eekhoorn belaagd door kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sterregoud

eekhoorn belaagd door kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 10:02

Hallo allemaal,

Ik zorg al geruime tijd voor de eekhoorntjes bij mij in de buurt. Er hangt een voederhuisje, en elke dag komt er wel een eekhoorntje wat nootjes oppeuzelen.

Maar nu zit ik met een probeem:
Een grote kat belaagt mijn eekhoorntjes, loopt er in sluipershouding opaf, was al bezig met een aanvalsprong, toen kon ik gelukkig tussen beide komen.
Maar daarna ging die in hinderlaag liggen in de beukenhaag, precies op de route die de eekhoorn meestal neemt.

Ik vind dit nogal eng, het scheelde echt niet veel of die kat had mijn eekhoorntje te pakken.
Wat kan ik hier aan doen ?

De kat is een onbekende buurkat, ik weet niet van wie die is, heel groot exemplaar, en blijkbaar nogal roofzuchtig.
Deze kat had vorig jaar ook nog een merel in mijn tuin gedood. Is ook jammer, maar nu met die eekhoorntjes wil ik hem graag definitief wegjagen.

Hebben jullie goede tips ?

Anoniem

Re: eekhoorn belaagd door kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 10:03

Kat goed natgooien, meestal komen ze dan niet terug!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 10:08

Tja, eekhoortjes zijn natuurlijk echt een kattenprooi. Dat is de natuur. De kat is je vermoedelijk heel dankbaar dat je een eekhoorn lokplek hebt gemaakt voor hem..

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 10:12

@ amoj, ik zal hem proberen nat te gooien !

@ troi, de eekhoorntjes zijn nu een bedreigde diersoort in Nederland.
Dus reden genoeg om de roofzucht van die kat wat in te perken. Die kat krijgt trouwens genoeg te eten, dus kilt meer voor de lol, dan dat hij het nodig heeft.

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 10:14

Inderdaad een keer flink laten schrikken met een emmer water. Dikke kans dat ie dan niet meer teruggaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 10:14

En de kat hoort gewoon niet in jouwn tuin te komen!
En anders kun je rond de plek waar je de eekhoorntjes voert koffiedik strooien. Daar hebben katten ook een hekel aan, gaat tussen hun pootjes zitten en plakt.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 10:21

Heb je het voederhuisje op een paal oid ?
Je kan er dan aan denken om er een "kraag" om heen te doen.
Bv een deksel van een voederton oid op een meter hoogte (paal door het midden van de deksel dan).

Kat kan er niet bij en eekhoorns blij en veilig

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 10:24

Alle inheemse dieren zijn beschermde diersoorten ;) Op de mol, bruine en zwarte rat na geloof ik, en bepaalde soorten wild in jachtseizoenen.

Je zou eens kunnen informeren in de buurt waar die kat vandaan komt en bij de eigenaar aankaarten dat je er last van hebt dat hij in je tuin komt. Verder zou je kunnen denken aan een soort van afrastering waar die kat niet doorheen komt en eekhoorntjes wel.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 10:34

sterregoud schreef:
@ troi, de eekhoorntjes zijn nu een bedreigde diersoort in Nederland.
Dus reden genoeg om de roofzucht van die kat wat in te perken. Die kat krijgt trouwens genoeg te eten, dus kilt meer voor de lol, dan dat hij het nodig heeft.

Ik bedoel ook niet te zeggen dat ik vind dat de kat groot gelijk heeft om maar eekhoorns te vermoorden maar dat katten toch doen waar ze zelf zin in hebben dus dat het vermoedelijk wat zinloos is om er de hele dag naast te gaan staan met een emmer water naast je..

Op zich is een kraag trouwens nog wel een goed plan, daar krijgt hij het, in elk geval zolang de eekhoorn keurig op het paaltje blijft zitten, een stukje moeilijker door. Eigenaar aanspreken lijkt me wat zinloos. Die zal echt zijn dier niet binnen gaan houden als die dat nu al niet doet. Andere mogelijkheid is dat jij je tuin afzet zodat er geen kat in kan.

95Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 10:40

Er lopen sinds kort bij ons in de tuin ook 3 katten op de merels te jagen, wij sturen altijd onze woeste teckel erop af xD en mijn vader heeft er 1 een keer goed nat gegooid, en we zien ze echt nauwelijks meer :)
Wat leuk trouwens dat je überhaupt een eekhoorn in je tuin hebt, ik vind eekhoorntjes zo leuk :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 10:45

[***] schreef:
wij sturen altijd onze woeste teckel erop af xD en mijn vader heeft er 1 een keer goed nat gegooid, en we zien ze echt nauwelijks meer :)

Dat geloof ik direct, katten zijn reuzeslim. Maar of ze ook niet meer in de tuin komen weet je natuurlijk niet..

95Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 10:54

Nee of ze helemaal niet meer komen weet je natuurlijk nooit, maar de eerste paar dagen liep er werkelijk ieder half uur wel een kat door de tuin, en nu zien we er misschien eens in de twee dagen een. En als we ze dan zien dan slaan ze onze tuin als het ware over, ze rennen er alleen heel hard doorheen :p

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 11:04

Ten eerste hoort die kat al niet in jou tuin te komen! Jammer dat je niet weet wie de eigenaar is, anders had je die even moeten aanspreken en vriendelijk/dringend te verzoeken zijn kat bij zich te houden.

Emmer water over de kat of een tuinslang met een goede harde straal... Iets anders weet ik niet.
Moet wel een oplossing komen, want die kat weet nu precies waar hij een makkelijke prooi kan vangen, dus zal steeds terug komen.
Luchthoorn van de action halen en af laten gaan als de kat bij je in de tuin zit? Ik verzin maar wat hoor.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 11:25

De Intratuin verkoopt kattenschrik oid. Staat bij de bestrijdingsmiddelen, kost geloof ik € 8 en is een groenig goedje. Ik heb het ooit gebruikt voor mijn eigen katten, die gebruikten een grote plantenbak als kattenbak en ik kreeg ze er niet uit. Het werkte bij die van mij in elk super, n tegenstelling tot koffiedik ed. Ze zijn nooit meer in de betreffende plantenbak gekomen.

Voor zover ik het me herinner is het niet schadelijk voor het milieu, ik weet alleen niet hoe gevoelig eekhoorntjes er voor zijn.

Succes ermee!

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 11:45

Nat gooien of nat spuiten is inderdaad de beste oplossing dat houdt katten wel uit de buurt.
Toen ik pas mijn huis gekocht had kwam er altijd een kat mijn konijnen de stuipen op het lijf jagen.
Die heb ik toen te pakken gehad met zo'n groot water pistool.
Is handig en je kunt net als met een tuinslang gericht mikken.
Ik ben toen die kat spuitend met mijn waterpistool achterna gerend tot het einde van de tuin. :=
Ik zie hem nog wel eens lopen maar wel aan de overkant van de straat maar aan mijn kant of tuin komt die niet meer.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:41

Haha ja de supersooker :D. Staat ook op 'niet op dieren richten'. Nou ik kan je ook vertellen dat het dondersgoed werkt. Onze katten werden verjaagd in onze eigen tuin door terrorbuurkat. Met een emmer water ben je dan vaak net te laat (als de kat je ziet, is hij al weg). Nu konden we gewoon om het hoekje zitten en dan zo de 'aanval' openen. Daarna nooit meer gezien :D.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 14:12

Je zit in een bos-achtig gebied neem ik aan?Neem even contact op met de boswachter en vraag of de kat weggevangen kan worden.Wellicht heeft hij een kooi die je kan lenen.

Katten horen niet los en het is bij wet verboden dat huisdieren jachtmaken op wild.De eigenaar dient zijn huisdier ten alle tijden onder controle te houden en ervoor te zorgen dat er niet op wild gejaagt wordt.

Floraen faunawet,art 16.3

Citaat:
Een ieder is verplicht te verhinderen dat een dier dat hem toebehoort of onder zijn toezicht staat, in het veld dieren opspoort, doodt, verwondt, vangt of bemachtigt

Bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0009640/g ... 29-04-2013

Verwilderde katten worden gezien als exotisch wild en mag door jagers worden afgeschoten (dit is afhankelijk van de provincie)

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 14:35

Allemaal bedankt voor het meedenken.

Ik heb alvast een waterpistool besteld, komt woensdag dus, vanaf dan kan ik gericht de kat wegjagen !

Een kap om de paal heenmaken, lijkt me niet voldoende. De kat jaagt juist ook op zowel de heenroute als de terugroute van de eekhoorn door mijn tuin heen. Dus wel fijn dat je meedenkt, maar ik wil liever de kat helemaal niet meer in mijn tuin.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 14:37

Tinky12 schreef:
Je zit in een bos-achtig gebied neem ik aan?Neem even contact op met de boswachter en vraag of de kat weggevangen kan worden.Wellicht heeft hij een kooi die je kan lenen.

Katten horen niet los en het is bij wet verboden dat huisdieren jachtmaken op wild.De eigenaar dient zijn huisdier ten alle tijden onder controle te houden en ervoor te zorgen dat er niet op wild gejaagt wordt.

Floraen faunawet,art 16.3

Citaat:
Een ieder is verplicht te verhinderen dat een dier dat hem toebehoort of onder zijn toezicht staat, in het veld dieren opspoort, doodt, verwondt, vangt of bemachtigt

Bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0009640/g ... 29-04-2013

Verwilderde katten worden gezien als exotisch wild en mag door jagers worden afgeschoten (dit is afhankelijk van de provincie)

Inderdaad mag een kat niet op wild jagen !

Deze kat komt wel verwilderd over, maar ik woon zelf nog wel in een woonwijk. Het bosje erachter is een stuk van een paar honderd meter in het dorp. Daar wonen dus wel eekhoorntjes, maar het is niet officieel een bosgebied.
Misschien dat ik er nog achteraan ga met een boswachter, maar ik wil hem eigenlijk eerst zelf verjagen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 14:42

Misschien heeft de boswachter nog wat tips voor je,hij hoeft natuurlijk niet meteen zijn geweer te pakken ;)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 14:44

Je hebt toch wel een super water pistool gekocht he? :D één die meters kan maken met een harde straal :D

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 14:55

Helaas kun je er niets aan veranderen, je kunt de kat enkel verschrikken zo vaak als dat je ze ziet maar that's it.

Ookal zou je weten wie de eigenaar van de kat is dan nog kun je niets doen. De kat is een uitzondering op de wet dat elke eigenaar zijn dieren op zijn eigendom hoort te houden. Katten zijn nu eenmaal geen honden en de wet maakt dus een uitzondering op hen.

Als je je eekhoorns wilt beschermen dan zou ik opteren voor een draad te spannen van het voederhuisje naar een boom zodat ze niet over het gras moeten lopen en de kat dus minder kans maakt om hen te pakken te krijgen.

Helaas is het zo dat katten zeer sluwe dieren zijn en dus goede jagers zijn. Maar toch zou ik me niet teveel zorgen maken over de eekhoorns die beestjes zijn verdomme slim en snel en ookal zouden katten hen te pakken krijgen dan gaan ze zelf ook in de aanval.
Zelfs mijn beste jagers onder de katten zijn nog nooit met een eekhoorn thuisgekomen alhoewel er hier ook verschillende rondhuppen.
Zou bijna zeggen dat eekhoorns de enige dieren zijn die ze niet te pakken krijgen en anders is er toch echt iets mis met het dier.

Dus om even samen te vatten probeer een touw te spannen zodat de eekhoorn zo min mogelijk op de grond gaat lopen en probeer de kat zoveel mogelijk weg te jagen met water. De kat iets aandoen zou ik verschrikkelijk vinden aangezien er ook katten zijn die halftam zijn en toch echt wel ergens een baasje hebben die het beestje ook graag zien. Als we nu eenmaal vinden dat we katten niet in onze tuin mogen hebben dan zullen er ook mensen zijn die geen eekhoorns, mussen of merels of wat dan ook kunnen uitstaan in hun tuin. Of het eeuwige geblaf van de 5 chihuahua's van mijn buren ;) .
Een beetje verdraagzaamheid maakt de wereld net weer iets vriendelijker.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 14:58

sjojo schreef:
Als we nu eenmaal vinden dat we katten niet in onze tuin mogen hebben dan zullen er ook mensen zijn die geen eekhoorns, mussen of merels of wat dan ook kunnen uitstaan in hun tuin. Of het eeuwige geblaf van de 5 chihuahua's van mijn buren ;) .
Een beetje verdraagzaamheid maakt de wereld net weer iets vriendelijker.

Helemaal mee eens!

Toevallig laatst nog een topic gelezen over iemand met een buurman die eksters weg ving omdat die schade zouden veroorzaken.. Het einde is zoek als je aan dit soort verboden begint..

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 15:02

Nou ja, ik hoef dus echt geen kat van een ander in de tuin... Zou zo'n beest nooit wat aan doen, alleen afschrikken met water, maar meer ook niet.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 15:03

Koop bij de dierenwinkel een mega waterpistool zodat je de kat op grote afstand kunt raken.