wat voor speeltje voor hamster zodat ze zich minder verveelt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

esmee_2001

wat voor speeltje voor hamster zodat ze zich minder verveelt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 22:04

Hoi

Ik heb sinds kort een hamster ik heb heel lang zitten zeuren en toen had mijn moeder als verrasing er eentje gekocjt met kooi alleen ik had liever een andere kooi gehad
Omdat deze best wel klein is
Ik zit op mijn telefoon dus kan geen foto plaatsen maar als je wilt weten welke kooi ik heb moet je even op google opzoeken : hamsterkooi savic rody
De kooi is niet heel groot maar wel groot genoeg ( ik heb een russische dwerghamster)

Alleen merk ik dat mijn hamster zich verveeld ik heb nu niks anders dan een huisje en een wieltje omdat ik niet weet wat ik moet halen
Van karton of papier kan ik niks maken want eet ze op

Kan iemand mij helpen

Groetjes

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 22:06

De kooi valt reuze mee. ( niet perfect, maar opzich zoals google me toont, geen drama. Al heb ik zelf liever aquarium bakken!)
Wel knap dat je merkt dat je hamster zich verveeld, gezien het nachtdieren zijn, haha. Wellicht dat die van jou overdag wakker is - maar dat is vaak alleen om te eten en even de benen te strekken.

Wat voor bodembedekking heb je er in? Gezien de kooi raad ik gewoon corbo aan, maar gezien hij zich 'verveeld' raad ik je zaagsel aan. Hoezo? Daar gaan ze in graven en bouwen ze tunnels. Met corbo kan dit niet.
Verder kan je er buisjes in leggen en maak daar iets mee. Wc rolletjes en niet gekleurd wc papier kan gewoon in de kooi, beestje mag dat ook gewoon eten.

Dit moet eigenlijk al voldoende zijn. Succes :)

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 22:11

Die kooi kan inderdaad prima voor een rusje :)

Papier en karton eten ze niet op hoor. Ze knagen het kapot, en slepen het soms mee naar hun nestje (eventueel in hun wangzakken) maar opeten doen ze niet. Kartonnen doosjes en wc-rollen zijn juist er geschikt om te geven. Die kunnen ze lekker kapot knagen!
Hier vinden ze het ook altijd leuk als je voer verstopt in een doosje en het dichtstopt met hooi, wc-papier of krantenproppen. Je kan ook voer in krantenproppen doen, leuk om te slopen :)

Je kan ook het voer niet meer in een voerbakje geven, maar doorheen de kooi strooien. Veel hamsters vinden het super om het dan bijeen te zoeken!

Voor de rest spelen hamsters eigenlijk niet. De meeste speeltjes die je in winkels koopt zijn leuker voor de baasjes dan voor hamsters ;)
Wat vaak wel gewaardeerd wordt zijn buizen en tunnels om doorheen te kruipen.

Geef ook een lekker dikke laag bodembedekking, dan kan je hamstertje daarin graven. Wissel de inrichting van de kooi regelmatig een beetje zodat het interessant blijft en probeer gewoon veel dingen uit. Dozen, krantenpropen, krantensnippers in dozen, hooi,... Allemaal ontzettend interessant :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 22:13

Ik gebruik een combi van hooi en russel bedding. Dat wordt lekker stevig, maar wel luchtig en is daardoor heel gschikt om holletjes en gangen te graven zonder dat ze direct instorten (wat met zaagsel wel gebeurd).

Daarnaast kun je zelf heel leuk speeltjes maken voor je hamster, pak bijvoorbeeld een wcrolletje, vul deze met wcpapier en voer (om en om) en vouw de buitenkanten dicht. Wedden dat hij even bezig is? En fruit/groenteslingers zijn ook leuk. Of pindaslkngers, net als je voorde vogels maakt. Dat is handige van de tralies bovenin, daar kun je dingen aa hangen. Je kunt ook leuke hangmatjes maken van thee-/handdoeken of washandjes en aan de tralies hangen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 22:13

Kranten zijn niet goed he. Vanwege de inkt. Meld het maar even ...

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 22:14

Ik had een wcrolletje, kroop hij doorheen. Wc papier sleepte hij naar zn nestje. Meestal was hij in zn loopwieltje aan t rennen of in de tralies aan het klimmen

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 22:17

xDenies schreef:
Kranten zijn niet goed he. Vanwege de inkt. Meld het maar even ...

Vroeger wel, nu kan het eigenlijk niet meer kwaad. Inkt is veranderd!

Wc rol, beetje kranten er in proppen, wat lekkers er tussen, weer kranten er in proppen, weer wat lekkers. Enzv!

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 22:17

Ik doe vaak ook wat plekjes insmeren met kleine beetjes pindakaas, dan hebben ze ook wat om te zoeken.
En idd ladingen wc rollen!

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 22:20

xDenies schreef:
De kooi valt reuze mee. ( niet perfect, maar opzich zoals google me toont, geen drama. Al heb ik zelf liever aquarium bakken!)
Wel knap dat je merkt dat je hamster zich verveeld, gezien het nachtdieren zijn, haha. Wellicht dat die van jou overdag wakker is - maar dat is vaak alleen om te eten en even de benen te strekken.

Wat voor bodembedekking heb je er in? Gezien de kooi raad ik gewoon corbo aan, maar gezien hij zich 'verveeld' raad ik je zaagsel aan. Hoezo? Daar gaan ze in graven en bouwen ze tunnels. Met corbo kan dit niet.
Verder kan je er buisjes in leggen en maak daar iets mee. Wc rolletjes en niet gekleurd wc papier kan gewoon in de kooi, beestje mag dat ook gewoon eten.

Dit moet eigenlijk al voldoende zijn. Succes :)

Ze is overdag bijna nooit wakker maar ik ben savonds laat wakker en vanaf 10 uur is ze heel actief
in de kooi heb ik zaagsel liggen maar daar doet ze niks mee behalve onder dat groene ding nestjes bouwen
Maar ik heb een bak van ongeveer 18 cm hoog en die heb ik tot ongeveer 15 cm gevuld met zaagsel en daar zet ik haar ook best vaak ik en daar graaft ze wel in

esmee_2001

Re: wat voor speeltje voor hamster zodat ze zich minder verveelt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 22:24

Okee dankjewel voor alle reacties
Ga sommige dingen eens uit proberen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 22:24

De mijne heeft een hamsterwiel, veel tunnels en een stuk touw aan de tralies bovenin zijn aquarium hangen, daar klimt ie dan op en af. Eerst had ie ook een klimrek, maar dat was niet interessant genoeg, ging ie nooit op. Ook kweek ik kattengras en graaf ik regelmatig een beetje in, dat vind ie heerlijk. Verder strooi ik tegen 22 u een paar meelwormen door de bak als ie wakker is, dan kan ie ze lekker bij elkaar scharrelen. Verder verander ik minstens één keer per maand de hele bak naast de wekelijkse schoonmaakbeurt, je ziet hem dan minstens een uur lang alles ontdekken.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 22:25

vroeger toen ik hamster had kocht ik altijd dit voor ze ik weet niet of het nu nog bestaat. Die brak ik dan open en dan kreeg die een halve om als nest materiaal te gebruiken zijn ze ook wel ff mee zoet.

Afbeelding

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 22:29

Wat zit er in die dingen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 22:30

Katoen.. @ Roosje01: bestaat er daar niet hetzelfde verstikkingsgevaar net als met hamsterwatten? :=

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 22:41

Dat vraag ik me ook af

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 22:52

Oh dat zou ik egt niet weten. Dat ik een hamster had is egt al ruim 15 jaar geleden := . Ik heb het altijd gegeven en beestje heeft ruim 3 jaar geleefd. Er zit heel dun fijn katoen achtig spul in. Hamster watten lijken op gewone watten tog? Daar lijkt dit niet echt op.

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 22:54

die van mij was ook zoet met een paar lege toiletrollen! Makkelijk vervangbaar, en hebben ze lekker wat te knagen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 23:05

droge dennen tak met dennenappels eraan heb ik er in staan, knagen ze soms aan, wilgentakken vinden ze ook leuk, verder heb ik een aquarium van 1 m x 50 ligt een soort stenen halve boomstam in daarin hebben ze hun nestje, staat een wigwam in voor aquariums een houten wijnhuis, zoals ze hebben als vogelhuisjes, een houten hamste rhutje paar wc papier rollen en een radje. zijn over de gehele dag vaak wakker en aan het sjouwen, s'avonds en s'nachts veel rennen in het rad. overal voer verstoppen en weer opgraven.

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 23:22

Okee mijn hamster is totaal anders
Ze slaapt overdag en is snachts wel heel actief maarr had een keer eten verstopt had ze het gevonden en at ze het niet op ( daarna ook niet )

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 23:56

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 00:07

Dat je hamster eten 'verstopt' is best normaal. Ze maken namelijk een etens-voorraad aan.

Die van ons kon daar dagen mee zoet zijn, om ineens te beslissen dat de voorraad een nieuwe plek nodig had. Hamster de hele nacht eten aan het verplaatsen.
Je weet nooit of het ineens winter wordt als je een hamster bent, dan kun je maar beter een mooie voorraad hebben :')

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 11:38

Roosje01 schreef:
Oh dat zou ik egt niet weten. Dat ik een hamster had is egt al ruim 15 jaar geleden := . Ik heb het altijd gegeven en beestje heeft ruim 3 jaar geleefd. Er zit heel dun fijn katoen achtig spul in. Hamster watten lijken op gewone watten tog? Daar lijkt dit niet echt op.

Afbeelding

Het lijkt er wel een beetje op. Ik gebruikte het eerst ook tot dat vriendelijke bokkers mij erop wezen dat het helemaal geen goed idee was. Ben vervolgens gaan googlen en vond meerdere ervaringen van mensen die hun hamster dood vonden, gestikt in de watten.

Ik gebruik daarom altijd wc papier. Ik scheur het in kleinere stukjes en leg het in een hoek van het aquarium, dan gaat ie het zelf halen.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:57

nee daar lijkt het niet op het is veel dunner en fijner en kleine stukjes in het echt.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 16:50

Je hok kan in principe wel voor een hamster, maarja als je net een hamster treft die er niet gelukkig in is.. Mijn zusje heeft een hamster die eerst in een aquarium zat en was niet gelukkig. Nu zit de hamster in een traliekooi en is veel gelukkiger, blijkbaar is het een echte klimhamster.

Ik geef mijn hamsters/gerbils vaak wc rollen en wcpapier om op te knagen. Veel huisjes, wilgentakken, loopbruggen en andere klimtoestellen. Je kan ook zelf een hangmatje maken van een washandje, vinden ze erg leuk (zeker om kapot te maken haha). Even denken. Eierdozen zijn ook een favoriet bij de gerbils. Een badje met badzand (chinchillazand) vinden de hamsters en gerbils ook erg leuk. Je kan ook fruittakken knippen (even goed schoonmaken en de bladeren er af halen) en dan door het hok verspreiden, kan je hamster leuk klimmen én ervan knagen, is heel goed voor ze. Ik zou het eten verstoppen, dus niet in een bakje maar door het hok strooien bijvoorbeeld; dan moet hij naar zijn eten gaan zoeken.

Meer kan ik even niet bedenken!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 16:54

Ik heb ook eens een hamster gehad die vreselijk ongelukkig was in een duna-kooi (zo heet zo'n kooi geloof ik, die jij ook hebt). In een traliekooi was ze de hele avond tevreden aan het spelen, in de duna klom ze alleen maar naar de bovenkant om als een bezetene aan de tralies te gaan knagen.

Als je je hamster wat te doen wil geven, kan je wat lekkers in een wcrolletje doen dat je dichtvouwt. Verder vinden ze het ontzettend leuk om meelwormen op te eten (levende), kan je ze wat wilgenhout geven om aan te knagen, een bakje met chinchillazand om in te rollen vinden ze ook fantastisch en is heel erg goed voor de vacht.

Op het hamsterforum van http://www.dehamster.nl staan een heleboel tips om je hamsterkooi tot een paradijsje te maken! Let er echter wel op, zo fanatiek als er soms op Bokt gereageerd wordt op bepaalde foto's en berichten, daar kunnen ze op het hamsterforum ook wat van :')