Kat agressief tegen peuter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MiVita

Kat agressief tegen peuter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 14:19

Hallo,

Gisteren waren mijn man en ik bezig in de keuken met de afwas. We hebben een peutertje van net geen 2 jaar die haar zin niet kreeg (aan de knoppen van het gasfornuis draaien :Y) ) dus ze gooit zich op de grond en zit wat te wenen.
Plots stormt onze kat op haar af en bijt haar in haar been. Ikzelf had het niet gezien maar mijn man wel, die schrok natuurlijk en gaf een schreeuw waardoor de kat wegrent.
Dochter nog meer huilen en zoals we er staan naar te kijken stormt de kat er weer op af en grijpt haar in haar bovenarm. Ze had haar echt met beide voorpoten vast en hing er met haar tanden in. Uit schrik heb ik de kat een tik gegeven zodat ze haar losliet.
De schade viel gelukkig mee, ze heeft wel enkele krassen van haar tanden (doorheen 2 lagen kledij) dus ze had haar serieus goed vast.

Kan iemand verklaren waardoor dit gedrag plots kan komen?
We letten er altijd goed op dat dochter de kat geen pijn doet en met rust laat als ze slaapt, eet ed., maar op dat moment was er geen enkele interactie tussen de twee.

Moet zeggen dat ik erg geschrokken ben en de kat eigenlijk niet echt meer vertrouw, ook al is ze normaal heel rustig en betrouwbaar.

Alvast bedankt voor het lezen van het lange verhaal

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:22

jalouzie? (euhm moet eerlijk bekennen dat ik geen idee heb hoe je het schrijft ;) Zo niet maar hoe wel? geen idee 8-)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Kat agressief tegen peuter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:28

Allereerst is het geen lang verhaal, en ten tweede, geen probleem :).

Ik zou net als pluisje88 ook als eerste aan jaloezie denken. Al kan ik me niks bedenken waar de kat jaloers om kan worden, want zoals ik het lees, gaven jullie je dochter geen aandacht op dat moment, dus jaloezie lijkt me erg sterk.

Als tweede zou ik wellicht aan een correctie denken. De kat probeert haar te corrigeren omdat het kind in de ogen van de kat iets fout deed. Al lijkt dit me dan wel een extreme reactie, aan de andere kant zijn correcties tussen katten onderling ook niet altijd even vriendelijk :).

Ik kan me voorstellen dat je je kat nu een stuk minder vertrouwd, vooral omdat je niet weet waar het gedrag vandaan komt :). Ik weet niet of het handig is met je dochter naar de dokter te gaan voor tetanus?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:37

Op de grond liggen is voor een kat een dreigende houding.
En dan misschien nog geluid erbij dat kan een kat wel trickeren.
Een kat is dat ook niet gewend van mensen (neem aan dat je dit zelf nooit doet) dus op zich niet een heel vreemde reactie voor een kat, denk ik.
Maar natuurlijk wel vervelend.
Echt gevaarlijk lijkt me de situatie niet en je weet niet of het vaker gebeurd, de kat heeft straf gehad dus misschien doet hij het al geen 2e keer.
Onze kat is ook wel eens venijnig maarja het hoort er een beetje bij, meestal loopt het wel los.

Bij de gewone inentingen die kinderen krijgen zijn ze ook beschermd voor tetanus.

MiVita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 14:39

Ik weet ook echt niet waar het vandaan komt.
We gaven haar op dat moment inderdaad geen aandacht, we waren haar eigenlijk straal aan het negeren net omdat ze een woedebui had.
Het enige wat ik kan bedenken is dat ze getriggerd werd omdat dochter huilde, maar dan is dit wel een extreme reactie en kan ook echt niet door de beugel. Zou ook niet weten wat eraan te doen, kan moeilijk verwachten van dochter dat ze nooit meer huilt...

@MirandaFuego: ze lag niet neer, ze zat gewoon zoals ze ook wel vaker zit te spelen en daarbij ook de nodige decibels produceert :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:42

Zou toch wel handig zijn als ze nooit meer huilt! :P
Ach ja, gewoon kijken, hou de plantenspuit klaar en mocht de kat het nog eens proberen even goed natspuiten dan leert ze het wel af.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:44

Onze katten dezen dit onderling: kreeg de ene een waarschuwing o.i.d., kreeg ie van de ander een tik mee. Geen idee waar dit door komt. Misschien wil zo'n kat jou als baas zijnde 'helpen', door ook te 'straffen' :?

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:50

Wel handig. Luisteren naar mama en niet driftig worden want anders valt kat jou aan :-p

MiVita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 14:53

Haha, ja was het maar zo simpel, zou inderdaad handig zijn

Overigens zijn ze ondertussen weer beste vriendjes...

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:54

Vroeger toen ik klein was deed de kat des huizes dit ook bij mij.
De reden is ons nooit geheel duidelijk geworden. Wel was het op een gegeven moment duidelijk dat als ik sterk rook naar zwembad (chloor) of naar een ander huishouden (sigaretten) dat hij me altijd aanviel.
Ik ging dus altijd direct bij thuiskomst in de douche en mijn kleren gingen in de was.

De kat was er eerder dan ik, dus ik denk dat ik onderaan de rangorde stond voor hem, verder was het een schat van een beest alleen moest ik niet naar iets anders ruiken.

oh ja mijn vader heeft hem vaak genoeg flink op zijn sodemieter gegeven, dit heeft nooit geholpen.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 08:15

Mijn kat heeft dit ook, en het was erger toen mijn zoontje kleiner was.

Nu is mijn zoontje 8 en komt het niet zo vaak meer voor.
Maar echt wild is mijn kat ook niet van mijn zoontje.

Maar het echt bespringen doet ie gelukkig niet meer, want dat deed mijn kat wel.
Die sprong echt op zijn rug, als mijn zoontje bevoorbeeld langs kwam rennen.

Het ene moment kunnen ze ook weer dikke mik zijn, dan liggen ze samen onder een dekentje op de bank.
Geen idee, waarmee het te maken heeft..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 08:20

voor ons raar en ongewenst gedrag voor een kat heel makkelijk te verklaren verwacht ik. Als ik jou was zou ik dit eens sturen naar http://www.felinewelfarefoundation.org/ ik denk dat je een antwoord krijg waardoor je gaat begrijpen waarom hij dit doet.

Het is schrikken maar geloof me je kat is niet opeens gek, gestoord of wat dan ook ik heb zo'n vermoeden dat dit natuurlijk instict is geweest.

Mocht je het opsturen en antwoord krijgen dan ben ik wel erg benieuwd ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 08:39

Een heel andere invalshoek...
Hoeveel uitdaging/activatie heeft de kat?

Is het een binnenkat? Is er minder tijd om de kat te activeren?

Een kat is een roofdier en jager. Erop uittrekken, afstanden afleggen, jagen hoort bij zijn natuurlijke gedrag. Dat dit gedrag in een huishouden niet tot uiting kan komen (bv door te weinig activatie/gebrek aan uitdaging) gaat een kat zijn eigen uitdagingen zoeken. En ja... dat kan agressief gedrag zijn. Er zijn ook katten die de hond verbouwen of volwassenen vanuit een nederlaag opwachten om dan de nagels en tanden in het been te zetten.
Dat geldt met name voor binnenkatten. Het komt bij buitenkatten minder voor, omdat ze op jacht kunnen gaan, een sociaal netwerk ontwikkelen buiten incl vaste gebruiken en gewoonten.
(maar uitsluiten kun je het evengoed niet)

Straffen onderbreekt het gedrag maar verandert niets aan het onderliggend probleem.

Probeer je kat eens een tijd te activeren. En dan bedoel ik ook echt te activeren.
Hengel met veertje eraan, loopwiel, spelletjes, etc. Maak hem moe/laat hem zich uitsloven/biedt uitdagingen aan/ga evt clickertraining met hem doen.

Nog een site met veel info en adviezen
http://animal.discovery.com/tv-shows/my-cat-from-hell

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 08:46

Mijn oude kat kon totaal niet tegen herrie en koos dan altijd het hazenpad. Als ze een luidruchtige vriendin aan zag komen deed ik al de deur voor de poes open. Misschien vind die van jou het krijsen (om niets) ook vervelend, maar geeft dan een correctie.
Wij hebben altijd katten gehad en geen van alle heeft ooit zoiets gedaan. De kat stond wel duidelijk onder ons in rang.
Al ben ik wel benieuwd waardoor het komt, want mn broer heeft een verwende jonge kat en een kleine op komt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 08:52

Volgens mij moet je je niet al te druk maken, was dit een soort stress reaktie op de herrie en de drukte.

Ik heb twee katten, al 8 jaar samen, nooit ook maar 1x herrie.

Een jaar terug klom de snelste en dunste van de twee (Minipoes) tegen de schutting, bedacht zich op de helft en draaide zich om om weer terug te springen. Helaas bleef ze met een paar nageltjes in die schutting hangen (ondersteboven)
Een gekrijs kan ik je vertellen. In de korte tijd dat het duurde voor ik van mijn tuinstoel naar de schutting ben gestormt, viel mijn brits korthaarpoes (de bolste, domste en liefste poes die je je kunt voorstellen) de kat aan de schutting ook aan. Puur van stress/schrik op het gedrag van Minipoes.

Ik heb de kat van de schutting geplukt, daarbij heeft ze mij flink in mijn hand gebeten, ook uit paniek. Ze heeft me daarvoor en daarna nooit meer gebeten, gekrabt of wat dan ook. Dat zit gewoon niet in het ras (van beiden).

Daarom denk ik dat het vooral een stress/schrikreaktie was van jullie poes.

Op het moment dat peuter gewoon rondkruipt, gewoon op schoot zit en de kat vanuit het niets aanvalt, dán moet je je denk ik wel zorgen gaan maken.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 08:57

Een kat denkt niet in straffen, belonen, corrigeren, baas helpen of wat dan ook. Zijn jachtinstinct is aangewakkerd (waarschijnlijk door het geluid) en dat is uiteraard beslist ontoelaatbaar gedrag. Maar door te straffen/ corrigeren heb je kans het probleem alleen maar erger te maken. Ik zou van bovengenoemde site gebruik maken om goed advies in te winnen, die hebben vast wel een oplossing voor je.

MiVita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 10:10

@dierenfan: bedankt, ga ik zeker doen. Als ik iets hoor plaats ik het hier.

@liljebo: hier had ik nog niet aan gedacht maar zou inderdaad wel kunnen. We zijn namelijk onlangs tijdelijk verhuisd naar een appartement omdat onze nieuwbouwwoning nog niet klaar is en het oude huis al verkocht is. Vroeger liep ze veel buiten maar dat kan nu dus moeilijk (wel redelijk groot terras maar is toch niet zelfde). Binnen een maandje verhuizen we naar een woning met tuin en kan ze opnieuw volop buiten.
Echter denk ik wel dat ze hier voldoende uitdaging heeft, veel speelgoed, klimtoren,... waar ze veel gebruik van maakt en dochter doet niets liever dan balletjes gooien waar de kat achterna stormt.
Dus beweging krijgt ze wel nog genoeg, maar jagen en zo kan natuurlijk niet

MiVita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 06:55

Even een update, ondertussen gaat het hier van kwaad naar erger |(

We zijn ondertussen een kleine weken geleden verhuisd naar onze nieuwe woning. Ze hadden ons aangeraden om de kat toch een viertal weken binnen te houden omdat ze niet zou weglopen.
Echter is het bijna niet meer te doen om ze langer binnen te houden. Ze wordt er echt ongelukkig van wat zich uit in alles en iedereen aanvallen om toch maar buiten te raken. Als er ergens een deur opengaat hangt ze aan je been om zich ertussen te wrikken. Momenteel doe ik haar dus even op de gang als er een deur open gaat, maar het is niet simpel om haar te pakken te krijgen en als ik haar vast heb gaat ze tekeer als een tijger om los te komen. Tja, een echte buitenkat enkele maanden binnenhouden is echt niet simpel blijkbaar :(

Zou het kunnen om haar nu toch al buiten te laten? Na een kleine 2 weken?
We willen haar ook echt niet kwijt want het is echt wel een lieve kat normaal. Iemand tips?

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 09:15

Ik heb mijn katten al na een week buitengezet, ze durven toch niet gelijk de wijde wereld in. Ze weten ook heel snel dat ik in dat huis woon, dat daar in het huis ook te eten krijgt en ik hou ook goed in gaten dat ze niet te lang bij de deur gaat wachten om binnen te komen. Vooral als ik weg ben dan moeten ze ook binnen blijven.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 09:22

3/4 weken is natuurlijk niet voor niets..
Maar als je kat er echt ongelukkig van wordt, zou ik dat risico nemen. Nu is het ook niet echt leuk voor de kat. En voor jullie natuurlijk.
Hoe oud is de kat eigenlijk?

samoth, dat ligt aan je kat. Onze kat eerst, toen hij nog gewoon goed was, was die meteen weg hoor. Aller eerste keer in z'n leven naarbuiten, meneer ging vrolijk op avontuur. Nu niet meer, nu is zijn gezondheid toch minder en heeft hij meer (helaas niet zulk goede) ervaring met auto's en mensen).

Wel inderdaad binnen houden als jij weg bent, en 's nachts misschien ook (als dat lukt :+ )

MiVita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 09:33

We weten niet precies hoe oud de kat is. Ze is 3 jaar geleden aan onze poort gedumpt in een kartonnen doos met 4 pasgeboren kittens (woonden toen op een hoevetje).
Ze wordt op een jaar of vijf geschat.

's nachts en als we weg zijn zouden we ze zeker binnenhouden, zal wel lukken, er gaan dan immers ook niet veel deuren open he :+

Denk wel dat ze meteen aan de wandel gaat (al 2 keer mogen sprinten omdat mevrouw zich door een spleetje gewurmd had en vrolijk aan de wandel was }> )

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 09:43

Onze kat heb ik na de verhuizing ook maar 1 week binnen gehad. Hij wou zo graag naar buiten en pieste ook bewust naast de kattebak. Toen hij eenmaal weer nsar buiten mocht was hij weer zinnelijk. Ook gelukkig niet weggelopen. Nu was/is het ook wel mijn vriendje :) , dus vond het risico niet heel groot.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 09:44

Kun je haar niet een tuigje omdoen en daar een lang touw aan. Deze dan ergens aan vast maken. Zo kan ze toch buiten, maar niet weglopen.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 09:45

ik heb mijn katten met 10 dagen naar buiten gelaten, ik werd gek :)
nu scheelt t dat wij in het midden van nowhere zijn gaan wonen, en ze dus nergens anders heenkunnen als terug naar huis :)

zorg dat ze niet gevoerd is, dan komt ze wel weer als ze honger heeft.

en hou er rekening mee dat, als ze echt zo pissed off is, ze kan belsluiten om haar intrek elders te nemen..

success!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 09:47

Wij hebben ook ooit van andere mensen eens een baby op bezoek.. die begon ook te huilen als een gek. Daarop wilde onze kat ook aanvallen.. misschien iets in het geluid wat ze zo maakt?