Kat of poes uit het asiel.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

amberguyt

Kat of poes uit het asiel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 16:22

Heey iedereen!

Me moeder en ik gaan een kat uit het asiel kopen, maar wat vinden jullie?
Een kleine kitten of een oudere kat.. me moeder denkt dat een oudere kat snel kwaaltjes krijgt, en daar kunnen heel veel kosten aan gaan zitten ..
Of juist een kitten die schuw kan zijn..
En hoeveel zou dat gaan kosten?
groetjes amber

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:26

De kosten zijn volgens mij vaak rond de 100 euro, dat moet je even bij het asiel navragen.
Een kitten went vaak snel aan mensen en is heel actief en speels. Heeft wel als nadeel dat ze eerder geneigd zijn in de gordijnen te klimmen of meubels stuk te krabben, en ze kunnen als bezetenen door het huis heen rennen. Eventueel moeten ze ook nog gecastreerd/gesteriliseerd, wat geld kost. Een oudere kat is rustiger en je kan het karakter beter inschatten, maar er is wel een groter risico op medische problemen en sneller overlijden. Je kan ook voor de gulden middenweg kiezen; een kat van tussen de 2 en 6 jaar, ongeveer.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:30

Over de prijs weet ik niets. Jaren geleden onze eigen (toen nog) kittens uit het asiel gehaald voor 55 gulden per stuk (incl enten en tatoeage- nu chippen). Het is ons prima bevallen. Ze worden nu 17 en ja, een van de twee heeft erg veel kwaaltjes, de andere is kerngezond.
Jonge katten zijn erg leuk, maar ze zijn ook slopers, ze hangen in de gordijnen, krabben aan banken en kleden en halen allerlei kattenkwaad ;p uit.
Van oudere katten kun je het karakter vaak beter beoordelen; een goed asiel kan je daarover inlichten.
Ik zou zelf altijd minstens 2 katten nemen, zeker als je kittens neemt. Sommige oudere dieren vinden alleen zijn niet erg.
Wij hebben momenteel 5 katten, waaronder 3 zwerfkatten, en hun karakters zijn enorm verschillend. Een ervan zou alleen zijn prima vinden, maar de anderen zijn toch liever met meer.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:32

Eigenlijk is het handigste om gewoon naar het asiel te gaan en dan kijken welke kat jou uitkiest :P Wij hebben Abby een kruising brits korthaar (foto's in profiel en avatar) en zij heeft ons gewoon uitgezocht, Ik wilde toen geen kitten omdat we nog nooit eerder een kat hadden gehad.
Zij was een schuw poesje maar ging op mijn fototas zitten en wilde daar ook niet meer vanaf. Abby was al gesteriliseerd en gechipt en toen 2 jaar. Ze is een, denken wij, doorgefokte poes want ze heeft een knik in haar staart en mist haar bovenhoektanden, medische problemen heeft ze niet.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:36

sinds 1,5 week hebben wij een kat uit het asiel gehaald, wij hebben bewust voor een volwassen kat gekozen.
de reden voor een 'oudere' kat was dat ik graag een rustige 'vensterbank' kat wilde hebben die ook erg aanhankelijk is. doordat we nog maar net samen zijn gaan wonen hebben we uiteraard allemaal nieuwe spullen e.d. dus vonden we het zonde om een jonge kat te nemen die mogelijk alles gaat slopen tijdens zn puberteit. nu hebben we dus een lekkere dikzak die het liefst de hele dag aandacht krijgt of slaapt haha dus perfect voor ons!
het grote nadeel van een kitten is dat het karakter nog zoveel kan veranderen. bij mn ouders hebben we regelmatig jonge katten gehad en ook veel met de fles opgevoed (dus gekregen met oogjes nog dicht), je zou dan toch verwachten dat je echte knuffels krijgt maar dit klopt geenszins. de meeste zijn super lief maar ook niet altijd schootkat, maar ze hebben er nu ook eentje die zo vals is als wat! dus voor mij was dat ook wel een reden om een oudere kat te nemen, dan weet je nl. precies wat hij leuk vind en wat voor karakter hij heeft.

amberguyt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 16:38

Oke bedankt voor de verhalen !
Wij hebben ook altijd katten gehad verder.
Maar 3 katten daarvan uit het asiel, maar dat was toen ik een jaar of 4 tot 10 was :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:39

amberguyt schreef:
Heey iedereen!

Me moeder en ik gaan een kat uit het asiel kopen, maar wat vinden jullie?
Een kleine kitten of een oudere kat.. me moeder denkt dat een oudere kat snel kwaaltjes krijgt, en daar kunnen heel veel kosten aan gaan zitten ..
Of juist een kitten die schuw kan zijn..
En hoeveel zou dat gaan kosten?
groetjes amber

Gewoon kijken daar :) welke kat je aanspreekt; hoeft niet direct piepjong of oud te zijn, er zitten ook katten die ertussenin zitten; jaartje of 2 zijn :)
Kittens zijn gek op klimmen en klauteren en moet je nog echt opvoeden wat dat betreft :') dus ik zou zelf eerder kijken naar een kat die ietsje ouder is :)

LadyMadonna

Re: Kat of poes uit het asiel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:42

Wij hebben er 4 jaar terug een toen drie jarige gehaald. Kosten waren 65 euro, geënt, gechipt, ontvlooit en ontwormd....

Tussen een kitten en een ouwetje zit nog een heeeeeel groot gebied he

amberguyt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 16:55

stef schreef:
Wij hebben er 4 jaar terug een toen drie jarige gehaald. Kosten waren 65 euro, geënt, gechipt, ontvlooit en ontwormd....

Tussen een kitten en een ouwetje zit nog een heeeeeel groot gebied he

Ja dat is waar..
Ik ga nog is even goed rond de tafel met me moeder :')
Ik krijg de kat of poes voor mijn verjaardag <3
Gelijk helemaal happy!

amberguyt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 17:18

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 17:25

Ik heb ze een mailtje gestuurd met informatie over mij en mijn huisvesting. Ik heb wel bewust gekozen voor een oudere kat, omdat ik juist die een nieuw plekje gunde. Jongere katten zijn toch vaak makkelijk te herplaatsen omdat mensen liever een jonge kat nemen.
Ik kreeg 5 katten aangeboden die volgens het asiel zouden passen. Ik heb toen gevraagd welke van deze 5 het ongelukkigst was in het asiel. Dat was Poes. Een 11 jarige poes die heel slecht tegen andere katten en vreemde mensen kon. Ze zat dus alleen helemaal achter in het asiel in een bench.
Ik wist gelijk dat ik voor Poes wou gaan! En wat ben ik gek op haar. En zij op mij, ze komt niet meerr van schoot af en ik krijg tikjes als ik haar niet snel genoeg aai :P

amberguyt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 17:28

Haha wat leuk!
Ja, misschien kunnen wij dat ook beter doen.
Ik vind het allemaal zo erg, die oude katten die in het asiel zitten en dan zijn ze 12/ 11 jaar en niemand wil ze, terwijl ze nog zo 16 jaar kunnen worden.
Vanaf 5 jaar vind ik dat mensen niet ouder willen, en dat vind ik heel erg voor de katten daar, ze zitten der dan zo lang.. dan kunnen ze en zijn ze ook erg ongelukkig.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 17:29

Dat idee had ik ook :)
Mail anders even jou situatie, en vraag dan welke kat het ongelukkigst is, en die je dus het gelukkigst kan maken met een nieuw thuis.
Voelde ik mij heel goed bij :)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 17:34

Ik heb zelf geen kat maar wil er al heel mijn leven dolgraag eentje en zodra ik de omstandigheden heb, ben ik van plan om te kijken naar een kat die toch minstens volwassen is. En de hoofdreden daarvoor is omdat ik zo toch een beter idee kan hebben van het karakter. Een vriendin van mij heeft ook een kat als kitten gekocht, en die was toen nog heel speels en nieuwsgierig. Echter nu de kat al enkele jaren oud is, is het eentje die het liefst gewoon zijn eten krijgt en verder met rust gelaten wordt, totààl geen interesse in mensen en zelfs kregelig als je haar wilt strelen, op de schoot vindt ze al helemaal vreselijk. En een andere vriendin heeft net het tegenovergestelde. Die had een kitten die nog net niet bang was voor zijn eigen schaduw, maar nu lekker het beste plekje bij de haard uitzoekt en zich laat verwennen door al dat personeel in huis.
Ik zou graag een rustige knuffelkat hebben, en als ze een paar jaar oud zijn en zo reageren op mensen als de kat van vriendin één dan weet ik dat dat risico al niet moet nemen :D . Ik denk niet dat mijn oog getraind genoeg is om te zien wat voor karakter een kitten uiteindelijk gaat krijgen, als je dat überhaupt al kan zien dan.

amberguyt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 18:18

Ja dat is ook wel weer waar karakters veranderen nou eenmaal, en soms niet naar het positieve O:)
haha.
Ik ga kijken welke katten voor me uitgekozen worden welke er al het langst of ongelukkigst is.
Van kitten tot 5 jarige ?
Hij krijgt een groot huis, met een eigen kamer.
Verder mag hij/zij overal komen, mag op de bedden liggen en alles.
Kan naar buiten, zijn veel andere buurt katten. dus eenzaam is hij zij niet.
En er is altijd wel iemand thuis!
Krijgt goed te eten brokjes en blik vlees voer.( wel afgewisseld :P )
dus ja verder zou ik het een niet heel zo raar huis vinden voor de kat :)
Wat vinden jullie ? ojah het is in een rijtjes huis.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:24

Lijkt me helemaal top, ik hoop dat je een lieve kat vindt

amberguyt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 18:46

Bedankt en ja dat hoop ik ook!
:D

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 20:26

Gewoon gaan kijken en zien met welke kat het klikt. Soms is dat die dondersteen die aandacht opeist, soms is dat de bange doos die in een hoekje afwacht tot jij hem ziet en aanhaalt.
Bij ons in het asiel mag je in de kennels bij de katten op je dooie gemakje kijken en aaien. Maar je kunt altijd advies vragen. Vaak weten de werknemers ook vrij goed hoe bepaalde katten zijn. Er zijn er genoeg die even moeten wennen aan iemand, maar dan echt geweldige beestjes blijken te zijn (ken er heel veel die zo zijn).

Desnoods reserveer je een kat en ga je op een andere dag nog eens kijken om te zien hoe het gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 20:28

Ik werk vrijwilllig sinds een paar weken bij een kattenasiel , rond de 100 euro met chip en enting(en) en ook geholpen geloof ik :)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 20:35

Ik ben ook twee keer gegaan :j de eerste keer alleen de tweede keer had ik mijn oudste zoon mee, beide keren was Abby echt van plan om met ons mee te gaan 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 20:37

Oudere kunnen kwaaltjes krijgen ja, maar dat kunnen jonge katten ook.
Een jonge schuwe kitten neem je gewoon niet mee.
Wij hebben hier thuis een kat die meteen kwam aangewandeld, heel aanhankelijk, dus die wouden we graag :D
Mocht eerst niet, kat was "aggresief" nou, meneer is heel lief maar wel heel chagarijnig :+
Als je kapotte spullen wilt moet je een kitten nemen :j
Ik zou zelf voor een niet te oude, niet te jonge kat gaan :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:32

Overigens kan je niet zomaar bij elk asiel uitzoeken. Bij ons werden nav een gesprek 3 katten aan ons voor gesteld, waar wij een keuze uit hebben gemaakt

amberguyt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 21:43

Dankjewel voor jullie tips !
En ik denk dat ik gewoon voor een 3 jarige ongeveer ga !
Ik laat het jullie weten als ik ben wezen kijken daar en wanneer ik ga weet ik nog niet. :)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:55

Als ik naar het asiel zou gaan zo ik mij niet laten verleiden door leeftijd. Ik zou juist het liefst voor een wat oudere kat gaan, die zijn al volwassen en hebben die streken van een kitten/jonge kat niet meer. Mijn hond was 2 toen we haar hadden opgehaald, ze is nu 7 en juist sinds zij 5 jaar is ongeveer is ze veel rustiger en makkelijker. Daarvoor was ze toch nog jong in haar doen en laten. En er zitten ook vaak veel oudere katten in het asiel.

Ooit, als het kan, zou ik alle oudjes uit het asiel willen halen en die juist rust geven ipv te slijten in het asiel omdat ze te oud zijn.

amberguyt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 21:52

Straks neem ik ze allemaal mee haha, daar ben ik echt bang voor vind het altijd zo zielig dat ze geen echt thuis hebben. Ik had tegen me moeder gezegd "dan nemen we ze toch allemaal!"
Waarop dat antwoord geen succes was jammer genoeg :o