Problemen met gans en ram op kinderboerderij

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Animal

Problemen met gans en ram op kinderboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 20:04

Sinds een paar dagen werk ik als vrijwilliger op een kinderboerderij..
Dit is ontzettend leuk werk en ik geniet er werkelijk van!
Helaas zijn er 2 dieren die mij het werk een stuk moeilijker maken.

Allereerst is er meneer gans, genaamd Jan.
Als ik even niet oplet hangt hij in mijn broekspijp en laat niet meer los :') Aan
de ene kant vind ik dit onwijs grappig, maar het wordt langzamerhand wel een beetje vervelend.
Er is 1 vrijwilliger die goed met Jan overweg kan, de rest is bang van hem :=

Als ik dan een weide verder loop (waar geen bezoekers in mogen komen) lopen er een aantal schapen
waaronder ook een ram. Deze ram bleek altijd heel lief te zijn, maar begint de laatste tijd kopstoten uit te delen.
Ik houd hem goed in de gaten, dus ik zie ze aankomen en kan er tijdig op reageren. Maar stel dat dit eens niet gebeurd..
Zo'n klap komt hard aan! :oo

Ik ben niet bang van beide dieren, maar het is wel lastig dat deze dieren ons het werk moeilijker maken.
De ram heb ik al meerdere keren een klap voor zijn kop
verkocht, maar 10 minuten later doet hij het opnieuw.. De gans trek ik uit mijn broek vandaan en zet ik momenteel over het hek _O-

Een ram blijft natuurlijk onbetrouwbaar en er wordt ook gekeken of hij mag blijven of toch weg moet..
De gans daarentegen moet best mak te maken zijn.. Als je eten bij je hebt is hij heel lief, maar zodra het eten
op is kan ik zijn snavel weer gaan loswrikken :=

Wie heeft de gouden tip om ze het af te leren?

Chessie

Re: Problemen met gans en ram op kinderboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 20:06

ppff.. lastig
zouden jullie de ram niet overdag aan de ketting kunnen leggen?

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 20:06

Hahaha ik zie dat verhaal met de gans echt helemaal voor me :')
Ik zou alleen niet weten hoe je ze dit af kan leren...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 20:08

Ik ben bang dat die ram géén blijvertje wordt...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 20:09

Laat ik het zo zeggen, waar mijn paarden staan hadden we een haan genaamd Coen...
Aangezien die ook de kleinkinderen van de boer aanviel en hem over het hek mikken maar 5 minuten werkte is die in de soep belandt.

Nu loopt er een zijdehoentje haan (dat ik langs de weg gevonden had), die doet hetzelfde,
maar als je die over het hek gooit duurt het weer paar wkn voor hij ontsnapt, dus die zit niet in de soep.

Persoonlijk vond ik het altijd wel grappig, van die kleine diertjes met veel te groot ego.
Maar ken ook stalgenoten die dan heel hard gillend wegrenden.

Voor gans Jan zie ik ook niet veel hoop, behalve bij iemand anders plaatsen.
Waakgans Jan.
De ram, tja.. als volwassene niet zo'n ramp, maar kinderen....
Lijkt me ook geval herplaatsen of shoarma.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 20:10

Tja dat soort dieren horen niet op een kinderboerderij.. Dus naar de slacht denk ik dan. Het is bovendien gevaarlijk voor bezoekers als die gans ze aan kan vallen, heeft een kind ook meteen een hekel of angst aan ganzen. :\

Edit waakgans kan idd ook

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 20:12

De ram heeft inderdaad een grote kans om in de shoarma te belanden.. De kinderen kunnen ook niet bij de ram komen! Deze staat op een stukje waar ze alleen van achter een hek bekeken kunnen worden.

Jan daarentegen staat in de kinderweide en heeft een eigen territorium in de weide ernaast.. In de kinderweide geeft het geen probleem, maar in de weide ernaast wel.. Helaas ben ik genoodzaakt om door zijn "territorium" heen te wandelen om bij de schapen, landgeiten, zijdehoenders etc. etc. te komen :')

Edit: In het kort: Ze zijn niet gevaarlijk voor de kinderen, alleen heel vervelend voor ons!

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 20:00

Vandaag was er weer een openstelling van de weide waarbij de kinderen erop mogen.
Ik zou Jan wel eventjes binnen zijn eigen hek zetten (zijn vrouwtje "jans" ligt op eieren, dus Jan was nu continue kwaad).
zodat hij de bezoekers niks kan doen en hij zelf ook een beetje rust heeft (kinderen kunnen niet bij zijn hok/ren).

Ik liep gewapend met een bak appelstukjes de weide op (in de hoop hem af te leiden) en het ging goed! Hij kwam bij me uit de hand eten en hij was erg vriendelijk!!

Totdat... .. .. Tja, de appeltjes raakten op en toen beet hij me zonder waarschuwing weer in mijn been :') En ik maar denken dat we vriendjes waren :D

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:03

Tijdens het broedseizoen zijn ganzen altijd agressiever.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:04

met de plantenspuit? voor beide dieren? misschien werkt dat??

of achter de gans aan renne>? maakt hem misschien bang voor je?

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 20:06

Homiafortuna schreef:
Tijdens het broedseizoen zijn ganzen altijd agressiever.

Klopt, maar deze blijkt altijd nogal waaks te zijn.. Maarja, met een vrouwtje op eieren
zou ik als ik Jan was ook extra goed opletten en bezoekers wegjagen!

Achter de gans aanrennen wordt hem niet.. Ik heb gisteren geprobeerd mezelf groot te maken en met
een flinke pas op hem af te lopen, maar helaas kon ik hem weer uit mijn broek trekken..

* Over enkele weken zal mijn broek op die plek zijn kleur wel verliezen denk ik*

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:08

ik had een tennis racket mee genomen voor die gans...

Die beesten kunnen veel schade aanrichten.....!!

Heb t zelf een moeten doen met een badmintonracket. Niet leuk...Maar hij ging wel voor mij aan de kant.

Ram verhaal ken ik ook. Dat deed een bok bij ons thuis.
Viel je zo ineens aan. En hij was 70 kilo, en dus erg gevaarlijk. Als ik het hok schoon ging maken, zorgde ik dat hij wat te vreten had aant hek, touw om zn kop, vastzetten, en later weer losmaken.

Alleen werd dat dier zo agressief dattie mijn pony aanviel. En omdat mijn pony dat geen 3 keer liet doen, gaf hij een trap en brak de bok zn rug.

Sterkte....die dieren zijn erg vervelend!

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 20:12

De ram valt overigens gelukkig nog niet aan (d.w.z. hij neemt geen aanloop o.i.d.).. Ben er vandaag niet bijgeweest, maar de volgende keer probeer ik het met een emmer water..
Mocht hij wel echt gaan aanvallen dan ga ik een grotere vriezer kopen! :Y)

De gans is met de hand opgevoed door een van de vrijwilligers (en niet degene die met hem overweg kan) deze is nog wel gek op hem dus Jan gaat absoluut niet weg.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:15

Herkenbaar...
Ik ben ook jarenlang vrijwilliger geweest op een kinderboerderij.
In het broedseizoen zijn ganzen (sommige soorten ganzen erger dan andere) erg waaks. Ze doen dit natuurlijk om de eieren te beschermen.
Maar leuk is het niet als ze telkens in je broek hangen. Wij maakten altijd speciale broedplekken op plekken waar wij niet zo vaak langs hoefden. Dan stoor je ze ook niet zo vaak. Misschien is dat iets voor de volgende leg?
Voor nu zou ik hem zoveel mogelijk proberen te ontwijken en wat wij ook wel eens deden was een tennisracket of een dikke plank/tak meenemen. Kun je jezelf een beetje afschermen :j :')
Wat betreft die ram... dat is niet handig op een kinderboerderij. Die zal inderdaad wel niet lang blijven.
Wat ook wel helpt, eten meenemen, hem eerst eten geven en als de sodemieter de anderen eten geven als hij bezig is. Dan weer snel de wei uit :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:16

Echte vent die Jan, liefde gaat door de maag, eten op..... liefde over....
Wel grappig zo'n waakgans, alleen op kinderboerderij niet echt handig.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:16

Chessie schreef:
zouden jullie de ram niet overdag aan de ketting kunnen leggen?

Ja, da's echt een diervriendelijke oplossing joh! :n

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:17

haha, ik zie net dat Maralyn precies dezelfde tips geeft als ik :D

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:26

Whahhaahahaa!
Ik zie je al helemaal lopen door de wei met een gans aan je been hangend en fladderend! _O-
Die gans is letterlijk en figuurlijk een blok aan je been.

En als je nu gewoon door blijft lopen?
Eens zal hij los (moeten) laten, omdat ie te ver van zijn nest komt?
Al dat 'gehang' is voor hem meer intensiever dan voor jou, dus uitputten dat ganzebeest.
Lukt rennen met een gans aan je been?
Want dan kom ik zeker kijken! :')

En over de ram: geen flauw idee hoe je dat 'vriendelijk' op kan lossen.
Succes? Sterkte ermee?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:28

Marvantom: ganzen zijn vreselijk sterke beesten. Ze pakken je velletje door je broek heen en blijven vasthouden. Het is echt geen pretje om zon gans aan je been te hebben hangen, of je doorloopt of niet. Ik spreek uit ervaring en ze zijn niet snel uitgeput :D

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 20:30

Def schreef:
haha, ik zie net dat Maralyn precies dezelfde tips geeft als ik :D

Voor de ram zijn de tips ook super! De ram staat samen met zijn dames in de achterste weide, bezoek komt daar niet en je hoeft
er ook niet doorheen als je iets met de andere dieren moet doen. Ideaal! Alleen met voeren lastig! Voorgaande keren had ik een emmer mee, deze ga ik eerst eens met water vullen en dat als wapen gebruiken.. Anders wordt het wel een bezem of plank denk ik!

Jan heeft zijn plekje in de 2e weide en dat ligt afgezonderd.. Alleen heeft hij een beetje een heel groot ego, en valt hij de hele dierenweide nu lastig (sinds zijn vrouw op eieren ligt). Tot voor kort was het alleen zijn eigen weide.. (ongeveer 200 m3). Hier komt ook geen bezoek en kunnen ze rustig broeden als ze willen..

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:38

Die ram moet je een keer met een flinke knuppel voor zijn kop slaan. Hij moet respect voor je krijgen, ik heb zelf ook schapen en weet hoe gevaarlijk een ram kan zijn. Ik hoefde na zo'n actie alleen nog maar pas op te zeggen en dan droop hij af. De gans moet je een keer bij de strot pakken en even een tijdje boven de grond houden. Als hij bijna flauw wordt laten vallen. Het klinkt allemaal wat hard ms maar dit soort dieren zijn gevaarlijk en dat los je niet diervriendelijk op

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:40

Wij hebben vroeger een flinke kalkoen gehad, ook een mannetje, en die viel ook aan. Dat leverde hem nog wel eens een lel met de bezem op. Wat gans Jan aangaat denk ik dat het niet de beste manier is om hem al te voeren om hem braaf te houden. Zodra het op is wil ie nog meer en dan heb je niet meer en wordt hij heel boos. Lijkt me dat je het daar juist mee in de hand werkt. Van mij zou ie niets krijgen, behalve een lel als ie zich misdroeg en was ie lief dan zou ie wat lekkers kunnen krijgen. Of dat werkt weet ik niet, ze zeggen niet voor niets 'domme gans'.

Wat zijn vrouwtje en eieren aangaat kan ik me wel voorstellen dat hij ze verdedigt.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 21:28

Def schreef:
Marvantom: ganzen zijn vreselijk sterke beesten. Ze pakken je velletje door je broek heen en blijven vasthouden. Het is echt geen pretje om zon gans aan je been te hebben hangen, of je doorloopt of niet. Ik spreek uit ervaring en ze zijn niet snel uitgeput :D

Ik ken dan ook alleen maar de ganzeversie die tegen je op vliegt, zodat je hem oppakt om te knuffen. :D
En ja, ze zijn aardig vasthoudend als ze iets willen; in dit geval was het dus ronddragen...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 23:55

Je zou Akka's Ganzenparadijs eens een berichtje kunnen doen, die kunnen wss wel tips geven om de Gans een beetje op te voeden :P Daar hebben wij met de ambulance al eens een gans naartoe gebracht, super aardige mensen.

http://stichtingakkasganzenparadijs.vpweb.nl/

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 00:10

Zulke beesten op een kinderboerderij zijn niet handig nee. Ik heb ooit een hanenfobie opgelopen door een haan die me altijd aanviel op een kinderboerderij toen ik nog klein was (+/- 5/6 jaar). Die bleef dan altijd fladderend in m'n broek hangen en als m'n vader me dan optilde (want ik rende dan altijd keihard naar hem toe) vloog die haan gewoon mee omhoog :Y) Is me meerdere keren overkomen daar en nog steeds vertrouw ik niet alle hanen.
Dus ik kan me voorstellen dat een gans een soortgelijk effect teweeg kan brengen. 't Zijn soms net waakhonden. Emmer water meenemen de volgende keer om hem nat te gooien wellicht? Geen idee of dat effectief is. Die ram is helemaal een lastig geval idd, maar ik zie dat ik niet de enige ben die vreest voor een enkeltje shoarma :+