Mag je een kat vangen in een kattenval?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sanne100

Mag je een kat vangen in een kattenval?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 12:57

Wij hebben in onze tuin een grote volière met verschillende vogels erin.
Nu zit er sinds kort af en toe een kat bij de volière, wij hebben de volière wel zo gebouwd dat de katten onze vogels geen kwaad kunnen doen.
Meestal is het dezelfde kat die hier zit die woont een flink aantal huizen verder.
De kat zit er ook maar eens in de 2 weken als het niet minder is, verder poept hij ook niet in onze tuin of in die van de buren.
Wij ondervinden dan ook helemaal geen hinder van de kat maar helaas denken de buren hier anders over...
Onze buren zijn aardige mensen maar af en toe enorme mierenneukers.
Als de kat onze tuin verlaat loopt hij meestal over de schutting van ons en de buren om vanuit daar naar de straat te lopen.
De kat loopt er hooguit een paar seconden en is dan weg, meestal komt hij dan ook niet eens in de tuin van onze buren.
Helaas zijn de buren het er niet mee eens dat die kat af en toe over de schutting heen loopt.
Nu hebben ze dan ook een kattenval in hun tuin geplaatst met wat voer erin om de katten te lokken.
En van ochtend zat er dus ook een kat in die val.
Onze buren hebben 2 honden Jack Russels, die vrij fel zijn.
Toen mijn buren zagen dat er een kat in de val zat hebben ze dus hun 2 honden op die kat afgestuurd.
De honden zijn flink te keer gegaan tegen de kat en hebben voor zo ver ik het kon zien de kat ook licht verwond.
Na een tijdje hebben ze de honden terug naar binnen gehaald en hebben ze de dierenambulance gebeld.
De kat hadden ze in een reismand gedaan en in de tuin laten zitten, toen de dierenambulance de kat op kwam halen hebben ze poeslief een groot banketstaaf verhaal opgehangen dat de kat al met verwondingen in de tuin zat en er niet meer uit wou.
Verder hebben ze gezwegen over de val die ze geplaatst hadden.
Nu de dierenambulance weg is hebben ze de val opnieuw geplaatst om er weer katten mee te gaan vangen.
We hebben de buren hier al op aangesproken, maar ze vinden dat ze er recht op hebben om dit te doen omdat ze 'overlast' van de katten ondervinden.
Maar is het toegestaan om z'n val te plaatsen?
En verder vind ik het ook echt niet kunnen dat ze hun honden op die kat af sturen.
Kan ik hier nog iets tegen doen?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:59

politie bellen. fotos maken..
stelletje lafaards om een gekooid dier te verwonden.. _-:(

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:01

Aangeven bij de dierenbescherming

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:02

Wat een trieste actie inderdaad, sowieso de dierenambulance inlichten met jouw verhaal en even overleggen wat te doen?

friendly

Persoonlijk? Ik zou als ze er niet zijn de val weghalen. Niet zeggen dat ik t was en ze zoeken t maar uit. Dit is gewoon mishandeling. Voor die paar seconden dat die kat er loopt? Kom op zeg... Hij schijt er niet eens.

Shirley

Meteen de politie bellen en het verhaal doen, wat een stelletje mafkezen :(

Celiien

Nu ambu bellen en t juiste verhaal vvertellen. Als ze je niet geloven idd fotos maken( met datummkrant oid?) en opsturen. Lekker verhaal de DA kosten zijn dan straks voor de eigenaars :n
Schofterige mensen sowieo!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:03

Ik zou sowieso een melding maken bij de politie en bij de dierenbescherming. Het is vervelend om last van andermans katten te hebben, maar dat geeft je niet het recht om deze katten letterlijk de stuipen op het lijf te jagen of ze te verwonden.

Hoe het juridisch in elkaar zit, weet ik niet. Ik vind het belachelijk dat instanties zoals de dierenambulance zo'n kat op moeten komen halen, terwijl ze het al zo druk hebben.

Is het ook een idee om buurtbewoners met katten in te lichten hierover?
Ik gruwel bij de gedachten aan de angst die deze katten hebben!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:04

Dat je hier überhaupt nog op bokt een topic voor moet openen zeg.
Bel meteen dierenbescherming en vertel dit verhaal, dit is te gek voor woorden, helemaal met die honden nog er even op af laten gaan, arme kat.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:05

Wat deze mensen gedaan hebben mag natuurlijk niet, dat is dierenmishandeling.

Maar hoe reageer jij dan? Geef je het door aan de eigenaren van de kat? Die zijn nu dus hun kat kwijt als hij door de dierenambulance meegenomen is. Ik zou dat dus wel doorgeven en had meteen de politie gebeld op het moment dat ze hun honden op de kat in de kooi los hadden gelaten.

Ik moet zeggen dat als dit met een kat van ons zou gebeuren ik niet in zou staan voor mijn echtgenoot. Voor mezelf misschien ook niet. Dit zou bij ons waarschijnlijk gruwelijk escaleren.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:07

Jeetje... Ik ben er niet voor je kat buiten maar rond te laten lopen in de tuinen van anderen, maar de reactie van je buren vind ik toch echt wel het andere uiterste. Zeker een gevangen dier nog eens laten verwonden door hun honden vind ik pure dierenmishandeling. Totaal onnodig! Ik zou het ook melden bij politie, en dierenambulance

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:09

Wtf man. Die buren zijn echt niet goed wijs %)

Shirley schreef:
Meteen de politie bellen en het verhaal doen, wat een stelletje mafkezen :(

Amen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:09

Dat die eigenaren hun kat kwijt is, kan ik niet mee zitten. Moeten ze maar zorgen dat deze in hun eigen tuin blijft. Dat de buren de honden op de kat in de kooi afgestuurd hebben is absoluut absurd.

Een kat vangen op eigen terrein mar een kattenkooi mag volgens mij gewoon. (mits een "life-trap")

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:11

Jezus.. Die kooi kan ik snappen als je daarna met de kat naar de eigenaren toegaat om ze erop aan te spreken (alhoewel hij volgens mij behoorlijk overdrijft) Maar dan de honden er zo op af laten gaan?! Wat een stelletje idioten zeg :( Echt, die zouden bij mij zoooo aan het verkeerde adres zijn :n Ik zou iig de politie bellen en foto's maken, dit is gewoon dierenmishandeling dus met een beetje geluk kan de politie er ook echt iets aan doen.

Sanne100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 13:13

Ik heb foto's gemaakt van de val. Dierenbescherming word ingelicht en ik geef dit ook aan bij de buren dat ik dit gedaan heb. Ik hoop dus dat de dierenbescherming er zo snel mogelijk iets aan doet.
De buren zijn op dit moment niet thuis maar mocht er straks een kat in komen te zitten bel ik de politie.
Ik overweeg eigenlijk ook nog om de val nu per direct weg te gaan halen, ik heb een sleutel van het huis.
En helaas weet ik niet van wie de kat is, weet alleen dat hij hier uit de buurt komt maar ik zal eens rond gaan vragen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:13

Mizora schreef:
Dat die eigenaren hun kat kwijt is, kan ik niet mee zitten. Moeten ze maar zorgen dat deze in hun eigen tuin blijft. Dat de buren de honden op de kat in de kooi afgestuurd hebben is absoluut absurd.

Een kat vangen op eigen terrein mar een kattenkooi mag volgens mij gewoon. (mits een "life-trap")

Wat een kinderachtige reactie. Dus als iemand met zijn hond in het bos losloopt en deze zoek raakt is het ook lekker boeie? Pffff :')

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:13

Sanne100 schreef:
Ik heb foto's gemaakt van de val. Dierenbescherming word ingelicht en ik geef dit ook aan bij de buren dat ik dit gedaan heb. Ik hoop dus dat de dierenbescherming er zo snel mogelijk iets aan doet.
De buren zijn op dit moment niet thuis maar mocht er straks een kat in komen te zitten bel ik de politie.
Ik overweeg eigenlijk ook nog om de val nu per direct weg te gaan halen, ik heb een sleutel van het huis.
En helaas weet ik niet van wie de kat is, weet alleen dat hij hier uit de buurt komt maar ik zal eens rond gaan vragen.

Hoe is jouw relatie met de buren eigenlijk?

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:15

Ongelovelijk! Dat mensen tot zoiets in staat zijn.. En ze hebben zelf nog dieren ook!?! Arme kat ;(
Ik zou de politie en dierenambu inlichten. En natuurlijk de eigenaren van de kat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:16

Sanne100 schreef:

Dat zou ik dan niet doen, die val weghalen door hun sleutel te gebruiken.. Daar kun je door in de problemen komen.

Sanne100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 13:18

Colway schreef:

Het zijn aardige mensen en ik kan er goed mee praten, alleen zeiken ze meestal om de kleinste dingen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:20

Colway schreef:
Mizora schreef:

Wat een kinderachtige reactie. Dus als iemand met zijn hond in het bos losloopt en deze zoek raakt is het ook lekker boeie? Pffff :')

Als iemand zijn hond iedere dag op straat los laat lopen zonder toezicht kan ik ook geen medelijden hebben met de eigenaren, nee. Wel met de hond, maar de eigenaren hebben dit egoïstische risico genomen.

vuurneon

Re: Mag je een kat vangen in een kattenval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:20

Even 0900 8844 bellen, want als het goed is mag je niet zomaar een vangkooi gebruiken want daar moet een ontheffing voor worden aangevraagd.

Simbaa

Re: Mag je een kat vangen in een kattenval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:42

Ik zou niet alleen de dierenbescherming bellen, maar ook een melding maken bij de politie!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:48

Sanne100 schreef:
Colway schreef:

Het zijn aardige mensen en ik kan er goed mee praten, alleen zeiken ze meestal om de kleinste dingen.

Burenruzie lijkt me vreselijk dus zou het 'netjes' oplossen als ik jou was. Niet de sleutel gebruiken en zou ook de kooi niet weghalen. Wel foto's bewaren inderdaad. Ben benieuwd hoe ze reageren als je ze meld dat je een melding hebt gedaan

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:48

Men neme de buren een dagje mee naar het safaripark. Beloof ze koffie en appeltaart als ze plaatsnemen in de bench die je hebt klaargezet op een mooi groot stuk grasland. Doe het deurtje dicht zodra ze een hap appeltaart hebben genomen. Laat vervolgens de leeuwen van het safaripark los. Dat zal ze leren voor de toekomst.

(Je zou het bijna willen uitproberen..........)