Hoe komen we er bij om eendjes te houden? Nou, dat kwam zo: mijn vader woonde, toen hij jong was, in een huis waar achter in de tuin een sloot lag.
Daar nestelde elke jaar wel een paar eenden stelletjes. Als de eieren waren uitgekomen, ging m'n vader de nesten checken en elk jaar lagen er nog wel een paar niet uitgebroede eitjes. Die nam hij dan mee en legde ze onder een warme lamp en had hij dus elk jaar kleine eendjes.
Nu had m'n vader wel zin om weer aan eendjes te beginnen en ons te leren hoe je die beestjes groot krijgt. Mijn vader is bevriend met een kooiker (een eendenkooi houder). Die heeft een heel groot bos achter z'n huis en heeft honderden plekken waar moeder eenden op hun eieren broeden. Een paar jaar geleden hadden we ook twee eieren gekregen, maar toen hadden we nog geen broedmachine, alleen een warm houd lamp, en konden we de temperatuur niet goed regelen.
Maar vorig jaar had m'n vader een set gekocht met een broedmachine en een warm houd plaat, waar ze onder kunnen gaan zitten als ze zijn geboren.
Op zaterdag is m'n vader met m'n broertjes naar die kooiker gegaan en kreeg vier eieren. We dachten dat het nog wel een weekje zou duren voordat ze uit zouden komen, maar wat een verrassing toen ze de volgende ochtend vroeg al uitkwamen!!!!
Drie zijn er nu al uit gekomen, de vierde zit nog in het ei, maar we vragen ons af of die nog wel uit zal komen, omdat de anderen nu al twee dagen oud zijn. Maar af en toe horen we wel wat gepiep uit het ei, dus er is nog hoop.
Het zijn super schattige dons bolletjes die gezellig kunnen piepen. Je kan duidelijk horen waarom ze piepen. Als ze tevreden zijn omdat ze aan het eten zijn of omdat ze gezellig bij je zitten piepen ze tevreden, als ze alleen zijn gelaten en ze missen je, word het gepiep heel hoog en hard, en als ze klem zitten, of niet zo lekker zitten, dan klinkt het heel ruw en schel.
Nou, nu genoeg gepraat, hier een foto.
Volgen jullie? Ik zal elke paar dagen updaten, over hoe ze groeien.

Sorry, deze zijn een beetje wazig.

Hoe vinden jullie ze?
Groetjes Hanny

Ik heb zelf twee kuikens om groot te brengen, die zijn ook zo schattig.