geef je in deze gelijk, en het is het doel ook wel want de baas heeft ook al een zusje van [***], en een zwart achtergelaten kitten, maar er zijn ook mensen die met hun katten willen fokken (en ook dan is er een eerste keer).

Met raskatten fokken vind ik ook geen probleem :) Maar wel met htk katten. Zitten al genoeg in het asiel. Maar ik zeg niet dat een nestje kittens niet leuk is.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 12:28

nee, maar er staat verder nergens wat voor kat het is etc, dus daarom dat ik het een beetje een voorbarige conclusie vond. Ik geef je verder wel gelijk hoor, daar niet van :)

in de tussentijd is er nog niks gebeurd, ze ligt nog steeds op dezelfde plek te slapen, wil wel graag knuffelen en purrt aan één stuk door.. wachten duurt zo lang! haha

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:31

Als de eerste vruchtblaas al geweest is, duurt het doorgaans geen 20 uur voor er wat gebeurd...
Ik zou even de dierenarts raadplegen,voel je de kleintjes nog wel bewegen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:33

ThinkAgain schreef:
nee, maar er staat verder nergens wat voor kat het is etc, dus daarom dat ik het een beetje een voorbarige conclusie vond. Ik geef je verder wel gelijk hoor, daar niet van :)

in de tussentijd is er nog niks gebeurd, ze ligt nog steeds op dezelfde plek te slapen, wil wel graag knuffelen en purrt aan één stuk door.. wachten duurt zo lang! haha

Idd een voorbarige conclusie. Maar mijn ervaring dat rasfokkers zich meestal zo goed van te voren zich inlezen dat ze geen hulp vragen. Dus beetje vooroordeel van mijn kant :o

En wachten duurt idd lang. Weet nog dat mijn hondje puppies kreeg. Wat was ik ongeduldig. Maar was toen 9 jaar gok ik.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 12:43

je moet toch ergens beginnen denk ik dan, rasfokkers worden ook niet geboren als fokkers :P en ik heb me wel ingelezen hoor, elk dingetje wat veranderde aan mevrouw googlen, maar naast het feit dat letterlijk alle websites wat anders zeggen vind ik er veel ook erg er vanuit gaan dat je wel weet wat ze bedoelen. Zoals dus met die tijd tussen fase 1 en fase 2, ik had nog nergens 36 uur zien staan.

haha ja kan ik me voorstellen! we zitten al wel bijna op 24 uur nu, pff..

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:50

succes met wachten, ik heb het hele proces vorige week vrijdag meegemaakt op stal, poes wilde niet dat ik vertrok na de ochtendronde en ik heb er de hele dag gezeten, rond 3 uur werd de eerste geboren (dood) en een half uurtje later de 2e (levend) en dat was het dan.
Maar de signalen waren niet te missen: ze wilde niet dat ik wegging, als ik even ging plassen, raakte ze al in paniek, en toen het zover was, zag ik de weeën (de buik trok samen) en met persen ging ze staan en maakte ze zelfs geluid.

Dit is dan wel een ervaren moederpoes, maar de eerste keer dat ze in mijn stal ging bevallen.
Ik heb een hoop verschillende dieren ter wereld zien komen in mijn leven, maar dit was de eerste keer bij een poes voor mij