Poes likt zich kaal ... Help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Poes likt zich kaal ... Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 14:18

Afbeelding

Al sinds vorig jaar likt onze poes zichzelf, waardoor ze nu inmiddels op haar buik en de binnenkant van haar achterbeentjes kaal is geworden.

Ze likt niet continu, maar wel heel regelmatig. We kunnen er geen systeem in ontdekken en ook geen bepaalde situatie. Ze doet het ook als ze heel ontspannen ligt.

Al verschillende keren bij de DA geweest. Ze is lichamelijk helemaal gezond, geen allergieen en geen vlooien of mijten.

Blijft volgens de DA alleen stress over. Maar we kunnen helemaal geen stress oorzaak vinden!
Er zijn geen veranderingen in omgeving of leefsituatie geweest, geen bijzondere ervaringen o.i.d., geen andere mensen in huis. :\

Ze komt heel tevreden over, ligt op verschillende plekken in huis en bij ons te slapen. Maakt een opgewekte en geinteresseerde indruk, af en toe een 'gek' moment en lekker scheuren. We spelen regelmatig met haar.
Ze eet en drinkt goed, is netjes zindelijk en haar vachtje ziet er mooi uit. :j

Nu ruim 6 weken speciaal dieetvoer gegeven (als enige voer): Royal Canin Calm Sensitive. Maar geen verandering helaas.

Dus: iemand nog tips of ideeen om van dat likken af te komen?

Gelijke ervaringen zijn ook welkom!

daisy_tanja

Re: Poes likt zich kaal ... Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 14:21

Ik kan je een hand geven!! Onze kat van 6 had dit ook, tot bloedens aan toe, ook volgende de DA stress.. Van alles geprobeerd. Soms trok het weg en soms was het er weer.
Ze kreeg zo af en toe een injectie waardoor het iets minder werd, wat weet ik niet meer precies.

Helaas is ze vorige maand overleden. Waarschijnlijk een contra indicatie van die injectie..

Het erge ervan is, dat haar dochter die we nog hebben precies dezelfde symptomen ontwikkeld....

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 14:23

bij mijn kat is dit juist hetzelfde, het gaat dan vooral om de binnenbeentjes.
onze dierenarts zei dat dit met stress te maken kon hebben.
ze heeft het nu voor een 2e keer. na een tijdje gaat het weer weg. nu is het er weer terug.
haar beste kat vriend is 2 weken geleden ingeslapen. Dus dat kan het wel zijn.
maar ze komt heel vrolijk over, heel gek is het |o

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 14:23

heb jij zelf of iemand in huis stres?

Anders zou ik is een homeopaat proberen.

En eventueel iets heeel vies op de plekken smeren wat niet irriterend is zo iets wat wij tegen nagelbijten gebruiken

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 14:24

Vroeger deed onze oude poes dit ook (dan praat ik echt over min. 15 jaar geleden). We gaven destijds Aldi voer (wisten wij veel). Toen zei een vriendin van mijn zus dat haar kat het ook deed op Aldi voer en het stopte toen ze overstapte naar en A-merk.
Wij zijn toen Royal Canin gaan voeren en toen ging het inderdaad over. Ze heeft het ook nooit meer gedaan. Ik kan me wel vaag herinneren dat dit wel even heeft geduurd voordat het echt stopte maar of dat langer dan 6 weken was durf ik niet meer te zeggen......

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 14:25

De twee katten van mijn schoonmoeder deden dat ook zo erg. Zij heeft ze toen op Cat Lovers Gold gezet. Daarnaast geen natvoer oid. Die zijn zeker 80%opgeknapt in twee maanden.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 14:25

Onze poes heeft haar staartaanzet (10cm) helemaal kaalgelikt/gebeten. Ben er ook mee naar de dierenarts gegaan en die vertelde dat ze waarschijnlijk een vlooienallergie had. Ik ontvlooide netjes en ook de dierenarts heeft er niet 1 kunnen vinden bij haar, maar nu ik andere vlooienmiddel gebruik (en vaker) is ze toch gestopt met bijten/likken en groeit het haar langzaam weer terug. Ze krijgt haar hele leven al Royal Canin brokjes, nooit natvoer.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 14:27

@Japielover: Krijgt een poes stress als iemand in huis stress heeft? Ook als zij daar absoluut niet onder lijdt, dus dezelfde aandacht en liefde krijgt en verder hetzelfde ritme qua verzorging?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 14:27

Mijn kat heeft dit ook gehad. Hij was allergisch voor vlooien en vlooiendruppels. Waarmee ontvlooi je nu? Mijne kan alleen Bolfo Gold hebben. Hij moet dit ook elke 4 weken.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 14:29

@ingedebruin en @leonieke: ik gaf idd wel allerlei verschillende soorten brokjes en kuipjes, ook goedkopere merken van Aldi en Lidl. Ze is een hele makkelijke eter, dus daar was ik juist blij mee .... Maar misschien was dat toch niet zo goed ...

Nu krijgt ze ook geen natvoer meer en alleen Royal Canin.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 14:30

Ik zou toch aan het voer denken.
Misschien toch eens wat anders proberen zonder granen ed?
Of eens vers vlees proberen?

Dat is echt het enige wat ik dan nog kan bedenken wat het kan zijn.
Een allergie voor gluten hoeft zich is mijn ervaring dus niet echt heel duidelijk te uiten als ik naar mezelf kijk.
Ik had bijvoorbeeld totaal geen darmklachten, dus wie weet is het toch het voer

Of anders eens voer uitsluiten? Een diersoort voeren die ze nog nooit gehad heeft voor een periode van een paar weken en dan wat toevoegen om te kijken wat het doet?
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 20-05-13 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 14:31

Omdat ze een binnenkat is (met heel veel ruimte overigens, en veel krabpalen en ligplekjes en -mandjes door het hele huis) wordt ze niet ontwormd en ontvlooid.

Ze wordt alleen jaarlijks geent.

DA heeft tijdens alle controles ook geen vlooien of andere huidaandoeningen gevonden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 14:32

Heb je wel eens een Feliway geprobeerd? Dat zijn feromonen voor in het stopcontact.
Als het echt stress is zou dat mogelijk de oplossing kunnen zijn.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 14:34

moonfish13 schreef:
Heb je wel eens een Feliway geprobeerd? Dat zijn feromonen voor in het stopcontact.
Als het echt stress is zou dat mogelijk de oplossing kunnen zijn.

Werkt dat echt?

Want ze krijgt nu dus ook 'anti-stress' voer, waar o.a. Tryptofanen inzitten om rustig te maken en daarvan zie ik ook geen resultaat ...

Edit: ze is al heeeel rustig van zich zelf, ha ha! :z

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 14:35

Mijn kat van bijna 13 had dit ook.. Ik heb haar meerdere keren binnenste buiten laten keren op zoek naar de oorzaak, zelfs in utrecht geweest.. Ook voer verwisselen mocht niet baten..

Afgelopen zomer had ik het er toevallig over met mijn DA in Budel, die kwam met clomiclam aan.
En verdomd, het werkt nog ook ! Na ruim 12 jaar dokteren, is ze sinds deze zomer voor het eerst niet meer kaal en kapot. Ze glimt mooi, vacht is echt in goede conditie.. Als ze zo nog een paar jaartjes mee kan zijn we helemaal blij :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 14:35

Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 20-05-13 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 14:36

En weet je zeker dat ze niet gewoon naar buiten wilt en daarom stress/ongelukkig is? Gewoon een open vraag, niet vervelend naar jou bedoeld.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 14:36

mieske schreef:
Mijn kat van bijna 13 had dit ook.. Ik heb haar meerdere keren binnenste buiten laten keren op zoek naar de oorzaak, zelfs in utrecht geweest.. Ook voer verwisselen mocht niet baten..

Afgelopen zomer had ik het er toevallig over met mijn DA in Budel, die kwam met clomiclam aan.
En verdomd, het werkt nog ook ! Na ruim 12 jaar dokteren, is ze sinds deze zomer voor het eerst niet meer kaal en kapot. Ze glimt mooi, vacht is echt in goede conditie.. Als ze zo nog een paar jaartjes mee kan zijn we helemaal blij :)

Wat is Clomicalm, een geneesmiddel?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 14:37

Clomicalm is een kalmeringsmiddel.
Bachbloesem zou je ook nog naar kunnen kijken voor in het drinkwater.
Maar dat is persoonlijk of je dat wat vind ja of nee.
Je hebt de resque druppels maar een therapeut kan ook misschien wel wat doen.
(Zelf heb ik geen verstand van bachbloesem bij dieren qua gedragingen namelijk.)
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 20-05-13 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 14:38

Heb er hier ook een. Kale kont, kale hakken, kale plek op haar buik. De dierenarts kan niet vinden waardoor het komt en gooit het op stress, er is echter niets dat wijst op stress. Vlooien ook niet, al zou het kunnen dat het daarmee begonnen is want ze is een keer gebeten door een vlo, toen begonnen met likken en bijten en nooit meer gestopt. Injectie werkt nauwelijks.
DA vertelde wel dat katten er een beetje high van kunnen worden, dus het ook een verslaving kan zijn.

Heb al goedkope en dure brokken geprobeerd (langdurig), gestopt met natvoer, gewassen met betadine, gewassen met teershampoo, ik weet ook niet wat eraan te doen is...
Binnenhouden heb ik geprobeerd, buiten, het maakt geen verschil en ze is graag buiten.

Clomicalm? Wa's da?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 14:40

ZeSteigert schreef:
En weet je zeker dat ze niet gewoon naar buiten wilt en daarom stress/ongelukkig is? Gewoon een open vraag, niet vervelend naar jou bedoeld.

Ja dat weet ik gelukkig zeker! ;)
Ze is namelijk van jongs af aan binnen, komt nooit buiten dus heeft ook niet gevoel dat ze iets mist, en we hebben een heel groot huis met veel ruimte waar ze regelmatig 'op trektocht' gaat voor de uitdaging. :j

Ze is inmiddels 10, dus woont al 9 jaar binnen (in hetzelfde huis) en nooit eerder klachten gehad op welk gebied dan ook (afkloppen!) ;)

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 14:40

Precies, stress was dus de oorzaak en met een onderhoudsdosis gaat het prima..
Ze heeft een hele slechte start gehad waar ze geboren is. Ze is de eerste 3 jaar dat ik haar had doodsbang geweest voor mensen.. Je hoefde maar naar haar te wijzen en ze was al weg...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 14:48

@Mieske, dan kun je idd wel stress vaststellen. :j

Voor onze poes geldt zoiets niet, ze is ook totaal niet veranderd in gedrag in al die jaren.
We hebben haar sinds kitten.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 14:49

ja zeker reageren katten op jou..

Toen ik depressief was reageerd mijn katten daar ook enorm op terwijl ik niet meer thuis of weg was en ze ook niet meer of minder aandacht kregen.

ikkelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 14:53

onze kat had het ook maar dan op haar rug bij de staart.
Eerst dacht de DA ook vlooienallergie maar na veelvuldig behandelen en kammen bleef de plek groter worden en kaler. Bij haar bleek het een verstopping te zijn van een kanaaltje. Ook wel de anaalkliertjes een kat en hond hebben er 2. Dan drukken ze het uit en is het klaar. Ze heeft dit in het totaal 2x gehad in een paar jaar tijd.
http://www.huisdierendokter.nl/anaalkli ... -hond.html