Wie kan mij op weg helpen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Wie kan mij op weg helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 21:41

Hallo,

Mijn hond krijgt op dit moment alleen brokken te eten. Ik wou hem blikvoer erbij geven zodat hij toch iets van vlees heeft, maar blijkbaar is blikvoer erg slecht?

Ik zou graag meer informatie willen over het voeren van vers vlees. Ik heb al wat informatie gezocht maar heel internet staat vol, en ik weet niet meer waar ik moet kijken. Ook alle afkortingen snap ik niet zoveel van :=

Dus welke bokker kan mij op een duidelijke en simpele manier mij wat wijzer maken?

Ik heb een grote hond van 9,5 maand oud. Heeft altijd brok gegeten, dus ineens op vlees lijkt me niet verstandig.
Hoeveel moet mijn hond per dag hebben? Ik heb geen grote vriezer en vind het niet zo lekker fris om hele karkassen bij mijn eigen vlees te leggen := je hebt ook kant en klare verpakkingen geloof ik?
Waar haal ik het, en wat zijn ongeveer de kosten per week/maand? Het kostenplaatje wil ik zo laag mogelijk houden, ik heb geen super groot budget te besteden.

Dus wie helpt me op weg? :D

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:46

Je hebt hele goede complete vers vlees voeding. Carnibest is een redelijk bekende die veel dierenwinkels ook wel verkoopt. Maar als je gaat barfen ben je goedkoper uit. Wel moet je meer aandacht besteden aan wat je voert.
Er zijn veel merken. Smuldier ligt ook in de supermarkt en is ook wel goed. Niet elk merk is goed. Zelf verkoop ik darf, is de enige 100% biologische, maar betaal je ook iets meer voor. Zit op 17 euro per 5 kg. Je voert ca 25 gram per kg lichaams gewicht per dag.

Op http://www.barfplaats.nl/forum/ kan je veel informatie opdoen.

Verder, je kan hem idd niet zo maar omzetten, maar wel langzaam omschakelen. eerst helemaal koken, dan steeds minder koken en uiteindelijk rauw. Hoe snel je om kan ligt aan je hond.

Veel brokken en blikvoer bevatten e nummers, e nummers die niet in de menselijke producten meet verwerkt mag worden. Bijv langbouw gif!

Je mag me ook wel pb-en, ga niet al mn kennis hier in opschrijven
Laatst bijgewerkt door _Do_ op 19-05-13 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:48

Oh en een handige site voor evt aankoop of als je wilt weten wat er op de markt is
http://www.caroba.nl hebben ook een bezorg service door heel NL

Ohja, t belangrijkste van vers voeren als je wilt dat ze alle bouwstoffen binnen krijgen is veel afwisselen in diersoort en orgaan/spier vlees. En zeker niet te veel pens voeren!

kimmie261

Re: Wie kan mij op weg helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 22:03

misschien heb je hier iets aan:

[BB] Hoe de hond overzetten van brok naar versvlees...

en ik zou beginnen met kvv,kant en klaar vlees en als je evt later als kvv voeren goed gaat behoefte hebt aan hele stukken vlees voeren én zelf samenstellen van menu's je gaan verdiepen in NRV voeren of BARF-en :)

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 22:21

Ohja. Prijzen.

T begint bij kvv ( complete mix) bij 2,50 per kilogram.
Je heb soorten die zelfs 6 euro per kilogram zijn.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 22:26

kan wel goedkoper hoor,lotgering,kivo en smuldier zitten onder of op de 2 euro de kilo.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 09:30

Oke dus het beste is om te beginnen met KVV.

Smuldier zie ik hier inderdaad in de winkel liggen.

Mijn hond weegt ongeveer 30kg, dus moet ik ongeveer 600 gram per dag voeren.
In het begin dus eerst kleine beetjes bij zijn brok doen, zo zijn brok afbouwen totdat hij helemaal naar KVV kan.

Smuldier heeft zoals ik begrijp maar 2 smaken als complete voeding?
http://www.diervoeding.com/nl/producten ... utter.html
Complete maaltijd op pens basis / Complete maaltijd op vlees basis
Is dit niet weinig afwisseling dan? Bij de rest staat als bijvoeding (dus naast brok neem ik aan?)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 09:51

Booooo schreef:
Ik heb een grote hond van 9,5 maand oud. Heeft altijd brok gegeten, dus ineens op vlees lijkt me niet verstandig.
Hoeveel moet mijn hond per dag hebben? Ik heb geen grote vriezer en vind het niet zo lekker fris om hele karkassen bij mijn eigen vlees te leggen := je hebt ook kant en klare verpakkingen geloof ik?
Waar haal ik het, en wat zijn ongeveer de kosten per week/maand? Het kostenplaatje wil ik zo laag mogelijk houden, ik heb geen super groot budget te besteden.

Dus wie helpt me op weg? :D

Mijn hond kregen we toen ze 2,5 jaar oud was, altijd op brok gestaan en van de ene op de andere dag op KVV (die kant en klare verpakkingen ;) ) gezet. Was geen enkel probleem. Maar als je eerst zijn brokken op wil maken kan het ook.

Voor mijn hond ben ik nu met NRV (zelf samenstellen, dus met karkassen enzovoorts) 40 euro per maand kwijt. Met KVV was dat 45/50. Hoeveel je hond per dag moet hebben ligt er aan hoe zwaar hij is, of hij goed op gewicht is nu, of hij nog groeit, noem maar op.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:10

ik zet honden altijd gelijk over als ze hier komen,dus niet mengen,en tot nog toe hebben 2 honden goed spuitpoep gehad een paar dagen en toen was het daarna ook goed,de rest ging zonder probleem goed.

smuldier heeft 2 compleet varianten,maar als iets compleet is dan hoef je weinig afwisseling te geven omdat deze met supplementen compleet gemaakt zijn,als je dus geen compleet voer voert zul je wel moeten afwisselen omdat je anders te eenzijdig voert.

afwisseling geven met kvv mag en is nooit slecht maar hoeft niet ( al wordt door de nieuwe generatie vers voerders dit wel geadviseerd,maar kompleet is kompleet...)

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 10:15

Maar ik bedoel meer dat de hond dan eigenlijk maar 2 smaken heeft.. Dat bedoel ik voor de afwisseling

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:23

ja maar je kan ook alle kvv's door elkaar voeren als je dat wil,dan heb je heel ruim keuze tussen smaken :)

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 10:52

Dus je zou bijvoorbeeld smulti en lotgering door elkaar kunnen voeren?

Als ik op de site van lotgering ziten ik ga naar producten, is nummer 8010 dus voldoende om te bestellen?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:58

ja je mag alle soorten kvv door elkaar voeren...dus ook lotgering en smuldier :)

en lotgering is niet kompleet gemaakt met een supplement dus daar is wel aan te raden meerdere diersoorten te voeren..

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:02

Ik zou juits alles door elkaar heen voeren. De goedkopere merken bevatten veel pens en dit is zeer licht verteerbaar voor je hond en bevatten te weining voedingsstoffen.

JA je kan ze in een keer omzetten, maar als dan dagen spuitpoep hebt, heb je er ook weinig aan lijkt mij....

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:10

smuldier vlees compleet bevat nog geen gram pens....

daarnaast als dat complete kvv's zijn dan zijn ze compleet gemaakt door een supplement dus bevatten ze genoeg voedingsstoffen..

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:12

Mijn hond van 10 kilo heeft 's ochtends en 's avonds brok + blik, en 's middags alleen brok. Wel een klein beetje blik, maar we hebben nooit problemen mee gehad, en de DA heeft er ook niks van gezegd.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:18

maar blik is geen vers vlees...

mensen noemen dat weleens vlees,maar hier gaat het over écht vers vlees...

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 18:50

Vlees en brok mag dus niet gemengd worden, omdat de hond dat niet kan verwerken..
Zou de hond bijvoorbeeld wel 's ochtends brok mogen en 's avonds alleen vlees?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 19:51

Booooo schreef:
Zou de hond bijvoorbeeld wel 's ochtends brok mogen en 's avonds alleen vlees?

Natuurlijk is het niet 'verboden', maar aangeraden wordt nog steeds om dan de ene dag vlees en de andere dag brok te voeren.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 20:39

Ik ben echt drama :=

Ben een hele uitwerking en berekeningen aan het maken wat we per maand kwijt zijn aan brok/smuldier of lotgering.

Het was toch 2% van het lichaamsgewicht voer je per dag.
Devil is ongeveer 30kg:100x2= 600 gram per dag..

Nu vind ik dit op de site van lotgering:
1 % (= 10 gram) 1,5% (= 15 gram) á 2 % (= 20 gram) van het lichaamsgewicht van uw hond. Is uw hond 40 kg. dan kan deze volstaan met ± 6 ons. Ons voer is zeer compact.

Dit scheelt 10kg in gewicht en hun zeggen dat 600 gram genoeg is voor een hond van 40kg. Stel we zetten devil over op lotgering hoeveel moet hij dan krijgen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:01

Dat ligt aan de hond. ;) Onze hond weegt 25 kilo, van smuldier kreeg ze 800 tot 1200 gram toen ze aan moest komen en daarna toen ze op gewicht was lotgering 4 dagen 750 en 3 dagen 500. (Alleen was lotgering toen nog vetter dan hoe het nu is). Zij krijgt dus veel meer dan er voorgeschreven wordt, het is een richtlijn. Ik zou beginnen op 500 gram (1 pakje) en dan kijken hoe het gaat. Wordt hij dikker, geef je minder, valt hij af, geef je meer.

Karmandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:10

Altijd voeren met je ogen! De 1-2% per kilo lichaamsgewicht is slechts een richtlijn. Hier kan je mee beginnen en dan vervolgens meer of minder gaan voeren als je ziet dat je hond dikker of dunner wordt.
Ik voer zelf ook lotgering, mijn hond krijgt 500gr en weegt ongeveer 25 kilo. Daarnaast geef ik hem wel tussendoor regelmatig hart/pens/kraakbeen. Ik ben per bestelling (36 dagen voer) ongeveer 45 a 50 euro kwijt (inclusief het bezorgen bij ons thuis)
Ik ben trouwens van de ene op de andere dag vlees gaan geven, dus ik heb het niet gemengd met brokken. Dit is gewoon goed gegaan :)

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 20:32

Wij gaan lotgering proberen :) we maken nog de zak brokken op en gaan dan over.. Even aan me moeder vragen of het bij hun in de vriezer past := heeft iemand een foto van een kratje met 36 pakken? Dan heb ik een beetje een idee :=

We gaan beginnen met 500 gram per dag, dus dan zouden we uitkomen op €30 per maand incl. bezorging

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:34

lotgering is vrij plat verpakt allemaal hoor, neemt niet zo heel gek veel ruimte in beslag :)
ik zou idd beginnen met 500 gram (1 pakje dus) per dag

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 14:49

Gelukkig :D

Nog een vraagje := arme jullie, maar ik wil goed zijn voor mijn hond

Wat zou ik als tussendoortjes kunnen geven wat ik bij de slager kan halen? Wat hij als afval heeft zeg maar..
Had al ergens gelezen kippennekken, maar mag hij die dan zo opeten? Met vel en bot enal? En moet dat gekookt worden of kan ik dat zo geven? Ik wil graag dingen geven waar ik niks meer aan hoef te doen, ik zie mezelf geen kippennekken staan koken :=