Nog meer mensen met een konijn met lange tanden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

N_B_N

Nog meer mensen met een konijn met lange tanden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 19:24

Dag mede-bokkers,

Ik heb sinds 3 weken ongeveer 2 konijnen. Het zijn allebei rammetjes.
De ene (witje) is van december en de andere is van oktober vorig jaar (bruintje).

Nu merkte ik dat witje wat aan de schrale kant was en zijn tandjes waren wel lang dus heb ik een afspraak gemaakt bij de da. Hij at overigens nog wel goed, dus ik dacht aan wormen of iets dergelijks en sowieso moest er iets aan die tanden gedaan worden.

Ik ben dus net terug van de da en ik schrok een beetje wat zij zei. Hij kan een blijvend gebitsprobleem hebben. Juist ja heb ik weer -O-

Zijn kaken staan hoogst waarschijnlijk niet recht op elkaar en zijn boven voor tanden zijn achter zijn beneden voor tanden gegroeid. Snappen jullie me nog? :o

Nu heeft de da de voor tanden geknipt en de kiezen ook en ze vond het een wonder dat hij nog kon eten. Maar nu moet ik waarschijnlijk over elke 6 weken terug komen voor die tanden te laten knippen.

Nu vroeg ik mij dus af wie zijn/haar konijn nog meer lange tanden heeft en of die misschien een tip heeft om het iets minder snel te laten groeien.

Deel je verhaal en misschien kunnen we elkaar helpen :)

Wijslander

Re: Nog meer mensen met een konijn met lange tanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:49

De tanden zullen alleen maar sneller gaan groeien. Een van mijn konijnen had dit ook, ik heb ze eerst een paar keer laten knippen en daarna operatief laten verwijderen (wel bij een dierenarts die daar geruime ervaring mee had).

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 19:52

Bedankt voor je bericht Sonja89. De da zei ook dat ik de operatief kon laten verwijderen, maar dan zou ik hoogstwaarschijnlijk toch terug moeten voor zijn kiezen. Ik heb helaas geen foto's gemaakt voor jullie, maar ik denk dat ze een centimeter of 2 waren en dat al voor z'n jong beest. Ze zijn nu geknipt en ik kijk het even aan en zijn ze weer lang dan maar weer naar de da en maar de tijd bij houden hoelang die er over doet.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:53

Ik heb het ook eens gehad.. Mijn buren hadden per ongeluk een nestje (2 zussen bleken broer en zus te zijn). Ik heb het hele nestje toen overgenomen (de mannen laten castreren) en van de 6 jongen (2 rammen en 4 voedsters) hadden 2 voedsters last van olifantstanden. De eerste keren heb ik ze geknipt, maar de tanden gingen steeds harder groeien. Ik heb ze toen laten trekken door de dierenarts.

Na het trekken heb ik de konijnen een aantal dagen olvarit (wortel) gegeven met medicatie er doorheen. Na ongeveer een week konden ze (bijna) alles weer eten. Enkel hele wortels lukten niet zo goed, maar als je deze in de lengte in stukken snijdt kunnen ze deze ook eten.

Het kostte mij in totaal 52 euro en de konijnen hebben nog lang pijnvrij geleefd (ze leven nog altijd ;-) ) we zijn nu 7 jaar verder na de operatie.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:54

bij 1 konijn hebben we dat ooit gehad :j
die knipte we zelf :=

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 20:00

@ EliseBrouwer: Dus ik heb kans dat als ik ze niet operatief laat verwijderen dat ze per dag harder groeien en dus over een paar jaar niet om de 6 maar om de 3 weken ofzo moet gaan? Pfff lastig hoor. Vooral omdat die dus ook een scheve kaak heeft en zijn kiezen niet getrokken kunnen worden en daar kan ik zelf zo moeilijk bij. Mijn zusje haar konijn had ook lange tanden maar niet zo extreem als witje. Die knipte mijn vader ook zelf romyloverrr. Maar ik wil mijn beestjes geen pijn doen dus laat ik het wel door een ervaren da doen.

Ik heb nagevraagd hoe duur z'n operatie zou kosten ongeveer en dat zou rond de 100 euro zitten. Maar dan hoeven ze niet elke maand in de stress te zitten en misschien wel een paar dagen met pijn.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:09

Ik 2 konijnen gehad met olifantstanden. De eerste paar keer heeft de dierenarts ze geknipt. Later heb ik dit zelf gedaan om de 6 weken ongeveer. Mijn konijntjes vonden het prima en kregen daarna altijd wat lekkers, daar wat het ze allemaal voor te doen. De eerste is 4 jaar geworden, die was al heel zwak en klein toen ik hem kreeg, de laatste werd 7 en kreeg myxomatose.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:10

Ik heb ook een konijn met olifantstanden, na verschillende keren slijpen zijn ze getrokken. Hij doet het nu al jaren prima,zolang ik zijn groente in stukjes snijd. Eet hij wel goed hooi? Hooi zorgt ervoor dat de kiezen slijten.

Knippen kan ervoor zorgen dat de tanden splijten, dat zie je niet maar gebeurt onder het tandvlees. Daar kan een abces ontstaan, kaakabcessen zijn bijna niet te verhelpen bij een konijn

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:14

Ons konijn had ook last van doorgroeiende tanden.
We lieten ze om de zoveel tijd bijknippen (€15,-) Een tip heb ik niet, maar we gaven hem altijd lekker veel broccoli- en bloemkoolstronken en sla, zodat hij lekker kon knagen.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:21

Lootje1991 schreef:
@ EliseBrouwer: Dus ik heb kans dat als ik ze niet operatief laat verwijderen dat ze per dag harder groeien en dus over een paar jaar niet om de 6 maar om de 3 weken ofzo moet gaan? Pfff lastig hoor. Vooral omdat die dus ook een scheve kaak heeft en zijn kiezen niet getrokken kunnen worden en daar kan ik zelf zo moeilijk bij. Mijn zusje haar konijn had ook lange tanden maar niet zo extreem als witje. Die knipte mijn vader ook zelf romyloverrr. Maar ik wil mijn beestjes geen pijn doen dus laat ik het wel door een ervaren da doen.

Ik heb nagevraagd hoe duur z'n operatie zou kosten ongeveer en dat zou rond de 100 euro zitten. Maar dan hoeven ze niet elke maand in de stress te zitten en misschien wel een paar dagen met pijn.

Ik zou persoonlijk met de DA overleggen wat de gevolgen kunnen zijn van de operatie, vooral omdat Witje een bijzonder geval is.
Telkens laten knippen zou ik absoluut niet voor kiezen, het levert behoorlijk wat stress op (zeker de eerste paar keren) en heeft een behoorlijke kans op complicaties. Aangezien de kaak van Witje ook scheef is en de kiezen ook te lang zijn, zou ik niet te vaak knippen.

Mocht de DA geen operatie aanraden, zou ik er zelf toch voor kiezen om het dier te euthanaseren.. Maar, dierenartsen zijn creatief en de kans is heel groot dat er iets aan gedaan kan worden (trekken/operatief verwijderen/etc.).

In iedergeval zijn er geen middeltjes om de tanden minder snel te laten groeien, zeker niet in jouw geval met de scheve kaak.
Omdat de kaak scheef is zullen de tanden eigenlijk niet meer slijten..

Mijn konijn had enkel problemen met de snijtanden (deze heb ik nog in mijn bezit, in een oud fotorolletjesdoosje), de kiezen zijn intact gebleven.
Ik heb dus geen idee hoe een operatie o.i.d. in jouw geval zal uitpakken. Een dierenarts heeft over het algemeen veel ervaring met konijnen met olifantstanden. Mijn advies is dus om even met de DA te overleggen.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 22:03

Iedereen bedankt voor de reacties.

Ik geef ze al hooi wat ze wel eten en dan ga ik bij mijn werk (supermarkt) maar lekker veel bloemkoolbladeren halen. Ze krijgen ook z'n kauw staaf, maar die is binnen een dag op haha.

@EliseBrouwer ik kijk nu de eerst komende weken aan, hoe snel de tanden groeien en of de kiezen ook een probleem op leveren en mocht dat negatief uitpakken ga ik zeker met de da om de tafel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 23:58

Hmm, ik zou de bloemkoolbladeren zelf achterwege laten en overstappen op andijvie. Hooi slijt de kiezen ook goed, dus dit sowieso onbeperkt.
Kauwstaven zijn ook niet goed, ga eens op zoek naar een eikenboom of een wilg bijvoorbeeld en geef ze daar een tak van. Een stuk goedkoper en gezonder! En denk er aan dat ze dood gaan aan rabarber.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 00:28

Wat sneu voor je konijntje zeg! Tanden laten knippen is inderdaad geen goed idee dus zou zeker verwijderen van de tanden overwegen als het terugkomt. Wel lastig dat je konijn ook met zijn kiezen zit dat maakt het wel wat gecompliceerder inderdaad. Hopelijk valt het allemaal een beetje mee :)

Wat betreft de kiezen hoor ik steeds vaker goede verhalen over trovet biks. Omdat dit een stuk harder is en hier langer op gekauwd wordt, er zijn konijnen bij wie de haakjes op de kiezen maandenlang wegblijven of zelfs nooit meer terugkomen, terwijl ze voorheen om de 6 weken naar de DA moesten.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 00:30

Wat vervelend dat je er zo achter komt.
Ik moet helaas ook zeggen knippen geeft complicaties zie: http://www.dierengebit.nl/konijn-gebits ... ippen.html
En eerlijk is eerlijk als de kaak zo scheef is waardoor de kiezen ook continue problemen zouden geven dan maak ik de moeilijke keus zo'n konijntje te laten gaan.
Maar ik weet niet in hoeverre het zo scheef is en er dus continue problemen ontstaan? Ik heb dit 1 keer moeten doen dat konijn had zo'n onderbeet en alles zo verkeerd staan hierdoor, vreselijk vond ik het. Ook een konijn van enkele maanden oud. Een hele scheve kaak is natuurlijk weer wat anders dan gewoon wat onregelmatige kiezen waar zich wat sneller haakjes op vormen.

Iets heel anders, ik lees dat je 2 rammetjes hebt. Zitten ze wal apart van elkaar?

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 10:41

@Faniek als het konijn echt pijn blijft houden dan wordt er zeker die moeilijke keus gemaakt. En volgens de fokker konden ze bij elkaar, mag dat niet dan? O ik voel me nu wel een leek zeg |o

@Linea ik zal eens kijken naar trovet biks en met mijn da praten over het knippen, want ik wil geen complicaties bij mijn kind!

@Mindim ze krijgen inderdaad al onbeperkt hooi en dan ga ik voor de andijvie ipv de bloemkool. Wat is er dan beter aan andijvie? Want bloemkool is toch veel harder? Ik ga ook eens in de buurt kijken voor wilgentakken, volgens mij staan er bij stal wel een paar van die bomen

Wij weten verder ook niet hoe scheef het kaakje staat, dat is afwachten bij de volgende chek-up waar ik zijn broertje ook even mee neem want die wil ik ook even laten co ntroleren

Bedankt voor de reacties allemaal

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:43

Ik had het ook bij 1 van mijn konijnen maar na 3x een gebitsbahandeling gaat het nu super goed!!

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 10:46

Wat voor gebitsbehandeling heb je gedaan dan?

Wel fijn dat ik ook wel positieve berichten hoor

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:51

Tot 3x toe is ons lieve nijn onder volledige narcose geweest en is er een stuk van de tanden geslepen..hij werd in die tijd erg mager en we mochten het konijn van de DA oplaatst alleen nog hooi geven maar wat eet ie niet Juist hooi!!!! toen is ie zo afgevallen en heb ik de stoute schoenen aan getrokken en ben ik em weer kleine beetjes Brokjes gaan geven..En honger dat ie had!! wat heb ik mij schuldig gevoeld!! nu krijgt ie Brokjes,Hooi(heb jij mischien idé hoe ik dit aantrekkelijker kan maken??:P)en wortel, en hij is nu sinds aug. niet meer bij een dierenarts geweest en zien de tandjes er super uit!!!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:52

Wij knipten de tanden zelf bij ons konijn. Konijn in een handdoek wikkelen en tanden knippen met een stevige nagelschaar.
De eerste keer heeft de DA dit voorgedaan en daarna hebben we het zelf gedaan.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:07

Ik heb in het begin met mijn konijn de tanden laten knippen bij de dierenarts, later deden we het zelf.
Met een tangetje, Hier hoefden we gelukkig niet in te wikkelen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:26

@ Mootje en Diaz
Hebben jullie gelezen hoe schadelijk het is om tanden te knippen:
http://www.dierengebit.nl/konijn-gebits ... ippen.html

@ Lootje1991
Diep triest van de fokker alle omstandigheden.
Ten eerste, omdat hij dit natuurlijk al lang had kunnen zien. Ik zou er ook zeker melding van bij hem maken, een goede fokker zet de ouderdieren direct niet meer in.
En 2 rammen bij elkaar, dat gaat knokken worden als je ze niet laat castreren. Dus ik zou er dan voor kiezen beide zsm te castreren, zodat je de hormoontjes nog voor bent.
Dit is het gevolg van rammen bij elkaar: [BB-ITP] Het leed dat ongecastreerde rammen bij elkaar heet...
Daar zaten dan nog dames bij, maar ook zonder dames kunnen ze elkaar lelijk verwonden. Deze ram zat samen met een andere ram en de mensen was het niet opgevallen, maar zijn balletjes zitten vol wonden en zijn ontstoken: https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 8510_n.jpg

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:32

Mensen, lees even de link die Faniek gaf paar posts naar boven. Knippen kan prima als het eenmalig is en ik snap best de keuze van dierenartsen die eerst 1x knippen om even af te wachten wat de rest van het gebit doet zeker als de kiezen niet al te best zijn zoals in het geval van TS. Maar tandenknippen is gewoon geen oplossing op de lange termijn. Tanden verwijderen is 1x een operatieve ingreep maar daarna hebben konijnen nergens last meer van, bij knippen heeft je konijn iedere keer stress en daarnaast gaat het ook iedere keer gepaard met medische risico's!

TS, ik ga voor je duimen dat het bij de volgende controle allemaal meevalt, als ik het goed begrijp hangt het nu vooral van de kiezen af, als die haken onder controle te houden zijn komt het best goed, ongeacht of je konijn nu wel of geen voortanden meer heeft. Succes!

NesG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:43

Eerst maar even: Ja ik heb de link gelezen...

Ons konijn dat in november is overleden op 12 jarige leeftijd had ook olifantstanden. Eerst naar de dierenarts om te laten knippen, daarna ook zelf gedaan. Wij hebben er nooit problemen mee gehad en Sjimmie is toch 12 jaar oud geworden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:45

Mootje schreef:
Wij knipten de tanden zelf bij ons konijn. Konijn in een handdoek wikkelen en tanden knippen met een stevige nagelschaar.
De eerste keer heeft de DA dit voorgedaan en daarna hebben we het zelf gedaan.

ik ook... :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:32

Even een noot vanaf hier. Het is niet per definitie tanden niet meer terug komen na een operatieve ingreep. Er hoeft maar een klein stukje te blijven zitten in de kaak en de boel groeit weer terug.
Mijn konijn moet voor een tweede keer. Ik knip ze nu zelf, maar een operatie wil ik zeker.

Koolsoorten zijn misschien harder, maar staan er ook bekend om, dat ze gas veroorzaken en dat heb je bij konijnen liever niet.