Zijn er meer opvanggezinnen op bokt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Zijn er meer opvanggezinnen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 12:46

Hoi allemaal,

Wij zijn opvanggezin voor een stichting en hebben dus steeds nieuwe hondjes over de vloer tot deze een nieuwe baas krijgen.
Nu ben ik wel benieuwd of er op bokt meer opvanggezinnen zijn?
Wellicht leuk om met elkaar te kletsen over alle belevenissen en succesverhalen die we meemaken.
Dit topic is dus niet bedoeld voor wie een hond geadopteerd heeft uit het buitenland maar specifiek voor de opvanggezinnen, dus het tussenstation voor ze naar een nieuwe baas gaan.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 16:39

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 16:42

Wij zijn geen officieel opvanggezin maar wij nemen vaak staffords op die vanwege verschillende redenen meestal nergens heen kunnen. Grootste probleem is altijd agressie hond of mens. Ook voor het plaatselijke asiel nemen wij staffords op. Proberen ze weer redelijk in het gareel te krijgen voordat ze naar een nieuwe eigenaar gaan.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 16:43

Ik ben gastgezin voor kittens (zwerf katjes zonder en met mamma/ mamaloze kittens enz. enz.) via een stichting, heel erg leuk werk maar in het kitten seizoen echt zo druk. Vorig jaar heb ik 49 kittens in huis gehad waarvan 45 succesvol herplaatst zijn. 4 waren helaas niet meer tam te krijgen en deze zijn na castratie/entingen en ontworming uit gezet in een afgezet gebied waar word gevoerd en schuilplaatsen zijn.

Lijkt me leuk om hier mee te praten :)

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Re: Zijn er meer opvanggezinnen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 16:53

Ja, ik meld me :)
Wij zijn een opvanggezin voor honden!

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:33

Wij ook voor hondjes uit Portugal :) Vorige week is ons puppetje herplaatst, super leuk baasje heeft ze nu.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:55

Volgens mij ben ik een beetje eenzaam met m'n katten ;) Is het bij jullie dan ook zo dat de honden vrij lang blijven? ik neem aan dat er veel meer tijd en energie in gaat zitten om die op te voeden (kittens vragen ook mega veel tijd maar vooral aan verzorging niet zo zeer aan opvoeden).

Mijn kittens worden vanaf een week of 7 al ter adoptie op de site gezet en vaak zijn ze voor de 10 weken weg. Behalve 'lelijke' kleurtjes of hele schuwe kittens blijven er dus nooit katten erg lang hier, de kitten die het langst bij mij gezeten heeft afgelopen jaar heeft er maar 2.5 maand gezeten (mijn collega opvang gezin die echt de extreme schuwe katten krijgt heeft ze wel af en toe langer zitten).

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:57

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:58

Zijn er lelijke kleurtjes kittens dan of hebben mensen daar echt een voorkeur in bij katten?

En hier ligt het er maar aan hoelang een hond blijft. laatste keer is een pup hier 2 dagen geweest maar een hond kan ook makkelijk 4 maanden blijven.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 18:00

Hier ook verschil in tijd! Langste hond is 3 maanden geweest en de kortste 2 weken ligt er een beetje aan voor elck wat wils ;)

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 18:01

kiki1983 schreef:
Zijn er lelijke kleurtjes kittens dan of hebben mensen daar echt een voorkeur in bij katten?

En hier ligt het er maar aan hoelang een hond blijft. laatste keer is een pup hier 2 dagen geweest maar een hond kan ook makkelijk 4 maanden blijven.

Zwarte of zwart witte katten raken we echt haast niet kwijt.. Ik had op een gegeven moment 2 kittens zitten die herplaatst mochten worden 1 zwarte, super lief, echt een kroelkont 1 cyperse heel schuw, zat bijvoorkeur onder de bank. Die mensen kwamen binnen en de zwarte dook gelijk bij die vrouw op schoot om te kroelen maar ze zijn toch met die ander gegaan die ze echt goed vast moest houden om m op schoot te houden.. Echt bizar! Heb dat al regelmatig meegemaakt.

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 18:04

Dat wist ik echt niet dat er bij katten naar kleur wordt gekeken al moet ik eerlijk toegeven als ik ooit nog een kat neem is het een rooie. Die zijn imo altijd dik en dom haha.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 18:12

kiki1983 schreef:
Dat wist ik echt niet dat er bij katten naar kleur wordt gekeken al moet ik eerlijk toegeven als ik ooit nog een kat neem is het een rooie. Die zijn imo altijd dik en dom haha.

Ik had/heb ook een zwak voor rooie, maar ik merk nu ik jaarlijks zoveel kittens in huis heb dat ze al vanaf zo jong zo'n enorm eigen karakter hebben dat ik daar steeds meer van terug kom, tuurlijk zijn er leuke rooie, maar ik ben nu afgelopen jaar al 3 keer helemaal gevallen voor een zwart/witte, mocht ik ooit dus nog een kat kunnen kiezen ga ik echt alleen voor karakter. Mijn eigen katten zijn sowieso allemaal zwervertjes dus ik kan nooit op kleur/karakter kiezen t is maar net wat er word gevonden/ is komen aanlopen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:01

hier alleen noodopvang gezin voor kittens die op straat gevonden zijn en pas de volgende dag naar definitieve gezin of pleegmoeder en broers/zussen kan/kunnen gaan. Ook voor pups die in het asiel belanden om welke reden ook deze neem ik graag buiten werktijd mee naar huis. NL dieren dus.

En dat zwart verhaal ken ik ook. Zwart/wit valt vaak wel mee maar zwart kan erg lang blijven zitten. Zo hadden wij nog een ontzettend gave kroelpoes zitten van vorig jaar mei geboren en binnen gekomen in de opvang. Deze is vorige week pas herplaatst. Alleen maar door het zwarte kleurtje. Echt ongelofelijk!

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:51

Ik ben ook een tijdje gastgezin geweest voor een asiel in Nederland, ik werk zelf op dit asiel.
Helaas kan ik dit nu niet meer doen vanwege mijn hond. ( heeft een hekel aan andere dieren..... )
Heb o.a. baby eendjes, kittens (bang of fles ), honden (ziek, oud of bang ), jonge konijntjes en jonge vogels opgevangen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 19:40

Ik ving altijd kittens/moederpoezen op voor het asiel (40-60 per jaar), helaas de laatste jaren niet meer ivm afstand (ben verhuisd) maar vang nog wel de medische gevallen op, gehandicapte katten, nierpatienten, aidskatten, kat met brandwonden, kogelgaten...maar wel als eindstation. Verloop is groot, aleen dit jaar al 2 katten verloren. Daarbij gooien ze hier ook wel eens wat over het hek -:(- die catproof is afgezet. De laatste was (is) een zeer schuwe zwerver met een scheef kopje, vermoed dat hij ook (half) doof is- verwaarloosde oorontsteking o.i.d. tijdens de castratie hier aan huis is niets bijzonders gevonden- geen poliepen in oren of neus, geen voelbare afwijkingen aan de nek. Ik heb minimaal 6-8 katten in huis, los van de pretnestjesopvang.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 20:02

Wat leuk, toch nog best wat mensen die dit doen!
Wij vangen honden op uit Bosnie en Kroatie, doen dit nu 2 jaar en hebben zo'n 15-20 honden gehad, met tussenpozen vanwege verhuizing ed.
Hoe lang ze blijven verschilt heel erg, licht aan de leeftijd en ras, pups gaan over het algemeen snel, 2-3 weken. Wat oudere honden verschilt van 2 weken tot 4 maanden, ligt heel erg aan het ras.
Ik heb op het moment 3 honden zitten, 2 pups van 5 en 6 maanden en een reu van 1,5 jaar oud.
Echt trainen doe ik over het algemeen niet, wel standaard 'manieren' leren zoals zindelijkheid, lopen aan de riem, niet tegen je op springen, komen als je roept ed. Het leren van commando's laat ik liever over aan de nieuwe baas. Maar het ligt ook aan de hond, als die duidelijk graag bezig is doe ik er al snel meer mee.

Hoe lang doen jullie dit werk al?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 20:29

ik zo'n beetje 15jr. ik kan niet anders. Een paar jaar geleden toen ik een hele reeks nierpatienten had opgevangen (dat is heel intensief!) zat ik er doorheen en ben ik "overgestapt" naar aidskatten- die gaan doorgangs wat langer mee. Ik heb dus dit jaar pas voor het eerst een aidskat verloren, maar die was al wel bijna 5 jaar bij mij. De andere oude zwakke/zieke zwervers (vaak ook wild- maar dat trekt heel snel bij) hielden het hooguit 2 jaar vol, IK heb een hele kast vol urnen, geen idee hoeveel maar 20 zullen het zeker zijn.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 20:37

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 21:45

Wij pas 2 jaar :) Hebben nu 7 pups gehad! Doen trouwens wel altijd pups aangezien we niet weten hoe onze eigen hond reageert op oudere honden.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 07:29

Echt leuk om te lezen hoe het bij jullie allemaal gaat :) Ik ben nu pas iets meer dan een jaar gast gezin, maar mijn eerste jaar heb ik zo'n 49 kittens gehad dus ik ben gelijk helemaal ingeburgerd ;) De stichting waar ik het voor doe is echt een huiskamer opvang. De kittens blijven bij mij tot er iemand voor ze komt. Heb het aflopen jaar vooral veel kittenziektes gehad en dat is af en toe wel heel zwaar maar niet zo gek als je bedenkt dat die kittens bijna allemaal in t wild zijn geboren en veel al vanaf veel te jong geen mamma meer hebben.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 08:38

49 wooow hoe zie ik dat voor me? Hoe oud waren deze kittens dan en moest je ze ook boeden met de fkes hield je ze in benches of echt los in huis

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 08:48

ben gastgezin voor de doornakker hier in eindhoven, das een uitloper van redkat dus wij hebben nogal wat kittens, zwangere poezen etc. het hele jaar door, de eerste die ik opgevangen heb, is gebleven, de rest is allemaal tijdelijk, soms maar even, soms tot aan nieuwe huisje aan toe. heb met allemaal nog een beetje contact via fb dus zie me gastkinders nog wel terug af en toe.

eindhoven is zeer actief met kittenopvang en krijgen ze ook wel van buiten de regio, wij hebben er jaarlijks ongeveer rond de 1000 kittens van de 1600 asielkatten om op te voeden en te herplaatsen.

dierenbescherming en asiel weet ook dat ze met alles bij mij terecht kunnen, heb ook wel eens pups of honden waarvoor een kennel niet echt geschikt is. dat deed ik in mijn vorige woonplaats ook al, daar kreeg ik zelfs een x een rattenslangetje, had 6 weken in een leegstaand huis in een zak met aarde gezeten. helaas heeft ie dat niet overleefd, was al helemaal uitgedroogd en gehongerd, dat zijn dan de mindere kanten.

ik heb een speciale kamer, waar alleen kasten staan met onze kleding en de wasmachien, daar kan eventueel een zwangere poes, of moeders met kittens de eerste 3 weken verblijven, daarna gaan ze gewoon naar beneden om te wennen aan dagelijke dingen, stofzuiger, drukke honden etc. ik heb een speciale kist met aan de ene kant plexiglas en bovenkant gaas, daar kunnen de hele kleintjes in zodat ze toch erbij zijn. die kan ik eventueel op zijn kant draaien dan hebben ze gaas aan de zijkant met een deurtje, daarin staat een speciaal kitten kattenbakje eten en drinken en een lekker warm dekentje (al dan niet met kruik). Zijn ze al ouder en bewegelijk dan mogen ze steeds vaker los en verhuizen ze naar een varikennel, die op een kiertje op staat zodat de honden er niet bij kunnen, daar slapen ze dan alleen snachts of als ik de deur uit ga in, verder lopen ze dan al de hele dag los. ik heb 2 labradors en dan mijn ex opvangkater, die helpen mee met de opvoeding

mijn eigen (staart)Rover met een groepje gastkittens
Afbeelding

Een van de gastkittens ging graag op de blubberbuik van mijn labradorteefje slapen
Afbeelding

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 09:14

NienkeNiels schreef:
49 wooow hoe zie ik dat voor me? Hoe oud waren deze kittens dan en moest je ze ook boeden met de fkes hield je ze in benches of echt los in huis

In Mei heb ik de eerste kittens gekregen en in December gingen de laatste weg dus het is sowieso verdeeld over ruim een half jaar ;-) De aller kleinste gaan hier in de bench, maar zodra ze lekker gaan rond schooien gaat de bench open en mogen ze door de hele kamer. Ze zitten wel gewoon los in huis maar alleen in de woonkamer. Ik had meestal maar 1 of 2 nestjes, dat is heel goed te doen. In de drukke periode heb ik even 15 katten gehad dat was wel echt veel.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:57

Ja ook hier een opvanggezin voor hondjes, hebben er zelf twee een uit Spanje en een uit Roemenië. de eigenaresse van mijn verzorgpaard heeft zelf een stichting voor hondjes uit Roemenië hebben een via haar geadopteerd en inmiddels 1 opvanger gehad.. Nu komt er binnenkort weer een pup uit Roemenië onze kant op..