Vraagje katten/kittenvoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xSalina

Vraagje katten/kittenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 19:36

Hallo,

Ik heb wel gezocht naar andere topics alleen kom daar niet echt wijs uit, Alvast sorry daarvoor.

Mijn vraag is, ik heb een kitten van nu 5 a 6 maanden.
Hij krijgt nu kittenvoer van het merk lara.
Maar hij heeft best vaak dunnere poep en zijn poep stinkt altijd. (Soms zit er een beetje bloed bij).
Nu denk ik dat dat aan het voer ligt, dat hij toch (misschien) wat moeilijke darmpjes heeft.
Welk voer raden jullie mij aan en waarom? Want ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik wil geen vers voer gaan voeren (het voer uit de diepvries).
Alvast bedankt!

BraveSpots

Re: Vraagje katten/kittenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:19

Ik zou iets graanvrij proberen en ook veel natvoer.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:28

ik zou de ontlasting eens opvangen en na laten kijken bij de DA misschien heeft hij ergens een ontsteking of bepaalde wormen?? Ik zou eerder panacur geven voor 5 dagen dan 1x een gewone ontworming maar je kan het natuurlijk eerst na laten kijken.

Bijna elk voer is wel beter dan lara dus wat dat betreft zou ik over stappen naar een kwalitatief veel beter voer (bijv. acana, happy cat e.d.)

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:32

BraveSpots schreef:

Ik zou juist geen natvoer geven. Daar gaan ze juist van stinken. Mijn kat doet het goed op royal canin.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:37

corinec schreef:
BraveSpots schreef:

Ik zou juist geen natvoer geven. Daar gaan ze juist van stinken. Mijn kat doet het goed op royal canin.

Natvoer (goeie merken!) sluit beter aan bij hun dieet. En goed voor de vochtinname.
Ik ga natuurlijk niet over induviduele gevallen, maar in het algemeen. Bovendien, wat heeft TS te verliezen, brokjes gaan nu niet goed, dus ze kan maar proberen...

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:37

Eerst op wormen oid laten controleren :j . Onze jonge kat heeft het eerste jaar uiteindelijk hypoallergeen voer via de DA gehad omdat hij ook altijd dunne stinkontlasting had. Inmiddels is hij een jaar en hij is over zijn gevoeligheid heen gegroeid en nu krijgt hij RC brokjes.

xSalina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 20:51

Hij heeft pas een wormenkuur gehad, en ik zie zo geen wormen bij de ontlasting. (is pas helemaal gecheckt bij de dierenarts namelijk) natvoer krijgt hij op dit moment ook. En dan Royal Canin welke is dan het beste want je hebt daar ook zoveel verschillende soorten in. (& zou ik hem al evt op volwassen voer kunnen gaan zetten, heb namelijk nog een kat en ze willen wel eens van elkaars voer snoepen)

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:52

Ik gaf mijn kittens nooit natvoer, ze krijgen sinds kitten al Royal Canin. Gewoon Royal Canin kitten ;)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:53

royal canin fit 32 is een goeie variant

xSalina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 20:59

Maar bij royal canin fit 32 staat dat dat voer is voor katten die overwegend buiten komen. Mijn katten komen niet buiten namelijk.. ( sorry voor al mijn vragen vind het gewoon erg moeilijk )

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:10

Ik voer royal canin sensible. Mijn kat spuugt namelijk erg snel en met deze brokken heeft hij dat niet. Je hebt ook royal canin indoor.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:14

In Royal Canin zit maar 4% vlees en voor de rest troep wat een kat niet nodig heeft. Granen zijn dikmakers, iets wat een kat gewoon niet nodig heeft. Een kat is een vleeseter, dus kies je imo voor een product dat een hoog vleesgehalte heeft (zonder bijv. granen) of volledig voor vlees. Dus "applaws" (80% vlees) of "taste of the wild" aangezien je geen vlees uit de diepvries wenst (KVV is trouwens een worst welke in plakjes gesneden worden, geen echte dierenstukken zeg maar = BARF)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:16

met brokken worden ze net zo goed 19 jaar als met vlees, en sommige gaan op vlees al met 1 jaar dood, net als sommige met brok. tis maar net waar je dier het goed op doet en wat jij fijn vind om te geven en betaalbaar is ook nog.

xSalina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 21:21

applaws of taste of the wild heb ik inderdaad meer goede verhalen gehoord. Een collega van mij loopt stage bij een dierenarts, zei gaat morgen even navraag doen daar. en dan laat ze mij iets weten. Morgenochtend ga ik hem toch nog een keer voor de zekerheid ontwormen. Haar dierenarts zei dat dit bij kittens toch wel vaker moet als 4x per jaar. Pak ik de oudere kat ook meteen mee.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:28

Douraque schreef:
In Royal Canin zit maar 4% vlees en voor de rest troep wat een kat niet nodig heeft. Granen zijn dikmakers, iets wat een kat gewoon niet nodig heeft. Een kat is een vleeseter, dus kies je imo voor een product dat een hoog vleesgehalte heeft (zonder bijv. granen) of volledig voor vlees. Dus "applaws" (80% vlees) of "taste of the wild" aangezien je geen vlees uit de diepvries wenst (KVV is trouwens een worst welke in plakjes gesneden worden, geen echte dierenstukken zeg maar = BARF)

TS gaf al aan niet over te willen stappen naar vers, maar ik zou dan inderdaad ook gaan voor een graanvrije brok. :j Andere merken zijn o.a. Orijen, Acana en Porta 21 Felines Finest (heeft ook een sensible variant). Nadeel wat ik heb gemerkt mer graanvrije brok is dat het niet overal vrij verkrijgbaar is, maar dat een goede dierenspeciaalzaak het wel voor je wil bestellen. Via internet is het wel makkelijk verkrijgbaar.
Ontwormingsschema zoals aangeraden voor kittens: op leeftijd van 3, 5 en 7 weken, daarna bij 3, 4, 5 en 6 maanden en vervolgens gedurende het hele leven 4x per jaar.

xSalina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 21:32

orijen heb ik ook al veel over gehoord, Ik wacht morgen even af wordt namelijk allemaal nagevraagt door een collega van me, en deze neemt ook proefverpakkingen mee van de voersoort die haar dierenarts voorstelt. Als dit dan nog niet beter wordt dan ga ik toch eens met hem na de dierenarts toe. Het is namelijk helemaal niet dat hij ziek is ofzo maar gewoon elke x die dunne poep is ook niet fijn voor hem!

Iedereen alvast bedankt voor het reageren!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:33

Laat de ontlasting voor de zekerheid testen op Giardia.
En ik zou ook stoppen met natvoer, en kwalitatief droogvoer gaan geven, met af en toe een koolvisje.

xSalina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 21:38

Ja maar bij Giardia vallen ze af en hij valt niet af komt juist mooi aan. Ik ga eerst een andere goed kwalitatief droogvoer proberen alvorens ik naar de dierenarts stap!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:42

Giardia! Dat woord zocht ik, kan heel goed zijn dat hij dat heeft de symptomen kloppen aardig. Ik heb mijn katje daarop ook laten testen en gelukkig had hij het niet. Het komt volgens mij vrij vaak voor vooral bij jonge katten.
Van Giardia zijn ze vaak niet erg ziek hoor, t is alleen erg hardnekkig

xSalina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 21:44

Ik hou het in mijn achterhoofd. Morgen krijg ik waarschijnlijk proefverpakkingen van specific voer van de da, deze ga ik eerst uitproberen wordt het niet beter gaat hij gewoon naar de dierenarts toe

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 08:18

stinkende ontlasting, dun en bloed?! sorry maar ga naar de dierenarts!
ook het eerste wat ik dacht giardia, laat aub eerst ontlasting onderzoeken
daarnaast kan je idd gewoon een brok geven die zga geen granen bevat, hierboven al wat merken genoemd
natvoer als in blikvoer niet doen

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 08:25

giardia is makkelijk te testen en als je niet wil testen dan in elk geval 5 dagen panacur geven. Helpt dan goed dan even aan de DA vragen hoe vaak je dat moet herhalen (zo'n kuur van 5 dagen om de week ofzo en dan 3x maar dat weet ik niet meer zeker).

Natvoer is idd heel goed om te geven. Helaas eet mijn eigen kat alleen maar brok (anders had ik wel vers gevoerd of in elk geval veel blikvlees). Katten hebben erg de neiging te weinig te drinken en door de zouten in de brokken is de kans op bijv. blaasgruisproblemen behoorlijk groot.

Ik gaf mijn vorige wilde kat altijd 's ochtends en 's avonds een half bakje vlees (50 gram dus) met behoorlijk extra water toegevoegd. Dat at ze met smaak en dan wist ik zeker dat ze veel vocht binnen kreeg. Daarnaast is een wilde kat veel weg natuurlijk en had ik nu dus elke dag 2 momenten dat ik haar zag.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:30

Ik zou op zoek gaan naar een graan vrije brok (Orijen, Taste of the Wild oid). Dat is geen kittenbrok, maar kan prima. Daarnaast wel natvoer (Premium merken als: Almo Nature, Cosma, Feline Porta 21, Shesir etc) geven! En nog beter: vers. Geef ze eens Carnibest (gemalen versvlees). Dat is voor hun het beste, stinken ze het minst van en hebben ze weinig ontlasting van.
Dus het beste is dan: Graanvrije brok & vers voer.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 12:36

Ik zou toch echt even naar de dierenarts gegaan.
Die van mij had toch een echt een darminfectie te pakken, terwijl ik ook dacht dat het kwam door de overgang naar ander voer. Dus ander voer, maar het ging niet over. Dan vraag je jezelf af. Kwam het al door de overgang naar ander voer en dan nu weer nieuw voer. Met die kleintjes moet je niet te veel risico lopen, ze kunnen er echt ziek van zijn. Veel zieker dan jij op het oog vermoedt ;)
Hij heeft een paar dagen op AB en speciaal licht verteerbaar voer van de DA gestaan en daarna is het nooit weer voor gekomen.

lovehorsesXD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:11

Toen mijn katje klein was gaf ik haar altijd wiskas, je hebt het voor kittens, in melk, voor volwassen katten, snoepjes, enz., enz.
Zij heeft er geen last van gehad...