Wat gebeurd er met alle gratis dieren op marktplaats?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Wat gebeurd er met alle gratis dieren op marktplaats?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 13:32

Hoi allemaal!

Ik heb me vandaag weer eens verbaasd op marktplaats hoeveel dieren er eigenlijk gratis en met spoed staan aangeboden. Ontzettend veel
katten maar ook honden die gewoon gratis worden weggedaan omdat het baasje geen tijd meer heeft een andere baan of gaat verhuizen :j
maar ook konijnen kippen hanen en soms zelfs pony's worden aangeboden.
Vaak allemaal met spoed en moet zo snel mogelijk de deur uit!

Hebben hier eigenlijk ook 2 katten teveel zijn meegenomen uit Frankrijk. En waren eigenlijk van plan een nieuw huisje voor ze te zoeken maar goed nadat we de katten een aantal weken op marktplaats hadden staan kwamen we er zelf eigenlijk ook achter dat er gewoon geen vraag naar volwassen katten is en dat ze gewoon niet konden opboxen tegen die kleine schattige kittens :( Hebben we ze besloten zelf te houden zijn inmiddels natuurlijk gecastreerd en gesteriliseerd geënt en leven nu samen met onze andere 2 katten. Gaat best goed wel druk maar ik heb toendertijd besloten ze mee te nemen dus ook je verantwoordelijkheid nemen vind ik dan :j

Wat ik me eigenlijk dus afvroeg wat gebeurd er nu met alle dieren die niet worden geplaatst? Wat doen jullie met je dieren die je niet kwijt kan? Houd je deze of heb je een andere oplossing ben zeer benieuwd

Joscaa

Re: Wat gebeurd er met alle gratis dieren op marktplaats?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:34

Ik doe dieren eigenlijk nooit weg, en al helemaal niet gratis. Zelf haal ik ook niet vaak gratis dieren op, ik heb liever dat ik zeker weet dat er goed mee omgegaan is en goed voor gezorgd is, ipv dat ze maar "zo snel mogelijk" weg moeten, daar hou ik helemaal niet van. Ik wil gewoon rustig een keertje komen kijken, misschien zelfs twee keer, er goed over na denken en niet overhaast moeten beslissen omdat het anders misschien al met een ander mee gegeven is.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:38

Ik doe nooit dieren 'zomaar' weg, maar moet ook zeggen dat ik ze nooit in huis zou halen voor opvang oid vooral nu niet.
Ik denk dat het gros van wat op marktplaats staat en niet verkocht wordt, een sloot in wordt gegooid of ergens wordt achtergelaten, hoe triest het ook is :n

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:38

tja soms is het gemakkelijk te denken dat je dieren nooit weg doet maar je kan niet in de situatie van iemand anders kijken en je kan niet altijd alles voorzien. ik zit zelf nu ook in een situatie die moeilijk is en ik heb door omstandigheden opeens bijna geen inkomen meer. maar heb wel 2 katten en een pony, tja eerder dat zij dan weg gaan dan dat ik op straat kom door schulden. Maar ik zou in geval het zover komt wel proberen een echt goed plekje te vinden

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:41

Daar heb ik ook weleens aan zitten denken. Net als al die nestjes die maar erbij blijven komen. Er worden meer dieren gefokt en te koop-gratis aangeboden dan alleen op mp, dus kun je nagaan.....Ik ben bang dat er weleens dieren verdwijnen, dat kan haast niet anders met die aantallen en als je leest hoe mensen ze aanbieden.
Er zouden strenge regels moeten komen, die ook gecontroleerd worden, maar ja......

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:47

Ja, maar hoe moet er gecontroleerd gaan worden? Als ik hier een vrouwtje laat dekken en het tegen niemand zeg, weet bijna niemand dat ik hier nog meer dieren aan 't fokken ben. Er moet beter gecontroleerd worden, maar dat lijkt me haast een onmogelijke taak.

Het is sneu voor de dieren die lijden, maar ik denk dat sommige dood beter af zijn als bij de mensen die zonder nadenken een hond of pony nemen omdat "het toch gratis is" en vergeten hoeveel tijd en geld er buiten de aanschaf nog in gaat zitten... :n

Tequilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:47

Ik zou ook nooit mn beestjes weg doen en zeker niet gratis. Ik zou dan veel te bang zijn dat er mensen opaf komen die er helemaal niet goed over na hebben gedacht wat het inhoud om een dier in huis te nemen. Ik zou echt niet willen dat ze vervolgens van hand tot hand gaan.

Wij hebben wel oudere katten in huis genomen, ze waren 10 en 11 dat we ze kregen uit het asiel en niet helemaal vrij van ziekte helaas (eentje had diabetes, 4 jaar insuline gespoten 2xdd tot hij overleed..:( ) . Een ouder dier betekent toch vaak ook meer dierenarts kosten. Ik weet ook niet of ik dat zelf nog een keer zou doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:58

@Joscaa, Als mensen weten dat de straffen echt hoog zijn, krijgen ze vaak meer respect voor de regels.

Inderdaad zijn dieren vaak dood beter af dan bij verkeerde mensen. Maar er zouden sowieso veel minder dieren geboren moeten worden, want het zijn er gewoon teveel. Mensen die zomaar wat doen, doen het vaak ook zomaar weer weg....

Ik heb 2 teven, waarvan 1 Border Collie met zeer goed papier. Al op 7 maanden werd op de hondenschool gevraagd of ik haar zou laten dekken. Ik heb er niet eens over na hoeven denken. Ze is inmiddels bijna 13. De andere is een kleine vuilnisbak en geen haar op mijn hoofd die met haar zou dekken. Het zijn beiden geweldige honde, harstikke gezond met uitstekend karakter. Maar zo zijn er al genoeg. Mensen moeten alelen soms zelf meer tijd, aandacht en geld besteden om dat te bereiken.

Zo hebben wij de meest brave shet. Zoon was 3, shet 2,5. Heeft bloed, zweet en trainen gekost, maar het is de allerbeste shet die je je kan wensen. Mensen wilden hem meerdere malen kopen, omdat hij zo braaf was en onze zoon te groot.
Koop zelf ssn shet en besteed aandacht en tijd, wij willen hem helemaal niet kwijt en honderden, zo niet, duizenden shetjes zouden graag een fijn en eerlijk baasje hebben.

Wij hebben een kat met 9 jarige leeftijd overgenomen. Wel gratis toevallig, amar hij is er al 5 jaar en het is alsof hij er altijd is geweest. Een ouder beest opvernemen kan prima gaan. Het is echt de liefste kat die ik ooit heb gehad.

Maar ook hier hoor je verhalen rechts en links waar je haren van rechtop gaan staan. Mensen doen zo makkelijk een beest weg met de stomste redenen.....vb: hondje heeft op de bank gespuugd, dat wilden ze niet elke keer, dus weg....Beeste verhaard, moet elke dag stofzuigen. Ja, wij ook. en zo maar door........

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:00

Toevallig moet ik een hond wegdoen en vraag ik daar een vergoeding voor. Echter is dat voor sommige mensen wel een drempel. Het is tegen mijn principe om dieren gratis weg te doen, maar stel nou dat er een goed plekje geboden wordt, beter dan hij nu heeft, moet ik dan vasthouden aan het bedrag?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:02

Ik vind van niet!!! Ik heb m'n pony om gezondheidsredenen weg moeten doen. Ben zo ontzettend blij dat hij een waanzinnig goed adres getroffen heeft! Dat is me alles meer waard dan een bedrag!

TS, ik had er nooit zo bij stil gestaan, wat er met de dieren zou gebeuren die geen nieuw adres troffen, maar nu..... -O-

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:14

Caesar schreef:
Toevallig moet ik een hond wegdoen en vraag ik daar een vergoeding voor. Echter is dat voor sommige mensen wel een drempel. Het is tegen mijn principe om dieren gratis weg te doen, maar stel nou dat er een goed plekje geboden wordt, beter dan hij nu heeft, moet ik dan vasthouden aan het bedrag?
Je kan altijd nog zeggen; prijs bespreekbaar voor een goed tehuis. Mensen met echt interesse, komen dan alsnog wel langs. Mocht het dan echt goed klikken, kun je hem dan altijd nog gratis weg geven, maar ik zou hem nooit gratis aanbieden in eerste instantie.

Tequilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:17

Caesar schreef:

Als iemand een goed plekje biedt kan je altijd nog overwegen om bv een symbolisch bedrag te vragen. Maar ik vraag me altijd af als iemand al niks wil geven voor een dier kunnen/willen ze dan wel een DA betalen als dat nodig is?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:41

wij halen vrij veel gratis cavia's en konijnen van marktplaats kortweg omdat we bang zijn dat die dieren bij broodfokkers terecht komen of bij handelaren.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:44

Ik heb 2 konijntjes van mijn oepsnestje wel gratis aangeboden staan op bokt..
Ik doe ze juist gratis weg omdat ik een goed tehuis belangrijker vind dan het geld.
Ook heb ik er duidelijk bij vermeld dat ze alleen samen weg zijn, en een grote ruimte moeten krijgen.

Als niemand ze wil hou ik ze natuurlijk zelf, dan moet er gewoon nog een hokje bij.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:51

wij hebben onze hond gratis.
We zochten een leuke lieve hond.
Toen we op MP onze hond tegen kwamen. stond daar bij prijs: n.o.t.k.
Onze hond kwam toen bij ons op visite, en pas toen we hadden egzegd dat we hem over namen hoorden we dat hij gratis was, voor een goed huis.

Maar aan de andere kant voor een hond die al 8 is betalen we ook niet zoveel. klinkt raar, Maar ik bekijk eht zo, jij/hun willen van hun hond af, en zoeken een huis. wij willen een hond en bieden een huis. Waarom moet daar geld bij komen kijken?
Het is niet dat we door dat we het gratis willen niks voor de hond over hebben ofzo?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:55

Joscaa schreef:
Caesar schreef:
Je kan altijd nog zeggen; prijs bespreekbaar voor een goed tehuis. Mensen met echt interesse, komen dan alsnog wel langs. Mocht het dan echt goed klikken, kun je hem dan altijd nog gratis weg geven, maar ik zou hem nooit gratis aanbieden in eerste instantie.

Ik heb hem voor een bedrag van € 250,- te koop staan. Hij is compleet gerontgend en ge-ent. Alleen nog geen chip. Hond is pas 2 jaar oud, Mechelse herder. Op die honden is geld te verdienen, dus wil de drempel voor dat soort volk verlagen. Maar hij zou inderdaad voor € 150,- wel wegmogen bij goed plaatsje.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:57

Maar als je er niets voor vraagt.. waar denk je dan dat ze terecht komen?

In Limburg zit iemand die overal jonge dieren ophaalt om ze levend te voeren aan zijn fretten.
In Noord-Brabant zit iemand die konijnen haalt met hokken gratis met zijn dochtertje. Dieren worden geslacht, hokken verkoopt hij.
Limburg zit nog iemand die dieren haalt om te verzamelen, na een weekje mogen ze weer weg want dat is ze erop uitgekeken.
En zo zijn er nog meer mensen...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:46

Mijn hond was toendertijd ook gratis. Een Zwitserse witte herder van bijna vier jaar met papieren, stamboom, puppyfoto's, diploma's etc etc. De hond moest bij de vorige eigenaren weg omdat zij 40 uur per week ging werken en haar man een jaar naar het buitenland vertrok op een schip.
Hele fijne hond aan gehad, niets geen problemen mee gehad en was keurig opgevoed en altijd netjes geent, ontwormd, getrimd etc. Nog jarenlang contact gehad met de vorige eigenaren.

Je moet het treffen.

Afbeelding

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:41

Als ik een hond overneem van iemand die er door eigen incompetentie, of foutieve inschatting van de eigen mogelijkheden een hond te houden (voor een volwassen persoon een reden je te schamen) gedwongen is de hond weg te doen, dan mag diegene zijn handen dichtknijpen.
Nee ik ben in principe niet bereid voor zo´n dier geld te betalen. We hebben het dan wel over "slechts" een huisdier.

Wat betreft werkhonden leg ik andere principes aan, hoewel ik zo gelukkig was een goede werkende bordercollie als éénjarige gratis aangeboden te hebben gekregen. Maar dat beschouw ik als puur geluk, en zeker niet vanzelfsprekend.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:04

Gratis/of voor weinig weg doen vind ik alleen bij teven en reuen die intact zijn een probleem, daar kunnen broodfokkers op af komen, verder zou ik ook liever een goed thuis willen dan geld zien. Maar nog nooit een dier op marktplaats gezet. Zal ook niet gebeuren.

Laptopmuis schreef:
Maar als je er niets voor vraagt.. waar denk je dan dat ze terecht komen?

In Limburg zit iemand die overal jonge dieren ophaalt om ze levend te voeren aan zijn fretten.
In Noord-Brabant zit iemand die konijnen haalt met hokken gratis met zijn dochtertje. Dieren worden geslacht, hokken verkoopt hij.
Limburg zit nog iemand die dieren haalt om te verzamelen, na een weekje mogen ze weer weg want dat is ze erop uitgekeken.
En zo zijn er nog meer mensen...

Gebeurd heel veel ja.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:38

Caesar schreef:

Nee, dan moet je kiezen voor je dier en het het goede plekje gunnen.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 21:20

Mijn reden om een topic te starten was niet perse de bedoeling dat mensen dieren voor een gratis prijs weg doen... als jij een goed baasje hebt gevonden die er alles voor over heeft (ook genoeg financiële ruimte dus) dan is er niets mee met gratis overnemen. Alleen als je je dier gratis aanbied willen mensen er vaak snel vanaf aangezien ze het dier niet snel genoeg kwijt kunnen...Mijn vraag wat gebeurd er dus met die gratis dieren anders? Asiel of inderdaad gewoon gedumpt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 21:28

Meerdere vrienden van mij hebben gratis honden/katten van Marktplaats, en daar zijn ze super blij mee. Beesten hebben het goed.

Zelf jonge konijntjes gratis weggedaan naar bekenden.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 21:41

Ik denk dat als je een bedrag ervoor vraagt, er dan alleen mensen reageren die echt het dier willen hebben. Toevallig heb ik pas geleden twee volwassen katten van mp afgehaald. In de advertentie stond bieden, maar daar doe ik niet aan. Aan de telefoon een goed gesprek gehad, meneer zocht liever een goed huis dan geld. Bij de katten wezen kijken nog een keer aangegeven dat ik er best voor wilde betalen. Maar het hoefde niet. Nu ben ik een trotse eigenaar van twee katers!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 21:48

Ik heb drie honden van marktplaats. Alle drie gratis. Al zeg ik het zelf :+ ze hebben een best leven gekregen nu ze hier zijn. De twee kleintjes woonde voornamelijk in een bench, ongeveer 20 uur per dag. De dog zat alleen in een hok in de tuin en alleen savonds mocht hij bij de mensen zijn.
Hier leven ze in huis met elkaar. Mogen buiten wanneer ze willen op erf van een hectare en liggen nu te slapen in de kamer. Eentje op schoot, twee naast elkaar in de mand en de dog op zijn eigen bank naast de kachel.
Het hoeft dus niet zo te zijn dat gratis dieren slecht terecht komen.