Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

ik neem mijn hond ook mee naar verjaardagen etc want hij kan heel goed 'op de mat' en loopt niet rond of gaat niet bedelen. spijt heb ik nooit gehad, maar het heeft wel heel veel tijd gekost om hem op te voeden en ook veel geduld. En dat had ik ook in andere dingen zoals mijn studie kunnen stoppen. Ik denk dat het belangrijk is dat je nagaat of je welecht genoeg tijd hebt voor een hond, en hij niet hele dagen alleen thuis is, en of je kundig genoeg bent om hem op te voeden of anders naar cursussen te gaan, of je niet gaat balen van kots en poep in huis en of je het financieel redt om goed voer en eventuele dierenartskosten kan betalen. Kun je bij jullie in de buurt wel goed wandelen? Is er een bos, park of iets waar je hond los mag en kan spelen met andere honden? Heb je al nagedacht over een ras, of een herplaatser? Mijn pb-boxstaat open als je nog vragen hebt
We weten de voordelen voor ons, maar we weten ook dat we een hond nu te weinig te bieden hebben (en nee, ik ben zo'n 10 uur per dag van huis, vriend 9 uur... Dus dat werkt niet in mijn ogen?)
Want dat mis ik vaak een beetje bij studenten die een hond willen en dan gaan werken en dan er achter komen "ow... en nu?" :S (Zeg niet dat jij zo bent, maar denk daar ook over na, hoe ga je het "later" doen...)
) En voor dat uurtje en de verhalen die ik daarover hoor... Dan liever geen hond, misschien later
. sallandval schreef:Ik heb mijn eerste hond ook gekocht toen ik studeerde. Nooit spijt van gehad! Ik zeg ga ervoor. Wel is het belangrijk dat je het beestje goed aanleert alleen te kunnen blijven (rustigaan opbouwen) dan kun je nog prima een keer een paar uurtjes weg.
Sonja89 schreef:sallandval schreef:Ik heb mijn eerste hond ook gekocht toen ik studeerde. Nooit spijt van gehad! Ik zeg ga ervoor. Wel is het belangrijk dat je het beestje goed aanleert alleen te kunnen blijven (rustigaan opbouwen) dan kun je nog prima een keer een paar uurtjes weg.
Maar niet iedereen heeft genoeg aan een paar uurtjes werken per dag... Voor de meesten komt dat toch neer op zo'n 8 uur per dag excl. reistijd. Dan kun je 's avonds dus zeker niet meer weg zonder hond.
) 

Sonja89 schreef:sallandval, wat je zegt geldt in de meest ideale situatie, maar zeker niet in alle! Het is natuurlijk de vraag of je überhaupt aan een hond moet beginnen als die uiteindelijk 8 uur per dag alleen zou zijn. Daarnaast kunnen zeker niet alle volwassen honden zo lang alleen (zonder baas) zijn. En in zo'n situatie is 's avonds naar de sportclub/vrienden enz. helemaal niet te doen... Dus dan blijft de vraag: wat doe je de hond en jezelf aan?
Boompje1985 schreef:Als je echt wilt genieten van je studenten tijd zou ik geen hond nemen... kwa geld, tijd en energie ben je een hoop kwijt en als de hond iets gaat mankeren, of hij word onhandelbaar dan zit je ook met een gevoel van heb ik jou daar...en herplaatsen word ook een hoop geregel mocht dat er ooit van komen.
Waarom niet gewoon wachten tot je geen student meer bent?
Ik had zo'n 12 uur per week les op school, dus was perfect te combineren juist
En "genieten van mijn studententijd".. Tja.. Ik ging niet elke donderdagavond tot laat de kroeg in nee. Maar dat deed ik sowieso al nooit. Zo'n statement is nogal persoonlijk, en ik denk niet dat je dat voor een ander kunt beslissen
Ik heb niet het idee dat ik nou wat gemist heb ofzo in ieder geval 
Lianne86 schreef:Sonja89 schreef:sallandval, wat je zegt geldt in de meest ideale situatie, maar zeker niet in alle! Het is natuurlijk de vraag of je überhaupt aan een hond moet beginnen als die uiteindelijk 8 uur per dag alleen zou zijn. Daarnaast kunnen zeker niet alle volwassen honden zo lang alleen (zonder baas) zijn. En in zo'n situatie is 's avonds naar de sportclub/vrienden enz. helemaal niet te doen... Dus dan blijft de vraag: wat doe je de hond en jezelf aan?
Hier zit ik dus ook mee... en een hond maar 3x uitlaten? :S Bij een jonge hond moet je al vaker gaan, wordt de hond ouder, ook... Zie het nu bij de hond van mijn ouders, die moet vaker even plassen dan toen ze jonger was (is nu 13).
Geloof me, ik wil echt graag een hond.. Maar ik zou van 7 tot half 8 hem uit moeten laten, dan pas weer tegen 18.00 of later terug zijn :S dat is toch niet eerlijk naar een hond toe? Er zijn mensen die dit doen, maar die hebben vaak 2 honden of iemand die de hond tussendoor nog een keer uitlaat... Woonde ik in de buurt van mijn ouders ==> zouden die dat echt wel 2-3x willen doen als ik werken was... En anders kun je rekenen op minimaal 10 euro voor een uurtje wandelen...