Vervelende caafjes,

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AZNLady

Vervelende caafjes,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 14:30

Hooii,
Ik heb 2 hele vervelende caafjes,
Ik heb ze gekocht en toen dachten we dat het 2 dames waren.
Maar toen ik kleintjes wou en ze naar een mannetje bracht had de 1 totaal geen intresse.
Waarop mijn dierhouderij docent zei dat ik een mannetje en een vrouwtje had.
En aangezien de 1 heel veel aan het dekken was, kon dat best wel kloppen.
Maar ik heb nu toch mijn twijfels, ze hebben alle2 geen ballen en dan zou de dame nu allang zwanger moeten zijn.
Aangezien ze me gewoon nachten wakker houden.
Hoe kan ik dit zeker weten ?

En dan nog iets,
Elke keer als ze me aan horen komen dan gaan ze piepen,
Dat is normaal voor een cavia maar de mijne blijven honger hebben.
Ik geef ze 2 handjes voer per dag, dat is behoorlijk veel. ( Heel hun bakje zit dan vol )
Maar zodra ik naar beneden loop en 2 uur later weer boven kom, zitten ze alle2 met kraaloogjes naar me te kijken.
En ja hoor het bakje is dan leeg.
Wat moet ik nu ?
Ze blijven echt heel de dag om eten piepen.

Roadracer

Re: Vervelende caafjes,

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:40

Hebben ze voldoende hooi tot hun beschikking? Dat moet namelijk altijd beschikbaar zijn! En dan zouden ze ook geen honger moeten hebben. Hoe oud zijn je cavia's en hoe lang heb je ze al? Heb je je verdiept in wat er allemaal komt kijken bij het houden van cavia's? En als je deze 2 al vervelend vindt, waarom zou je dan in vredesnaam een nestje willen?!?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:43

Waarom vind je ze vervelend dan? Omdat ze in de nacht bewegen (en dus herrie maken) en omdat ze graag eten? Probleem 2 is makkelijk op te lossen door ze goed te voeren en dus erg veel hooi te geven en probleem 1 is normaal, je hebt met dieren te maken niet met machientjes en dieren doen wat ze willen en dat betekent geluiden produceren..

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:09

cavia's piepen ook als ze geen honger hebben, doen die van mij ook heel de dag door. het is gewoon een teken dat ze je herkennen en dus gaan ze piepen.
als ze inderdaad 2 handjes voer krijgen, dan is dat zeker genoeg, welk voer geef je?
en hebben ze altijd hooi tot hun beschikking?

wat een optie zou kunnen zijn voor het vele lawaai en het 'dekken' (als het 2 vrouwtjes zijn) is er een castraat bij zetten.
Mijn 2 cavia dames waren ook veel aan het ruziën, met veel kabaal erbij, waarbij de een ook wel eens boven op de ander sprong. nu heb ik er een castraat bijgenomen, en is dat geruzie totaal opgehouden.

Ik wil je wel aanraden om niet zomaar een beer erbij te zetten, ten eerste kan dit heel gevaarlijk zijn, als je zeugje te oud is (geloof dat 1jaar wordt aangehouden) en ze heeft nog niet eerder een nest gehad, dan kan ze er zelf aan overlijden.
plus, er zijn al génoeg cavia'tjes die nergens heen kunnen, de opvang zit er vol mee.. denk hier dus aub nog goed overna..

Succes!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:10

2 handjes voer en in zo'n korte tijd het bakje leeg? Dan geef je imo echt veel te weinig voer, ik lees ook niks over hooi geef je dit niet?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:20

Hahaha, uit je slaap gehouden worden door wiebelende cavia's :D

Voor dat andere, heb je genoeg afleiding voor ze? ik merk van mijn diertjes (geen cavia's) dat als ik ze in een woonkamer oid heb staan waar vaak mensen komen, ze niet meer op of omkijken of piepen omdat ze door hebben dat een mens in de buurt van de kooi gewoon lang niet altijd 'eten', of 'aangehaald worden' betekend.

freyatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:22

ik heb zelf ook 15 cavia's
waar van 6 vrouwen samen en dat gaat goed.
de mannetje zitten per 2 en 1 stel per 3 en dat gaat minder.
heb je een foto van de onderkant van je caafjes?

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:32

Dat piepen vind ik juist heerlijk. Als je dat vervelend vindt, vraag ik mij af of cavia's wel echt jou ding zijn... Als ze verder maar twee handjes voer krijgen en verder niets, vind ik het trouwens niet gek als ze heel veel piepen. Dan hebben ze gewoon honger!! Hier hebben ze altijd vers hooi en krijgen 1x per dag biks en regelmatig groentes. Ze moeten veel knagen, vooral hooi dus, om de tanden goed te kunnen laten slijten en om de spijsvertering goed op gang te houden.

Fokken zou ik overigens niet doen, er zijn al meer dan genoeg cavia's op de wereld.

AZNLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 17:32

Telpeva schreef:
Hahaha, uit je slaap gehouden worden door wiebelende cavia's :D

Voor dat andere, heb je genoeg afleiding voor ze? ik merk van mijn diertjes (geen cavia's) dat als ik ze in een woonkamer oid heb staan waar vaak mensen komen, ze niet meer op of omkijken of piepen omdat ze door hebben dat een mens in de buurt van de kooi gewoon lang niet altijd 'eten', of 'aangehaald worden' betekend.

Ja ik geef ze hooi,
En ik heb gras in mijn tuin, als de zon schijnt dan zet ik ze op het gras met een deel schaduw.
Dus e wandelen heel de dag rond dan.
En mijn caafs gaan echt gewoon serieus naast elkaar met de pootjes op het etensbakje staan.

AZNLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 17:36

Nimfee schreef:
Dat piepen vind ik juist heerlijk. Als je dat vervelend vindt, vraag ik mij af of cavia's wel echt jou ding zijn... Als ze verder maar twee handjes voer krijgen en verder niets, vind ik het trouwens niet gek als ze heel veel piepen. Dan hebben ze gewoon honger!! Hier hebben ze altijd vers hooi en krijgen 1x per dag biks en regelmatig groentes. Ze moeten veel knagen, vooral hooi dus, om de tanden goed te kunnen laten slijten en om de spijsvertering goed op gang te houden.

Fokken zou ik overigens niet doen, er zijn al meer dan genoeg cavia's op de wereld.

Ik heb een knaagblok in de kooi hangen, ze krijgen elke dag hooi en elke dag 2 handjes eten.
Ze krijgen afwisselend groentes zoals paprika, wortel , appel, sla ga maar door.
Het zijn ook echt bollies.
Ik heb al 2 keer gedacht dat er 1 zwanger was, maar dat bleek dus niet zo te zijn.
En het piepen vind ik niet erg.
Maar het gewiebel heel de nacht door.

AZNLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 17:36

freyatjee schreef:
ik heb zelf ook 15 cavia's
waar van 6 vrouwen samen en dat gaat goed.
de mannetje zitten per 2 en 1 stel per 3 en dat gaat minder.
heb je een foto van de onderkant van je caafjes?

Ik zal dalijk even een foto maken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:42

AZNLady schreef:
Nimfee schreef:

Ik heb een knaagblok in de kooi hangen, ze krijgen elke dag hooi en elke dag 2 handjes eten.
Ze krijgen afwisselend groentes zoals paprika, wortel , appel, sla ga maar door.
Het zijn ook echt bollies.
Ik heb al 2 keer gedacht dat er 1 zwanger was, maar dat bleek dus niet zo te zijn.
En het piepen vind ik niet erg.
Maar het gewiebel heel de nacht door.

afgezien van het feit dat er al een overschot aan cavia's is en ik dus niet snap dat je wil gaan fokken terwijl je jezelf al ergerd aan de dieren vraag ik me wel af of je jezelf goed ingelezen hebt??

Een knaagblok is namelijk ZEER slecht voor cavia's (en konijnen) daar wordt op de betere websites diverse malen tegen gewaarschuwd dat je die niet moet aanschaffen. En te dikke dieren worden veel moeilijker drachtig. Het kan natuurlijk ook nog zo zijn dat 1 van 2 gewoon steriel is. Zijn het toch geen broer/zus zodat je ook nog inteelt gaat doen? Verder als een cavia volgroeid is en nog geen jongen gehad heeft dan mag ze ook niet meer gedekt worden!!! Dat gaat haar dood worden namelijk

AZNLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 17:56

dierenfan schreef:
afgezien van het feit dat er al een overschot aan cavia's is en ik dus niet snap dat je wil gaan fokken terwijl je jezelf al ergerd aan de dieren vraag ik me wel af of je jezelf goed ingelezen hebt??

Een knaagblok is namelijk ZEER slecht voor cavia's (en konijnen) daar wordt op de betere websites diverse malen tegen gewaarschuwd dat je die niet moet aanschaffen. En te dikke dieren worden veel moeilijker drachtig. Het kan natuurlijk ook nog zo zijn dat 1 van 2 gewoon steriel is. Zijn het toch geen broer/zus zodat je ook nog inteelt gaat doen? Verder als een cavia volgroeid is en nog geen jongen gehad heeft dan mag ze ook niet meer gedekt worden!!! Dat gaat haar dood worden namelijk

Ik heb nooit gezegt dat ik wou fokken,
Ik wou alleen voor 1 keertje kleintjes hebben,
En ik weet dat als cavia's 1 zijn geweest en nog geen eerste nestje heeft gehad dat ze niet meer mag bevallen.
Ivm haar bekken.
En nee, ze zijn geen broer en zus. Ik heb het allemaal duidelijk gevraagd aan de dierenwinkel.
Ik weet heus wel waar ik mee bezig ben.
Ik heb ook al een extra hok aangeschaft voor als het toch mannetje evn vrouwtje zijn.
Dan ga ik ze uit elkaar halen.
Ik ga zo snel mogelijk een expert er naar laten kijken.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:32

Even een verhaal uit ervaring, zulke knaagblokje worden in winkels aangeprezen als gezonde toevoeging, maar ik vertrouw die dingen niet meer nadat mijn dieren er gezondheidsproblemen van kregen (plots veel drinken, minder energie, veel meer plassen, vieze stinkende plas) het zat voor mijn gevoel gewoon niet goed, en zodra ik het blokje eruit haalde verdwenen die problemen allemaal vrijwel direct. Ik durf die dingen niet meer te gebruiken, en ik raad ze iedereen af :o

Van het voer zelf en het merk daarvan heb ik geen verstand omdat ik zelf ook geen cavia's heb, maar heb je weleens een ander merk geprobeerd? Zeker als je het ook zonde vind dat ze die staafjes laten liggen is het misschien de moeite waard om te kijken voor voer waar minder tot geen staafjes in zitten, zulk voer is er wel, er zijn wel meer dieren die die staafjes niet lusten :)

Mijn gerbils krijgen al jaren het voer van Supreme, hierin zitten weinig van die staafjes want mijn diertjes lusten die dingen helaas dus ook niet. Dit merk heeft ook een cavia variant, hier zitten ook veel minder staafjes in:
http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... eme/347260

Hoe het met deze cavia variant zit durf ik niet te zeggen, maar over het gerbil voer van dit merk ben ik zeer tevreden, mijn dieren doen het hier al jaren (14+) goed op.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 19:02

als ik je het mag aanraden; schakel iniedergeval over op ander voer. het voer dat je nu hebt is voor 'knaagdieren', in het algemeen dus, en niet speciaal voor cavia's. hierdoor zal er sowieso te weinig vitamine C in zitten, en dat is gewoon héel belangrijk.

Ik geloof, als ik je teksten zo lees, dat je zelf ook zeker wel wat over cavia's weet, dus ik probeer je niks op te dringen hoor. :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 19:11

Dierenwinkels zijn oplichters, dus het kan heel goed zijn dat dit gewoon broer en zus is.
Volgens mij heb je ook 2 mannen, ik zou het eens laten nakijken bij een dierenarts of iemand die een beetje kundig is met cavia's.

Volgens mij zit er in dat voer geen vitamine C, dus eigenlijk zou je veel groenvoer moeten geven met veel vitamine C erin (zoals sinaasappels) of druppels in het voer moeten toevoegen.

Hebben je cavia's ook een huisje? Want ze hebben graag een plek voor te schuilen.
Laatst bijgewerkt door Laptopmuis op 21-05-13 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

AZNLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 19:12

Dimphyl schreef:
als ik je het mag aanraden; schakel iniedergeval over op ander voer. het voer dat je nu hebt is voor 'knaagdieren', in het algemeen dus, en niet speciaal voor cavia's. hierdoor zal er sowieso te weinig vitamine C in zitten, en dat is gewoon héel belangrijk.

Ik geloof, als ik je teksten zo lees, dat je zelf ook zeker wel wat over cavia's weet, dus ik probeer je niks op te dringen hoor. :)

Ik zal ander voer kopen
Dankjewel !

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 19:16

2 mannen zijn in de meeste gevallen echt geen probleem.
knaagstenen/likstenen weggooien want die dingen veroorzaken blaasgruis/stenen en nierstenen.

Brok 1x per dag, een goede met vit. c, het liefst de bixjes.
Groenten kun je 1 a 2 x per dag geven. Die van mij geef ik alleen 's avonds een berg als ik ga slapen aangezien ze me 's ochtends steeds vroeger wakker maakten toen ze ook nog 's ochtends kregen. :')

Met deze grootte/leeftijd kun je makkelijk zien of het een man of vrouw is.
Mannen hebben een i en vrouwtjes een Y. En bij mannen hangt er nog een aardig klokkenspel onder :')

Een extra vitamine C tabletje als snoepje 1x daags is super gezond voor ze. Die troep uit de dierenwinkel kun je beter vermijden.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:48

Heb je dat hooi nou als bodembedekking in je kooi? Je kan het beter in een ruif geven. Nu plassen ze er overheen en dan eten ze het niet meer of iig minder. Onbeperkt hooi is heel belangrijk.

Druppels over het eten is niet nodig als je gewoon goed voer koopt speciaal voor cavia's. Zelf voer ik Kaspers Faunafood. Supreme Selective is ook goed en zo zijn er nog meer. Let goed op de hoeveelheid vit. C.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:55

Voor zover ik op de foto's kan zien zijn het beide idd mannetjes. Ik voer ook kaspers Faunafood daar zit veel vitamine C in en ze kunnen niet het lekker eruit snoepen en de rest laten liggen. Het is gewoon een saaie korrel die zorgt dat ze alles binnenkrijgen wat ze nodig hebben.

Ik heb ook cavia's op mijn kamer gehad. De hele nacht lag ik wakker omdat ze inderdaad rondscharrelen. Ze hebben bij mij nu een andere plek en op de slaapkamer zijn geen dieren meer. Van elk geluidje word ik wakker en dieren houden daar geen rekening mee.

2 beertjes kan overigens prima hoor. Ik heb al mijn beren minimaal met 3. Ik heb nu een babygroep met 3 jongen en 1 iets ouder beertje, dit gaat zonder probleem ( vaak gaat het wel moeilijker naar mate ze ouder worden, het is niet echt aan te raden. Tot die tijd heel goed in de gaten houden) Verder heb ik nog 1 groepje van 3 ( wel makkelijke beertjes ) die al heel lang samen zitten zonder problemen. De zeugen heb 3 groepen van 6, 5 en 3. Mijn moeder heeft 1 vrouwtje die heel moeilijk te koppelen is. Ze heeft nu 1 vaste vriendin al een jaar en een ander accepteert ze niet
Laatst bijgewerkt door Melvern op 22-05-13 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:02

Je hebt twee kerels, dus kleintjes krijgen gaat niet lukken.
Wat anderen al zeggen, je kunt beter een ongemengd (bix/korrel) voer geven. Dan eten ze tenminste de belangrijke voedingsstoffen op. Dit soort voer kan best als extra'tje.
Hooi is geen goede bodembekker, daar kun je beter houtvezel, vlas of kartonbedding voor nemen en hooi twee keer per dag vers aan vullen.

Nog even een misverstand uit de wereld helpen: cavia's zijn geen nachtdieren, ze zijn de gehele dag aan het scharrelen of slapen.

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 07:10

Als ik Jou was zou ik gewoon een vol bakje voer geven en niet maar 2 handjes.
Dat is echt veels te weinig 2 handjes......
En inderdaad echt voer wat speciaal voor cavia,s is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 07:29

Dierenwinkels moet je niet geloven, de meeste dan. Die willen alleen maar verkopen.

Wij haalden met de dierenambu vorige week een duif op, staart helemaal weg, rug kaal, bloed bij de snavel en de vleugel hing er raar bij.
De melder had gezegd dat ze er mee naar de dierenwinkel was geweest en die hadden gezegd dat alles goed kwam.
Wij naar de dierenarts en daar hadden we de gelegenheid de duif een goed te bekijken. Wat bleek vleugel in 2en, bloed en de botten staken eruit.
Je had het hoofd van de da niet willen zien toen we zeiden dat de vogel al een week in de tuin zat en de melder er mee naar de dierenwinkel was geweest.