Nieuwe cavia!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pien2010

Nieuwe cavia!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 18:00

hey,
we hebben sinds vandaag een nieuwe cavia!
hier even een paspoortje:
naam: naamloos :x (als je een naam weet mag je het zeggen!!)
geslacht: waarschijnlijk een vrouwtje
kleur: een zwarte punker met een wit vlekje
gebreken: ze is misschien ziek of zwanger
herkomst: de dierenwinkel }:0
leeftijd: onbekend maar wel jong

ik heb nog geen foto van haar maar ze beweegt wel heel raar heen en weer...

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:03

Leuk! :)

Ik vind piggie,snuffie,snufje, kipje, koetje.Ja ik weet simpele rare namen :') I like that :+

Edit; ik heb over dat zieke gedeelte heen gelezen. Waarom heb je ene zieke/drachtige cavia gekocht?
Laatst bijgewerkt door JasmijnJoy op 15-03-13 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:03

Nu is mijn 1e vraag
Waarom koop je een zieke cavia?
En dat die zo raar beweegt lijkt me echt niet goed..

Laptopmuis

Re: Nieuwe cavia!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:08

Dat is ook mijn eerste gedacht. Ziek.. zwanger...
Je steunt hiermee de dierenwinkel en die is maar wat blij dat zij weer een nieuw cavia in het hokje kunnen zetten.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 18:15

we zaten te denken aan Tante Bep(je)

@corientjuhh in onze familie kunnen we er niet zo goed tegen dat zieke dieren in zo'n dierenwinkel zitten.
en we hebben best wel verstand van cavia's

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:29

Je helpt zieke cavia's er niet mee door ze te kopen in een dierenwinkel, hiermee steun je juist de broodfok... :n
Wat voor verstand hebben jullie van cavia's als jullie het geslacht niet eens kunnen zien? Ben je al bij de DA geweest?

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:33

ik wil je niet ook nog een dreun na te geven,,, maar inderdaad zoals iedereen waarom koop je een 'scheve' zieke cavia.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:36

pien2010 schreef:

@corientjuhh in onze familie kunnen we er niet zo goed tegen dat zieke dieren in zo'n dierenwinkel zitten.

Je hebt er hopelijk toch wel een maatje voor? :j

Gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinst!
Zijn jullie al bij de dierenarts geweest met hem/haar? Wat is daar uitgekomen?

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 18:48

Laura_x_ schreef:
pien2010 schreef:

Gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinst!
Zijn jullie al bij de dierenarts geweest met hem/haar? Wat is daar uitgekomen?

we zijn nog niet bij de dierenarts geweest

we hebben hem/haar nog maar hooguit 2 uur dus we zijn nog niet naar de da geweest.
ook is ze heel bang dus hebben we nog niet kunnen kijken of het een mannetje of een vrouwtje is.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:53

Citaat:

we hebben hem/haar nog maar hooguit 2 uur dus we zijn nog niet naar de da geweest.
ook is ze heel bang dus hebben we nog niet kunnen kijken of het een mannetje of een vrouwtje is.

Snap heel goed dat je hem/haar nog even laat wennen dan, maar wel vreemd dat ze dat in de dierenwinkel niet verteld hebben? Alhoewel, daar moet je ook niet 100% op vertrouwen, altijd zelf kijken :)

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 18:56

Laura_x_ schreef:
Citaat:

Snap heel goed dat je hem/haar nog even laat wennen dan, maar wel vreemd dat ze dat in de dierenwinkel niet verteld hebben? Alhoewel, daar moet je ook niet 100% op vertrouwen, altijd zelf kijken :)

we hebben buiten nog 3 cavia's staan en 2 konijnen maar ze zit binnen omdat het buiten heel koud is.
maar ze heeft in de kooi waar ze nu in zit een knuffelkonijn maar ze heeft echt een hekel aan hem, ze heeft geprobeerd hem op te eten :Y)

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:49

Apart dat ze haar knuffekonijn op wou eten.... :+ Je zal bijna denken dat de cavia denkt dat het een soortgenootje is....

Komt ze in de toekomst wel bij de andere cavia's in?

Iig succes met haar.. Hopelijk knapt ze op!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:50

Konijnen en cavia's zijn geen goede combinatie.
Kan me voorstellen dat je zieke cavia's zielig vindt... maar toch is het niet slim om een dier bij een dierenwinkel te kopen. Je steunt ermee de broodfok. De dierenwinkel zet er gewoon weer een nieuwe neer en heeft weer winst aan deze cavia gehad.

Zou sowieso een mogelijk ziek of drachtig dier niet bij een konijn gaan zetten. Sommige ziektes zijn overdraagbaar op konijnen.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 20:43

@mkkiej ze komt als ze beter is en het is beter weer komt ze bij de rest buiten
@laptopmuis wij hebben al jaren cavia's en konijnen samen staan en ze doen nooit wat(ja eerst de rang organiseren maar dat is het)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:45

Oei, doe geen konijnen en cavia's samen :n .

In enkele gevallen kan het goed gaan (bij meerdere vierkante meters oppervlakte bedoel ik dan en dan moet je het nog goed in de gaten houden..), maar ik zou het absoluut(!!) niet aanraden. Een konijn hoeft maar één sprong te maken en de rug van een cavia is gebroken..

Ze spreken elkaars taal niet, dus ze hebben niks aan elkaar. Hou ze gewoon bij hun eigen soort, dan zijn ze het meest gelukkig :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:50

We hebben ook eens konijnen binnengekregen die bij cavia's zaten.
Konijnen hadden allemaal wondjes bij de buik, omdat de cavia's ze beten. Eigenaren hadden dit niet gezien want ze deden elkaar nooit was.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:52

Ik heb ooit, jaren geleden, mijn dwergkonijn voor nood bij mijn castraat (cavia) in gehad, kon even niet anders. Na een paar uur uit elkaar gehaald, de castraat kon ik mooi wassen en knippen (langharige cavia, onder de urine). Voor mij nooit, maar dan ook nooit meer!

(Dwergkonijntje zit nu samen zijn grote liefde en de castraat heeft zijn liefde ook gevonden :) )

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 21:00

Laura_x_ schreef:
Oei, doe geen konijnen en cavia's samen. In sommige gevallen kan het goed gaan (bij meerdere vierkante meters oppervlakte bedoel ik dan en dan moet je het nog goed in de gaten houden!!), maar ik zou het zeker niet aanraden. Een konijn hoeft maar één sprong te maken en de rug van een cavia is gebroken..

wij hebben zeg maar een groot hoog konijnen hok waar de cavia's niet in kunnen en een caviahok waar de konijnen niet in kunnen(de cavia's zijn zo dik dat ze er zelf amper in passen :+ ) de hokken zijn wel groot. en we hebben dan een heel groot buitendeel van ong. 3,5 vierkantemeter

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 21:03

Heb je een foto?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 21:07

Konijn en cavia zijn andere diersoorten, gaat vaak wel goed, maar een cavia is blijer met een cavia en een konijn blijer met een konijn.
Die praten tenminste dezelfde taal.

Jullie hebben verstand van cavia's, maar dan weet je toch ook of het een mannetje of vrouwtje is?
En in geval van mannetje valt zwanger in ieder geval voor 100% zeker af.

Lief dat jullie de cavia willen helpen door hem te kopen, maar juist doordat winkels ook hun "kneusjes"
gewoon kunnen verkopen wordt de verkoop in stand gehouden.

Nog niet naar DA geweest lees ik, jammer, als een cavia ziek is moet je altijd zo snel mogelijk naar een dierenarts, vaak gaan cavia's ondanks dierenarts bezoek toch dood, simpelweg omdat er veels te laat naar de dierenarts wordt gegaan.
Het zijn kleine kwetsbare diertjes, die als ze ziek zijn echt snel geholpen moeten worden willen ze een kans hebben.

Als je wel konijn en cavia samen huisvest, let er dan op dat er in ieder geval cavia voer gevoerd wordt, dit vanwege de vitamine C die een cavia echt nodig heeft.
Andere oplossing kan zijn, je cavia elke dag een vitamine C tabletje geven, veel caafjes vinden die erg lekker en ze kosten weinig (gewoon grote pot roter vitamine C tabletjes van de drogist)

Hopelijk knapt je caaf snel op en is ze? niet zwanger en krijgt ze nog een lang en gelukkig leven.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 21:11

Hoe huisvest je je konijnen en cavia's?

Op de zorgboerderij waar ik heb gewerkt zaten de konijnen en cavia's ook samen. Dit ging goed omdat het én een groot hok was én de konijnen apart konden van de cavia's.
Het is een zogenaamd knuffelhok. Dit je komt binnen door een deurtje, op de grond leefden de cavia's. Aan het eind van het hok (tus tegen de achtermuur) zat een verhoging met daarop een heuse villa, daar leefden de konijnen. De cavia's konden niet daar komen (er was wel een trappetje, maar die gebruikten alleen de konijnen) dus de konijnen kunnen daarheen als de cavia's vervelend deden. De cavia's konden schuilen in de speciaal voor hun gemaakte hokjes, waar de konijnen niet in konden.
Maar in de praktijk leefden de konijnen "boven" en de cavia's "beneden". Alleen tijdens het voeren was alles beneden. :)

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 23:04

Messchien een beetje ziek van de spanning..
Kan me goed voorstellen als je in de dierenwinkel bent eerste wat je ziet!
'Kleine kinderen.. tillen de dieren op en veel te hardhandig..
Hopen dat het gauw goedkomt, en ook goed dat jullie hem toch genomen hebben ondanks zijn ziekte.
Is 'Beppie' geen leuke naam? :)
Kan je messchien een foto laten zien? :D

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 17:16

in de dierenwinkel kon je ze niet zelf op pakken.
ze is dus niet zwanger, meerdere dieren in die dierenwinkel hadden dezelfde ziekte en zijn overleden.
wij hebben buiten een grote ren met een caviahok een een konijnen hok(cavia's kunnen niet in het konijnenhok en de konijnen niet in het cavia hok) met 1 mannetjes konijn(castraat), 1 vrouwtjes konijn, 2 vrouwtjes cavia's en 1 mannetjes cavia(castraat). en nu dus deze. het gaat nu best goed maar we hebben nog niet gekeken of het nou echt een vrouwtje is. ze zit nu heerlijk te eten.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:27

Heb je nou de nieuwe cavia samen gezet met je andere cavia's??

En waarom kijk je niet naar het geslacht? Lijkt me niet erg onbelangrijk! Weet je wel hoe je dat kunt zien, want als je dat wel weet, dan snap ik werkelijk niet waarom je niet kijkt naar het geslacht.

En de volgende keer geen dieren kopen in een dierenwinkel, vooral niet als ze ziek zijn. Als je zo'n dier dan echt wilt helpen, ga dan naar degene die over de dieren gaat, zeg wat je vind en bied aan het dier GRATIS(!!!!) mee te nemen. Willen ze dat niet? Lekker laten zitten dan, geen geld geven aan zulke winkels. Uiteindelijk kost het ze altijd geld als ze zieke dieren in hun winkel houden, tenzij jij ze geld geeft voor een ziek dier.

Je beloont ze voor het verkopen van zieke dieren. Lijkt me nou niet echt de bedoeling.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:33

Oei, ik zou eerst willen weten welk geslacht hij/zij is voor ik ze samen zet, dadelijk heb je een nestje!