ik heb ruimte voor een kip

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

ik heb ruimte voor een kip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 18:16

Ik heb ruimte voor kippen, dus ik kan eindelijk op zoek naar een kip. Ik weet niks van kippen, wie kan mij een beetje weg wijs maken in de kippen wereld. Ik heb wel een eend maar dat is toch anders.

SuusBN

Re: ik heb ruimte voor een kip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 18:17

Moet je eens kijken bij "red een legkip" echt een supergoede organisatie!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 18:19

Oke ga ik meteen doen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 18:22

Het is vrij eenvoudig eigenlijk. Neem sowieso meer dan 1 kip, zorg dat ze een nachthok met stok hebben dat goed afsluitbaar is (vossen en marters eten graag een kipje..). Geef ze voer en water en tadaa.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 18:34

Hoeveel ruimte heb je?
Heb je al een nachthok?

Wat zoek je precies voor kippen?
Leuke mengelmoes van verschillende kleuren en rassen?

Red een legkip is wel een leuke organisatie, maar je krijgt dan kippen uit legbaterijen. Meestal hebben die geen veer op hun kont en zijn deze niets gewend.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 18:35

Aan een kip is eenvoudig te komen via bijvoorbeeld een kinderboerderij. Verder sluit ik me aan bij Laptopmuis. Er zijn heel veel kippen rassen van klein tot groot.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 18:37

verdiep je eerst even wat meer in het houden van kippen, en schaf ze daarna pas aan!

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 18:39

Ben ik de enige die hardop moet lachen door dit topic? :D
Zo maak je toch geen topic aan mensen, met twee zinnen haha.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 18:45

Laptopmuis schreef:
Hoeveel ruimte heb je?
Heb je al een nachthok?

Wat zoek je precies voor kippen?
Leuke mengelmoes van verschillende kleuren en rassen?

Red een legkip is wel een leuke organisatie, maar je krijgt dan kippen uit legbaterijen. Meestal hebben die geen veer op hun kont en zijn deze niets gewend.
Dit hoeft zeker geen beletsel te zijn, ik heb er zelf 6 gehad uit een legbatterij (niet via die organisatie) en die hadden in eerste instantie inderdaad haast geen veer op de kont... maar na de rui kregen vanzelf weer een nieuw mooi verenpakje. Jammer dat dit met de afgekapte snavels niet het geval was, maar ze konden zich er op zich prima mee redden. Met een beetje geduld (en een hoop graan) wennen ze erg snel, het waren uiteindelijk de tamste die erbij waren. Ze hebben nog wel 6 jaar geleefd, én gelegd :) En TS: kippen zijn inderdaad erg leuk, en ook vrij makkelijk te houden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 06:46

Ja ik heb een nacht hok dat stond er al, eigenlijk weet ik nog niet welk ras ik wil, misschien een ras wat niet al te groot is.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 07:53

Er zijn zoveel rassen,... wel ongeveer 100. Elk ras heeft zijn eigen eisen.
Misschien hier eens informatie lezen: http://www.kippenpagina.nl/

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 08:07

Ik heb simpele bruine legkippen, vorig jaar hadden kindjes paaskuikens gekocht bij de lokale dierenwinkel.
Kindjes mochten kuikens niet houden, dierenwinkel wilde de kuikens niet terugnemen, dus heeft mijn man de kuikens overgekocht.

We hebben er 3 GIGANTISCHE hennen aan overgehouden!

Wij hebben een nachthok gebouwd toen de kuikens nog lekker in een ruimte binnenshuis zaten met een warmtelamp.
Verder is hun 'lap' grond ongeveer 20m², krijgen ze een legvoer met extra kalkvlokjes (of iets in die aard, precies gebroken 'schelpjes'?),
elke dag vers water en tadaa: gezonde kippen en lekkere eitjes :')

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 08:12

ik heb 3 kriel zijdehoentjes die zijn zoooo schattig pluizig en rustig hahahaha
ze hebben als kuiken 8 weken binnen bij ons gezetten in een wasmand met stro in de badkamer ( lekker warm en als ze eruit springen poepen ze niet heel je huis onder :P) nu staan ze buiten in een hok met nachthok en buitenren en op moment dat wij thuis zijn gewoon los door de tuin:)

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 08:16

Ik heb 3 zijdehoenders, zijn rustige kippen, leggen niet te vaak. En slapen op de grond. Zijn middelmaat.
Zorg er wel voor dat ze lekker buiten kunnen zijn, zie te vaak kippen die in te kleine verblijven moeten zitten

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 08:36

Zijdehoenders zou ik niet aanraden voor een beginner. Ze weten vaak niet wat te doen als de kip op het nest blijft broeden (broeds). En aangezien deze dat vaak worden,...

Trouwens, voordat je een kip bij 'red een legkip' vandaan haalt zou ik eens speuren op het kippenforum over de praktijken. Het is namelijk zeg maar.. een beetje oplichting.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 08:41

Wil je ze vrij laten lopen? en heb je buren vlakbij? ga dan voor een zwaarder ras die niet vliegt. Ik ben begonnen met krieltjes maar het was altijd pasen want we moesten de eieren overal vandaan halen zelfs bij de buren. Ook spitte ze de tuin van de buren omver :D maar dat was niet geheel de bedoeling. Nu hebben we al jaren brahma's heerlijk makke kippen die niet door het gaas gaan en niet erover vliegen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 08:45

Op de site van Dierenhandel Hoogendoorn kun je allerlei informatie vinden over kippenrassen - hun gedrag, of ze veel of weinig leggen, of ze rustig of wat agressiever zijn: http://www.dierenhandelhoogendoorn.nl/dieren.html ( onder het tabblad 'dieren'), groot, klein enzovoorts. Leuke site!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 09:22

Jannepauli schreef:
Op de site van Dierenhandel Hoogendoorn kun je allerlei informatie vinden over kippenrassen - hun gedrag, of ze veel of weinig leggen, of ze rustig of wat agressiever zijn: http://www.dierenhandelhoogendoorn.nl/dieren.html ( onder het tabblad 'dieren'), groot, klein enzovoorts. Leuke site!

Bij een 'dierenhandel' zou ik al helemaal geen kippen halen. Woordje handel = geld verdienen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 09:23

Suusie22 schreef:
verdiep je eerst even wat meer in het houden van kippen, en schaf ze daarna pas aan!

daar is ts nu toch mee bezig :Y)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:00

Laptopmuis schreef:
Jannepauli schreef:

Bij een 'dierenhandel' zou ik al helemaal geen kippen halen. Woordje handel = geld verdienen.

Nog afgezien van het feit dat je oordeelt over die firma zonder op de hoogte te zijn, heb ik nergens gezegd dat ze daar kippen moet halen. Wat ik wel schreef was dat ze daar veel informatie geven, ook over bijzondere rassen. En dat is wat de TS vroeg.
Lezen is ook een vak 8)7

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 18:50

Heb al heel wat slechte verhalen gehoord over die dierenhandel, sowieso ben ik het niet eens met de manier waarop ze fokken met andere dieren afgezien van de kippen.

Zal eventjes de tijd nemen en in iedergeval al de basisbehoeftes van een kip vermelden.
Allereerst hebben ze natuurlijk een tochtvrij hok nodig waar geen ongedierte in kan zoals marters, vossen, ... dus moet 's nachts afgesloten kunnen worden.
In het hok moeten legnesten aanwezig zijn en een stok voor op te slapen.
Daarnaast is het aan te raden ook het water en het voer in het hok te zetten zodat je geen mee-eters hebt (mussen, kraaien, ...).
Ze hebben ook een grote uitloop nodig. Ik weet niet hoeveel m2 je weide is?

Je hebt allerlei kippen.
Rassen die vooral sierkippen zijn, rassen die voor de leg gehouden worden (de eieren dus) of vleeskippen die voor het vlees gehouden worden.
Je hebt mini kippen, krielkippen, middelgrote kippen en grote rassen.

Je moet zelf beslissen wat je vooral zoekt.
Kippen voor naar te kijken, die vooral mooi zijn en af en toe eieren leggen.
Kippen die echt elke dag of om de dag een ei leggen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:51

Kijk eens op het kippenforum, daar ben ik als beginnend kippenhouder ook gaan lezen :j

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:56

Het kippenforum is een leuke en informatieve website. Ook heb je de website van 'mutske de kip' (is erg leuk) en zo zijn er nog wat. Ik heb nu wat araucana kippen, ze leggen mintgroene eitjes. Ze zijn niet erg broeds. Nu heb ik een broedmachine en af en toe heb ik kuikens. Het is erg leuk.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:58

Kippen zijn gaaf!!!! wij hebben een koppel van 4 kippen en een haan (Brahma)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 09:32

zoutenootjes schreef:
Het kippenforum is een leuke en informatieve website. Ook heb je de website van 'mutske de kip' (is erg leuk) en zo zijn er nog wat. Ik heb nu wat araucana kippen, ze leggen mintgroene eitjes. Ze zijn niet erg broeds. Nu heb ik een broedmachine en af en toe heb ik kuikens. Het is erg leuk.

Ik weet niet waar jij ergens woont, maar als je dit jaar Araucanakuikens hebt die klaar zijn om het nest te verlaten dan koop ik er graag van je over! (tenzij je echt ergens in Groningen of bij Amsterdam woont dan :+ )