Canicross

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyHu

Canicross

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 16:36

Hai!

Aangezien ikzelf binnenkort wil gaan beginnen met hardlopen, en omdat ik dan ook met de hond ga (duh, haha) ben ik wel benieuwd of er hier nog meer bokkers zijn die gaan beginnen met canicrossen of het al doen. Ikzelf moet nog even conditie opbouwen enzo, en dan misschien ooit meedoen met een wedstrijd... Eerst maar flink oefenen. De hond kan het wel nu ik nog.

Wei nog meer?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 18:11

Leuk! Heb nu zelf 1 keer met onze Sheltie een rondje gerend en wil dat wel meer gaan doen maar echt fanatiek zal ik niet worden denk ik. :o Liet het aan mijn man zien (die loopt veel hard) die lijkt het wel wat om met onze Sheltie te gaan doen.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 18:38

Weet wel: Als je nog gaat starten met lopen, en meteen je hond wil meepakken, leg je geen goeie basis om te gaan canicrossen.... Als je wil gaan lopen, samen met je hond: perfect! Als je echt wil gaan canicrossen, begin dat eerst alleen te trainen, en pak je hond pas mee als je specifiek canicrossgericht gaat trainen.

Om je wil beginnen hardlopen, moet je rustig beginnen. Traag lopen, (relatief) veel wandelen, .... Enkel zo kan je voor jezelf wat opbouwen, om na een tijd te gaan opbouwen naar sneller/langer lopen. Dat terwijl je hond voor de canicross vooral snel moet gaan en moet trekken. Zoals je ziet, zijn beide vrij moeilijk te combineren.

Het kan combineerbaar zijn, maar dan zou ik ook switchen tussen leibanden. Als je rustig (opbouwend) gaat hardlopen, neem je je hond mee aan een gewone lijn, laat je hem helemaal niet trekken, en gebruik je één commando om aan te geven dat hij rustig moet blijven / niet mag trekken. Als je gaat trainen voor een canicross, gebruik je een trektuig en rek, ga trainen met groep (zodat hij gemotiveerd wordt om te trekken), en hang je een commando op dat trekken.
Op die manier blijft het wat duidelijk voor je hond....

Zelf ben ik trouwens geen canicrosser (mijn tempo is véél te traag :+), maar heb wel al wat kleine crosjes meegedaan, en een goeie vriend van me is een fervent canicrosser (hij is wél snel :z )

MyHu

Re: Canicross

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 19:16

Ik doe haar ook niet vast hoor @Florenc, daar had ik over nagedacht. Ik laat haar los meerennen. Zelf eerst een goede conditie opbouwen. Ook ren ik met mijn broertje, en volgen we een hardloopprogramma. We gebruiken tevens ook 1 commando om haar bij ons te houden, en daar reageert ze heel goed op. Ik ben nu wel op zoek naar mensen die met me willen gaan rennen, maar nu nog niet haha. Ben nog een beetje traag. Ben eigenlijk meer een sprinter.

@Jis_
Superleuk! Hoe oud is jouw hond?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 20:16

Nog wat te jong vind ik om lange afstanden te maken, net 11 maanden.

Bedankt voor de info Florenc. :)

edit: zat even te spieken in je profiel TS, leuke hond.

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 20:52

Okee, die van ons is nu twee haar. Op de foto lijkt ze gelukkig ouder, veel mensen vinden het zielig als ze naast de fiets loopt omdat ze haar te jong vinden, terwijl we pas met 1 jaar zijn gaannopbouwen. Noem me maar Myrthe.
Jouw hondje heeft er trouwens ook een lekker eigenwijs koppie op staan.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:33

Wat is het voor hondje, kruising denk ik?
Nou hè :D maar luisteren doet hij goed, net begonnen met behendigheid ook, vind hij helemaal het einde.

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 21:50

Ja, vader is een markiesje, moeder is een kruising (zgaar gerust mix) van allerlei rassen als Jack Russell, boerenfox etc. Wij hebben gehoorzaamheid en behendigheid gedaan, nu niet meer. Ze zit nu ook in een periode van niet luisteren als het haar niet uitkomt.
Behendigheid was ook helemaal geweldig. Ze is zelf ong. 30 cm, maar springt met gemak 90 hoog en 1.30 ver.

Mandydb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 22:01

Ik ga samen met je lopen dus ik praat hier ook mee :)

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 22:06

Okee, alleen jij zonder hond haha. Misschien kun je een uitlaathond nemen haha.

Mandydb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 22:08

Hahaha de "tegen de muur neus aangelopen hond" van mn buren

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 22:16

Kan denk ik niet wegens ademhaling...

Mandydb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 22:22

Geen idee

Love1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:58

Misschien een beetje late reactie om deze topic weer naar boven te halen, maar ik meld me aan als Canicrosser !! :D En fanatiek ook haha. Heb in Drenthe een keer een wedstrijdje gelopen met een hond van een vriendin omdat mijn hond er toch echt te oud voor werd. En heb de smaak te pakken gekregen, ik loop nu bijna alleen nog maar met de hond (heb inmiddels een andere ). Heb ook een heupgordel, elastische lijn enzovoort. Ik kan alleen nog geen fijn canicrosstuigje voor mijn hond vinden.. dus dat is nog iets waar ik echt naar op zoek ben. Maar verder trainen we hard :D

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 19:01

Leuk dat je nog reageert! Ik ga, als het weer nog wat zachter word in de lente, zelf weer hardlopen, en misschien koop ik dan wel mijn heuggordel, lijn en tuigje, dan kunnen we wat actiever.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:47

Ja ik doe het...........maar dan vooral langzaam.
Mijn grote hond is 8,5 jaar met HD en dit is een supertraining voor zijn spieren rond de heupen, maar hardlopen gaat net te ver......tussendoor lopen we wel stukken hard.

Ik heb voor mijn hond een X back tuig omdat die gewone canicross tuigen niet in zijn maat te krijgen zijn, hij heeft een te dikke nek.

Afbeelding

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 11:02

Wat fijn dat het nog helpt voor zijn gezondheid.
Dat tuigje, zitten daar 2 kruisen op? Ziet er grappig uit :))

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 10:18

Die voorste (zwart) zit gewoon in de nek....dat is zeg maar het halsdeel...
En die gekleurde zit op zn rug.

Een gewoon canicross tuig is wel beter hoor, maar ik heb geen keuze met mn speknekhond :)
Dit is meer voor het sledehondenwerk.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 10:21

Love1992 schreef:
Misschien een beetje late reactie om deze topic weer naar boven te halen, maar ik meld me aan als Canicrosser !! :D En fanatiek ook haha. Heb in Drenthe een keer een wedstrijdje gelopen met een hond van een vriendin omdat mijn hond er toch echt te oud voor werd. En heb de smaak te pakken gekregen, ik loop nu bijna alleen nog maar met de hond (heb inmiddels een andere ). Heb ook een heupgordel, elastische lijn enzovoort. Ik kan alleen nog geen fijn canicrosstuigje voor mijn hond vinden.. dus dat is nog iets waar ik echt naar op zoek ben. Maar verder trainen we hard :D

Wat voor hond heb je dan?
Ik heb mijn x back bij www.hondenspul.nl vandaag.
Daar hebben ze ook de meest gebruikte canicross tuigen

Love1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:00

Paintlinger schreef:
Wat voor hond heb je dan?
Ik heb mijn x back bij http://www.hondenspul.nl vandaag.
Daar hebben ze ook de meest gebruikte canicross tuigen

oww bedankt voor de site !! :D
Ik vind overal zulke dure tuigen voor de hond... maar hier wordt ik echt vrolijk van..
Bedankt..

En wat leuk dat er meerderen reageren, hoop echt dat het een beetje gaat leven in deze forum lijkt me geweldig :D ik heb vanmiddag weer een klein stukje gelopen, morgen weer een grotere ronde :D Hoe vaak lopen jullie? en lopen jullie ook in weer en wind?

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:06

Wat leuk dat je gaat beginnen!
Ik heb haar toen ik begon gewoon meegenomen aan de normale lijn.
Nu rennen we samen ong. 10 km en zo nu en dan een sprint waarbij zij dus echt moet trekken. En dit gaat dan op commando. We zijn absoluut nog niet snel, maar leuk genoeg om soms een dogsurvival of een canicrosje mee te doen.
Veel plezier ermee!

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 20:17

Ik loop nu 2 dagen in de week, (dan heb ik honduitlaatbeurt haha) maar als het weer mooier word ga ik vaker.
Als het regent ga ik vaak ook wel.
Ik loop trouwens ook nog niet ver hoor :))

Love1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:04

Wat ontzettend leuk al die fanatiekelingen!!
Ik heb vanmorgen mijn rondje weer gedaan.
Het is hier alleen de laatste tijd erg slecht weer geweest dus het is zo glad in het bos dat ik nu veel op staat loop. En mijn hond heeft de kans om in de berm te lopen maar hij loopt liever op staat. Hoe kijken jullie daar tegengaan? Hij heeft nergens last van na afloop ook zijn kussentjes niet warm of echt versleten zeg maar.. Hij is nog jong 2jr maar voel me ook wel eens schuldig terwijl hij elke keer staat de springen om mee te gaan :)

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:41

Mijn hond rent bij voorkeur in de berm als ik bijv. een bal gooi. Dan rent ze net zo lang in de berm totdat ze gemakkelijkb ij de bal kan komen en gaat daarna pas de weg op.

Daarintegen loopt ze met het canicrossen liever op de weg dan in de berm. Zolang de nageltjes niet te kort afslijten en de kussentjes geen hinder ervan ondervinden denk ik dat het niet teveel kwaad kan. Let wel in de winter op bij het strooien, dan is het minder fijn voor ze en in de zomer met te warm weer.

Ik probeer 2x in de week te rennen. Echter heb ik volgens mij een blessure opgelopen afgelopen donderdag... zit nu al paar dagen met soms zeeeer pijnlijke knie.. :(

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:07

Ik doe dit zelf niet maar kom wel even meelezen, lijkt me een goede manier om je eigen conditie en die van je hond op peil te houden:)
Ik doe zelf wel aan hardlopen..