Moeilijke keuze.. wat moet ik nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ellentjuh12

Moeilijke keuze.. wat moet ik nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 17:59

Hee allemaal!

Ik was benieuwd hoe jullie hierover denken en tips hebben voor mij.

Sinds 1,5 jaar heb ik een 5 jaar oude grijze roodstaart genaamd Rico.
Rico is een kale papegaai ( hij heeft zich altijd geplukt ) en is erg onzeker.
Ook is hij gemeen naar andere mensen waaronder dus mijn vriend of en toe.
Naar mij is hij super, ik zou mij geen leuker diertje kunnen voorstellen.

Maar nu loop ik tegen 2 punten aan:
- Rico is niet lief voor anderen en ik ben over 12 week uitgerekend en krijg dan een kleine.
- Mijn vriend word zo verschrikkelijk gek van Rico zijn gefluit dat we er nu dagelijks ruzie om hebben.

Het is voor mij geen optie om hem ergens anders in huis te zetten want die ruimte hebben we simpel weg niet.
En de tranen lopen me al over de wangen als ik erover denk Rico weg te moeten doen omdat ik zeker weet dat er niet veel mensen net als mij zo volhoudend met hem zullen zijn en hem na een paar maand weer weg doen omdat hij niet leuk of mooi blijkt te zijn. ;(
Bij dat idee durf ik hem eigenlijk niet weg te doen.

Wat moet ik nu?

Hoop dat het een duidelijk verhaal is, bedankt voor het lezen!

Cassidy

Re: Moeilijke keuze.. wat moet ik nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 18:00

Is een papegaaienopvang een optie? Misschien wordt hij vrolijker met een maatje erbij?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 18:02

Dat was ook het eerste dat in mij opkwam :j

Sterkte ermee !
Lijkt me inderdaad niet makkelijk voor je ..

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 18:02

Tjah,

of je relatie, of de kleine of de vogel.

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 18:03

Hij is erg bang voor andere gevogelte, van kanaries tot papegaaien.
Daarom was de vorige eigenaresse genoodzaakt hem weg te doen, ze had een kleinschalige opvang voor papegaaien en op dat moment 2 papegaaien.
Rico werd ook opgevangen door haar zodat hij weer op kon knappen na verwaarlozing.
Vandaar dat hij ook kaal is.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 18:03

Zit hij in een kooi? Dan hoeft het voor je baby geen probleem te zijn toch. Gewoon kooi dicht als baby in die ruimte is. Rico kan dan rondvliegen als de baby niet in de ruimte is.

En zijn gefluit, tja.... dat is meer het probleem denk ik. Wat je daaraan kan doen? Geen idee. Hoe lang zijn jullie al samen? Want Rico heb je vast ook niet nog maar een paar dagen.

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 18:05

Rico zit wel in een kooi en kan niet vliegen vanwege zijn pluk gedrag.
Mijn partner en ik zijn nu over de 2 jaar samen en ik heb Rico sinds dat we samen wonen dus nu zo'n 1,5 jaar.
Eerst ging het ook prima maar irritatie kwam na geruime tijd en in die tijd was ik al zo gehecht aan Rico dat ik hem voor geen mogelijkheid weg kan doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 18:11

En wat is nu de beslissende factor om hem nu toch weg te willen doen? De ruzie met je vriend of je kind?

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 18:13

Cassidy schreef:
En wat is nu de beslissende factor om hem nu toch weg te willen doen? De ruzie met je vriend of je kind?

Ruzie met mijn vriend wat nu dagelijks gebeurt, de zorgen betreft ons kind zal pas over 1,5 jaar zijn wanneer het zou kunnen lopen.
En zelfs dan zie ik nog geen gevaar omdat ik de keuken met een traphekje af zou kunnen sluiten en het kindje dus niet in de buurt kan komen van de papegaai.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 18:24

Papegaaien hebben nou eenmaal vaak 1 persoon waar ze gehecht aan zijn en die er alles mee kan.
Zelf zou ik het niet zo op prijs stellen als je voor zo'n keuze word gezet.... al is zijn lawaai soms erg hinderlijk!?
Misschien is de papegaai ook lief voor het kind? Of geeft daar geen aandacht aan? Denk dat dat nu moeilijk in te schatten is....

verder heb ik geen verstand van papegaaien, wel moeilijk zo'n keuze....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 18:27

Nu is het de papegaai, straks is het een hond, of een kat, of een paard. Omdat je partner daar last van heeft?

Een huisdier is een gezinslid. Die keuze is gemaakt toen je vriend er was. Nu van je verlangen dat je hem wegdoet vind ik eerlijk gezegd een heel gemeen ultimatum. Als je daar aan toegeeft, wat ga je doen als er echte problemen komen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 18:30

Een papegaai hecht zich meestal aan een persoon. Het is niet eerlijk tegenover het dier om hem weg te doen omdat jouw vriend zich aan het geluid ergert. Je haalt hem dan uit zijn vertrouwde omgeving EN je neemt hem de persoon af waar hij om geeft. Dan gaat hij straks gegarandeerd weer plukken van de stress.

En tja, een papegaai maakt nou eenmaal herrie. Dat had je vriend dan maar eerder moeten bedenken. Er zit geen uitknop op.
Ik zou nog eens een goed gesprek met je vriend aanknopen.

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 18:30

Ik ben het met cassidy eens

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 18:34

Ik vind het ook erg naar maar het is inderdaad soms erg hinderlijk.
Alleen ik stoor mij er niet zo erg aan omdat Rico simpel weg mijn kindje is en je kindje doet nooit iets fout toch?
Wel moet ik erbij melden dat Rico over tijd steeds meer los is gaan komen qua geluid en mijn vriend thuis werkt.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 18:35

Misschien voelt jullie Rico dat jullie ruzie om hem hebben en plukt hij zich daarom kaal. Ik heb verder geen verstand van papegaaien maar was nieuwsgierig of ik een oorzaak voor het kaalplukken kon vinden. Via Google is er genoeg over te vinden en hoofdoorzaak wat steeds naar voren komt is stress en het niet naar de zin hebben. Misschien toch nog eens een papegaaienopvang overdenken of anders een echte papegaaienkenner om tips vragen. Dan word het fluiten hopelijk ook minder.

http://www.lorreco.nl/veren_plukken.html

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 18:35

En als Rico erg luidruchtig is, kan er dan geen doek over die kooi heen?

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 18:38

Doek over de kooi werkt niet perfect en is geen oplossing want ik wil niet dat Rico de hele dag in zijn kooi onder een doek moet.
Dan heeft hij geen leven meer.
En Rico heeft er absoluut een handje van om mijn vriend te irriteren lijkt het, maar het is een dier en ik vind het moeilijk te bevatten dat een papegaaitje een mens zou willen pesten?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 18:39

Als je vriend thuis werkt, zit hij dan in de woonkamer? Hoe gehorig is het huis, maakt Rico ook geluid als je vriend buiten beeld is?

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 18:41

Pff, lastig inderdaad.
Al vind ik wel dat je vriend zich wat opener mocht opstellen, hij weet toch dat je van die papegaai houdt, en hij wist wsl ook wel dat die lawaai konden maken. Maar uit elkaar gaan omwille van een papegaai is dan ook weer het andere uiterste. Ik zou zeggen; een goed gesprek, maar dat heb je wsl al geprobeerd.

Ik be, het wel met Cayenne eens, dat het echt gemeen zou zijn tegenover je papegaai, die sowieso al snel gestresst is om hem weg te doen...

Veel succes ermee!

edit:
Cassidy schreef:
Als je vriend thuis werkt, zit hij dan in de woonkamer? Hoe gehorig is het huis, maakt Rico ook geluid als je vriend buiten beeld is?

Goede vraag! Zijn er geen kamer waar hij kan werken waar je de papegaai niet hoort?

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 18:42

Ellentjuh12 schreef:
Doek over de kooi werkt niet perfect en is geen oplossing want ik wil niet dat Rico de hele dag in zijn kooi onder een doek moet.
Dan heeft hij geen leven meer.
En Rico heeft er absoluut een handje van om mijn vriend te irriteren lijkt het, maar het is een dier en ik vind het moeilijk te bevatten dat een papegaaitje een mens zou willen pesten?

Hij voelt het gewoon aan dat je vriend hem haat.. denk ik.
Bij ons gaat de kat ook juist bij mensen hangen die haar nou net niet mogen :+

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 18:44

Ja dat is wel makkelijk gezegd hoor. :)
Maar wij hebben ook een papegaai gehad die gedragsproblemen had.
We hebben alles gedaan om het haar naar de zin te maken,heel veel aandacht,speelgoed,altijd uit de kooi,betrokken bij het gezin,maar niets hielp.
Dat diertje plukte ook en wilde helemaal niks.
Tot slot begon het erg negatief gedrag te vertonen door de godsganze dag te krijsen als wij thuis waren.Vooral als de kinderen in de woonkamer waren.

Ik ben van huis uit papegaaien gewend,maar dit was echt geen doen meer.
Dat diertje leeft nu ook bij een opvang,waar het wel beter gaat.
Niet meer in huis ,maar in een voliere,waar ze mag bleren en krijsen naar hartelust.
En we hebben haar echt gemist hoor in het begin,maar het was niet meer te doen.Je kon geen gesprek meer voeren.

TS ik weet niet wat ik je aanraden moet,is er niemand in de familie(bijv een alleenstaande) die de papegaai wil hebben?

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 18:45

Lieve ts,

Wat een moeilijke beslissing. Ik kon vorig jaar mijn paard overkopen maar had toen financieel nog geen vaste baan. Heb toen de keuze moeten leggen tussen het paard en mijn ara papegaai. Ik heb mijn ara verkocht, ze is SUPER terecht gekomen, MAAR ik heb er nog dagelijks spijt van. Ik mis haar enorm en de gezelligheid in huis. Ik kon alles met haar, heb haar groot gebracht.

Nu heb ik een vaste baan een paard en zou ik haar er zo weer bij kunnen hebben, helaas wil de huidige eigenaar dit (natuurlijk) niet.

Succes met je beslissing, het is ontzettend moeilijk. Ik voel met je mee.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 18:49

misschien kan je eens bellen naar mensen er meer verstand van hebben? informatie vragen over hoe je bepaalde dingen op kan lossen..ik weet er niet zo heel veel van maar het zijn wel slimme vogels misschien moet je hem trainen? energie afvoeren dmv trucjes leren enz en zo ongewenst gedrag afleren of verminderen? misschien kan je vriend je daarbij helpen? om zo een soort van band op te bouwen? het werk bij honden wel goed maar of het ook bij papegaaien werkt?

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 18:52

Citaat:
Zijn er geen kamer waar hij kan werken waar je de papegaai niet hoort?

Hij zou boven kunnen werken en we zijn ook bezig hier een werkplek te maken.
Maar ik kan niet verlangen dat mijn vriend constant boven zit vanwege mijn papegaai.
Rico fluit ook en praat ook wel als mijn vriend niet thuis is maar dit is maar korte momenten en zoals ik inderdaad al zei stoor ik mij hier absoluut niet aan.

Bij familie is geen optie, mijn Moeder heeft al een papegaai en mijn zus 2 honden.
Tevens zou ik elke dag zien hoe Rico naar mij toe wil als ik er ben en dit zou hart verscheurend zijn.

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 18:53

Papegara schreef:
Lieve ts,

Wat een moeilijke beslissing. Ik kon vorig jaar mijn paard overkopen maar had toen financieel nog geen vaste baan. Heb toen de keuze moeten leggen tussen het paard en mijn ara papegaai. Ik heb mijn ara verkocht, ze is SUPER terecht gekomen, MAAR ik heb er nog dagelijks spijt van. Ik mis haar enorm en de gezelligheid in huis. Ik kon alles met haar, heb haar groot gebracht.

Nu heb ik een vaste baan een paard en zou ik haar er zo weer bij kunnen hebben, helaas wil de huidige eigenaar dit (natuurlijk) niet.

Succes met je beslissing, het is ontzettend moeilijk. Ik voel met je mee.

Ik krijg alleen al een brok in mijn keel bij het idee, kan me voorstellen dat dit verschrikkelijk moet zijn geweest!