Kater kan niet plassen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Kater kan niet plassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 14:50

Ik zie de geschiedenis zich herhalen, 4 jaar geleden heeft Kiddy zijn strijd gestreden en helaas niet kunnen redden. Hij is overleden nog voordat hij 5 jaar werd: [BB] Kiddy heeft het opgegeven...

Deze ronde is het Purdy, hij is bijna 5 jaar.

Vorig jaar oktober kreeg hij een blaasontsteking en na 2 weken voeren van dieetvoer was hij weer zo goed als nieuw.
11 maart jl. begon hij bloed te plassen, mee naar de dierenarts en hij kreeg pijnstiller, na een week was hij weer in orde.
24 april jl. begon hij weer bloed te plassen, weer naar de dierenarts en weer pijnstiller. Na 5 dagen perste hij nog steeds constant en plaste hij nog steeds bloed, dus op de diazepam om het persen te stoppen. Dit hielp niet, dus ook nog 2x daags blaasontspanner erbij.

Afgelopen vrijdag begon hij weer te persen, weer direct aan de blaasontspanner en pijnstiller. Zaterdag hetzelfde en 's avonds werd hij sloom, wilde niet meer eten en drinken en begon over te geven.
In de nacht van zaterdag op zondag hebben we het spoednummer gebeld en is hij naar de Faculteit Diergeneeskunde gegaan om gecatheteriseerd te worden. Daarna mocht hij mee naar huis (met blaasontspanner en hogere dosis Diazepam). Hij is apart op een kamer gegaan, gescheiden van de andere katten.
Zondagmiddag was er geen verbetering, hij sliep alleen maar, plaste niet en weigerde eten. Die middag is hij opgenomen bij de Faculteit, heeft hij een infuus gekregen en een vast gehechte catheter. Zijn urinebuis is te smal en erg lang, daarom was catheteriseren niet zo makkelijk en moest er voor de lengte een hondencatheter in. Maandag heeft hij tot 2x toe de catheter eruit getrokken.

Vanmorgen moest hij van de spoedkliniek overgebracht worden naar de eigen dierenarts (dopjes op de catheter en het infuus), nu gaan ze uitzoeken wat de reden is van het niet kunnen plassen.
Bij de Faculteit kregen we niet duidelijk antwoord of er nou wel of geen gruis was aangetroffen en of dit de reden was van verstopping. Zijn blaas werkt niet zelfstandig (knijpt niet meer samen), dus het kan zijn dat er een verkramping zit (dit kan op 2 plekken zijn).

Ik ben vreselijk verdrietig voor hem, mijn hart breekt, hij lijdt vreselijk veel pijn, maar is altijd positief ingesteld. Ik heb gisteren gevraagd of ze hem wilden inslapen als dit nog langer aanhield, met Kiddy nog vers in mijn geheugen, maar dit weigeren ze. Mijn eigen dierenarts begrijpt het als ik niet tot het gaatje wil gaan, want Kiddy heeft het uiteindelijk niet gered na alle inspanningen en ik zie nu hetzelfde gebeuren.

Ik ben benieuwd of iemand deze -onduidelijke- situatie herkent van zijn/haar kat, die het wél heeft gered én een kwalitatief goed leven leidt. De situatie van Kiddy is voor mij geen goed voorbeeld geweest.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door 050206051012 op 21-05-13 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:54

krijgt ie geen antiblaasgruis voer? speciaal voor katten met blaasproblemen dat zou mede verlichting kunnen geven

Kelszz_

Re: Kater plast niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:56

Mijn kater had last van blaasgruis en kon toen ook niet meer plassen,
Katheter etc. allemaal gehad.
Wat wel een optie zou zijn, is hem inderdaad op urinary voer zetten. Dit is speciaal voor katten met blaasproblemen, hier zit minder zout in en voorkomt blaasgruis en breekt het anders af.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 14:58

Er is niet bekend of hij gruis heeft, ze denken aan een verkramping in de urinebuis.
Als het gruis is, dan laten we waarschijnlijk zijn penispunt amputeren, maar bij verkramping is dat geen oplossing.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:01

Wat ik mis in de medicatie is een antibiotica kuur, blaas is waarschijnlijk ook ontstoken. Ik vind het heel vreemd dat er niet meteen na de eerste symptomen ook antibiotica is gegeven. Heb al heel veel katten gehad waaronder ook enkele met blaasgruis maar zonder antibiotica redden ze het niet, hebben ze de urine ook op kweek gezet?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 15:06

Nee, op de faculteit hebben ze alleen aan symptoombestrijding gedaan (catheter). De arts in de nacht van zaterdag op zondag wreef wel zijn vingers over elkaar dat er wat gruis in de urine zat.

Mijn eigen dierenarts vond het vanmorgen vreemd dat er geen foto gemaakt is en dat er geen urineonderzoek gedaan is, daar zouden ze mee gaan beginnen. Het kán zijn dat hij blaasstenen heeft die de uitgang blokkeren.

De dierenarts die hem de vorige keren heeft behandeld met de blaasontsteking zei dat het door stress was ontstaan en dat daar geen antibiotica nut bij heeft.

Zijn blaas is inderdaad zwaar ontstoken, want zondagavond werden we gebeld dat er 'donker rood' uit zijn blaas kwam.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:10

Ik heb er niet zoveel ervaring mee, mijn kat heeft een keer een verstopte plasbuis gehad (of was het urineleider, ik weet het ff niet). Toen hebben we hem eerst op van dat blaasgruis oplossend voer gezet (van prins) en nu op speciaal voer die de urineweg onderhoudt.
Ik weet van mijn ouders die twee perzen hadden vroeger, die hadden eindeloos problemen met plassen, dat ze voor hen Pulsatilla (homeopathisch) door het drinkwater deden en dat ze toen nooit meer problemen hebben gehad. Misschien kun je dat proberen?

Edit: ik zeg dit nou wel zo, maar misschien moet je eerst iemand daarover vragen. Ik geloof dat verdunningen wel nauw komen en misschien werkt het voor jouw kat wel averechts...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:13

Is er al een röntgenfoto gemaakt om te kijken of er geen blaasstenen (calciumoxalaat) zijn?
Deze zijn niet op te lossen door voer (struviet wel, maar calciumoxalaat niet), en hij zal dan geopereerd moeten worden..!

BigOne

Re: Kater kan niet plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:20

Dan is het helemaal stom om geen antibiotica te geven, ontsteking is ontsteking, of dat nu door de stress of bacterie komt, die moet weg. Breng je kat naar een da die hem aan het infuus met antibiotica legt en wel heel snel.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:11

Heeft de kat in die tijden dat zijn problemen met de blaas spelen nou wel of geen blaasgruisdieet gehad? Als ik zo het verhaal lees heeft hij slechts twee weken blaasgruisoplosser gehad(s/d gok ik?) en daarna niet meer?

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:27

Mijn kat heeft ook heel lang problemen gehad met zijn blaas. Foto's gemaakt meerdere keren gekatheteriseerd antibiotica en blaasontspanners gehad enz. Hij is uiteindelijk geopereerd en nu is het goed. Wat mij wel is verteld is dat je een kat die dit een keer iets met zijn blaas heeft gehad nooit meer op "normaal" voer moet zetten, maar voor de rest van zijn leven op speciaal nier/ blaasvoer. Ze hebben bij mijn kat gekeken welke soort stenen hij had en daar het voer op aangepast. hij had dus wel flinke stenen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 18:33

Bigone, sinds zondag ligt hij aan het infuus en krijgt hij oa antibiotica.

Flevolander, hij kreeg geen gruisdieet, omdat hij toen geen gruis had, maar een 'simpele' blaasontsteking. Ze zei dat het voer dat wij geven aan onze katten al heel laag in eiwit, zout en ruwe as is, dus dat een gruisdieet geen meerwaarde had bij een blaasontsteking.

Ik heb zojuist de praktijk gesproken en ze hebben niets in zijn blaas kunnen vinden dmv een foto. Urineonderzoek heeft nu geen nut, want zijn blaas wordt al 2 dagen gespoeld, daar zit geen evt. gruis in. Bloedonderzoek zou nu ook niet betrouwbaar zijn. Morgenochtend gaat het infuus en de catheter eruit en dan zien wat er gebeurt. Als hij gaat plassen dan mag hij in de avond naar huis. Als hij niet gaat plassen dan blijft hij. Ze denken dat het geen verkramping is, dát is een opluchting. Ze denken aan een plug en dan gaat hij wellicht door voor penispuntamputatie.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:33

IceQueen schreef:
Mijn kat heeft ook heel lang problemen gehad met zijn blaas. Foto's gemaakt meerdere keren gekatheteriseerd antibiotica en blaasontspanners gehad enz. Hij is uiteindelijk geopereerd en nu is het goed. Wat mij wel is verteld is dat je een kat die dit een keer iets met zijn blaas heeft gehad nooit meer op "normaal" voer moet zetten, maar voor de rest van zijn leven op speciaal nier/ blaasvoer. Ze hebben bij mijn kat gekeken welke soort stenen hij had en daar het voer op aangepast. hij had dus wel flinke stenen

How how! Pas op met wat je zegt.. Nierdieet en blaasgruisdiet zijn twee totaal verschillende dingen.. Sterker nog het "bijt" elkaar zelfs een beetje gezien de eiwitten die het ene product specifiek minder heeft dan de ander..

Maar wat je bedoelt te zeggen is waar.. Eens een blaasgruisdieet kat.. (Bijna) altijd een blaasgruisdieetkat :j

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:36

Quellian schreef:
Bigone, sinds zondag ligt hij aan het infuus en krijgt hij oa antibiotica.

Flevolander, hij kreeg geen gruisdieet, omdat hij toen geen gruis had, maar een 'simpele' blaasontsteking. Ze zei dat het voer dat wij geven aan onze katten al heel laag in eiwit, zout en ruwe as is, dus dat een gruisdieet geen meerwaarde had bij een blaasontsteking.

Ik heb zojuist de praktijk gesproken en ze hebben niets in zijn blaas kunnen vinden dmv een foto. Urineonderzoek heeft nu geen nut, want zijn blaas wordt al 2 dagen gespoeld, daar zit geen evt. gruis in. Bloedonderzoek zou nu ook niet betrouwbaar zijn. Morgenochtend gaat het infuus en de catheter eruit en dan zien wat er gebeurt. Als hij gaat plassen dan mag hij in de avond naar huis. Als hij niet gaat plassen dan blijft hij. Ze denken dat het geen verkramping is, dát is een opluchting. Ze denken aan een plug en dan gaat hij wellicht door voor penispuntamputatie.

Wellicht is een blaasecho een optie?

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:39

Om even terug te komen op het verhaal wat betreft het gruisdieet.. Zou in het hele verhaal 1 goede toevoeging hebben en dat is dat die katten er meer door gaan drinken en dus meer spoelen om het zo maar te zeggen...

Krijgt hij natvoer of droogvoer?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 18:40

Echo had ik vanmorgen ook geopperd, gewoon doen wat ze kunnen, alles op alles zetten om de oorzaak te achterhalen, zodat we ook gericht kunnen (be)handelen.
Zijn nieren zijn overigens wel vergroot, dit kan komen door de druk in de blaas zei ze.

De faculteit raadde ons aan om Eurologist te geven, dan zou penispuntamputatie wellicht niet nodig zijn, maar ik ben zéér huiverig voor herhaling. Kiddy kreeg óók Eurologist (en vit. C en cranberry), maar heeft bij hem niet geholpen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 18:43

Ik ben niet zo snel met mn mobiel, sorry.
Ze krijgen bij ons allen droogvoer. Blikvoer ben ik niet zo wild van (zit veel rommel in), maar zou wel goed zijn voor het vocht. Vers vlees wordt afgeraden, omdat het de PH waarde van de urine verlaagt en omdat het veel fosfaat bevat.
Purdy krijgt zijn eigen kamer voorlopig, eigen voer is geen probleem. Nooit overigens. Maar we willen hem voorlopig uit de groep houden ivm stress.

We gaan ook een waterfontein voor hem halen. Hoewel drinken altijd wel goed gaat.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:51

Wat vervelend zeg, vooral na de hele geschiedenis met je andere kat...

Floris heeft hier ook last van gehad toen hij een jaar of 5 was. Die kon ineens niet meer plassen. Ging wel op de bak zitten om het te proberen en zich daarna heel obsessief wassen. Direct met hem naar de dierenarts. Katheter plaatsen ging héél moeilijk.. zijn urinebuis was eenrichtingverkeer geloof ik :') Uiteindelijk hebben ze wel een katheter kunnen plaatsen en hij moest een nachtje blijven slapen. Tijdens dat nachtje bleef hij de katheter er keer op keer weer uit trekken. Uiteindelijk was de boel aan de onderkant zo kapot dat ze er niet eens meer een durfden te plaatsen en meneertje mocht nog een paar nachtjes blijven.

In die tijd at hij vreselijk slecht door alle stress (hij is nogal gesteld op mij, tijdens mijn dagelijkse bezoekjes at hij wel een beetje, maar daarna kroop hij weer heel zielig in een hoekje weg). Na vier dagen mocht hij mee naar huis als hij gegeten en geplast had, en als de urine na controle goed bleek te zijn. Godzijdank mocht hij toen dus weer mee naar huis. Sindsdien staat hij op Urinary S/O dieetvoer en hij heeft nooit meer problemen gehad. Dat voer zou ik dus echt aanraden.

Hij krijgt 's ochtends urinary brokjes, en 's avonds gourmet/ tonijn uit blik met extra water er bij. Verder krijgt hij af en toe een beetje rauw rundergehakt of rauwe kipfilet en daar doet hij het uitstekend op!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 19:32

Ok, het antibioticaverhaal had ik dan zeker gemist, hopelijk gaat het goedkomen met je kat, veel sterkte en erg veel meer kun je dan ook niet doen.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 19:33

Quellian schreef:
Ik ben niet zo snel met mn mobiel, sorry.
Ze krijgen bij ons allen droogvoer. Blikvoer ben ik niet zo wild van (zit veel rommel in), maar zou wel goed zijn voor het vocht. Vers vlees wordt afgeraden, omdat het de PH waarde van de urine verlaagt en omdat het veel fosfaat bevat.
Purdy krijgt zijn eigen kamer voorlopig, eigen voer is geen probleem. Nooit overigens. Maar we willen hem voorlopig uit de groep houden ivm stress.

We gaan ook een waterfontein voor hem halen. Hoewel drinken altijd wel goed gaat.

Geeft niet, ik zit ook op een ipad, dus zo vlot gaat mijn typerij ook niet..
Hoeveel katten hebben jullie lopen ? Ik moet zeggen dat ik redelijk wat kennis heb opgebouwd wat betreft katten en gedrag en daarbij ook op medisch gebied.( zelf medewerker dierenasiel en partner is dierenarts kleine huisdieren.) merk je naast de blaas problemen meer aan zijn gedrag en hoe licht hij in de groep?

Wat betreft voeding is het buiten dat versvlees geen aanrader is gezien de PH waarde ook geen handig moment om daar op over te stappen aangezien heel veel katten er niet gelijk happig op zijn om het zo maar te zeggen. Ze moeten meestal erg wennen aan vers vlees en vinden het vaak in het begin maar zo zo. Wat betreft natvoeders zijn er ook erg veel producten op de markt wat gewoon van een goede fabrikant is en de zelfde normen heeft als de droogvoeders van de betere merken. Op het asiel is het voor sommige nodig om ze ten alle tijden natvoer te geven en hierbij nog is een scheut kraanwater te doen. Klinkt suf maar sommige asieldieren hebben een hoop stress waardoor ze zich niet de tijd gunnen om voldoende te drinken. Een fontein is idd ook een goede actie omdat stilstaand water van nature niet aantrekkelijk is voor een kat. Bied het in de eerste instantie wel ook op de manier wat hij gewend is aan... Sommige vinden het maar een eng raar ding

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 19:34

bigone schreef:
Ok, het antibioticaverhaal had ik dan zeker gemist, hopelijk gaat het goedkomen met je kat, veel sterkte en erg veel meer kun je dan ook niet doen.

Overigens is het niet heel gebruikelijk om standaard antibiotica te geven bij "plas"katers

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:25

Flevolander schreef:
bigone schreef:

Overigens is het niet heel gebruikelijk om standaard antibiotica te geven bij "plas"katers

Wel wanneer ze katheteriseren, de kans op infecties is dan gewoon groot. Urine die er al iets langer zit, geirriteerde blaaswand enzenz, heb het jammer genoeg een aantal keren meegemaakt en altijd antibiotica gekregen. Blaas heeft tijd nodig om te herstellen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:32

qua genoeg drinken durf ik mijn trucje ook wel te delen: ik heb een ronde pot met een plant kattengras in een rechthoekige bak met water staan. Zo is het water nooit zo heel schoon (al staat er ook altijd schoon water klaar) en vinden ze het helemaal lekker om eruit te drinken...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 09:37

Bigone, hij is afgelopen weekend voor het eerst gecatheteriseerd. Toen hij naar huis mocht kregen we een heel pakket medicijnen mee (mijn vriend is in die nacht met hem geweest), maar zondag heeft hij een vastgehecht catheter gekregen én een infuus, vanaf dat moment krijgt hij intraveneus antibiotica en pijnstilling.

Delerium, bedankt voor je tip, daar zijn ze vást wel voor te porren :D

Flevolander, wij hebben op dit moment 8 katten.
Ik zal de situatie in de groep proberen te schetsen, want ik heb duidelijk verschuiving gezien. Ik zie ook precies wat er is gebeurd in de rolverdeling.

Purdy was altijd de leider in de groep (Pumbaa, Koekie en Poespoes zaten dik onder de plak bij hem). Kai, Vlinder, Noa en Bloem vonden de situatie prima.
In de zomer 2011 kwam er een nieuwe (gevonden) kater bij; Bram. Bram is met 20 weken gecastreerd en heeft nooit dominant gedrag vertoond, maar Kai vond het wél een bedreiging en is de leiding over gaan nemen.
In maart 2012 is Poespoes in haar oog geslagen door Kai (hij sloeg om als een blad aan een boom), de hele handel laten behandelen en zij heeft in oktober besloten elders te gaan wonen (woont nu achter ons). Kai bleef etterbakken en in oktober had Purdy zijn eerste 'stress blaasontsteking' te pakken, volgens de DA door toedoen van het dominante gedrag van Kai. Kai richt op ogen, dus Purdy heeft in de tussentijd ook een beschadiging gehad aan zijn ooglid.

Purdy ging meer naar de achtergrond en Kai nam volledig de leiding. Wél bleef Purdy Pumbaa en Koekie op de huid zitten (deze 2 zijn overigens niet bang voor Kai, hij is de zoon van Koekie). Purdy heeft eerder dit jaar 2 blaasontstekingen gehad.

De DA gaf aan dat Purdy het best herplaatst kon worden naar een huis zonder katten, omdat hij niet mét katten zou kunnen. Ik was dat niet met haar eens, maar ik zie dat Kai loopt te klieren en vroeg of hij nog chemisch gecastreerd kon worden, maar dat heeft geen zin bij gecastreerde katten zei ze. Dus Purdy kreeg pillen tegen de stress, maar dit haalt ook weinig uit. Aanwezigheid van Kai is genoeg.

Wij gaan over een aantal weken 3 weken op vakantie, mijn moeder verzorgt de katten in die tijd.
Purdy krijgt zijn eigen kamer zodra hij thuis komt van de praktijk en zal ook daar zijn tijdens onze vakantie, daarna gaat Kai voorlopig naar een vriendin (mits het daar goed gaat met haar katten), dan kunnen wij kijken hoe Purdy het in de groep doet.

Probleem 2: Purdy en Bloem zijn heel close (zijn toen tegelijkertijd gekomen) en Bloem is nu verschrikkelijk van de wap door zijn afwezigheid, dat zij gisteravond óók begon met bloed plassen.

De samenstelling van de groep is als volgt:

- Pumbaa is de oudste (in 2001 uit het asiel gehaald)
- Purdy en Bloem zijn gekomen in 2008 (Purdy uit een nestje, Bloem gevonden in Frankrijk)
- Poespoes kwam in 2008, was de oude stalkat, die redde het niet meer op stal (oud, mager, bronchitis)
- Koekie kwam in 2009 (gevonden op vakantie) en in 2009 kwamen daar 3 kittens uit (Kai, Noa en Vlinder)
- Bram kwam in 2011 (gevonden op het industrieterrein)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:46

Ik herken het stressplassen wel want eentje van ons doet dat als ze buiten met vuurwerk gaan klooien, gelukkig werkt een korte antibiotica kuur wel goed bij deze, 16 jarige kat dus dat moet dan elk jaar maar een keer. Ik hoop dat je kat opknapt en vervelend dat er nu nog eentje bloed plast. Is het echt geen bacterie die rondgaat tussen de katten?