Wie heeft er een Engelse Springer Spaniel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Wie heeft er een Engelse Springer Spaniel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 09:43

Zijn hier mensen met Engelse Springer Spaniels?

Wij zijn wat informatie aan het verzamelen van dit ras omdat we graag over wat langere tijd een tweede hond erbij willen. Graag zou ik willen weten hoe jullie de hond ervaren, wat jullie ermee doen en het zou leuk zijn om filmpjes te zien.

We denken zelf aan een showlijn omdat een jacht/werklijn ons te heftig lijkt. Echter willen we wel graag jachttraining en behendigheid met de hond gaan doen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:29

joyce83 schreef:
We denken zelf aan een showlijn omdat een jacht/werklijn ons te heftig lijkt. Echter willen we wel graag jachttraining en behendigheid met de hond gaan doen.

Lijkt me een onverstandig plan, als je inderdaad jachttraining wilt gaan zou ik absoluut voor de werklijnen gaan. Ik denk dat je de "heftigheid" nogal overschat, zéker als je met de hond gaat werken.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:32

Ik heb een Engelse Springer Spaniël, geweldig dier, altijd vrolijk, heeft humor, luisterd goed en is graag op jacht! Ik ben stapelgek op hem :Y)

joyce83

Re: Wie heeft er een Engelse Springer Spaniel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 07:16

Kuggur de jachtgefokte die wij hebben gezien waren echt heel erg druk druk druk. Wij hoeven geen wedstrijden te doen of zo met jachttrainingen of behendigheid. We vinden het goed als de hond met een goed tempo naar de apporten gaat.
Er komt nog bij dat mijn vriend eigenlijk helemaal weg is van een heidewachtel. Wij durven dat echter niet aan omdat we denken dat we te weinig wandeltijd hebben. Als er een werklijn ESS in zou moeten kunnen dan zou ik voor mijn vriend liever de heidewachtel kiezen.

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 07:45

Ik ben de zeer gelukkige eigenaar van 2 stuks :D broer en zus van 9 jaar oud.
Het vrouwtje heb ik vanaf pup zijnde en haar broer hebben we er bij geadopteerd toen hij 6 jaar was ivm overlijden eigenaar.
Ik kan ze alleen maar aanraden! Ze zijn zo lief, speels, voor alles in en luisteren ook makkelijk.
Het zijn echt onze maatjes.
De onze komen uit jachtouders, maar met een goede opvoeding is dat goed in de hand te houden.
Persoonlijk vind ik Heidewachtels maar saai vergeleken met Springers haha. Maar dat is ieder zijn eigen mening natuurlijk.
Mijn man en ik hebben al besloten dat er hierna ook zeker weer een Springer in huis komt.

Afbeelding

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 07:45

Kimberley doe je ook dingen met ze? of is het vooral wandelen en gezellig in huis hebben?

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 07:59

Wij doen eigenlijk van alles met ze. Ze gaan ook heel vaak mee in de auto.
Of het nu bij mijn schoonouders op de boerderij is of bij mijn ouders in een woonwijk, ze passen zich daar
heel makkelijk op aan.
Ik ga vaak met ze fietsen, hier zwemmen in de rivier en het teefje gaat meestal mee als ik ga paardrijden.
Dit alles doen ze los van de lijn.
Wij wonen buitenaf en ze zijn waaks zonder vals of nerveus te zijn. Blaffen alleen als er echt iemand is.
Voor mij zijn ze ideaal omdat ze zo flexibel zijn.
Heb ik veel tijd gaan ze met liefde uren mee wandelen en lopen ze hier de hele dag te scharrelen.
Maar op de dagen dat ik eens minder tijd heb, vinden ze het ook niet erg om een dagje bank te hangen haha.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 08:05

Hey Joyce,

Mijn zusje heeft een engelse springer met papier, bij hun is het echt een huishond.
Maar naar mijn mening worden ze graag uitgedaagd en willen graag voor je werken en bewegen.
Die van hun is heel braaf en trouw en bij goede opvoeding luisteren als een klokje.
Maar wat een ander ras ten opzicht van de boxer die je al hebt, wel heel erg leuk.

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 08:06

joyce83 schreef:
Kuggur de jachtgefokte die wij hebben gezien waren echt heel erg druk druk druk. Wij hoeven geen wedstrijden te doen of zo met jachttrainingen of behendigheid. We vinden het goed als de hond met een goed tempo naar de apporten gaat.
Er komt nog bij dat mijn vriend eigenlijk helemaal weg is van een heidewachtel. Wij durven dat echter niet aan omdat we denken dat we te weinig wandeltijd hebben. Als er een werklijn ESS in zou moeten kunnen dan zou ik voor mijn vriend liever de heidewachtel kiezen.

Als je te weinig wandeltijd hebt dan vraag ik me af of je wel een engelse springer moet nemen, want als die net zo zijn als mijn welsh springer dan hebben die ook veel beweging nodig.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 08:46

Natasja wat ik begreep hebben juist de showlijnen toch wat minder nodig dan de jachtlijnen en zijn de welsh springer nog iets meer behoeftend aan lange wandelingen. Fokker waar ik contact mee heb gaf aan dat als je een week ziek zou zijn het niet erg is voor een showlijn en dat ze zich erop aanpassen en niet lastig worden.
Mijn vriend kan elke dag 1 uur tot 1,5 uur lopen (dat is dus aan elkaar gesloten). Dan natuurlijk nog even wat ik er in de ochtend en avond voor plassen en poepen. Zeg minimaal bij mij tussen een half uur en een uur in zou in totaal dus voor een dag tussen de 1,5 en 2 uur uitkomen.

Tja qua wandeltijd, tja boxers schijnen ook veel nodig te hebben... Maar die van ons is zo rustig als wat :+ vaak vindt ik het ook onduidelijk als er staat ze hebben veel wandeltijd nodig wat dan veel is? is een uur veel/weinig/gemiddeld?? (nou ja ik denk dat een uur weinig is vooral als je het over een hele dag zou tellen).

Tja waarom zijn we uitgekomen op een ESS. Mijn vriend wil eigenlijk graag een heidewachtel, die hebben ze vroeger thuis gehad. Echter hij is kok, hij kan in de ochtend wel wandelen maar moet er rekening mee houden dat hij dan nog tot 22 uur op de benen staat. Zelf heb ik fulltime baan, paard, huishouden en ben ik gewoon realistisch dat als ik na mijn werk ook nog een uur moet wandelen dit teveel is. Daarbij als ik met de ene ga trainen in de avond is de ander thuis en zal er dus geen lange wandeling in zitten.
Aangezien we bang zijn dat we een heidewachtel misschien net iets te min kunnen bieden zijn we gaan kijken naar honden wat qua uiterlijk er iets op lijken maar dan misschien net wat minder nodig hebben.
We zoeken wel een lekker sportieve hond, die graag wil leren, graag met de baas bezig is en dan misschien het gekste terwijl we eigenlijk naar jachthond zoeken een hond die in zicht blijft. En ja ik weet dat het ook samenhangt met gehoorzaamheid, training en consequent zijn. Wat ons in de omschrijving ook erg aansprak is dat de ESS hondvriendelijk is. Daarbij het liefst iets kleiner als een boxer.

Waar onze twijfel nog wat zit in een showlijn is of ze wel genoeg pit hebben. We willen wel graag een actieve hond namelijk als we ermee aan de wandel zijn. Do zal het rondje echt niet drie keer lopen. Ze blijft vaak lekker even wachten tot we 40 meter verder zijn en komt dan in een spurt eraan. Ze zal echter niet ons voorbij rennen of drie keer op en neer. Ik heb wel filmpjes van een showlijn bij de training maar kan nog niet beoordelen of dit rustig gedrag is of een normaal werktempo.

Stel dat we niet kunnen vinden in een ras wat we zoeken dan zal er, mits er een tweede hond bij komt waarschijnlijk anders toch weer voor een boxer gekozen worden. Maar we zijn wat zoekende voor als er een tweede bij komt wat het dan zou kunnen worden.

Slechtvalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 12:50

Qua beweging maakt het niets uit jacht of showlijn. Het verschil heeft meer met aanleg, bouw en type te maken. Het blijven honden met een grote behoefte aan beweging en psychische uitdaging. Veel succes met je keuze.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 11:48

Kan iemand mij vertellen wat de pupprijzen zijn voor een showlijn met stamboom? Kan hier via google niks over vinden en de prijzen op marktplaats lijken me ook niet betrouwbaar.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:53

Kun je niet beter een fokker bellen of iemand anders die heel bekend is met het ras.
Vaak kunnen zij je alles vertellen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 21:44

Willen we ook gaan doen, heb wel al mail contact met twee fokkers. 7 juli is in Echt ook hondenshow en dan gaan we ook kijken. Maar vindt het al zoiets om gelijk over een prijs te beginnen... Ik weet dat de boxers rond de 800-1000 liggen.
Gekke is alleen dat ik mijn vriend een site heb laten zien van een andere fokker en dat die honden hem meer aanspreken, maar we kunnen niet echt vinden waar het dan aan ligt? Heb ze al eens echt naast elkaar gehouden maar kan qua bouw niet echt verschillen vinden. Denken dat de andere wat donkere honden heeft (meer donker gevlekt) en dat die een wat pittigere uitstraling hebben en de andere wat meer lievere uitstraling.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:33

Hoi!
Ik weet niet of je op zoek bent naar informatie over de ESS, maar ik ben ook trotse eigenaar van twee echte mannen :)

Bijna negen jaar geleden kochten wij onze eerste Springer. Totaal onverwacht, we zagen deze knappe man op marktplaats staan en vielen volledig voor de ondeugende donkerbruin met witte pup die de keuken aan het verkennen was op de foto's. We hebben toen een telefoontje gepleegd en een kwartier nadat we de advertentie gezien hadden, zaten we in de auto naar de andere kant van Nederland om 'alleen te kijken'. Dat kijken eindigde in direct meenemen. Een naam hadden we in de auto al uitgekozen. Het werd Pjotr, een reu uit een werklijn. Een hele makkelijke hond die overal voor in is, nu nog steeds, nu hij bijna negen jaar oud is. Hij is echt de beste hond die je je maar wensen kan. Hij is lief, aanhankelijk, inmiddels een stuk rustiger, doet wat er van hem gevraagd wordt, vind het best om een keertje iets rustiger aan te doen en niet een uur te lopen, maar een half uurtje en kan goed alleen zijn. Pjotr is echt mijn maatje en ik zou niet weten wat ik zonder hem moet.

Drie jaar geleden begon het idee van een tweede hond te kriebelen. We waren er al snel over uit dat het weer een Springer moest worden. We zijn na Pjot helemaal verliefd geworden op het ras. Het leek ons wel grappig om dan naar een hond uit de showlijn te gaan kijken. Dus, we hebben internet opgestart en we zijn op zoek gegaan naar een fokker van de showlijn. Leuk e-mailcontact en ons gevoel was goed. En man, wat was ons gevoel waar. Geweldige fokkers, echt geen slechte woorden over. Een warm nest en we hebben dan ook nog regelmatig contact (lees: bijna iedere dag). De teef werd gedekt en twee maanden later is het nestje geboren. Lucky us, er zat maar één reutje tussen en die was voor ons. Topper Buddy, met als roepnaam Buddy, was geboren. Drie dagen later zijn we wezen kijken, een lief, klein, prachtige zwart witte pup. Direct verliefd, daar hadden we een half jaar naar toe geleefd en het wachten, dat was het dubbel en dwars waard geweest. Buddy is uitgegroeid tot een vriendelijke reus, intens lief, beschermend, gek, actief, en een doorzetter. Dat doorzetter, dat is ook zijn redding geweest bij de bevalling, hij is volledig op eigen kracht, vier uur later als de rest, geboren en hij leeft! En hoe... Ook een geweldige hond, echt een geweldige hond, die vrolijk met me mee op buitenrit gaat met het paard en er achteraan rent. Hij is echt maatjes met mijn pony.

Ze hebben allebei wel een groot deel hetzelfde karakter, en qua druk zijn en felheid, is Buddy dat misschien nog wel erger als Pjot ooit in zijn hele leven geweest is! In dat opzicht maakt het dus helemaal niet uit of je een jachthond of een showhond hebt, want ook de showers hebben dat natuurlijke drukke in zich.
Ze vinden een groot rondje door het bos of over het strand heerlijk, hoe harder ze kunnen rennen, hoe beter ze zich voelen. Ook zijn het echte waterhonden, de oudste gaat zelfs nog door een plas liggen rollen als we niet opletten. Mocht ik nu weer in beraad zitten om een nieuwe hond aan te schaffen, dan ga ik weer voor een Springer, ik wil nooit meer anders!

Als je nog vragen hebt, dan vraag maar raak :) Ik zal je eerlijk antwoorden hoe ik erover denk.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:43

Zelf geen springer maar grote munsterlander, wij wandelen niet zo veel met deze hond, maar deze hond heeft als wij thuis zijn, een grote uiloop, (3 weides), deze hond is nooit lastig, wel natuurlijk blij en enthousiast als hij mee mag, maar lastig neen, hij is bijna 5 jaar, luistert erg goed is een fijne 'huis'hond ook met de kinderen, ik zou niet meer anders willen, wel grappig voor iemand die 'NOOIT' een jachthond wilde, mijn vorige honden waren, schotse collie, west highland terrier, duitse herder, leonberger en Duitse dog.

Ben superblij met mij GM!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 17:40

We zijn toevallig woensdag bij een fokker gaan kijken, een hoop van hun honden gezien en ons op de wachtlijst laten zetten. We hebben kennis gemaakt met de moeders in spe maar moeten nog een hele tijd wachten voor we een pup in huis gaan krijgen. We hebben een goed gevoel bij deze fokker en de uitstraling van hun honden dus we wachten wel.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:42

Ow, dan ben ik wel benieuwd naar welke fokkers je geweest bent! :)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 19:09

We staan op de lijst bij de veensespringertjes

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 19:35

Hihi, dat was de eerste fokker die bij mij in mijn hoofd sprong :P
Toen je vertelde over de vele honden.
Het laatste nestje van de moeder van ons jongste was ook van een reu van het Veense Springertje. Van Xellwin

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 08:42

ow ja zaten prachtige pups bij! Zoals het nu uit ziet gaat het om Jill en Abby welke een nest gaan krijgen.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 09:33

Spannend! Wanneer zijn ze loops?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 15:46

Ik meen dat ze aangaf jill in februari. Abby is afhankelijk van een show waar ze heen willen en wanneer die is, dus of ze een loopsheid wel of niet overslaan.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 16:00

Wij hebben ook een ESS, sinds begin juli is ze 2 jaar dus in haar meest actieve jaren :+
Denk wel dat zij van werk/jachtlijn is, is wat groter en grover dan andere springers die we al gezien hebben. :)
Maar echt een zalige hond, we zijn met 5 thuis en iedereen (alsook mijn vriend, oma, vriendinnetjes van m'n zus, ...) kan er makkelijk mee gaan wandelen. De een heeft er wel wat meer aan te zeggen dan de ander, maar over het algemeen is ze heel makkelijk in wie wat van der vraagt, zolang het maar het goede commando is.
Ze is ook verschrikkelijk slim, appoorteerd toen ze 2 dagen bij ons was en leert de meeste trucjes op 5 à 10 minuten.
Qua activiteit valt dat wel mee. Normaal gezien is iedereen hier van 8u/half 9 tot half 5/5u weg thuis. Mijn moeder komt dan tijdens de middag meestal naar huis om haar uit te laten en half uurtje te wandelen.
's Morgens loopt ze even wat in de tuin en 's avonds heeft ze toch een dik uur wandelen/actief in de tuin spelen nodig.
Maar op sommige dagen is ze echt niet te stoppen. Dan gaat ze van 10-12 naar de hondenschool (1u behendigheid, maar door grote aantal honden wel veel zitten & liggen, niet echt actief) en dan nog een half uur tot max een uur agility (gewoon wat over de hindernissen heen, niet echt training)
Maar dan kan ze na een dutje van een uur of 2 nog even 5 km met m'n vader gaan lopen, slaapt ze weer ff en dan kan ze het tegen 6 of 8 uur nog eens krijgen dat ze knettergek staat te springen buiten. :+

Maar over het algemeen komt ze, alles meegerekend, met 1 à 2u beweging op een dag wel toe. Maar meer vinden ze zeker niet erg :=
En dat showlijnen minder actief zijn zou ik maar niet van uit gaan, we kennen iemand en dat beest graaft de godganse dag putten in der tuin en ze kon er niks mee aanvangen (was ook vrij wild toen die begon te 'puberen' en lukte niet om kordaat te zijn...)

Verder is ze echt heel makkelijk om mee te nemen, vorig jaar toen ze een jaar was was het nog wat moeilijk, maar dit jaar is ze gewoon meegeweest op reis. (Wenen & Hongarije) Bench in de auto, 600 à 800 km rijden, drukke stad in, hotels, restauranten, ... Allemaal geen probleem. :)
Ze weet precies wanneer ze eens lekker zot en actief en speels kan doen en wanneer niet, erg fijn!
Zeker aan te raden! ;)
Afbeelding
Afbeelding

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 16:02

Oja nog leuk om te vermelden misschien:
zusje gaat (normaalgezien) agility met der beginnen, en dan bij een echte club die goeie hindernissen en lesgevers hebben. Dat vindt ze echt prachtig: sprongen, bruggen, wippen, trapjes, ... :D