Hond (pup) kan niet alleen blijven in bench

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Hond (pup) kan niet alleen blijven in bench

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 23:26

Of nouja niet alleen blijven, de bench is eigenlijk vanaf begin af aan een drama. We hebben onze pup gekregen met 8 weken en hij is vanaf de eerste nacht, naast ons bed, in de bench gegaan. Dit is nooit geen nacht goed gegaan, we hebben meerdere weken iedere nacht doorgezet maar hij zat makkelijk 3 tot 4 uur lang te krijsen, niet zachtjes jammeren maar echt op het einde van zijn longen. Iedereen vertelde ons te blijven doorzetten maar de pup had `s nachts geen rust en wij net zo min. De pup ligt tegenwoordig dus lekker bij ons in bed met ons andere hondje, dit was altijd al de bedoeling en omdat het zo moeizaam ging zijn we er maar meteen op over gegaan.

Onze pup is ondertussen al weer zeven maandjes en begint een echte grote jongen te worden en blijft nu sinds een maandje of 2 enkele uurtjes alleen thuis met mijn teefje, ze waren altijd braaf stil en lagen lekker te dutten in een mandje. Maar sinds een weekje of twee heeft hij het helemaal uitgevonden, slopen. Zijn mandje is al helemaal ontdaan van de vullig en ook zijn knuffel aap heeft hij kapot gescheurd, vandaag had hij een stuk plastic te pakken wat hij ook vakkundig heeft versnipperd.
Tja en dan zit je met een probleem met een hond die niet in de bench wil.. Ik ben als de dood dat hij vandaag of morgen besluit om mijn bank te gaan bewerken.

Als pup hebben we geprobeerd hem eten te geven in de bench en het op te bouwen overdag beetje bij beetje maar het deurtje dicht betekent voor hem dat hij niets meer eet en begint te piepen. Opbouwen is zo vrij lastig aangezien het niet helemaal juist is hem er uit te laten als hij piept maar om het nu maar een hele dag in de bench te laten tot hij stil is tja.. En het leuk maken is ook moeilijk als hij niets meer leuk vind als hij in de bench zit.

Wie heeft de gouden tip om hem in te laten zien dat het echt zo erg niet is?

PS: voor degene die een hondenschool aan willen raden dit is bij ons niet mogelijk, we zijn met hem op cursus gegaan met 10 weken maar deze cursus was erg slecht en hier zijn we dan ook mee gestopt. Verder zijn er geen hondenscholen die bereikbaar zijn met de fiets.

kimmie261

Re: Hond (pup) kan niet alleen blijven in bench

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 09:29

heb je niet aan afsluitbare hal/kamer/keuken oid waar je de honden in kan doen,en waar weinig te slopen is?

flinke kluif erbij,of een kong gevuld met lekkers en dan weggaan...

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 19:22

kimmie261 schreef:
heb je niet aan afsluitbare hal/kamer/keuken oid waar je de honden in kan doen,en waar weinig te slopen is?

flinke kluif erbij,of een kong gevuld met lekkers en dan weggaan...

Vandaag geprobeerd ze beide in de badkamer te zetten, er is niets kapot maar jammer genoeg zijn ze geen seconde stil geweest.. Goed idee maar de uitvoering is hier niet helemaal je van het.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 19:23

Ik ben benieuwd hoe mensen hier over denken, zat namelijk te denken misschien een muilkorfje te kopen? Dit leren we hem natuurlijk eerst heel goed aan met snoepjes en afleiding, als hij er dan aan gewend is zouden we kunnen gaan proberen hem er mee alleen thuis te laten. Op die manier is hij niet op een vreemde plek wat hij eng vind maar kan hij ook niets kapot bijten?

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:26

Dat slopen is de puberteit, dat gaat vanzelf weer over. Mijn pup sloopte ook ineens alles wat los en vast zat toen ie rond de 7 a 8 maanden was. Moedeloos werd ik er van, hij was nog erger dan toen ie nog paar weken was! Niets was meer veilig, post vond ik gesnipperd terug enzo.
Inmiddels is ie alweer 10 maanden kijkt echt nergens meer naar om en is hartstikke lief.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:47

Moeilijk zeg !!!

Wat ik zelf zou doen, is ze in de badkamer doen en eventueel een radio neer zetten zodat het niet helemaal stil is????
Persoonlijk zou ik ze niet in de woonkamer laten als een van de 2 sloopt, jammer van je spullen namelijk.\

Krijgen ze wel genoeg beweging en worden ze genoeg uitgedaagd dmv puzzels of zoekspelletjes?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:57

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:03

Mariska, dat is een ideaal ding! Makkelijk op te klappen enzo? Die bench gaat mij in de weg staan, maar durf hem ook nog niet goed door de hele woonkamer te laten lopen enzo als ik er niet ben.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:04

Ja, zijn allemaal losse delen die met staven aan elkaar zitten (als je goed kijkt zie je de staven er bovenuit steken). Wij hebben die van een meter hoog, en ze blijven er prima achter, ook zonder toezicht..

"Pakket bestaande uit 8 losse delen van 80cm lang. Totale omtrek 640 cm"

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:09

Ik denk dat je het probleem beter kan oplossen door je hond dingen te leren. Hoe vaak en waar rust je hond nu? Loopt je hond je in huis de hele tijd achterna? Luisterd hij naar commando's? Loopt hij netjes aan de riem? Kan je andere hond wel alleen thuis zijn? Honden en pups die slopen hebben vaak geen consequente opvoeding gehad en/of denken dat zij de baas zijn in huis. 'normale' honden die onderdanig zijn slapen namelijk als de baas van huis is, of rusten in ieder geval. Ik probeer je niet aan te vallen, maar te helpen ;). Wel vervelend dat her de eerste paar nachten al niet goed ging terwijl jullie wel je best hebben gedaan door de bench naast je bed te zetten.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 20:17

Davinia_ schreef:
Dat slopen is de puberteit, dat gaat vanzelf weer over. Mijn pup sloopte ook ineens alles wat los en vast zat toen ie rond de 7 a 8 maanden was. Moedeloos werd ik er van, hij was nog erger dan toen ie nog paar weken was! Niets was meer veilig, post vond ik gesnipperd terug enzo.
Inmiddels is ie alweer 10 maanden kijkt echt nergens meer naar om en is hartstikke lief.

Ik ben me er van bewust dat het waarschijnlijk weer overgaat, ben daarom ook opzoek naar een tijdelijke oplossing waar hij zich ook prettig bij voelt, de badkamer was niet helemaal zijn ding zeg maar.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 20:20

sunshine schreef:
Moeilijk zeg !!!

Wat ik zelf zou doen, is ze in de badkamer doen en eventueel een radio neer zetten zodat het niet helemaal stil is????
Persoonlijk zou ik ze niet in de woonkamer laten als een van de 2 sloopt, jammer van je spullen namelijk.\

Krijgen ze wel genoeg beweging en worden ze genoeg uitgedaagd dmv puzzels of zoekspelletjes?

Radio en licht aan laten heeft geen nut, heb dit al geprobeerd. Ik wil ze liever niet los laten nee, zou het heel erg vinden als onze bank er aan gaat want deze is pas 5 maanden oud.

Beweging is er genoeg, hij mag zoiezo 1 keer per dag lekker los crossen en verder word hij nog een paar keer per dag uit gelaten. Ongeveer 4 keer per dag en dan 20 minuten tot een half uur op een aardig tempo doorstappen. Zou in mijn ogen toch genoeg moet kunnen zijn denk ik?

Ik zou inderdaad wel wat meer denkspelletjes en puzzeltjes kunnen gaan doen met hem ja, goed idee!

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 20:21

Mariska_28 schreef:
Misschien is een stuk van de kamer afzetten met onderstaande delen? Ze hebben ze tot 1.20 m hoog. Ik gebruik ze momenteel zodat ze overdag in de open keuken blijven en niet de woonkamer in kunnen.. Ideaal

http://www.dierenwerelddijkstra.nl/Webw ... ating.html
[ Afbeelding ]

Dit hebben we ook geprobeerd, dacht inderdaad dat hij de bench te klein vond en dit misschien wel oke zou vinden maar dat was dus niet het geval. Zo snel als hij belemmerd word in zijn vrijheid dan is hij er niet mee eens. Overigens wel een goed idee hoor :)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 20:26

Reusje0504 schreef:
Ik denk dat je het probleem beter kan oplossen door je hond dingen te leren. Hoe vaak en waar rust je hond nu? Loopt je hond je in huis de hele tijd achterna? Luisterd hij naar commando's? Loopt hij netjes aan de riem? Kan je andere hond wel alleen thuis zijn? Honden en pups die slopen hebben vaak geen consequente opvoeding gehad en/of denken dat zij de baas zijn in huis. 'normale' honden die onderdanig zijn slapen namelijk als de baas van huis is, of rusten in ieder geval. Ik probeer je niet aan te vallen, maar te helpen ;). Wel vervelend dat her de eerste paar nachten al niet goed ging terwijl jullie wel je best hebben gedaan door de bench naast je bed te zetten.

Wees maar niet bang hoor, voel me niet zomaar aangevallen :)

Hij ligt soms bij ons op de bank maar meestal ligt hij op het kleed bij de bank of in een mand aan de andere kant van de woonkamer. Hij loopt wel graag mee overal naartoe maar als ik zeg dat hij bijv niet mee de gang op mag heeft hij hier vreden mee.

Hij loopt niet netjes aan de riem, ons andere hondje weegt maar 2kg en haar hebben we het dus nooit hoeven leren. Bij de pup zijn we dus een beetje de mist in gegaan denkend dat het wel los zou lopen. Hier zijn we nu wel mee bezig want het wandelt niet bepaald lekker zo.
Hij kan wel heel goed luisteren, zitten, wachten en hier komen, ook grenzen begrijpt hij goed dat hij bijvoorbeeld niet zomaar de drempel over mag of naar buiten mag schieten.

Het is geen heel erg dominant heertje maar ook zeker niet onderdanig, hij is op het moment best wel eens een beetje onzeker. Denk zelf dat de hormonen nu ook door zijn lijfje beginnen te gieren en dat maakt het allemaal wel wat moeilijker voor hem.

Ja het blijft balen dat de bench nooit goed is gegaan, heb me wel eens afgevraagd of we nog verder door hadden moeten zetten maar het was voor ons en hem gewoon geen doen meer..

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 20:26

Wispeltuur schreef:
Reusje0504 schreef:

Hij ligt soms bij ons op de bank maar meestal ligt hij op het kleed bij de bank of in een mand aan de andere kant van de woonkamer. Hij loopt wel graag mee overal naartoe maar als ik zeg dat hij bijv niet mee de gang op mag heeft hij hier vreden mee.

Hij loopt niet netjes aan de riem, ons andere hondje weegt maar 2kg en haar hebben we het dus nooit hoeven leren. Bij de pup zijn we dus een beetje de mist in gegaan denkend dat het wel los zou lopen. Hier zijn we nu wel mee bezig want het wandelt niet bepaald lekker zo.
Hij kan wel heel goed luisteren, zitten, wachten en hier komen, ook grenzen begrijpt hij goed dat hij bijvoorbeeld niet zomaar de drempel over mag of naar buiten mag schieten.

Het is geen heel erg dominant heertje maar ook zeker niet onderdanig, hij is op het moment best wel eens een beetje onzeker. Denk zelf dat de hormonen nu ook door zijn lijfje beginnen te gieren en dat maakt het allemaal wel wat moeilijker voor hem.

Ja het blijft balen dat de bench nooit goed is gegaan, heb me wel eens afgevraagd of we nog verder door hadden moeten zetten maar het was voor ons en hem gewoon geen doen meer..

Het andere hondje kan wel alleen thuis blijven en gaat ook graag in de bench.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 20:27

Hoe denken jullie over het muilkorfje waar ik het eerder over had? Vriendelijk of juist cru?

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:35

Citaat:

Het andere hondje kan wel alleen thuis blijven en gaat ook graag in de bench.[/quote]

Ik denk dat je er verstandig aan doet om nu eerst veel duidelijke regels op te stellen. Bijv. Niet op de bank, wachten bij de deur, wachten op het eten etc (waar je er veel al van doet natuurlijk, maar blijf consequent) als deze regels dan duidelijk zijn kun je uitzonderingen gaan maken, maar eerst moeten ze erin zitten. Ook is het niet fijn als de hond de hele tijd achter je aan loopt in huis, dit is een soort van controle-gedrag. Leer hem dus commando 'mat' of ' kleed' aan om dit te voorkomen. Zo leert hij al meer rust te nemen als de baas er niet is. Ook kan het helpen om vaste rust momenten in de bench in te lassen. Meestal slaapt een hond vlak na het wandelen wel, probeer haar dan in de bench te leggen (en geef niet te snel op, er komt vast protest). En houdt dit dan consequent vol. Geef de pup verder geen aandacht als hij erom vraagt of met een speeltje komt aanlopen, maar alleen als je hem zelf roept of een speeltje pakt. Succes !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:51

Persoonlijk zou ik geen muilkorf om laten als ik er niet bij zou zijn. Het gaat een kwestie van opvoeden zijn.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:57

Doorzetten is de enige oplossing.
Je bent direct de fout al ingegaan door de hond maar in bed te nemen omdat hij zo jankte.
Zowieso horen honden niet in bed dat kan in wat dominante gevallen de rangorde verstoren tussen hond en mens.
Als ik je verhaal zo lees ben je continue bezig met wat je hond vindt en hoe je hond zich voelt.
Natuurlijk moet een hond zich goed voelen maar zonder regels en structuur voelt geen enkel dier zich uiteindelijk prettig. Als hij straks volwassen is heb je een terrorist in huis als je niet opppast.
Ga lekker aan de slag met je hond.
Goede tip die hier al gegeven is wijs hem van tijd tot tijd op zijn plaats. Leer hem fatsoenlijk aan de lijn lopen. Leer hem alleen zijn, of dat nu in de bench of badkamer of de draadkooi die hier genoemd is is. Zet door en negeer gejank en gedram. Compleet negeren en alleen braaf en goed gedrag belonen.
Het is goed dat je er nu over na denkt want je moet echt gaan handelen hoor, voordat het uit de hand loopt. Ik heb er een bij wie het dus op zo een manier uit de hand was gelopen... anderhalf jaar geleden een herplaatser van 10 maanden in huis genomen, een reu. Een ongeleid projectiel wat bij de vorige eigenaar iedereen terroriseerde en hun kind uiteindelijk heeft gebeten. Die liet zich niets zeggen, niet op de plaats sturen, sleurde je aan de riem over de straat heen, zocht ruzie met jan en alleman en vrat de kussens van de bank.

Mijn eerste aanschaf was een grote bench en een slipketting. En die jankte ook de hele nacht de boel bij elkaar. Week in week uit. (grote doek over de bench gooien werkte trouwens wel aardig dan was het donker en hield hij op met janken)
We hebben zware maanden gehad.
Met 12 maanden heb ik hem laten castreren want hij bleef naar mij toe aggressief en zocht ruzie met mijn andere reu. Hij heeft uiteindelijk tot bijna 2 jaar in de bench gezeten s'nachts en als wij weg waren.

En nu... hij is 2,5 jaar oud het is een schat van een hond. Aanhankelijk, trouw, kent zijn plaats en voelt zich fijn.
Enige manko aan deze is dat hij verlatingsangst blijft houden. Hij kan goed alleen zijn samen met mijn andere reu maar ik moet niet hem alleen thuis laten en de ander meenemen dan breekt ie de hele tent af. Maargoed dat is dan zijn "rugzakje" daar is prima mee te leven.

Kijk uit dat die van jou niet net zo ontspoort want je bent aardig op de verkeerde weg als ik het zo lees (niet vervelend bedoeld !)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 22:05

Sythaa schreef:
Doorzetten is de enige oplossing.
Je bent direct de fout al ingegaan door de hond maar in bed te nemen omdat hij zo jankte.
Zowieso horen honden niet in bed dat kan in wat dominante gevallen de rangorde verstoren tussen hond en mens.
Als ik je verhaal zo lees ben je continue bezig met wat je hond vindt en hoe je hond zich voelt.
Natuurlijk moet een hond zich goed voelen maar zonder regels en structuur voelt geen enkel dier zich uiteindelijk prettig. Als hij straks volwassen is heb je een terrorist in huis als je niet opppast.
Ga lekker aan de slag met je hond.
Goede tip die hier al gegeven is wijs hem van tijd tot tijd op zijn plaats. Leer hem fatsoenlijk aan de lijn lopen. Leer hem alleen zijn, of dat nu in de bench of badkamer of de draadkooi die hier genoemd is is. Zet door en negeer gejank en gedram. Compleet negeren en alleen braaf en goed gedrag belonen.
Het is goed dat je er nu over na denkt want je moet echt gaan handelen hoor, voordat het uit de hand loopt. Ik heb er een bij wie het dus op zo een manier uit de hand was gelopen... anderhalf jaar geleden een herplaatser van 10 maanden in huis genomen, een reu. Een ongeleid projectiel wat bij de vorige eigenaar iedereen terroriseerde en hun kind uiteindelijk heeft gebeten. Die liet zich niets zeggen, niet op de plaats sturen, sleurde je aan de riem over de straat heen, zocht ruzie met jan en alleman en vrat de kussens van de bank.

Mijn eerste aanschaf was een grote bench en een slipketting. En die jankte ook de hele nacht de boel bij elkaar. Week in week uit. (grote doek over de bench gooien werkte trouwens wel aardig dan was het donker en hield hij op met janken)
We hebben zware maanden gehad.
Met 12 maanden heb ik hem laten castreren want hij bleef naar mij toe aggressief en zocht ruzie met mijn andere reu. Hij heeft uiteindelijk tot bijna 2 jaar in de bench gezeten s'nachts en als wij weg waren.

En nu... hij is 2,5 jaar oud het is een schat van een hond. Aanhankelijk, trouw, kent zijn plaats en voelt zich fijn.
Enige manko aan deze is dat hij verlatingsangst blijft houden. Hij kan goed alleen zijn samen met mijn andere reu maar ik moet niet hem alleen thuis laten en de ander meenemen dan breekt ie de hele tent af. Maargoed dat is dan zijn "rugzakje" daar is prima mee te leven.

Kijk uit dat die van jou niet net zo ontspoort want je bent aardig op de verkeerde weg als ik het zo lees (niet vervelend bedoeld !)

Tja ik weet dat we de fout in zijn gegaan met het mee naar bed nemen maar wat moet je anders nog na weken niet slapen? Het overdag aanleren hielp ook niet doordat hij niet stil werd, als hij niet stil is kun je hem natuurlijk niet uit de bench halen.

Ik wil hem ook alleen thuis leren blijven maar hoe? Als ik binnenkom als hij alles bij elkaar blaft zorgt er voor dat ik hem beloon, moet ik dan maar zo lang weg blijven tot hij eindelijk in slaap valt?

Verder vind ik hem persoonlijk best goed opgevoed, hij luistert goed en kent alle regels in huis, zal ook nooit iets pakken wat niet van hem is (tenzij je weg bent :') ) In huis luister hij heel goed maar buiten zijn er gewoon weinig regels op gesteld, hij weet dat hij moet zitten en wachten als we oversteken en nooit van de stoep of het grasveld mag maar dat was het ook wel. Moet ook eerlijk zijn dat het niet altijd even makkelijk is om te proberen je pup iets te leren als je in je andere hand nog een hond hebt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 23:19

waarom gaat hij zo uit zijn dak?
hier heb ik er 1 die ging uit zijn dak uit pure nijd omdat hij niet in de bnch wilde, niks angst of wat dan ook, geen antipathie tov de bench etc, maar puur : ik zit in de bench en ik wil los rond baggeren.
meneer is nogal dominant en laat gewoon heel duidelijk merken als er iets niet naar zijn zin is.
die zat dus rustig uren lang steeds harder uit zijn dak te gaan omdat hij zichzelf ook steeds verder over de zeik hielp.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 23:42

Sonja_vR schreef:
hier heb ik er 1 die ging uit zijn dak uit pure nijd omdat hij niet in de bnch wilde, niks angst of wat dan ook, geen antipathie tov de bench etc, maar puur : ik zit in de bench en ik wil los rond baggeren.
meneer is nogal dominant en laat gewoon heel duidelijk merken als er iets niet naar zijn zin is.
die zat dus rustig uren lang steeds harder uit zijn dak te gaan omdat hij zichzelf ook steeds verder over de zeik hielp.

Ikg vermoed wel dat dit bij onze pup ook het geval is, maar met zekerheid kan ik t niet zeggen, kan niet in zijn koppie kijken jammer genoeg.

Hij kan alleen blijven maar is t volgens mij gewoon niet mee eens dat hij van zijn vrijheid word beroofd..

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 01:34

Wispeltuur schreef:
Sonja_vR schreef:

Ikg vermoed wel dat dit bij onze pup ook het geval is, maar met zekerheid kan ik t niet zeggen, kan niet in zijn koppie kijken jammer genoeg.

Hij kan alleen blijven maar is t volgens mij gewoon niet mee eens dat hij van zijn vrijheid word beroofd..

Wat doet hij als je de bench bedekt met een groot kleed? Zodat meneer niks meer te zien heeft.

Hij kent het commando wachten/ blijf? Ga dat dan eens uitbreiden. Eerst 1 stap naar achter en weer terug, blijft hij zitten doe dan 2 stappen. Dit kan je dan uitbreiden naar 10-20 meter weglopen, terwijl hij je kan zien. Maar HIJ moet wachten totdat hij bij je mag komen.
Als dit goed gaat, ga dan naar het bos/ park en kies een rustige plek uit met een paar dikke bomen. Ga het commando opnieuw gebruiken, maar verstop je tussendoor eens achter een boom. Wat doet hij dan? Reageert hij niet, mooi dan kan je dit in huis herhalen als je even achter een deur gaat staan. Gaat dit nog steeds goed? Doe dan de deur ook een stukje dicht met eventueel wat extra voetstappen.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 09:44

Wispeltuur schreef:
Sonja_vR schreef:

En dat is typisch een dominantie probleem.. Een onderdanige hond gaat nergens heen zonder de leider. Kan je hond ook buiten de winkel aan een paaltje blijven zitten? Dat kun je ook oefenen. Als je dan teruglooptnaast hem gaan staan en wachten tothij niet meer blaft of springt en rustig is.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 10:16

Wispeltuur schreef:
Hoe denken jullie over het muilkorfje waar ik het eerder over had? Vriendelijk of juist cru?

ik snap niet dat je er uberhaupt over nadenkt... :oo

je moet in mijn ogen beginnen bij het priele begin, ik ben helemaal geen voorstander van om de pup meteen een nacht in de bench te stoppen en maar te laten janken.. dus begin met veel snoepjes in de bench te verstoppen, paar seconde het deurtje dicht en dan er zelf weer uithalen. en dat langzaam! uitbouwen. daarnaast zorg je dat ie je niet OVERAL volgt, ik neem aan dat je ook een keer naar de wc moet, gaat douchen etc dus is hij ook alleen in die situaties zeg je even blijf ga je plassen en dan kom je terug en beloon je hem