Konijn tranend oog.. Help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby1995

Konijn tranend oog.. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 15:55

Hoi,

Ik heb een vraag,
Mijn konijn heeft sinds vandaag een tranend oog met wittig spul.
Mijn konijn is 12 jaar oud.. Ik heb ook de dierenarts gebeld voor advies ik moest het weghalen met een watje en als het dan nog was kon ik het beste langs komen. Dus dat zou vanavond kunnen in het spreekuur. Wat zouden jullie doen?? Afwachten of gaan? En wie herkent dit??

Faniek

Re: Konijn tranend oog.. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 16:17

Als er wittig spul bij zit kan er wat ontstoken zijn, maar ook een verstopt traanbuisje bijvoorbeeld.
Als ze goed eet kan je even kijken of het deze dag droog gaat worden en anders toch even bij de DA laten controleren of er niks beschadigd is en misschien krijg je even een zalfje of druppels.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 16:20

Ik zou gaan :j

Die van ons at ook alles, maar had echt enorme haken op zijn kiezen. Dat veroorzaakte het traan oog en een natte wang. Gebit behandeld en daarna nooit weer last van gehad.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 16:53

Ik zou zelf gewoon even langs de DA gaan als ik jou was.
Kan iets onschuldigs zijn zoals een wat ontstoken oogje, maar ook dat gaat het beste weg met zalf (dus naar de Da) in de tussentijd inderdaad schoonhouden, kun je het beste met wat afgekookt water doen. Maar zou ook inderdaad kunnen komen door tandproblemen en dat kan heel vies aflopen als dat niet gezien en behandeld wordt. Dus voor veilig te zijn zou ik gewoon even langs de tandarts gaan.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 16:55

Mag ik vragen hoe ze die kiezen dan behandelen???

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 16:58

wordt eerst geknipt en daarna wordt de kies nog geslepen(ook afhankelijk van hoe de kiezen eraan toe zijn. aan de hand daarvan kijkt de Da wat hij precies gaat doen en Hoe), konijn wordt hier voor gesedeerd, dus krijgt het eigenlijk niet echt mee. Maar goed, ik zou er nog niet vanuit gaan dat dit in jouw geval nodig is. Het kan maar hoeft niet, kan ook 'gewoon' een ontstoken oogje zijn.
Zitten ze misschien in de tocht? Daar kunnen ze ook een tranend oogje van krijgen

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:00

12 jaar respect, zo oud worden de meeste konijnen niet ( meer ) _/-\o_
Schoonmaken met kamille thee ( koud) .
Evt echinea in het drinkwater doen voor extra weerstand.
Succes

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 17:04

Maar krijgen ze dan een soort roesje ofzo? Want dat lijkt me eerlijk gezegt niet meer goed voor een konijn van 12.

Ik ga wel eerst even de tips hier volgen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:05

Als er haakjes op de kiezen zijn dan is het denk ik einde verhaal je gaat een konijn van 12 niet meer onder narcose brengen lijkt me.. Maar idd even in de gaten houden en als het blijft kun je altijd nog naar de DA.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:06

hm ja ik had eigenlijk een beetje er overheen gelezen dat je konijn 12 jaar is, inderdaad respect want zo oud kom je ze echt nog maar zelden tegen.
Roesje is dan inderdaad voor een ouder konijn een ander verhaal.. Ze worden niet volledig onder narcose gebracht dus dan is het natuurlijk veel minder risicovol. Maar zou voor de zekerheid dan gewoon even met je DA overleggen wat hij denkt dat het beste is. Ik zou sowieso er nog even niet vanuit gaan dat het allemaal nodig is, kan ook een onschuldige ontsteking aan het oogje zijn.. Als je zekerheid wilt hebben, gewoon even langsgaan. De DA kan het je dan binnen 5minuten vertellen wat het is :)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:15

Als het haakjes zijn kan het ook met een konijntje van 12 jaar als het nodig is, als ze er echt last van heeft.
Hier is de dame van toen 15 nog aan haken op de kiezen behandeld, inmiddels is ze 18 jaar.
Ik zou in ieder geval de dierenarts even raadplegen, want haakjes kan zeker ook icm de leeftijd.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 17:19

Net weer even gekeken en het is nog niet weg, het traant nog steeds wittig spul.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:25

Ik zou voor de zekerheid langs de DA gaan. wat Faniek aangeeft, gezien de leeftijd is de kans goed aanwezig dat het van de tanden kan komen. Als je daar niet op tijd mee langs de Da gaat, dan kan dat echt nare gevolgen hebben. Kan dus ook 'niets' zijn, maar ik zou echt langs de Da gaan..

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 20:02

Ga binnen 1 van deze dagen naar de DA. Hij eet en drinkt nog wel goed. Alleen zn oog is er niet beter op geworden, het haar onder zijn oog is ook aan het uitvallen , dus er is een kale plek. Wij thuis zijn bang dat dit wel het einde van zijn leven is, ik bedoel niet dat we er niks aan willen doen qua kosten,maar dit konijn is 12 en heeft een mooi lang leven gehad wat menig konijn niet haalt,dus ik wil niet aan gaan modderen bij hem met allerlei zalfjes en druppeltjes, dat vind een konijn ook niet leuk en ik wil niet dat hij vervelend zijn einde haalt, maar juist mooi en pijnloos. Dus als de dierenarts zegt van : het komt door de wind, door ouderdom enz. (bijv.) Dan blijft hij lekker bij ons,maar op een moment is ook een dier op, hij is ook al afgevallen, slechthorend en slechtziend tot blind waarschijnlijk. Hoop niet dat mensen nu denken dat ik er dierenbeul ben ofzo, want echt waar,ik heb ontzettend veel voor mijn dieren over en wil alleen maar het beste!

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:04

Hoe gaat het met het konijn? Ik zou ook voor de zekerheid langs de dierenarts gaan. Let er wel op dat je naar een dierenarts gaat die konijnkundig is en dus rekening houd met eventuele gebitsproblemen. Straks krijg je doohfleuk een zalfje mee maar blijkt de oorzaak de kiezen te zijn...

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 20:27

Nimfee schreef:
Hoe gaat het met het konijn? Ik zou ook voor de zekerheid langs de dierenarts gaan. Let er wel op dat je naar een dierenarts gaat die konijnkundig is en dus rekening houd met eventuele gebitsproblemen. Straks krijg je doohfleuk een zalfje mee maar blijkt de oorzaak de kiezen te zijn...

Zie mijn berichtje boven je hi,hi :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:41

Ik begrijp je keuze heel goed, houden van betekend ook loslaten op een gegeven moment. :j Juist moedig van je, houd je ons wel op de hoogte? :)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:06

Ruby1995 schreef:
Nimfee schreef:

Zie mijn berichtje boven je hi,hi :)

Oh ja ik zie het haha. Nou ik hoop dat het meevalt. Als het oogje ontstoken is kan je wel een zalfje gebruiken, dan is het zo over. Mijn cavia's hebben er heel soms last van en heb dus standaard een tubetje liggen, dan is het na 2/3 dagen alweer weg.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:11

Ruby1995 schreef:
Ga binnen 1 van deze dagen naar de DA. Hij eet en drinkt nog wel goed. Alleen zn oog is er niet beter op geworden, het haar onder zijn oog is ook aan het uitvallen , dus er is een kale plek. Wij thuis zijn bang dat dit wel het einde van zijn leven is, ik bedoel niet dat we er niks aan willen doen qua kosten,maar dit konijn is 12 en heeft een mooi lang leven gehad wat menig konijn niet haalt,dus ik wil niet aan gaan modderen bij hem met allerlei zalfjes en druppeltjes, dat vind een konijn ook niet leuk en ik wil niet dat hij vervelend zijn einde haalt, maar juist mooi en pijnloos. Dus als de dierenarts zegt van : het komt door de wind, door ouderdom enz. (bijv.) Dan blijft hij lekker bij ons,maar op een moment is ook een dier op, hij is ook al afgevallen, slechthorend en slechtziend tot blind waarschijnlijk. Hoop niet dat mensen nu denken dat ik er dierenbeul ben ofzo, want echt waar,ik heb ontzettend veel voor mijn dieren over en wil alleen maar het beste!

Succes bij de DA. Heb ook konijnen van deze leeftijd gehad, waar ook (een van) de oogjes begon te tranen. Uiteindelijk werd het oog helemaal wit, maar hebben ze toch een tijd doorgeleefd. Nog steeds spelend, etend, genietend van de zon, lekker slapend, kortom, met kwaliteit van het leven.
Onze DA zei ook: kan een tumor zijn, of oogziekte, maar zolang ze nog eten, leven, lekker genieten van hun oude dag, zou ik er niet teveel aan doen.

(dus nee, ik vind je geen dierenbeul, super dat je een konijn van die leeftijd hebt). +:)+

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 21:26

Dankjewel voor jullie reacties!! Ik hou jullie zeker op de hoogte, bel morgenochtend voor een afspraak... We zullen zien....

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 19:39

Had vanmorgen een afspraak gemaakt voor morgen, maar papa zegt dat als we gaan dat we wel een spuitje geven en dat vind ik toch wel heel moeilijk. Vanmiddag heeft mijn zusje hem eten gegeven en hij was zo actief en werkte alles snel naar binnen (zoals altijd). Er zit ook geen wit meer bij zijn oog, ik maak het regelmatig schoon. Wacht nog even af, mocht het niet meer gaan dan gaan we DA, maar heb wel echt moeite om een actief konijn in te laten slapen, dat kan ik dan echt niet. Als hij zielig in een hoekje zat dan was het een ander verhaal.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:42

Je gaat een verder gezond dier toch geen spuitje geven :? Ik mag hopen dat de DA daar ook niet mee akkoord gaat.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 19:45

We zouden het alleen doen als hij zielig in een hoekje zat, we gaan een konijn van 12 jaar niet behandelen, tenslotte vind dat een konijn ook niet fijn. Dit konijn heeft een mooi lang leven gehad. Maar zoals ik al zeg, hij is niet zielig en is actief. In eerste instantie was ook niet het plan om hem een spuitje te geven maar er naar te laten kijken en advies te vragen aan de arts, wat zij zou doen. Maar we gaan eerst afwachten, hij is nog zo actief en eet ook goed. Dus we gaan absoluut ook echt geen spuitje halen hoor. Alleen als het van de week minder gaat met hem dan ga ik met hem naar de DA van de week, en wil ook niet zeggen dat ik dan een spuitje haal. Alleen naar laten kijken wat het is, maar ik verwacht op het moment geen verslechtering.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:59

Als het een ontstoken oogje is, waarom zou je dat niet behandelen? Dat is alleen maar een zalfje wat je moet insmeren, daar heeft het konijn echt geen hinder van als je dat moet doen. Als het een ontstoken oogje is, zou ik echt niet aan een spuitje denken want dat is totaal Onnodig.. 16minuten geleden zeg je ; afspraak gemaakt voor morgen.. en 11 minuten geleden zeg je als het van de week minder gaat dan ga ik naar de DA.. ga je nu wel of niet morgen? Zou gewoon even gaan hoor, en van je DA horen wat er aan de hand is en aan de hand daarvan en in samenspraak met je DA beslissen wat je gaat doen. Als het gewoon een ontstoken oogje is, is je konijn er met zalf goed vanaf te helpen en een zalfje smeren is echt niet dieronvriendelijk in deze situatie of onnodig levensverlengend.. ontstoken oogje is goed te verhelpen :)

En tegen de tijd dat je konijn zielig in een hoekje zit is het vaak al te laat.
Konijnen zijn prooidieren en die laten pas heel laat merken aan de buitenwereld als ze ziek zijn, omdat ze in het wild anders kwetsbaar zijn voor roofdieren..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:04

Nou zeg ts dat valt me van je tegen.. Je verleent gewoon medische zorg aan een dier wat ziek is, maakt niet uit hoe oud hij is. En ja natuurlijk zijn er grenzen narcose zou ik niet zomaar doen als het wat ernstigs is. Maar misschien met een zalfje kan het zo opgelost worden..