'Kat aanschaffen, maar vriend allergisch.' Mogelijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Papegara

'Kat aanschaffen, maar vriend allergisch.' Mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 10:12

Hallo beste bokkers,

Ik wil al een hele poos een kat aanschaffen, alleen zit ik met een probleem..
Ik woon nog thuis en mijn broertje was er vroeger allergies voor, hoe dat nu is, weet ik niet.
Heb 2 jaar terug een kitten in huis gehad voor een tijdje, hier reageerde hij niet op.

Mijn vriend komt in het weekend bij ons, hij heeft astma en heeft een allergie voor dieren.
Hij was allergies voor honden, katten, konijnen ect. Ik heb thuis twee honden en twee konijnen, mijn vriend heeft geen last van een allergie-reactie.
Mijn vriend heeft thuis wel 2 katten maar die komen eigenlijk nooit binnen in huis. Buiten kan hij er wel tegen, maar dat is bij ons geen optie.

Nu weet ik niet of mijn vriend tegen katten kan. Ik heb een voorkeur voor een langharige kat (bokat, main coon of pers).
Nu begreep ik dat je met een allergie allergies bent voor de huidschilfer en niet voor de haren?

Zijn er ook katten die wel goed kunnen als je iemand in huis hebt die gevoelig is voor allergie of in het verleden allergies is (geweest)?

Bedankt alvast! :)

Azmay

Re: 'Kat aanschaffen, maar vriend allergisch.' Mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:14

Kijk eens of je een kat van een bepaald (hypoallergisch) ras een weekje in huis mag nemen oid, dan weet je of je vriend hier allergisch voor is en kan je een kitten van dat ras nemen eventueel.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:15

Je kan voor beiden allergisch zijn.

Om dit te testen zou je met je vriend eens langs moeten gaan bij wat cattery's

Ik heb met Noorse boskatten gefokt, sommige mensen waren hier inderdaad niet allergisch voor, maar zijn de mensen allergisch voor de huidschilfers dan wordt het lastiger.
Zoek eens wat rassen op die je aanspreken, en ga dan eens langs wat cattery's .
Een goede cattery staat open voor zo'n bezoek. Want een kitten verkopen die later weer wordt doorverkocht wil geen enkele goede fokker.

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 10:22

Langs gaan is best een optie, alleen wat als het dan allemaal prima lijkt, we kopen een kitten en na een week begint hij toch last te krijgen? Het is ook voor bescherming van mezelf, ik moet afscheid nemen omdat ik het katje niet kan houden, verdriet dus.

Een 'leen-kat' had ik ook in gedachte, maar goed denk niet dat iemand zijn kat voor de leen een week of weekend weg geeft.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:40

Er zijn een aantal rassen waarop mensen minder reageren onder andere de rexen en de siberische boskat.
Vaak is het ook zo dat het een kwestie van wennen is en iemand na een bepaalde tijd niet meer allergisch reageert op een kat.
Een kennis van mij had 2 katten toen ze haar allergische vriend leerde kennen, de eerste tijd moest hij aan de medicijnen maar na 2 maanden had hij helemaal geen klachten meer zonder medicijnen.
Ze hebben nu 4 katten bij elke nieuwe kat die er bij kwam had hij wel weer even klachten maar die werden elke keer weer minder.
Zij hebben 4 Maine Coons.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:42

Wat ik heb begrepen is dat bij mensen die allergisch zijn de reactie op konijnen sterker is dan op katten. En dat torties eerder allergische reacties oproepen dan katten met een andere kleur. En rexen inderdaad minder. Maar of dat ook echt zo is?

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 10:45

Torties/rexen, zegt me helemaal niks. wat is dat?

Ja de konijnen heb ik nu denk ik 2 maanden, ook nog niet zo lang, Ik heb de konijnen spontaan in huis genomen (zitten ook binnen), mijn vriend was bang dat hij allergisch zou reageren, maar tot de dag van vandaag reageert hij nergens op. Alleen als ik de kooi verschoon kan hij ff hoesten, maar dat zal dan van de stof komen. Het is ook zo weer over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:48

Wat je kan doen is rondvragen of er mensen geen kattenoppas nodig hebben ivm vakantie? Pasen komt eraan, dan willen veel mensen toch een paar dagen weg. :)

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 10:48

Zelfde met de honden trouwens, In het begin van onze relatie was hij bang voor een allergische reactie op onze honden (toen 3 teckels en 1 herder), ook hier heeft hij nog nooit op gereageerd.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:49

Papegara schreef:
Torties/rexen, zegt me helemaal niks. wat is dat?

Tortie is een kleur die poezen kunnen hebben. Zwart met rood (en eventueel wit) of cypers met rood (en eventueel wit) Ook wel bekend als lapjespoezen.

Rexen zijn rassen. Je hebt Cornish rexen en Devon rexen.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:51

Je zou bij een fokker van Siberische katten langs kunnen gaan, die missen een bepaald eiwit in hun speeksel wat andere katten wel hebben en wat allergische reacties kan veroorzaken. Maar wat veel mensen niet weten is dat veel mensen allergisch zijn voor de bacterieen die katten over zichzelf uitsmeren. Ze wassen hun anaalklieren en smeren dan de geurstof en bacterieen uit de anaalklieren over hun vacht uit. In Amerika gaan ze al zo ver dat ze de anaalklieren van katten verwijderen omdat mensen allergisch zijn. Dus het gaat bij een kattenallergie wellicht om een aantal dingen, allergie voor huidschilfers, allergie voor haar, allergie voor het eiwit of allergie voor de bacterieen.

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 10:56

Ik heb op bokt een advertentie gezet voor een katten-oppas. Erg goed idee, wie weet!
Ik wil inderdaad graag kijken bij wat cattery's. Maar ik ken mezelf, dan zie ik iets leuks en dan ben ik net een klein kind, hebben hebben hebben.

En hoe zit dat met die naakt-katten, met de huidschilfer enz.?
Ik heb dan wel een voorkeur voor een langharige kat, maar met een kortharige of naakte zou ik ook al gelukkig zijn. Ik ben een echt kattenmens, en als ik ergens van houd, vind ik hem/haar toch wel prachtig!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:01

Welke omgeving woon je?

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:02

ik weet niet waar je woont, anders zou je hier ook nog wel langs mogen komen. hebben 5 katten lopen, leven binnen en buiten hebben 2 echte binnen katten.

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 11:05

Ik woon zelf in Wijchen (Gelderland) onder Nijmegen.
Wat enorm fijn dat jullie mij willen helpen!

Waar woon jij chantal_bel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:06

Ik zal eens kijken of ik mensen in de buurt ken :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:06

Ik wil je niet ontmoedigen: Wat ik begreep van een longverpleegkundige gaat een allergie meestal niet over. Er kan wel een periode zijn dat iemand minder (niet zichtbaar) reageert. Maar meestal speelt het op latere leeftijd weer op. Hopelijk vinden jullie een kat/dier wat past.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:11

Papegara schreef:
En hoe zit dat met die naakt-katten, met de huidschilfer enz.?

Naaktkatten hebben ook speeksel en wassen zich ook, in het speeksel zit dan weer het enzym waar mensen allergisch voor kunnen zijn.

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:13

senna21 schreef:
Ik wil je niet ontmoedigen: Wat ik begreep van een longverpleegkundige gaat een allergie meestal niet over. Er kan wel een periode zijn dat iemand minder (niet zichtbaar) reageert. Maar meestal speelt het op latere leeftijd weer op. Hopelijk vinden jullie een kat/dier wat past.

mijn broer was toen hij klein was allergisch voor honden, katten, konijnen en paarden. sinds zijn 12e niet meer. hebben 3 honden en 5 katten en hij komt elke dag bij opa die pony's heeft. en geen enkele symptoom meer gezien bij hem. hij is nu 25

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 11:15

Bedankt Jans!

Senna21, Ik ben zelf heel erg allergisch geweest voor fretten. Heb een ferretery gehad en heb in het begin ook aan de medicijnen gezeten. Ik kreeg uitslag in mijn gezicht. Na 2 weken was dit over en heb er nooit meer last van gehad. Helaas heb ik de ferretery wel moeten sluiten wegens ziekte van mezelf toen der tijd en de buren hadden er last van. Mijn vriend is altijd allergisch geweest voor dieren, maar hij reageert nu echt nergens meer op. Soms komen de katten bij hem thuis binnen, gaan mee naar boven, liggen op bed. Ook dan merkt hij niks in principe. Nu is het zeldzaam als die katten binnen komen, maar goed, geeft me toch een beetje hoop.

Hoe het in de toekomst zou gaan,, Mocht hij er echt last van krijgen is herplaatsen een optie, ik kan mijn vriend niet aan de medicijnen zetten de rest van zijn leven, Maar dat is iets voor in de toekomst. Het geeft me al goede moed dat hij op mijn konijnen en honden, die beide binnen zitten, niet reageert! Daarom vind ik het ook een goed idee om een kat een tijdje/weekend/weekje/midweek in huis te nemen. Mijn broertje was zwaar-alllergisch, bloedneuzen, de hele dag. Maar toen ik een kitten in huis kreeg, reageerde hij niet.
Wel bedankt dat je het hier gedeeld hebt!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:17

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 11:22

Bedankt voor de site, mijn engels is niet geweldig, maar heb chrome en kan dus vertalen.
Ik ga de site even doorlezen. Mochten mensen nog ervaringen,verhalen of ideeën hebben hoor ik dat graag!

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:39

Ik lees hierboven een opmerking over een hypoallergene kat. Die bestaat niet. Helaas. Wat ik al heb gepost zul je rekening mee moeten houden. Ik kan me voorstellen dat je vriend je nader aan het hart ligt dan een kat en dat je ermee zult moeten leren leven. Dat je zegt dat als je gaat kijken bij een cattery dan verkocht bent, neem je vriend daarom dus mee als je bij catteries langs gaat en kijk hoe beroerd hij er van wordt (of niet).

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:47

Mijn vriendin is zelf ook behoorlijk allergies voor haar eigen katten. Maar als ze haar medicijnen gewoon neemt heeft ze nergens last van. Haar katten lopen wel buiten, maar ze zijn ook heel vaak binnen. Ze kan ze gewoon op schoot nemen en kusjes geven zonder dat ze last krijgt van haar allergie. Tegenwoordig heb je voor veel allergieën gewoon medicijnen die het laten lijken alsof er niets aan de hand is.
Is naar de huisarts gaan voor meer informatie niet een optie?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:52

Tsjah, mensen zijn eerder allergisch voor katten dan voor honden. Daarbij kan het zijn dat hij er wellicht niet meteen op reageert, maar dat het later getriggerd wordt. Wat ga je dan doen? Ik vind het ngoal wat de optie dat hij medicijnen kan nemen zodat de TS een kat kan nemen?

TS niet vervelend bedoeld hoor, je gaat gelukkig niet impulsief te werk en gaat goed op onderzoek uit, maar ik zou het je, hoe spijtig ook, afraden