Hond word te mager.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

malih

Hond word te mager.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 17:39

Hallo allemaal.

Mijn geweldige hond Denzel word te mager. Denzel is een golden retriever reu en word van de zomer 3 jaar. Sinds enkele maanden krijgt hij KVV van lotgering. Dit eet hij met erg veel smaak hij heeft het hier erg lang goed op gedaan.
Inmiddels bewegen we samen meer(ik zit op dieet). En niet alleen ik val af maar ook Denzel. En eigenlijk was dit dus niet de bedoeling.

Denzel word duidelijk te mager nu. Hij krijgt per dag 500 gram lotgering. Nu wil ik hem meer gaan voeren. Alleen zie ik het niet zo zitten om 600 gram lotgering te gaan voeren per dag. Ik moet dan gaan lopen klooien met aangebroken verpakkingen. Dit vind ik persoonlijk een onhandige klieder boel worden.

Welke optie's zijn er nog meer om Denzel wat meer vlees te geven zodat hij weer netjes op gewicht komt en blijft. Zijn er andere merken die ook kleine pakjes KVV verkopen? En kan ik 2 merken mengen op een dag? Is het mogelijk om hem bij te voeren met kvv voor katten?

Lot gering heeft dit in pakjes van 250 gram zitten. Dan zou ik hem om de dag een pakje hond en een pakje kat kunnen voeren. Of krijgt hij dan te korte?

Kortom. Ideeen gezocht :D Alvast bedankt.

Mizora

Re: Hond word te mager.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 18:23

Ja, je kan 2 merken mengen.
Ja, je kan kat voeren.
Ja, er zijn andere merken met kleine porties (rodi heeft volgens mij 100gr burgers. Die zitten per 4? ingevroren).

Je kan Denzel, als hij het niet krijgt vanwege een granenallergie, ook wat rijst bijvoeren.
Of je kan van een kilo gehakt, ballen maken van 100gr en die invriezen (en bijvoeren).
Je kan om de dag een extra pakje geven, maar je kan ook iedere dag een half pakje geven, dat is makkelijker zo'n pak in vieren delen.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 18:26

Heeft ie geen wormen? Daar kunnen ook mager door worden.
Je kan ook een geperst brok geven is goed te combineren met vlees;-)

malih

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 18:41

natuurlijk, gewoon een kilo gehakt een daar ballen van draaien. Is wel een super slim idee! Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht. Dat ga ik onthouden. Rijst krijgt hij soms wel als we het over hebben van het avond eten.

Ik wil Denzel geen brokken meer geven. En eigenlijk al helemaal niet in combi met vers vlees. Ze verteren beide op een andere manier namelijk. Vind de combi beetje gevaarlijk.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 18:46

Er is een verschil tussen een krokant brok en een geperst brok. Meeste hondeneigenaren hebben een krokant brok.
Snuffel maar is op internet ik ken een merk Prins is een geperst brok.

Maar hoevaak ontworm je hem per jaar?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 19:04

Hij word 1x per jaar ontwormd. Vlak voor hij word ingeent. En dat is nu 4 maanden geleden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:21

Nog tips:
schapenvet
satin balls
beetje olie over het voer
NRV-vlees bijgeven van de vettere soorten (bijv. schaap of geit).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:26

Ik vind 500 gram best weinig voor een golden,mijn honden zijn van de zelfde gewichtsklassen en de één een gesteriliseerde teef krijgt 600 gram en de reu krijgt 750 gram.Lothgering verkoopt ook verschillende soorten het één is wat vetter als het ander,daar moet je even naar vragen bij je voerboer die zal het wel weten en anders op de site van lothgering zelf.
Ik zet het geen wat ik over heb in een bakje in de koelkast en doe het de volgende dag bij het gene wat ik al ontdooit heb,Goed afgesloten bakken en je hebt nergens geen geurhinder van.
Zelf ontworm ik vaker per jaar,maar de mijne zijn vetkleppen en vreten van alles onder weg in het bos en zo.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:29

malih schreef:
natuurlijk, gewoon een kilo gehakt een daar ballen van draaien. Is wel een super slim idee! Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht. Dat ga ik onthouden. Rijst krijgt hij soms wel als we het over hebben van het avond eten.

Ik wil Denzel geen brokken meer geven. En eigenlijk al helemaal niet in combi met vers vlees. Ze verteren beide op een andere manier namelijk. Vind de combi beetje gevaarlijk.

Dit weet vast iedereen al wel, maar ik wil het nog even benadrukken..
Als je gehakt wilt voeren, neem dan wel Rundergehakt! ;)

malih

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 20:58

Urielle schreef:
NRV-vlees bijgeven van de vettere soorten (bijv. schaap of geit).

Wat is NRV vlees??

Bianca41 schreef:
Ik vind 500 gram best weinig voor een golden,mijn honden zijn van de zelfde gewichtsklassen en de één een gesteriliseerde teef krijgt 600 gram en de reu krijgt 750 gram.Lothgering verkoopt ook verschillende soorten het één is wat vetter als het ander,daar moet je even naar vragen bij je voerboer die zal het wel weten en anders op de site van lothgering zelf.
Ik zet het geen wat ik over heb in een bakje in de koelkast en doe het de volgende dag bij het gene wat ik al ontdooit heb,Goed afgesloten bakken en je hebt nergens geen geurhinder van.
Zelf ontworm ik vaker per jaar,maar de mijne zijn vetkleppen en vreten van alles onder weg in het bos en zo.

Denzel zit eigenlijk al vanaf het begin op 500gram en dat ging altijd prima. Sterker nog is een tijdje wat te dik geweest. Maar zijn nu veel meer gaan bewegen. Fietsen bijna dagelijks, wandelen samen uren achter elkaar. En hij gaat mee naar de paarden. En speelt dan aan een stuk door. Hij krijgt van lotgering een combi krat met 6 verschillende soorten vlees

Ik vind t een gekledder die open verpakkingen. Denzel eet niks buiten de deur trouwens.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:33

malih schreef:
Ik vind t een gekledder die open verpakkingen..

Is echt geen gekledder hoor. Hoe ontdooi jij het dan?
Ik heb kvv van smuldier en gooi het vlees altijd bevroren in een bak waar het vervolgens kan ontdooien. Ik laat het iig niet in de orginele verpakking ontdooien. Als ik het dan open moet maken dan wordt het een zooitje..
Hier krijgt mn herder van 35 kg zo'n 1000 gr vlees (hond met verteringsprobleem). Pakjes zijn 400 gr.
Ik haal er gewoon de helft uit en de rest gaat in een afgesloten bak de koelkast in. Volgende dag gaat dit weer bij zn andere vlees wat ondertussen ook ontdooid is.

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:39

ik zou geen kattenvoer bijvoeden ,de verhoudingen zijn toch anders

Schapenvet is inderdaad een goed idee en misschien wat vers vlees bijvoeden?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:39

Je kan inderdaad naar smuldier kijken, te koop bij o.a. c1000, coop, jumbo..
Onze herder krijgt twee pakjes per dag van 450gram.

Lotgering is van wat ik hoor vetter dus logisch dat je daar minder van voert.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 23:07

Lotgering kat kan je prima geven als extra, heb even de verhouding opgezocht, er zit wat weinig bot in maar als je dit naast het andere voer wil geven is dat totaal geen probleem! Overigens is afwisselen van merken en diersoorten alleen maar goed, voordeel van vers is dat je in principe alles door elkaar kan geven als je een beetje de verhoudingen in de gaten houd ( en dat zit met lotgering wel goed)

Andere merken die kleinverpakkingen hebben zijn onder andere duck, energique en rodi, maar die zijn duurder en veel minder van kwaliteit. Een andere optie is het bijvoeren van kleine stukken vleesbot, spiervlees of af en toe een visje, zolang de hoofdmoot kvv is, ben je niet echt aan regels verbonden en kan je voeren wat je op dat moment in huis hebt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 23:52

Is het niet gewoon een idee om op 1 dag, 6 pakjes lotgering te verdelen in stukjes van 100 gram? Dan ben je max een half uurtje kwijt en weer klaar voor een hele maand. Alles bevroren verdelen en je hebt ook geen geklieder.
Kun je in een plastic zakje of klein bakje doen en dan pak je elke dag een afgesloten pak lotgering en een klein plakje van 100 uit de vries?

Voor mijn kat koop ik ook hele kilo's, maar hij krijgt maar 100gr per dag. Snij dan dus ook zo'n kilo rol in 10 stukken. Gaat prima, geen geklieder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 00:03

1x per jaar ontwormen is te weinig, honden horen om de 3 maanden ontwormd te worden.
Daarnaast is het logisch dat hij nu afvalt omdat hij meer verbruikt..
Ik zou hem toch meer lotgering geven, ik heb het hier ook in een afgesloten diepvriesbakje en heb geen last van geklieder hoor..
Je zou hem ook smuldier bij kunnen geven, dat is verpakt per 400 gram, als je de helft van een pakje er bij doet dan heb je een bakje met 200 gram vlees in de koelkast, dat is toch hetzelfde als rauwe gehakt? Zit ook in een verpakking, je zou het dan alleen zelf in een bakje moeten doen, is een stuk goedkoper dan gehakt, je kan anders idd alleen rundergehakt voor gebruiken want honden mogen geen rauw varkensvlees hebben..

malih

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 00:24

Op de meest een reactie gegeven. Voor de andere ook onwijs bedankt voor jullie reactie's

Tieme schreef:
Is echt geen gekledder hoor. Hoe ontdooi jij het dan?

Ik pak een verpakking dit is 500 gram en zit in plastic. Deze gaat in aan afgesloten bak op het aanrecht. S ochtens als ik op sta. En savonds is het dan ontdooit en ik trek het zakje los en laat het in zijn voerbak vallen.
LibertyLucky schreef:
ik zou geen kattenvoer bijvoeden ,de verhoudingen zijn toch anders
Schapenvet is inderdaad een goed idee en misschien wat vers vlees bijvoeden?

Ik weet inderdaad dat de verhoudingen iets verschillen. Maar omdat het een aanvulling is vroeg ik me af in hoe verre het echt kwaad kan. Hij krijgt ook wel eens een stuk vlees of vis los bijv herten boutjes, eenden nekken of een zalm kop. Maar dit is niet echt een standaard iets. Maar ik heb gewoon wat in huis en pak dan soms wat uit de vriezer.
Sassol schreef:
Is het niet gewoon een idee om op 1 dag, 6 pakjes lotgering te verdelen in stukjes van 100 gram? Dan ben je max een half uurtje kwijt en weer klaar voor een hele maand. Alles bevroren verdelen en je hebt ook geen geklieder.
Kun je in een plastic zakje of klein bakje doen en dan pak je elke dag een afgesloten pak lotgering en een klein plakje van 100 uit de vries?
Voor mijn kat koop ik ook hele kilo's, maar hij krijgt maar 100gr per dag. Snij dan dus ook zo'n kilo rol in 10 stukken. Gaat prima, geen geklieder.

Ik vind dit wel een goed idee. Snij jij die pakjes dan bevroren ? Want dat kreeg ik dus echt met geen mogelijkheid voor mekaar misschien heb je een andere merk kvv? En welk mes gebruik je?
dees_daan schreef:
1x per jaar ontwormen is te weinig, honden horen om de 3 maanden ontwormd te worden.
Daarnaast is het logisch dat hij nu afvalt omdat hij meer verbruikt..
Ik zou hem toch meer lotgering geven, ik heb het hier ook in een afgesloten diepvriesbakje en heb geen last van geklieder hoor..
Je zou hem ook smuldier bij kunnen geven, dat is verpakt per 400 gram, als je de helft van een pakje er bij doet dan heb je een bakje met 200 gram vlees in de koelkast, dat is toch hetzelfde als rauwe gehakt? Zit ook in een verpakking, je zou het dan alleen zelf in een bakje moeten doen, is een stuk goedkoper dan gehakt, je kan anders idd alleen rundergehakt voor gebruiken want honden mogen geen rauw varkensvlees hebben..

Daar verschillen de meningen over. De een ontwormd zijn hond iedere maand en de ander een keer per jaar. Ik ben geen voorstander van onnodige troep in me hond. Me paard word ook maar 1x per jaar ontwormd. Ik vind t geen probleem om te verdelen alleen vind ik lotgering een bloederige versie van kvv ( ken ook kvv’s die dat minder hebben)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 00:33

Ik heb een witte herder teef van ong. 30kg, die sneller te dun dan te dik is.
Zij krijgt 1 bakje Smuldier per dag, en op dagen dat we uren gaan wandelen 2 bakjes. Overigens heeft ze ook onbeperkt geperste brokken staan waar ze van kan eten (hier eet ze erg weinig van maar toch iets).
Eigenlijk sinds de onbeperkte brokken erbij staan, blijft ze beter op gewicht (maar ze is geen veelvraat en eet alleen wanneer ze honger heeft)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 08:18

Dat je minder wil ontwormen is prima maar als je hond dan mager word lijkt het me slim om toch even te ontwormen voor de zekerheid, of wil je nu ook 8 maanden wachten?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 10:12

Ik zeg nergens dat ik hem niet extra wil ontwormen. Ik wil alleen geen onnodige troep in me hond omdat het preventief misschien wel hoort.

Ik ga het eerst overleggen met de dierenarts voor ik ga ontwormen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 10:14

Bianca41 schreef:

onze rottweiler krijgt ook maar 500 gram lotgering per dag aangevuld met wat gedroogde long , is voor hem voldoende.
gewicht van de hond geeft maar een indicatie van wat ie zou mogen hebben.
maar in geval van ts dus blijkbaar wel te weinig.

maar ik haal de lotgering met een rol of 4 uit de vriezer, hup de koelkast in, ik heb dus eigenlijk altijd wel 1 rol ontdooid en 1 rol half ontdooid liggen,
dan is het heel makkelijk om gewoon een stuk af te breken en dan samen met de rol die je gaat voeren klaar leggen
valt echt reuze mee met geklieder :j zeker als de rol die je gaat opdelen nog half bevroren is .

je kan idd ook gewoon de kattenversie bijvoeren, maar dat is in principe nog steeds geklieder als je wil verhogen met 100 gram, dan moet de rol nog steeds in 2.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 10:26

Ik heb Tinlo, maar die zijn ook knoeperhard als je ze net uit de vriezer haalt.

Ik laat ze dus altijd een beetje ontdooien, zodat de buitenkant zacht is en de binnenkant nog bevroren.
Ik heb wel een keramisch mes.

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 10:38

Die van mij krijgen een half bakje smuldier
Verder hebben ze ook onbeperkt gepeste brok staan waar ze weinig van eten
Ze krijgen iedere dag blokjes biofood knoflook met schapenvet
Op die manier hoef ik ze al jaren niet meer met gif te ontwormen
Ze zijn mooi op gewicht en vol energie

ParMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 10:44

Wat voor schapenvet geven jullie eigenlijks? aangezien die je in de winkel kan kopen is gekookt geweest wat ook niet gezond is.
Wat ik altijd aan mijn honden gaf is puur schapenvet bij het slachthuis vandaan en schapenpens of koeiepens allemaal vers.
Schapenpens is kleiner en kun je bv zo een aan je hond voeren koeiepens moet je zelf dan nog in stukken snijden ,wat ik ook wel deed.
Mijn eigen voorkeur is altijd vers geweest ging naar visafslag en kocht daar lekker goedkoop vis in. en bij het slachthuis wat ook gekeurd vlees is kocht ik ook van alles voor hun en nooit geen problemen gehad .
Misschien een tip voor de barfers ;)

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 10:51

je zou ook eens wat af kunnen wisselen van merken dat is zo en zo altijd goed.

welke merken ik fijn vind zijn Naturis, haaksbarf, carnivoer, carnibest, ropadog, rodi