Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Ukkiee schreef:Ik denk dat die hond er echt niet gelukkig van wordt als hij de hele dag op je werk moet wachten tot jij klaar bent met werken. Border collie's zijn honden die echt de hele dag bezig gehouden moeten worden. Ideaal als je de hele dag thuis zit en een dagopvulling zoekt. Of als je samen met je vriend of huisgenoot de hond 'deelt' en dus als jij aan het werk bent, de ander met de hond wat kan gaan doen. Of ideaal als je een huis hebt met een heel groot terrein, waar de hond los kan rennen en misschien zelfs wat kippen of schapen of koeien op kan jagen. Of als je je baan op een goede manier kan combineren met je hond; bijv. als je een hondenuitlaatservice hebt waar hij altijd mee kan, of als je een schapenboerderij hebt. Een uurtje per dag met de hond wandelen, is dus écht niet genoeg.
Dus als je van plan bent om de hond mee te nemen naar de winkel en op stal iedere dag, dan kun je toch beter op zoek gaan naar een andere hond die daar beter bij past. Er zijn er zo veel!
Kady1 schreef:Omdat ik dat zelf leuk vind. Mijn honden zijn op alle erfelijke ziektes getest en hebben super goede scores het zou dan een "pret" nest worden waar heel goed over na gedacht wordt betreft bloedlijnen. Daar kan je van vinden wat je wilt de ene vind het stom en onnodig de ander vind het leuk. Ik zorg dat mijn pups goed terrecht komen en hoef er niet rijk van te worden.
Met een betere handler zou de oudste echt een zeer goede drijver kunnen zijn maar ik persoonlijk heb niet de kennis en de kunde om haar karakter bij het drijven in goede banen te leiden. Op het moment drijf ik niet meer met ze wegens tijd gebrek ( nogal actief in de paardensport combineerd niet lekker)
Daarnaast zie ik de meerwaarde van steriliseren niet echt.
) . Deze hond werkte met schapen en zat de rest van de tijd in een kleine ren. Het arme dier kon daar natuurlijk niet tegen en werd zowat neurotisch. Ik hield de hond samen met een andere hond overdag buiten en 's avonds leefden ze binnenshuis. Daar knapte de border zeker van op. Maar eigenlijk was datnog niet genoeg. Gelukkig was hij al wat ouder. Een schat van een hond. Maar ook een hond die wel eens heel vermoeiend kon zijn, omdat er geen rem op zat. Een prachtig ras en hele prettige honden, met een grote mits als je ze onder de juiste omstandigheden houdt. Ik zie er tegenwoordig best veel in woonwijken lopen tijdens hun dagelijkse rondje(s) aan de lijn. Dat zijn dan echte huishonden. Ik weet niet of die dieren helemaal gelukkig zijn. De borders die ik heb gekend, waren gemaakt om dagelijks te werken. Ik vind niet dat een border de hele dag binnen hoort te liggen tot het baasje weer tijd heeft.