Politie Zeeland zoekt ontsnapte giftige cobra

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ketaki

Politie Zeeland zoekt ontsnapte giftige cobra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 18:32

bron:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... obra.dhtml

De politie is in Hoedekenskerke (Zeeland) op zoek naar een ontsnapte giftige slang.
De Afrikaanse cobra is uit een huis in de Havenstraat ontsnapt.
De politie waarschuwt: 'Een beet is dodelijk! Antigif is onderweg'.

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:39

Gelukkig woon ik niet in zeeland :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:40

Boete van 1000 euro lijk mij wel redelijk :-)

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 18:41

_hoi schreef:
Gelukkig woon ik niet in zeeland :)

ik woon gelukkig ook niet in zeeland, maar dacht, zie het staan dus laat ik het hier even mededelen :)

dierenfan

Re: Politie Zeeland zoekt ontsnapte giftige cobra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:43

gelukkig woon ik toch wel een beetje te ver van daar weg voor die slang om snel hier te zijn............ toch bezorgd me dit weer kippenvel. Ooit bezig geweest vanuit de dierenambu om een enorme slang te zoeken die gespot was (zou echt een enorme slang zijn gezien door zeker 10 mensen/omwonenden maar is nooit meer gevonden door iemand die gemeld heeft dat hij hem gevonden heeft). Heel de woonwijk daar toen uitgekamt en vond dat al spannend genoeg. Wij wisten niet welk soort het was dus waren zeer voorzichtig uit voorzorg.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 19:49

Laptopmuis schreef:

1000 euro boete voor 1 giftige slang, waarvan 1 beet al dodelijk is, is in mijn ogen veel te weinig.

sterker nog, het houden van die slangensoort is strafbaar dus denk dat de boete dan wel hoger is

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:52

Ketaki schreef:
Laptopmuis schreef:

1000 euro boete voor 1 giftige slang, waarvan 1 beet al dodelijk is, is in mijn ogen veel te weinig.

sterker nog, het houden van die slangensoort is strafbaar dus denk dat de boete dan wel hoger is

beter een gevangenisstraf geven dan een boete. slang is dodelijk en kan onder wapenbezit vallen

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:56

Oeh bah, weet niet hoever het van mijn dorp vandaan is, maar beter blijft hij uit de buurt :+
De eigenaar heeft wel wat op zijn geweten daarom... Wat een risico

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 19:58

tossielove schreef:
Oeh bah, weet niet hoever het van mijn dorp vandaan is, maar beter blijft hij uit de buurt :+

iig speelt het af in hoedekenskerke (weet niet precies waar in zeeland het is) :)

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:00

oeh gelukkig woon ik een heel stukje verderop :)
lijkt me wel eng hoor, hopelijk wordt de slang snel gevonden

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:02

paardje1983 schreef:
beter een gevangenisstraf geven dan een boete. slang is dodelijk en kan onder wapenbezit vallen

Ik mag hopen dat de eigenaar géén gevangenisstraf krijgt.
En volgens de wet valt het houden van giftige slangen niet onder wapenbezit hoor :=

Dat een slangenbeet van deze cobra dodelijk is, is dan ook echt de enige overeenkomst met een wapen.
Met een wapen kan je de straat op gaan en meerdere mensen neerschieten.
Een slang, tja, die kan je los laten en hopen dat ie iemand bijt (als je kwaad zou willen). Nee, ik zie de overeenkomst niet.

Neemt niet weg dat ik het meer dan terecht vind als de eigenaar een forse boete krijgt.
Wat eerder al werd gezegd, zo'n dier houd je toch niet in een kooitje in Nederland...

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:06

Ketaki schreef:
tossielove schreef:

iig speelt het af in hoedekenskerke (weet niet precies waar in zeeland het is) :)

Dat heb ik gezien in de OP, maar kan even niet uit m'n hoofd bedenken waar dat precies ligt :')

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:13

Welke idioot houdt er nu een slang in een kooi :')? Laat staan een Afrikaanse cobra...

Wellicht had hij een vergunning, maar het artikel lijkt te insinueren van niet.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:17

Sorry hoor, maar denken jullie echt dat de eigenaar de vlag heeft uitgehangen en een bord in de HOERA de slang is ontsnapt!!! Slangen en zeker die echt giftig zijn, worden gehouden door echte liefhebbers, die net als jij voor je paard alles doet om hem het zo gemakelijk mogelijk te maken.

En wees blij dat er gewaarschuwt is, dan kijken mensen extra uit. Gaan niet zelf opzoek.
Bovendien zal die niet ergens op straat kruipen, daarvoor is het veelste koud.

En voor het geval gedacht word, dat ik een groot liefhebber ben van slangen, nee totaal niet.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:22

Euh, echte liefhebbers houden geen slangen die ze niet mogen houden tenzij ze een vergunning hebben deze te houden. Het artikel lijkt te insinueren dat dit niet het geval is (boete), dus we kunnen er, voor nu, best van uit gaan dat deze man illegaal deze slang hield :).

Overigens zijn er ook maar erg erg erg(!!) weinig liefhebbers die giftige slangen houden, de liefhebbers die dat wel doen, hebben de slangen vaak voor wetenschappelijke doeleinden en melken het gif voor tegengiffen en onderzoek :).

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:25

Nou wie weet deed hij dit ook, er word een reactie gegeven op een artikel met weinig woorden. En vandaar uit word gereageert ( ook ik) Maar er word altijd zo enorm kort door de bocht gereageert. Niemand kent die persoon persoonlijk toch.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:27

Ik zeg nog dat de man misschien wel een vergunning had. Dat kun je lezen in mijn eerste reactie. Daarnaast zeg ik in mijn eerste en tweede reactie dat het artikel dit niet lijkt te insinueren, zoals je leest staat er dat het houden van de slang strafbaar is en de man dus een boete krijgt. Deze zou hij niet krijgen wanneer hij een vergunning zou hebben voor de slang.

Snap je :)? Het is in dit geval puur begrijpend lezen van het artikel, de enige informatie dat voorradig is. Al hoop ik wel dat de schrijver terrarium bedoelt in plaats van kooi :').

JobR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:34

Szan schreef:
paardje1983 schreef:

Ik mag hopen dat de eigenaar géén gevangenisstraf krijgt.
En volgens de wet valt het houden van giftige slangen niet onder wapenbezit hoor :=

Dat een slangenbeet van deze cobra dodelijk is, is dan ook echt de enige overeenkomst met een wapen.
Met een wapen kan je de straat op gaan en meerdere mensen neerschieten.
Een slang, tja, die kan je los laten en hopen dat ie iemand bijt (als je kwaad zou willen). Nee, ik zie de overeenkomst niet.

Neemt niet weg dat ik het meer dan terecht vind als de eigenaar een forse boete krijgt.
Wat eerder al werd gezegd, zo'n dier houd je toch niet in een kooitje in Nederland...

Het houden van giftige dieren is om een van deze redenen strafbaar, nu is die ontsnapt en voor hetzelfde geld woon je in de buurt van een school.. Een slang kan meerdere keren bijten en ambulances zijn hier niet standaard uitgerust met antigif...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:37

Ik zou wel verbaasd opkijken als ik ineens een cobra in m'n tuin zag liggen. Lijkt me wel geniaal! Maar nee ik woon niet in Zeeland dus dat gaat 'm sowieso niet worden. Hopelijk wordt het diertje snel gevonden.

dierenfan

tossielove schreef:

ik kan jou wel vertellen dat je toch wel op behoorlijke afstand woont van waar de slang ontsnapt is ;)

saskiakefie

Ketaki schreef:
Laptopmuis schreef:

Nou dan moet je echt niet in Afrika en Australië etc gaan wonen :') Daar leven al die giftige slangen in het wild, en niet eentje hoor.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:39

mij maakt het niet uit of zo'n dier met of zonder vergunning wel of niet gehouden mag worden. Wel vind ik het zeer kwalijk te nemen dat het dier heeft kunnen ontsnappen. Of het nu nog in het huis is of erbuiten maakt mij dan ook weer niet uit.

Gewoon je verantwoording nemen en kan je dat niet neem dan een mooi schilderij, foto's, wat je maar wilt maar geen levend dier!!!

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:41

saskiakefie schreef:
Ketaki schreef:

Nou dan moet je echt niet in Afrika en Australië etc gaan wonen :') Daar leven al die giftige slangen in het wild, en niet eentje hoor.

Newsflash, Nederland is geen Afrika en Australië etc.. Tegengif is hier geen standaard uitrusting van ambulances, daarnaast is het houden strafbaar en met een reden, die slangen zijn gevaarlijk en Nederlanders weten over het algemeen niet hoe ze met een slang ontsnapte slang om moeten gaan, laat staan een ontsnapte gifslang.

dierenfan schreef:
mij maakt het niet uit of zo'n dier met of zonder vergunning wel of niet gehouden mag worden. Wel vind ik het zeer kwalijk te nemen dat het dier heeft kunnen ontsnappen. Of het nu nog in het huis is of erbuiten maakt mij dan ook weer niet uit.

Gewoon je verantwoording nemen en kan je dat niet neem dan een mooi schilderij, foto's, wat je maar wilt maar geen levend dier!!!

Ontsnappen kan altijd gebeuren, mensen kunnen fouten maken. Het belangrijkste is dat het dier snel gevonden wordt en geen schade aanricht.

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:42

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:46

JobR schreef:
Het houden van giftige dieren is om een van deze redenen strafbaar, nu is die ontsnapt en voor hetzelfde geld woon je in de buurt van een school.. Een slang kan meerdere keren bijten en ambulances zijn hier niet standaard uitgerust met antigif...

Ik ben het ook met je eens hoor, geloof ik.
Snap best dat het houden van deze dieren strafbaar is, en het is in mijn ogen ook terecht als de eigenaar daarvoor 'bestraft' wordt.
Ik zal alleen de gelijkenis tussen een cobra en een wapen niet... Nog steeds niet...

Maar vooral hoop ik vooral dat het dier snel gevonden wordt, zonder incidenten :)