Blauw fokken Amerikaanse Stafford

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Posh

Blauw fokken Amerikaanse Stafford

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 14:55

Hallo,

Deze lente/zomer willen wij graag een nestje van onze Stafford.

We zijn erg fan van blauwe honden en zouden een paar blauwe pups erg leuk vinden. Onze teef is echter bruin met een blauwe gloed, dus niet volledig bruin of blauw (in haar paspoort staat wel dat ze blauw is).

Om te voorkomen dat we pups fokken met huidproblemen e.d. door het blauw op blauw fokken hoop ik via deze weg wat meer informatie te krijgen hierover. Voor welke kleur kunnen we het beste kiezen met de kans op (een paar) blauwe pups zonder dat hierdoor problemen ontstaan.

Wat ons het meest logisch leek, is een donkere of fanwkleurige reu aangezien onze teef voor een deel blauw is of blauw draagt.

Ik hoop dat iemand ons verder kan helpen!

dierenfan

Re: Blauw fokken Amerikaanse Stafford

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 22:30

ik zou de rasvereniging hier over benaderen.

Verder zijn er zo enorm veel huidproblemen binnen het ras dat ik me af vraag waarom je risico's wil nemen voor de mooiheid. Je kan toch geen nest gaan fokken als je van te voren al weet dat je een goede kans hebt dat de honden en nieuwe eigenaars een mogelijk ellendige tijd tegemoed gaan? Je moet niet licht denken over allergien. Het is een lijdensweg voor het dier en een enorm grote kostenpost voor de eigenaars.

Goed dat je er in elk geval over nadenkt maar als die blauwe kleur zo ongezond is zou ik over gaan naar een ras waar deze kleur ook voor komt maar waar het geen problemen geeft.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 22:33

RV benaderen inderdaad :) Die hebben vast wel een fokkerijcommissie die jou daar in kan adviseren :) Verder ben ik persoonlijk van mening dat je veel beter kunt kijken naar hoe een reu bij je teef past, welke punten je verbeterd wilt zien bij de teef en wat voor eigenschappen een reu daar tegenover kunt zetten. Kleurtjes zijn imo ondergeschikt aan gezondheid, karakter en bouw :)

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 22:40

Deze reacties verwachtte ik al helaas.

Even voor de duidelijkheid:
We gaan heus niet alleen kijken naar het kleurtje, maar aangezien dit mijn énige vraag is vind ik dit van ondergeschikt belang. Hier is goed over nagedacht.

Risico's nemen voor de 'mooiheid', daar doen wij niet aan.

Het is niet zo dat wij van tevoren weten dat we een nest met huidproblemen kunnen fokken. Wij zijn namelijk zo geïnformeerd dat het mogelijk is om een blauw dragende teef te kunnen laten dekken door een blauwe reu, zonder dat hierdoor problemen kunnen ontstaan.

Echter is het bij ons en bij andere partijen met verstand van honden niet bekend of onze hond daadwerkelijk blauw draagt of blauw is. Aangezien wij willen kiezen uit een aantal reuen met verschillende kleuren (die wij geselecteerd hebben op inderdaad verbeterpunten, eigenschappen e.d.) vinden we het belangrijk zeker te weten welke kleuren we wel en niet op onze teef kunnen fokken.

Ik hoop dat de vereniging ons kan helpen, al denk ik dat het onderzoeken van het wel of niet blauw dragen een stuk verder zal gaan en we uit voorzorg voor een niet-blauwe reu kiezen.

Toch bedankt voor de reacties.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:10

Ik snap eigenlijk niet zo goed wat er "helaas" is aan het advies om de RV in te schakelen.. Je kunt ook je vraag stellen op het hondenforum, daar zit echt heel veel kennis over kleurengenetica bij honden :) Het ligt vaak erg gecompliceerd en zeker als je niet zeker bent van de genetica van je eigen teef.. Misschien kunnen ze je daar helpen! Succes in ieder geval, met het zoeken naar een passende reu :) Is al lastig zat, gelukkig hebben we in mijn ras geen "last" van kleuren en erfelijke zaken daaromtrent, want dat maakt het zoeken toch net effe iets ingewikkelder denk ik :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 08:27

Waarom helaas idd... Rasvereniging is er juist voor fokvragen etc om het ras zo gezond mogelijk te krijgen en te houden. Ja ze stellen eisen aande honde die gebruikt gaan worden voor de fok. Maar dat lijkt me alleen maar goed.

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 08:37

Wat toevallig deze topic.

We willen ook een nestje van onze Amerikaanse Stafford teef fokken.Deze is ook blauw.
De fokker waarvan we haar hadden zei niks erover dat blauw x blauw niet mag.
We dachten dus we nemen een blauwe passende reu en dan zitten we altijd goed!

Toch voor de zekerheid de fokker van onzo andere hond advies gevraagd.Deze zei dat we helemaal niet met blauw mogen fokken.Blauw schijnt ook ontzettend dominant te zijn.dus die raadde onz een zwarte reu aan.Blauw x zwart is ook blauw.Dus dat gaan wij doen.
We hebben ook veel informatie gevraagd over de dekreuen.Die verschillen nogal in prijzen.
zo moest ik bij de een 600 euro betalen voor een reu die niet goed gekeurd was maar wel heuptest ondergaan.En voor een dekreu die alle test en shows gelopen heeft en met Goed doorstaan heeft 350 euro.
Dus hierin moet je je ook verdiepen.

Onze nest wat we gaan fokken is voor onszelf,familie en vrienden.We gaan geen verkopen.
Daarom is het zo balengrijk dat we ons er goed in verdiepen en geen afwijkingen fokken.Is eigenlijk altijd belangrijk maar zo denken de broodfokkers niet!
Dus ik volg graag even mee...

En nog iets,wil je bij je nest pups stamboom aanvragen?Zo ja,hoe werkt dat dan?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 08:41

Als je een stamboom aan wilt vragen moet je sowieso lid zijn van de RV en die stellen ook eisen aan de ouderdieren. Maar ik verwacht dat je op de website van de RV de benodigde informatie kunt vinden voor het papier.

@TS: De hondenfokkerij is wel een heel andere fokkerij dan die van de paarden.. veel meer beslotenheid en dat is als beginnend fokker wel lastig! Ken je niet iemand uit je omgeving die je wegwijs kan maken in deze wereld? Mijn ervaring is dat fokkers je niet alles vertellen ;)

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 13:29

Ik snap niet waar de conclusie vandaan komt dat het 'helaas' is om de RV in te schakelen? Waar heb ik dat gezegd?

@indriss: Fokkers hebben geloof ik geen flauw benul van dat blauw fokken hoor, wij wisten voor we onze teef hadden al dat dit niet mag\kan.

Wij zijn niet van plan veel te gaan fokken trouwens. Onze Stafford hebben we van een nare plek gehaald omdat we toevallig op zoek waren naar een erfhond voor bij de paarden en hier graag een nestje mee wilde. Doordat ze echt niet langer kon blijven op haar vorige plek en omdat mijn vriend van Staffords houdt hebben we haar toen meegenomen.

@Pletje123: Ik kan terecht bij verschillende hondeneigenaren die met allerlei rassen gefokt hebben, de eigenaar van de hondenschool die bij ons zijn schoolveld heeft en een kennis met ervaring met het fokken van Staffords/Pitbulls.

Zij konden ook niet precies vertellen waar ik naar zocht en adviseren ook om gewoon geen risico te nemen en zoals indriss al zegt bijvoorbeeld kiezen voor een zwarte reu.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:47

jij typt "deze reacties verwachte ik al helaas"
hence die interpretatie ;)

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:54

ik heb een blauwe hond :) alleen een ander ras haha ;)..
Mijn hond komt wel uit blauw x blauw, wel zit er veel zwart verder in zijn stamboom..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:28

TS: jullie teef heeft wel een volledige stamboom?

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:30

Ik heb een blauwe sharpei, wist ook niet dat blauw x blauw niet zou mogen? Waarom niet eigenlijk? Is toch geen lethale factor, zoals naakt x naakt bij de naakthonden? Of zouden hier alle problemen binnen het ras door komen?

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 21:08

@eponine: Leuk een Sharpei! Blauw met blauw mag niet omdat blauw eigenlijk een afwijking/verdunning is. Tenminste, dit geldt voor de Staffords.

@Pletje123: Ze heeft geen stamboom.

@Sonja_vR: Dat is een verkeerde interpretatie, dit is te herleiden naar het feit dat er wordt gesuggereerd dat wij niet naar de eigenschappen of verbeterpunten kijken van de reu of geen advies willen vragen aan de vereniging.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 21:27

jammer van het fokken zonder stamboom, daar lopen er al veel te veel van rond.

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 09:32

Ja fokken zonder stamboom is niet erg als de moeder een stamboom heeft en de vader een reu is wat dekken mag volgens het stamboek.
We kunnen als particulier heel moeilijk de moeder voor de show brengen,Onze Staff is ingeschreven in Belgie en daar mag je alleen deelnemen aan de shows als je een belg bent.Maar we hebben dus besloten om wel een goede reu te zoeken.Eentje die gewoon goed gekeurd is(zo noem je dat bij de paarden,weet niet hoe ze dat zeggen bij honden)
Kost wel wat maar dan heb je ook wat!Zo kan je het ras gewoon goed houden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 09:38

eponine schreef:
Ik heb een blauwe sharpei, wist ook niet dat blauw x blauw niet zou mogen? Waarom niet eigenlijk? Is toch geen lethale factor, zoals naakt x naakt bij de naakthonden? Of zouden hier alle problemen binnen het ras door komen?

Blauw op blauw kan voor vacht en huidproblemen zorgen, het is dus niet gezond om dat te doen, de hondjes worden er niet gezonder op.

Ik heb een blauw chihuahua teefje, ik heb bij haar gekozen voor een choco tan reu, black and tan geeft ook een grotere kans op blauw.
Ik zou idd gaan voor een donkere reu (zwart) en geen risico's met een blauwe reu nemen.

Las ook nog dat iemand zei dat je lid moet zijn van de rasvereniging en anders geen stamboom kan aanvragen, dat klopt niet.. Als beide ouders een FCI stamboom hebben kan je bij de pups ook een stamboom aanvragen, daarvoor hoef je dus geen lid van de rasvereniging te zijn.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:08

Als de moeder geen stamboom heeft niet mee fokken, je vermeerderd puur er zijn al nesten genoeg. Als je voor je zelf wil fokken ga dan liever bij een fokker kijken die weet wat ie doet en niet op kleur maar juist bij de staffs naar karakter en gezondheid kijkt. Stafffs en dus ook hier de kruisingen van worden steeds minder kwa gezondheid bijna 80% of zelfs meer hebben huid en maagproblemen met daarnaast ook nog veel onuitgezochte allergieen.

Om terug te komen op jou vraag, de kleur die je beschrijft klinkt als bleu fawn, je zegt tevens blauw dragende teef. Hoe heb je dit bepaald dat ze blauw draagd?

Blauw in staffies is een modekleur er worden dan dus ook veel kruisingen en stamboomlozen gefokt puur om op te verdienen. Echte fokkers die willen het ras behouden en verbeteren zie je blauw bijna niet deze blijven bij de originele kleuren doordat daarin de gezondste en de beste honden kwa karakter en bouw in zitten. Dat zou je toch aan het denken moeten zetten :j

edit:
vergeet ook de mag test hd testen cardio testen etc niet die er bij komen kijken om een correcte hond te kunnen fokken. Zonder de magtest word en via de fci ook geen stamboom afgegeven ookal is je combi top karakter is bij deze rassen zeer belangrijk naast gezondheid.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 12:21

Wij hebben niet bepaald dat ze blauw draagt, dit door haar vorige eigenaars uitgezocht.

Wat betreft het stamboom fokken, door ervaringen en adviezen die ik tot nu toe heb gekregen heeft een stamboom voor mij echt geen voorkeur. Als je op internet gaat zoeken kom je hele vreemde verhalen tegen uit het buitenland die steeds meer in Nederland worden toegepast.

Een voorbeeld hiervan heb ik in Spanje gezien, geen pretje.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:29

Dat dat voor jou geen voorkeur heeft prima maar denk wel na je zet niet 1 pup maar wel tot 14 of meer pups op de wereld waar je kwa achtergrond niets van weet. De verantwoordelijkheid gaat daarin verder dan ik vind .....

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 12:38

Ja je moet gewoon zeker weten dat je die verantwoordelijkheid kúnt nemen ook naar derden toe. Als dit het geval is, je kunt het financieel opbrengen en de teef en reu zijn gezond dan moet het geen problemen opleveren.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 15:10

ben het helemaal met seven eens, vooral bij een ras als de stafford vind ik alle testen heel belangrijk, en dan vooral de MAG test
zomaar lukraak een nestje fokken omdat jij zo graag een blauw hondje wilt vind ik not done, je krijgt meer dan 1 pup ;)
als je een nestje wilt fokken zou ik dat via de regels van de rasvereniging doen en ja dan krijg je je stamboom erbij als afstammingsbewijs maar het belangrijkste zijn de eisen van de rasvereniging.. die hebben jaren lang ervaring en die stellen die eisen niet voor niks

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 15:24

Maar eeh..ik wil geen nestje vanwege de blauwe pup? :?

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 16:20

Een nestje fokken is niet zomaar iets en gaat veel verder dan alleen een leuk kleurtje. Bij dit ras komen namelijk regelmatig problemen voor met HD, ED, patelle luxatie, oogproblemen en karakterproblemen voor. Ik geloof zeker dat jouw teef een schatje is, dus het karakter moet dan wel goed komen. Maar de rest, heb je daar al onderzoek naar laten doen? En heb je al toekomstige eigenaren? Alleen op marktplaats staan al zo'n 700 advertenties met nestjes van alleen staffords.

En sowieso fokken met een hond zonder stamboom en zonder gedegen onderzoek, 'just for fun' zou ik niet snel doen.

edit: naar mijn inziens zijn er 2 soorten stamboomlozen honden. Degene die het puur voor de leuk/het kleurtje doen zonder tests of zonder te kijken naar de bouw of het karakter, dit zie je voornamelijk bij de populaire rassen, labradors, staffords, bullen etc. Of degene die er wél veel tijd en aandacht aan besteden, testen doen, goed naar hun hond zijn bouw kijken etc. De laatste groep kan ik nog begrijpen, maar de eerste groep :n
Laatst bijgewerkt door Jette op 26-03-13 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 16:30

Ik ga volgend jaar een nest fokken die ik volgens de richtlijnen van de vereniging fok.
Nu mag ik verder niets meer zeggen over het feit of een stamboomloze hond beter is dan eentje met stamboom omdat ik vorige week een stamboomloze teckelpup heb gekocht......

Wel vind ik het belangrijk bij rassen zoals een staff dat er heel goed gekeken wordt naar het karakter want daar scheelt nogal eens wat aan...... en als jij zegt dat jou teef een slechte start hebt gehad, heb je dan zelf niet het gevoel van laat ik daar nou geen nest mee fokken?