Kat vermist, kan een chip "verdwijnen"?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RoosG

Kat vermist, kan een chip "verdwijnen"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 19:45

Goed, een beetje een raar onderwerp, maar ik zal het uitleggen.

Mijn kat Tamale is sinds 8 november 2012 vermist. Van de een op de andere dag kwam hij niet meer thuis om te eten ( we wonen buitenaf) waardoor we direct wisten dat er iets mis was. Godzijdank (of inmiddels helaas) heb ik hem niet langs de weg gevonden, dus de kans dat hij is aangereden is nihil. Sowieso was hij een huiskat, hij verliet nooit het erf.

Goed, inmiddels al vier maanden aan het zoeken en langzaam begint te hoop op te raken. Telkens wel weer nieuwe verwachtingen als ik denk dat ik hem op internet zie of in de buurt van mijn stage zie lopen. Helaas is dit niet het geval.

Vanmiddag op amivedi.nl een kat gezien die verdacht veel op mijn Tamale leek, foto's naast elkaar gelegd en ja, hij leek er veel op! Nu is hij cypers grijs, waardoor alle katten op hem lijken, maar goed, ik had er een goed gevoel bij. Mijn vriend heeft gebeld, werd niet zo aardig behandeld door de vrijwilligster van Amivedi. Uit eindelijk terug gebeld met de mededeling dat de kat niet gechipt was en zij vonden dat Tamale niet op de kat van de advertentie leek. Tamale is overigens wel gechipt.

Nu zit het me niet lekker, misschien omdat we niet zo vriendelijk behandeld werden (het voelde alsof we ons aanstelden omdat het "maar" een kat is) maar ook omdat ik zeker wil weten dat hij het niet is. Hij lijkt er ZO veel op.

Ik meen een tijd geleden gelezen te hebben dat chips kunnen verdwijnen. Volgens mij ging het over een paard, wat natuurlijk een groter dier is, maar goed, als die dingen kunnen verdwijnen in paarden, dan kan het natuurlijk ook gebeuren bij katten. Kan iemand mij hier meer over vertellen? Misschien is het valse hoop, maar dit is voor het eerst dat mijn gevoel het zegt dat ik het moet na kijken, bij alle andere keren dat ik dacht dat hij het was, was dat niet zo.

Ik hoop dat jullie het verhaal een beetje snappen en iemand mij meer kan vertellen over chips. Google werd ik niet veel wijzer van, dus dan vraag ik het zo. Misschien heeft iemand wel een goede tip waarmee ik hem misschien kan vinden. Tamale is een hele aanhankelijke kat, dus het zou mij niet verbazen als iemand hem heeft mee genomen. Maar goed, ik wil wel weten waar hij is en hoe het met hem is.

Dank jullie wel voor het lezen!

StalNollie

Re: Kat vermist, kan een chip "verdwijnen"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:47

chip kan inderdaad verdwijnen ook bij een kat, ik zou gewoon even langs gaan vooral als je het zeker wil weten, wat later even terug bellen zodat je iemand anders aan de lijn krijgt en overleggen

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:49

Gewoon langs gaan hoor!
Foto's zeggen namelijk niet alles.
Als het een binnenkat was, denk ik dat je 'm wel herkent :)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:49

hoelang heeft de kat de chip ? hij kan wel verdwijnen,, maar geloof niet dat die binne een paar jaar verdwijnt..

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:50

Gewoon aandringen. Misschien is hij het niet, maar daar kom je zo niet achter.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:50

Konden ze nergens de chip vinden? Want ik weet wel dat bijna alle chips gaan zwerven in het lichaam en op een andere plek blijven zitten (bv in de poot)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:52

Dat zij de chip niet kunnen vinden of niet kunnen uitlezen, bewijst niets !

En wat ontzettend onaardig dat jullie zo worden behandeld ... een vrijwilliger van Amivedi zou als geen ander moeten weten wat het is om met bezorgde baasjes om te gaan !

Zou het er zeker niet bij laten zitten als je gevoel zo sterk is ...

Sterkte, ik hoop voor je dat het jullie Tamale is !!

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:53

verdwijnen heb ik nog nooit van gehoord en kan ik me niet voorstellen, wel dat ze kunnen gaan zwerven ( bij mijn moeders kat zit ie inmiddels ergens anders dan tussen de schouderbladen) en ze kunnen ook defect raken waardoor ze niet meer te lezen zijn en het dus kan zijn dat men denkt dat hij niet gechipt is.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:56

je kan een kat chippen en de chip kan door het gaatje wat gebruikt word om de chip erin te doen weer eruit gaan. Als het gebeurd dan valt het vaak op maar soms niet want zo groot is zo'n chip niet.

Verder kan een chip kapot gaan bijv. Hij kan ook door het lijf gaan zwerven. Daarom controleren wij de dieren altijd van kop tot kont en alle poten ook.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:56

De chip kan zich inderdaad verplaatsen naar een andere plek in het lichaam waar de scanner hem niet vindt, dat is ook de reden waarom niet iedereen onverdeeld enthousiast is over chippen. Ik zou gewoon gaan kijken, hoor.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 19:56

Zoals het verteld werd hebben de vinders de kat aangereden, de dierenambulance erbij gehaald en die zei dat er geen chip te vinden was. Of dat over zijn hele lichaam was weet ik niet.

Tamale zou bijna 2 worden, dus hij zou ongeveer anderhalf jaar de chip hebben.

Mijn gevoel heeft nog nooit zo iets anders gezegd van mijn hoofd, daarom plaats ik dit topic ook. Tamale was/is echt mijn kindje, hij heeft vorig jaar zijn pootje gebroken waardoor het nog moeilijker is dat hij weg is... Overigens was die 100 % genezen, volgens de dierenarts kan het niet zo zijn dat het pootje opnieuw gebroken was.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:58

Gewoon nogmaals bellen en aangeven dat je de kat met eigen ogen wil zien voor je gemoedsrust.
Erg jammer dat een vrijwilliger bij Amivedi niet meedenkt en jullie zo behandelt aan de telefoon.

Een chip kan gaan zwerven idd en kan ook defect gaan. Hier al meerdere malen op de kliniek meegemaakt dat de chipreader hem gewoon niet meer kan lezen... terwijl we hem wel voelden zitten...

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:59

Chip kan ook kapot zijn, het komt wel eens voor dat de chip niet meer uit te lezen is terwijl hij er nog wel zit.

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:01

Het lichaam van mijn hond werkt ze er ook uit, we hebben hem een paar keer opnieuw laten zetten maar hij wordt er steeds uit gewerkt. Hij is niet ergens anders is het lichaam,want ze konden hem echt niet meer vinden en ze krijgt ook telkens een klein wondje op precies de plek van de chip.

Dus het kan wel :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:04

Tja, niet alle mensen van de diernambulance scannen het hele lichaam.. Eens gezien in een aflevering van Geer & Goor, ze scanden bij de hond alleen de rug... Jammer is dat, een beetje basiskennis mogen ze toch wel hebben.

Maar ik zou inderdaad langsgaan!

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:04

Gewoon gaan kijken. En als je twijfelt, miss kun je nog iets vinden aan zijn pootje? waar door je kan laten zien dat hij daar aan geopereerd is?

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 20:08

Fijn dat jullie zo meedenken! Ik heb zojuist een nieuwe mail gestuurd naar Amivedi, omdat zij natuurlijk niet zo maar de gegevens van de mensen waar hij nu is mogen opgeven, dat het ons niet lekker zit. Dat we graag met eigen ogen willen zien dat hij het niet is.

Ik laat hem niet tussen mijn vingers doorglippen omdat er geen chip gevonden is...

Zijn pootje is eigenlijk volledig genezen, je kan het alleen voelen. En hij liet dat pootje altijd naast zich hangen als hij bijvoorbeeld op de bankleuning zat, omdat als hij hem zou buigen, hij nog iets stijfjes zou zijn. Maar geen litteken of zo iets helaas...

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:14

Wat erg dat je zo je kat kwijt raakt -O-
Ik vind het ook wel raar dat je zo onvriendelijk wordt behandeld door AMIVEDI
Waar is de kat die je op de jouwe vindt lijken nu? ik zou ook nog eens bellen en toch ook proberen langs te gaan.
Ik geloof echt wel dat je je eigen kat herkent als je hem weer ziet.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:20

Maar dan kun je toch langs gaan en voelen?

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 20:25

Ja klopt, als ik een adres heb! Anders had ik dat natuurlijk allang gedaan.
Ik heb Amivedi nu gemailt, ik denk niet dat ze me vriendelijker behandelen als ik nu bel, en wacht dat even af. Op de site stond wel waar hij gevonden was, volgens google maps niet zo'n hele grote buurt, dus desnoods ga ik daar gewoon naar toe en vraag ik rond.

Ik ben overigens niet terug gebeld door de vinders van de kat, maar door de mensen van Amivedi. Misschien dat dat een beetje onduidelijk is..

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 20:53

Net gebeld met de vindster, aanstaande zondag mogen we langs komen om te kijken of hij het echt is. Bij Amivedi zeiden ze dat de vindster niet zou mee werken en niet van plan was de kat weg te doen, maar aan de telefoon klonk mevrouw erg aardig..

Bedankt voor jullie adviezen en meningen! Die doen mij goed.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:56

langs gaan!, mijn kat is ooit door een onbekende buurvrouw aan de dierenambulance meegegeven, alle instanties en asielen afgebeld, niemand had iets binnen gekregen wat voldeed aan de omschrijving. uiteindelijk ben ik zelf maar de asielen langs gegaan en ja hoor; ze zat er wel degelijk!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:58

O dat is fijn, ik hoop voor je dat hij het wel is maar als hij het niet is dan heeft die kat ook een huisje gevonden en dan weet jij het ook zeker.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 21:20

Ja precies, ik wil niet het gevoel hebben dat het hem had kunnen zijn. Dan heb ik liever dat ik 100 keer check en dat hij het niet is, in plaats van dat ik 9 keer kijk en de 10e keer had het raak kunnen zijn..

meniekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 21:28

Jah hoor een chip kan het op eens niet meer doen, ik heb het ook bij een van mijn poezen.
Ik ga met mijn katten naar show en de ene keer konden ze netjes de chip aflezen, een jaar later weer naar show en de chip was nergens te vinden, verschillende lezers gebruikt maar geen chip.
Ik ben daarna gelijk naar mijn da geweest ook hij gekeken en gezocht weer niks kunnen lezen. Nu hebben we dus een nieuwe chip er in gedaan.