Is mijn kat zwanger of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Parkietjee_

Is mijn kat zwanger of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 09:20

Hoi bokkers!

Ik heb een dringende vraag, want misschien is mijn kat wel zwanger. Het verhaal:

3 weken geleden werd onze kat krols dus leek het ons verstandig om haar binnen te houden ( ze is niet gesteriliseerd ). Maar toen mijn vader naar buiten ging sniekte ze er stiekem langs en rende ze weg. We maakten ons niet zo veel zorgen, maar die avond was ze nog niet thuis terwijl ze normaal altijd om 5uur al binnen is. Toen mijn zusje nog een keer buiten ging roepen zag ze onze kat in de tuin liggen met een andere kat erboven op! Uiteindelijk hebben we haar kunnen pakken en naar binnen gedaan.

Maar nu... Beginnen haar tepels dikker te worden..
Ik heb veel gelezen over dat het ook schijnzwanger kan zijn, maar zijn er nog andere dingen waar ik op kan letten dat kan wijzen op zwangerschap?

Bedankt alvast!

Princesj

Re: Is mijn kat zwanger of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:21

Even naar de dierenarts gaan lijkt mij het verstandigst, dan weet je waar je aan toe bent.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:25

Beter had je direct naar de dierenarts gegaan, dan had die een midden ingespoten waardoor de zwangerschap afgebroken werd. Nu ben je denk ik te laat.

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 09:26

Klopt, dat wilden we eerst ook doen.. Maar m'n ouders vinden dat nu nog een beetje overbodig omdat het dan meteen weer 30euro kost (wat ik ook wel begrijp).

Overigens zijn de kittens helemaal gewenst als ze wel zwanger blijkt te zijn, en is dat geen probleem.

EDIT: Ja, maar daar is het nu een beetje laat voor he..

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:28

Meteen 30 euro kost :7 Een nest kittens kost met een beetje geluk meer..

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 09:32

Haha ik bedoel meer van dat als de kittens er wel zijn, het helemaal niet erg is en we het juist leuk vinden. Vandaar was dat een beetje overbodig.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:33

Hoe oud is ze? Wat is de reden dat ze nog niet gesteriliseerd is?

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 09:37

Ze is nu anderhalfjaar. Ze is nog niet gesterriliseerd omdat dat een maand later gepland stond.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:38

Ik kan wel huilen van dit soort topics :'). Kittens zijn gewenst... Wat denk je dat een nestje kittens kost? Veel meer dan die 30 euro of de 120 euro van de sterilisatiekosten.

Waar ga je de kittens plaatsen? Ga je ze allemaal houden? Bedenk dat ze geënt (2x) en ontwormd moeten worden, als ze de juiste leeftijd hebben ook gesteriliseerd/gecastreerd, als je slim bent laat je ze ook chippen. Ka-ching, zeg maar.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:42

oow oke :) gelukkig maar. Waarom is er eigenlijk voor gekozen om haar pas zo laat te laten steriliseren? Dit kan al vanaf 6 maanden oud... zeker als ze ook gewoon buiten loopt is er altijd een risico dat ze zwanger raakt en vooral alle risico's van dien (FIV, etc)

Ik zou persoonlijk langs de dierenarts gaan en die laten kijken, dan heb je zekerheid. Dan weet je ook misschien ongeveer hoeveel kleintjes het zijn en kun je alvast gaan kijken voor nieuwe huisjes.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:51

Vind het ook altijd jammer... want ik denk dat dit ook wel een beetje bewust is gebeurd. Jullie hebben het gezien en iedereen met een verstand van een kind van 10 jaar weet dat de kat 100 % zwanger zal zijn.

30 euro te duur, je mag in je handen klappen als je het nestje met 250 euro groot krijgt als het niet allemaal meer gaat kosten. Wat als mama dadelijk een keizersnede moet?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:53

Ik denk ook dat als er een kater op heeft gezeten de poes nu bevrucht is.
Als mijn hond nu drachtig zou zijn zou ik er niet voor kiezen om abortus te doen bij der.
Maar idd een nestje kost heel veel. Je moet eventuele bevallingspullen in huis hebben, controles van de kittens bij de DA etc etc. Tenminste als je het goed wilt doen.

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:54

Laptopmuis schreef:
Vind het ook altijd jammer... want ik denk dat dit ook wel een beetje bewust is gebeurd. Jullie hebben het gezien en iedereen met een verstand van een kind van 10 jaar weet dat de kat 100 % zwanger zal zijn.

30 euro te duur, je mag in je handen klappen als je het nestje met 250 euro groot krijgt als het niet allemaal meer gaat kosten. Wat als mama dadelijk een keizersnede moet?

dat is verschrikkelijk duur, kennis van ons koste dat zo 700 (!) euro!
ik zou haar na (als ze een nestje krijgt) dit nestje gelijk naar de DA brengen anders krijg je nog meer nestjes. :j

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 09:55

Hoezo zou de kat 100% zwanger moeten zijn.. De kater is geen zwerfkat, die zou toch ook gecastreert kunnen zijn?

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 09:55

Vandaar dat ik gewoon wilde weten of er nog andere tekens zijn van zwangerschap ?

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:55

Je ouders zijn idd wel een heeeeel stuk duurder uit dan die 30 euro als ze zwanger blijkt te zijn... de kleintjes moeten ontwormt worden, ontvlooit, geent, gechipt... enige idee wat dat allemaal bij elkaar kost := zeker als ze een groot nest krijgt..

Ik had mijn kittens vanaf een boerderij, daar werd dat alles niet gedaan wat wel had gemoeten, ik had er 3, nou echt hoor was bakken met geld kwijt, dan is een kitten uit t asiel een heel stuk goedkoper. Chippen was al 35 euro per kitten, enten 40-45 euro per kitten en dan nog het ontwormen en t ontvlooien erbij.. reken maar uit..

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:56

als het goed is heeft een gecastreerde kater geen intresse in een poes of tenminste minder.
En het is wel heel bijzonder dat je kat dan nu melk geeft ;)

Bij een schijndracht geven ze meestal niet de eerste keer direct melk.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:58

Afgezien dat Nederlanders hun verantwoordelijkheid vaak niet nemen om nog meer katten ze voorkomen (m.a.w. waarom zou je je kater laten castreren? Lekker laten lopen!) zal een gecastreerde kater een kat niet gaan dekken.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:59

http://www.kattenplaza.nl/zwangerschap_kat

Citaat:
Vanaf de 3de week kun je zelf gaan controleren of er eventueel sprake is van een geslaagde dekking, je kunt dan de tepels van je poes in het oog houden, en als deze wat donkerder van kleur worden, en de vacht rond de tepels een beetje is gaan wijken, dan wijst dit op een zwangerschap !

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 09:59

Ze geeft geen melk? Of bedoel je dat haar tepels opgezwollen zijn?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:00

Een schijndrachtige kat geeft niet direct melk dus ook geen opgezette melkklieren.
Meestal komt dat als ze vaker schijndrachtig zijn geweest. Maar jou kat kan altijd nog schijndrachtig zijn.
Zonder een DA bezoek weet je niets en kun je alleen afwachten en dagen tellen vanaf dag 58 kunnen ze bevallen.

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 10:03

Oke bedankt blokje!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:04

Succes!

En het is lastig dat je zelf nog geen keuzes kan maken.
Toen ik nog thuis woonde moest ik ook alles overleggen als mijn hond iets had.
En nu ik getrouwd ben overleg ik ook wel met mijn man maar druk mijn zin vaak wel door :P
Onze hond ligt nu bij de DA die wordt gesteleriseerd ;) (denk dat het al gebeurd is om 9:30 was ze onder narcose)

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 10:05

Ja klopt idd. Haha succes dan met je hond nog !

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:08

Ik heb jaren ras katten gefokt....
De eerste tekenen van een zwangerschap, de tepes verkleuren naar roze, tot donker roze kleur.
De haren rondom de tepelhof trekken zich terug. Dan bolt de tepehof zich lichtelijk op.
Dan is de ene kat snel rond en dik en de ander niet. Maar dat is afhankelijk van de kat en het aantal kittens.

Kittens kosten veel geld, voer, kattenbak, entingen, ontwormingen en eventuele chip. daar weegt een kastratie niet tegenop. Maar goed....daar is al over gesproken en dat is ook niet de reden dat je dit topic opende. Poezen worden niet gesteriliseerd, maar gekastreerd, omdat de baarmoeder er uit wordt gehaald.
Mocht je poes gedekt zijn, door een kastraat, houdt dan goed haar vulva in de gaten. Als er wit spul" uit komt, kan dit leiden tot een baarmoeder ontsteking. Dit kan nog wel eens gebeuren bij een dekking door een je-weet-wel-kater.

Ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt.