Vijvernet over konijnenren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Myraxhorsey

Vijvernet over konijnenren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 15:57

Hallo ik heb een vraag want moet er perse een Vijvernet over een konijnenren heen ik heb het nu wel maar vind het zo onhandig Mvg

Bluebontje

Re: Vijvernet over konijnenren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:01

Ik denk niet dat dat perse moet. Ik zou er persoonlijk voor kiezen om de bovenkant van de ren af te schermen. Om de konijnen er in te houden en eventuele rovers er uit te houden.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:01

Als je de konijnen veilig wil houden dan wel, anders kan er zo een roofdier bij komen of ze er zelf uit springen.
Als je er bij bent kan je hem er toch wat afleggen?

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 16:06

Ja maar dat gaat moeilijk maar een konijn kan daar toch niet uit springen

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:08

Hoe hoog is de ren dan?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:09

Het is ook niet dat je konijn eruit zo springen (kan wel natuurlijk), maar dat er geen andere dieren in kunnen.

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:09

Als jij geen gaas onder je ren hebt graaft het konijn zich er zo uit, onze konijnen springen wel over het rennetje heen (ongeveer +60cm)...
Wij wonen bij het bos en er is al een keer een konijn van ons gegrepen door een roofvogel, ookal vind je het onhandig, hou dat net erover!..

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 16:11

63 cm hoog

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:12

Daar springt een konijn met het volste gemak overheen. Zelfs over een meter springen ze nog als ze willen :)
Verder zijn de roofdieren ook nog een risico al hou je ook niet alle roofdieren met een netje tegen.

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:13

Myraxhorsey schreef:
63 cm hoog

Je hebt het net, waarom zou je hem er niet over doen?
Het risico is veel te groot dat er iets met een konijn gebeurd, kun je toch veeeel beter ter preventie er een netje overheen doen... :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:14

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:14

'S nachts wel binnen doen, konijnen vormen een makkelijke prooi voor steenmarters e.d...

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 16:15

Oke is goed dankjullie wel maar je ziet toch ook wel dat sommige mensen geen net hebben! Hahaha dat filmpje

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:17

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:17

Dat klopt, maar maar mij is het 13 jaar geleden duur komen te staan toen bunzingen en marters hun diner kwamen halen...
Ook kan het tijden goed gaan met zelf er niet over heen springen tot ze ergens van schrikken en weg zijn.
Teveel risico dus.. zelf kies ik nu alleen voor afgesloten rennen van gaas oid, een net vind ik niet veilig genoeg.

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:18

Myraxhorsey schreef:
Oke is goed dankjullie wel maar je ziet toch ook wel dat sommige mensen geen net hebben! Hahaha dat filmpje

Sommigen hebben geen net, dit is hun eigen risico..
Risico dat er wat met je konijn gebeurd is redelijk groot, ook als het konijn op gras/in zand staat graven ze zichzelf met het grootste gemak uit..

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:19

Faniek schreef:
Dat klopt, maar maar mij is het 13 jaar geleden duur komen te staan toen bunzingen en marters hun diner kwamen halen...
Ook kan het tijden goed gaan met zelf er niet over heen springen tot ze ergens van schrikken en weg zijn.
Teveel risico dus.. zelf kies ik nu alleen voor afgesloten rennen van gaas oid, een net vind ik niet veilig genoeg.

Bij ons is er vorig jaar ook 1 door een steenmarter gepakt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:19

Ik heb geen net erover , vindt het wat een kwestie waar je woont en ik woon voor mijn gevoel vrij veilig. Katten liggen bij ze en ze kunnen overal heen als er iets komt..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:26

Dat dachten mensen in hartje stad laatst ook tot hun kippengaas vernield was en konijn weg. Als het voedsel schaars is komen roofdieren overal en hoe groot de ren ook is, deze dieren kunnen ook door kleine gaatjes en zijn een stuk sneller dan onze tamme konijnen.
Ik zelf neem geen risico's meer en adviseer andere mensen daar zeer voorzichtig mee om te gaan.

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:27

takkie_muis schreef:
Ik heb geen net erover , vindt het wat een kwestie waar je woont en ik woon voor mijn gevoel vrij veilig. Katten liggen bij ze en ze kunnen overal heen als er iets komt..

Stel, je konijn springt eruit, of er komt een roofvogel, dan doet een kat niks hoor..
Bij ons kan het konijn ook alle kanten op indien er gevaar drijgt, dachten we.. Het is toch mis gegaan.. :(

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:27

Faniek schreef:
Dat dachten mensen in hartje stad laatst ook tot hun kippengaas vernield was en konijn weg. Als het voedsel schaars is komen roofdieren overal en hoe groot de ren ook is, deze dieren kunnen ook door kleine gaatjes en zijn een stuk sneller dan onze tamme konijnen.
Ik zelf neem geen risico's meer en adviseer andere mensen daar zeer voorzichtig mee om te gaan.

:j Een steenmarter kan door een gat met een diameter van 5 centimeter..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:05

Een hoop konijnen springen rustig tot 90cm. Een ren van 60cm is dus onvoldoende als deze niet is afgedekt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:08

Wij hebben de konijnen samen met 2 dwerggeiten in een grote ren (10 x 8 meter). De konijnen hebben hun hok daar in staan waar ze naar believen in kunnen en hebben een hol onder het geitenhok, waar ze meestal vertoeven. Het is op zich geen doen om hier een net overheen te maken vanwege het formaat van de ren. De hoogte van het gaas is 1.20 en we hebben er van dat kuikengaas omheen met 2 lagen stroomdraad.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:11

Hmm, onze konijnen hebben een grote ren maar wij hebben er nooit roofdieren bijzitten. Ze hebben 2 hokken + een ding waar ze onder kunnen, dus persoonlijk vind ik het ook niet nodig. Al zou ik het wel doen als ik vlakbij het bos zou wonen denk ik, maar dat is hier niet aan de orde.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:05

Ik heb er al 10+ jaar een visvijvernet overheen, puur voor mijn eigen gevoel van veiligheid. Is niet kophoog, maar als ik wil rekt het mee op als ik rechtop sta. Heb op 2 punten met touwtjes aan tak erboven gebonden zodat het ook omhoog blijft.. moet je wel daar net een boom hebben.