Ik wil als ik op me zelf woon een border collie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

trysteffy

Ik wil als ik op me zelf woon een border collie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 09:18

Als ik op me zelf woon wil ik heel graag een border collie.
Dan neem ik heb iedere dag mee naar me werk(dierenwinkel) en natuurlijk naar de paarden.
Ik wil er zoon hond omdat ik ze inteliegent vind. En ze houden je lekker bezig.
Me ouders hebben altijd een duitse heder gehad dus die heeft een ander opvoeding.

Nou wil ik graag van de border collie kenners willen weten hoe de opvoeding bij zoon hond precies gaat.
En wat ik het beste kan nemen een reu of een teef.
Ik wil ook zelf dan met de hond naar de hondeschool.
Ik hoorde ook dat deze honden een taak moeten hebben
Wat voor taak hebben jullie honden?

Sorry als het onduidelijk is zit op me tellefoon.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:20

Voor een border collie moet je vooral heel veel tijd hebben en vooral heel actief mee aan het werk.
Daar gaan wel wat uurtjes per dag in zitten. Ze moeten zowel fysiek als mentaal uitgedaagd worden.

Probeer trouwens wat netter te schrijven. Dat je op je mobiel typt is geen excuus :)

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:22

Melvern

Re: Ik wil als ik op me zelf woon een border collie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:42

Ik heb een border collie. Hij is nu 5 jaar en zo onwijs druk. Hij loopt de hele dag buiten want als hij binnen blijft wordt hij neurotisch en gaat alles drijven wat hij ziet.

Ik doe flyball met hem en hij gaat elke dag mee skeeleren of hardlopen. Hij luisterd heel goed maar moet ook heel duidelijk en consequent aangepakt worden. Het is een lieve hond maar zelf zou ik niet snel weer een bordercollie nemen denk ik. Het is een echte werkhond die absoluut niet even rustig kan liggen.

Hij is wel onwijs enthausiast en wil altijd zijn best doen. Hij is super slim en leert vlug maar je moet wel moeite doen om het te onderhouden. Mijn hond is ook heel waaks en erg op mij gericht. Dat is soms ook een nadeeltje want mijn moeder en vader hebben wel meer moeite om hem te laten luisteren. Maar het is ook fijn dat hij wel altijd goed oplet en nooit er zomaar vandoor zou vliegen als hij iets anders leuks ziet.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Ik ken een bordercollie die op een flat gehouden wordt. Dier is zo rustig en makkelijk en luisterd prima. Wordt wel veel mee gewandeld maar dat is het ook. Die hond stamt dan ook af van show lijnen, de mijne komt uit werk/drijf lijnen.

Denk er goed voer na, een bordercollie is geen makkelijke hond en kan bijna neit gehouden worden als je niet veel tijd hebt oid. Ze zijn idd wel super slim en enthausiast.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:45

Een border collie heeft een extreme 'will to please', hij zal dus graag alles voor je willen doen. Maar dat hebben ze ook wel nodig. Ik ken weinig andere honden (zelfs mijn eigen jachthonden niet) die zoveel energie hebben. Met 3 blokjes om de straat ga je het niet redden.

Hondenschool is leuk, flyball, agility, etc. Ze zijn er steengoed in. Maar bij de paarden zou ik opletten. Het zijn natuurlijk drijvershonden en paarden zijn daar uitermate geschikt voor.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:47

Ik heb ook een Border collie. Een fijne rustige hond als het nodig is en een vrolijke hond met trainen. Ze komt uit een showlijn dus niet zo'n extreme drijver. Ik zou als je je hond mee naar een winkel neemt de hele dag eerder een reu nemen vanwegen loopsheid teef. (ben tegen casteren)

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 09:53

Iedereen bedankt:-)

Er loopt zelf op mijn werk een teefje de helledag.
En bij ons op stal komt er ook iedere dag een border collie.
Dus het zou handig zijn om vanaf pup gelijk mee te nemen?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:05

Dan zou ik ook voor een teef gaan. Maar wat als je een ander baan wil of je moet daar weg?

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:07

vanaf pup gelijk meenemen en laten wennen dat is het beste maar wel opletten natuurlijk.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:12

Ik denk dat die hond er echt niet gelukkig van wordt als hij de hele dag op je werk moet wachten tot jij klaar bent met werken. Border collie's zijn honden die echt de hele dag bezig gehouden moeten worden. Ideaal als je de hele dag thuis zit en een dagopvulling zoekt. Of als je samen met je vriend of huisgenoot de hond 'deelt' en dus als jij aan het werk bent, de ander met de hond wat kan gaan doen. Of ideaal als je een huis hebt met een heel groot terrein, waar de hond los kan rennen en misschien zelfs wat kippen of schapen of koeien op kan jagen. Of als je je baan op een goede manier kan combineren met je hond; bijv. als je een hondenuitlaatservice hebt waar hij altijd mee kan, of als je een schapenboerderij hebt. Een uurtje per dag met de hond wandelen, is dus écht niet genoeg.

Dus als je van plan bent om de hond mee te nemen naar de winkel en op stal iedere dag, dan kun je toch beter op zoek gaan naar een andere hond die daar beter bij past. Er zijn er zo veel!

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:19

Ukkiee schreef:
Ik denk dat die hond er echt niet gelukkig van wordt als hij de hele dag op je werk moet wachten tot jij klaar bent met werken. Border collie's zijn honden die echt de hele dag bezig gehouden moeten worden. Ideaal als je de hele dag thuis zit en een dagopvulling zoekt. Of als je samen met je vriend of huisgenoot de hond 'deelt' en dus als jij aan het werk bent, de ander met de hond wat kan gaan doen. Of ideaal als je een huis hebt met een heel groot terrein, waar de hond los kan rennen en misschien zelfs wat kippen of schapen of koeien op kan jagen. Of als je je baan op een goede manier kan combineren met je hond; bijv. als je een hondenuitlaatservice hebt waar hij altijd mee kan, of als je een schapenboerderij hebt. Een uurtje per dag met de hond wandelen, is dus écht niet genoeg.

Dus als je van plan bent om de hond mee te nemen naar de winkel en op stal iedere dag, dan kun je toch beter op zoek gaan naar een andere hond die daar beter bij past. Er zijn er zo veel!

+:)+

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:22

Daar ben ik het ook mee eens wat hierboven wordt gezegd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:24

En ik ook. Border Collies zijn daar gewoon geen geschikt ras voor.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:42

Ook helemaal mee eens.
Ik heb een aussie, die het liefst 24/7 bij mij is en overal bij helpt.
Maar hele dagen hetzelfde, en terwijl ik druk zou zijn (je werkt in een dierenwinkel, dus geen aandacht voor hem) dan zal hij zijn eigen bezigheden zoeken, vervelend worden of om aandacht vragen.
En als ik dan bedenk dat je in je pauzes niet lang ver en avontuurlijk kan wandelen..

Hij moet echt denken en wandelen. Iets om handen hebben.
Ik neem elke dag andere wandelroutes. Enorm gevarieerd aanbod.
Want van hetzelfde wordt hij niet blij.
En op stal gaat hij echt niet rustig liggen.
Hij wil met alles meedoen! Vind ik geweldig.
Maar voor dag in dag uit..

Hou er ook rekening mee dat als je bijv thuiskomt van je werk en je paard, ondanks dat hij mee is, hondjelief niet verzadigd is. Zeker niet als hij de hele dag met jou meehobbelt.
Heb jij daar wel ruimte tijd en energie voor?

Ik zou zeggen.. Neem een middelmatiger ras!

Ps: en natuurlijk zijn er verhalen van uitermate rustige border collies. Maar die zijn eerder een uitzondering op de regel.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 02-05-13 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:46

Ik denk dat je het beste eerst gewoon op jezelf kunt gaan wonen. En dan kijken hoe je qua tijd en financieel uitkomt. En dan pas is verder kijken voor een hond.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:56

Een bordercollie hoef je echt niet de hele dag te vermaken hoor. Ik ben opgegroeid met borders, had er met mijn ex 4 en nu nog 2. De twee oudste zijn bij hem gebleven en zitten overdag alleen. En worden s morgens en s avonds uitgelaten door hem en in het weekeind sporten. Ik vind dit persoonlijk niet ideaal maar omdat ze wat ouder zijn 9 en 8 kunnen ze hier wel mee leven. Ik heb de 2 jongste mee genomen nu 3 en 2 die gaan ook hele dagen mee naar mn werk. Gaat prima. De jongste loopt hele dagen achter me aan de oudste voor en deel maar die zoekt zelf dr rust op. Sporten doe ik niet meer, wil wel graag weer beginnen maar te weinig tijd. Maar ik houd ze wel geestelijk bezig. Spelen met ze, gehoorzaamheid trukjes enz. Ik heb zelf 2 teefjes niet gesteriliseerd, soms best onhandig want ze worden precies achter elkaar loops dus altijd 6 wk achter elkaan prijs haha.
Ik laat ze voorlopig nog niet helpen omdat ik in de toekomst miss nog een nestje wil fokken. Als ik ze zou laten helpen dan zou ik het met zo n cameratje laten doen, 3 gaatjes in de buik en thats it. No way dat ze mijn honden helemaal open snijden. Heb dat al vaak genoeg fout zien gaan bij borders (veel litteken weefsel)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:01

Kady1 schreef:
Ik laat ze voorlopig nog niet helpen omdat ik in de toekomst miss nog een nestje wil fokken.

Waarom? Zijn het uitzonderlijk goede schapendrijvers (Ik heb eens langs zien komen dat je dit met je honden doet)?

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:37

Omdat ik dat zelf leuk vind. Mijn honden zijn op alle erfelijke ziektes getest en hebben super goede scores het zou dan een "pret" nest worden waar heel goed over na gedacht wordt betreft bloedlijnen. Daar kan je van vinden wat je wilt de ene vind het stom en onnodig de ander vind het leuk. Ik zorg dat mijn pups goed terrecht komen en hoef er niet rijk van te worden.

Met een betere handler zou de oudste echt een zeer goede drijver kunnen zijn maar ik persoonlijk heb niet de kennis en de kunde om haar karakter bij het drijven in goede banen te leiden. Op het moment drijf ik niet meer met ze wegens tijd gebrek ( nogal actief in de paardensport combineerd niet lekker)

Daarnaast zie ik de meerwaarde van steriliseren niet echt.
Laatst bijgewerkt door Kady1 op 02-05-13 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:40

Kugger ,in Nederland wordt er meer mee gedaan dan alleen schapen drijven.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:41

Dat klopt, ik doe verder gehoorzaamheid, en behendigheid ook super leuk!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 12:04

Kady1 schreef:
Omdat ik dat zelf leuk vind. Mijn honden zijn op alle erfelijke ziektes getest en hebben super goede scores het zou dan een "pret" nest worden waar heel goed over na gedacht wordt betreft bloedlijnen. Daar kan je van vinden wat je wilt de ene vind het stom en onnodig de ander vind het leuk. Ik zorg dat mijn pups goed terrecht komen en hoef er niet rijk van te worden.

Met een betere handler zou de oudste echt een zeer goede drijver kunnen zijn maar ik persoonlijk heb niet de kennis en de kunde om haar karakter bij het drijven in goede banen te leiden. Op het moment drijf ik niet meer met ze wegens tijd gebrek ( nogal actief in de paardensport combineerd niet lekker)

Daarnaast zie ik de meerwaarde van steriliseren niet echt.

Jammer. Maar die discussie is zó off topic dat we het er maar bij zullen laten.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 12:47

Alsof er nog niet genoeg border collies zijn en alsof het zo makkelijk is geschikte eigenaren voor een bc te vinden. Laat staan voor 10 stuks.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 12:50

Nou dat zeg je. Ik ben op zoek naar een pup met stamboom en in een bepaalde kleur maar pups zijn er heel weinig. Ja zonder stamboom zie je er veel op MP. Voor de sport is er nog wel vraag naar goede pups met stamboom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:00

Onze bordecollie is een uitzondering op de regel. Die slaapt de hele dag.. Vind het wel leuk om te spelen maar na 10 min is ze dat echt beu. Is super gericht op mensen wil het liefste alleen maar aangehaald worden. Onze hond speelt niet met stokken of ballen.. Eigenlijk speelt ze helemaal niet met haar bek. Moet ook niets van andere honden weten en is heeeeeeeel erg timide en onderdanig. Ze is in engeland gefok en heeft drijfbloed. Zelf merken wij daar niks van. We hebben haar nu 2 jaar en ze is in een roedel opgegroeid en heeft als fokteef gediend. Ze is nu bij ons geplaatst om van haar pensioen te genieten. (Vanaf haar 7e, ze is nu 9) no more puppies. Deze BC zou je dus prima in jou situatie kunnen huisvesten maar een BC met deze eigenschappen, komt echt nauwelijks voor. Heb er zelf nooit geen gezien buiten onze BC om dan.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:03

Ik heb jaren geleden de border collie van familie overgenomen (of beter afgenomen zonder overleg :') ) . Deze hond werkte met schapen en zat de rest van de tijd in een kleine ren. Het arme dier kon daar natuurlijk niet tegen en werd zowat neurotisch. Ik hield de hond samen met een andere hond overdag buiten en 's avonds leefden ze binnenshuis. Daar knapte de border zeker van op. Maar eigenlijk was datnog niet genoeg. Gelukkig was hij al wat ouder. Een schat van een hond. Maar ook een hond die wel eens heel vermoeiend kon zijn, omdat er geen rem op zat. Een prachtig ras en hele prettige honden, met een grote mits als je ze onder de juiste omstandigheden houdt. Ik zie er tegenwoordig best veel in woonwijken lopen tijdens hun dagelijkse rondje(s) aan de lijn. Dat zijn dan echte huishonden. Ik weet niet of die dieren helemaal gelukkig zijn. De borders die ik heb gekend, waren gemaakt om dagelijks te werken. Ik vind niet dat een border de hele dag binnen hoort te liggen tot het baasje weer tijd heeft.
Laatst bijgewerkt door Boras op 02-05-13 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt