Welke rechten bij verkeerde behandeling da?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

koenlover

Welke rechten bij verkeerde behandeling da?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 21:03

Hallo bokkers,

Vorige week Zaterdagnacht is mijn kat aangereden. Zijn staart is half van zijn lijf gescheurd waardoor hij een grote open wond heeft boven zijn anus om zijn staart heen op z'n lijf en onderaan over zijn staart tot halverwege. Ook is zijn staart op meerdere plekken gebroken en zijn op een plek de wervels zelfs uit elkaar getrokken waardoor het deel daarna waarschijnlijk geamputeerd moet worden.

Zondag morgen gelijk met hem naar de weekend arts gegaan, deze heeft rondom de wond wat vacht weg geschoren en ons antibiotica tabletjes meegegeven, ik had zelf nog pijnstillers in huis en ik kreeg wondspray mee. Ze gaf ons nog de keus om zijn staart gelijk te amputeren maar zelf deed ze dit liever niet omdat de kans er nog was dat het gevoel en de kracht aan t uiteinde nog terug kwam (en omdat ze niet kon voelen of er breuken zaten), uiteraard waren we het met haar eens, liever niet amputeren wanneer dit niet zeker nodig is.

Op de terug weg begonnen we eens te denken (Tsja bij de dierenarts waren we zo blij dat t nog goed kon komen dat we verder niet hebben nagedacht) en vond ik het heel raar dat ze eigenlijk alleen de vacht weg geschoren had en verder niks gedaan heeft, alle verzorging kwam dus nog op ons want zelfs de wond was nog niet schoongemaakt.

Maar goed, met goeie hoop naar huis, eerst thuis gelijk antibiotica en pijnstiller gegeven en speciaal een uurtje gewacht voor we de wond gingen schoonmaken zodat de pijnstiller eerst kon inwerken. Nou de spray (die we al kregen omdat de dierenarts zei dat zalven veel te pijnlijk zou zijn) hebben we er in de houdgreep op kunnen doen maar m'n kat heeft echt de hele buurt bij elkaar gegild. Ik ben best wel wat gewend want ben gastgezin voor een katten opvang (ook met wilde katten) maar men wat. Had m'n arme katje een pijn :( .

De eerste behandeling had hij gehad maar dit sprayen moest eigenlijk 3x per dag gebeuren, mijn kat is echt een lieverd maar als ik dit een week (moesten 4 dagen later terug komen) moest doen weet ik zeker dat ik hem niet meer te pakken zou krijgen. Dus maandagochtend gelijk maar mijn eigen dierenarts gegaan die echt op z'n zachtst gezegd verbaasd was over de behandeling. De wond zat overduidelijk op meerdere plekken tot op het bot en kon onmogelijk open blijven, ook vond zeker vreemd dat de Kat geen antibiotica ingespoten had gekregen omdat die sneller en langer werkt (dat hadden we de kat niet 2x per dag hoeven te pesten met pillen). Ze was het wel eens met het uitstellen van de amputatie maar kon zo voelen dat hij zeker op twee plekken gebroken en op 1 plek uit elkaar getrokken was.

De kat moest daar dus blijven en werd gehecht, uiteraard waren we ons bewust van de risico's omdat het inmiddels een 'vuile' wond was maar open laten was echt geen optie. Onze da heeft de wond onder narcose uitgebreid gespoeld er veel antibiotica zalf ingesmeerd en de wond toen 'los' gehecht (zodat eventueel wondvocht e.d. er nog uit kon). Ook heeft hij direct een lang werkende antibiotica ingesproken gekregen en een flink sterke pijnstiller om de eerste pijnlijke uren door te komen.

De dierenarts gaf ook aan dat wanneer wij tot Donderdag hadden gewacht (zoals t advies van de weekend arts) het waarschijnlijk einde oefening was geweest. Vrijdag weer op controle geweest en een deel van de wond is al ver dicht maar op twee stukken is het nog flink ontstoken helaas. Moet deze week dus zeker twee keer per week terug om het in de wond te laten zalven. Ook moet inderdaad de halve staart geamputeerd worden maar pas zodra de eerste wond dicht is (en dus de ontsteking eruit).

Nou is mijn punt dat de dierenarts waar ik in eerste instantie heen ben gegaan alle zorg bij ons gelaten heeft, een enorme en diepe wond niet gehecht heeft waardoor mijn dierenarts een 'vuile' wond heeft moeten hechten met de consequenties van dien, en hem geen eens antibiotica of pijnstillers heeft ingespoten en ook de wond niet heeft schoon gemaakt, had zij dit vast daar gedaan had ze gemerkt dat dit voor hem veel en veel te pijnlijk was.

Daarnaast moest ik op Donderdag terug voor controle (gelukkig heb ik daar niet opgewacht) maar heb ik voor die 4 (als je ruim telt hooguit 5) dagen 20 tabletten antibiotica meegekregen waar hij er maar maximaal 10 had hoeven hebben. Ondertussen heb ik dus een rekening van dik €120.- van een dierenarts die niks gedaan heeft. Mijn eigen dierenarts die heeft gehecht enzo stuurde ook een rekening van €120.- maar zij heeft hiervoor alle fouten van de eerste da rechtgebreid (al blijft het hier niet bij met alle helaas noodzakelijke extra bezoeken).

Mijn vraag is dus, wat zijn mijn rechten? Sowieso wil ik de pillen (2 gebruikt maar rest zit los verpakt) en de spray terug brengen maar heel eerlijk gezegd vind ik dik €75.- voor een dierenarts die alleen de wond geschoren heeft ook belachelijk veel geld. Bovendien zit ik dankzij haar nu dus met een flink ontstoken wond (kans op ontsteking was iig veel kleiner als zij gelijk had gespoeld en gehecht) waarmee ik nog tig keer terug moet.

Wij hebben haar ons verhaal uiteraard gelijk maandag ochtend gemaild, maar de enige reactie die ik terug krijg is dat ze geen antibiotica heeft ingespoten omdat hij toen ze dat wilde doen al in zijn mandje zat en ze hem geen extra stress wilde bezorgen. Maar de kat was echt enorm relaxt liep daar lekker rond en was in de onderkant van zijn mandje gaan zitten maar we hebben de deksel er pas opgedaan toen ze zei dat hij klaar was. Bovendien was er van stress dus geen sprake.

Mijn vraag is dus, kan ik hier nog wat mee? Ik ben eigenlijk niet van plan de rekening te betalen maar dalijk zit ik met een flinke verhoging etc.

koenlover

Re: Welke rechten bij verkeerde behandeling da?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 21:08

Pff t is nog een lang verhaal geworden, respect voor de mensen die t lezen ;)

De kat was overigens niet bang voor de spray oid want we hebben het eerst naast hem gespoten en toen keek hij er alleen maar naar, t was dus echt van de pijn dat hij zo heftig reageerde.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:09

lees even mee maar wat een naar verhaal zeg :(
ben heel benieuwd hoe dit afloopt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:11

Heb je de eerste dierenarts al benaderd met dit verhaal? En zo ja, wat zei die er van?

Zo nee dan zou ik er eens langs gaan om te overleggen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:14

Heb je een rechtsbijstandverzekering? Daar zou ik sowieso contact mee opnemen.
Anders met het Juridisch Loket. Zij kunnen wel aangeven hoe je het beste in gesprek kunt treden met DA nr 1. Sterkte iig met het herstel. :(:)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:14

Voordat je overhaaste conclusies trekt zou ik eerst naar DA1 gaan en vragen waarom ze de keuzes hebben gemaakt die ze hebben gemaakt.
Niet hechten is (afhankelijk van de wond) niet een heel opmerkelijke keuze: bij welke aanrijding ook komt er vuil in de wond en dat schoonmaken is geen kwestie van "zo gepiept".
Zeker als er al een paar uur tussen de aanrijding en de DA zit klinkt het helemaal niet gek...

Eerst vragen, dan mening vormen. Ik denk dat dat je mantra gaat moeten zijn.

Overigens veel sterkte voor poeslief, en jou. Zielige katten zijn echt sneu...

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:18

Pfff waardeloos.
Ik zou absoluut met je verhaal naar die praktijk terug gaan. Ik vind het te gek voor woorden dat ze niet eens de wond ontsmet hebben en gehecht...

Ik zou niet durven zeggen wat je rechten zijn. Maar dat voelt in ieder geval eerlijk en oprecht omdat je er vreselijk van baalt.

Hoe gaat het nu met de kat trouwens?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:21

Allereerst sterkte met de kattepoes...arm dier :(:)

Zou er zeker werk van maken,RB en juridisch loket zijn al genoemd.Afgaande op jouw verhaal begrijp ik dat het dier eigenlijk medische zorg is ontzegt door de desbetreffende DA.
Ik snap niet dat de 1e DA de wond niet eens heeft gereinigd,tocheen heel belangrijke procedure bij wondverzorging.

Blij dat je niet tot donderdag hebt gewacht...

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:22

wanneer je vindt dat de dierenarts onjuist gehandeld heeft, kan je een tuchtzaak aanspannen. Beide partijen moeten dan hun kant van het verhaal toelichten, de tuchtraad zal het beoordelen en dan een uitspraak doen. Dit is iets anders dat via rechtsbijstand: dan kan je schade verhalen.
Het beste is altijd om eerst zelf contact te zoeken met de behandelend arts (zoals je gedaan hebt), alles goed te documenteren, en wanneer jullie er dan samen niet uitkomen, kan je altijd nog beslissen om stappen te ondernemen.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:26

Ten eerste, wat een vervelend verhaal! Sterkte voor het arme beest. Zo iets heeft mijn kat een tijdje terug ook gehad, gegrepen door een hond (ik doe dat beest nog wat aan!). Gelukkig niks geamputeerd enzo, wel maanden van slapeloze nachten, kale kat, dierenarts abonnement...
Het lijkt mij dat je die eerste dierenarts helemaal niks hoeft te betalen. Ze heeft de boel eigenlijk al maar erger gemaakt en durft daar nog geld voor te vragen ook? Zij mag eerder opdraaien voor de kosten die ze heeft gemaakt het erger te laten worden!! Dat zal wel nooit gebeuren, maar ik zou gewoon even googlen of vragen bij die goeie dierenarts dus. En sowieso even met die dierenarts een babbeltje maken. Met mijn kat is het overigens helemaal goedgekomen <3

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:26

Een afspraak maken met de eerste DA en haar rustig laten uitleggen wat er aan de hand was en waarom ze de keuzes heeft gemaakt die ze heeft gemaakt. Kan je aan de hand daarvan gaan bedenken of en wat voor vervolgacties je eventueel zou willen en kunnen nemen.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 21:45

Bedankt voor alle reacties al! Met de kat gaat t nu op de flinke ontsteking na redelijk, we geven m natuurlijk nog de maximale dosis pijnstillers dus dat scheelt. Hij moet helaas tot de wond helemaal dicht is nog een kap op omdat hij er echt niet aan kan likken (van de eerste da moest hij er juist aan likken) en die vind hij vreselijk, hij botst nog steeds overal tegenaan en daar word hij nogal onzeker van terwijl t normaal echt een gezellige makkelijke dikke kater is. Poepen doet natuurlijk enorm veel zeer dus hij zit flink aan de laxeer middelen en olie door zijn voer, maar dat is vies dus begint hij ook al wat af te vallen. Heb dus Royal canin blik voer gehaald omdat hoe meer vocht hij binnen krijgt hoe beter en hij dus even geen brok mag.

Sommige mensen hadden t blijkbaar gemist maar de dierenarts heb ik dus gelijk gemaild (dierenarts was niet aanwezig maandag) daarop kreeg ik alleen terug dat ze geen ab had gespoten omdat hij al in z'n mandje zat (niet waar dus). Op alle andere punten reageerde ze niet. Zal sowieso nog eens bellen kijken of een gesprek mogelijk is.

Zo zit m'n kleine man er nu bij;
Afbeelding
Hij vind t echt vreselijk en dalijk na de amputatie moet die kap ook op blijven ben bang dat hij dalijk gewoon een maand met dat ding moet rondlopen.

Ik heb trouwens geen rechtsbijstand verzekering en weet niet of ik voor die €120.- wel al die dingen wil gaan doen maar t is wel fijn een gesprek in te gaan wetend wat mijn rechten zijn.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:56

Voor wat het waard is: ik heb in een niet helemaal vergelijkbare situatie gezeten (mijn DA was meteen oké) maar mijn kat was minstens zo erg gewond. Bij haar is de staart direct geamputeerd en e.e.a. is gehecht, maar alsnog afgestorven.

Als de kap niet werkt dan kun je een kalpetkraag bestellen. Supergoede ervaringen met dame die ze maakt, helaas ging mijn kat niet heel goed met de kraag om maar een van mijn andere katten juist prima.

Laxatie: massage icm laxeermiddel is top. Nog extra olie zou 'k persoonlijk niet doen. Is behoorlijk zinloos, behalve dan dat het eten niet meer wil, en dat is juist iets dat je niet wilt.
Metacam: (ik neem aan dat dat de pijnstiller is) heeft een kleine marge om werkzaam te zijn. Te veel = schadelijk, te weinig = pijn. Dus niet teveel mee bezig zijn; geen pijn is fijn, medicatievrij komt wel weer.

Kraag: wat ook fijn kan zijn is poeslief zonder kraag in een doos leggen met een handdoek oid erop, en dat binnen handbereik. Kunnen ze hun kopje wassen, heerlijk slapen, nergens last van, maar toch niet aan de wond zitten. En dan weer om als je er niet meer bij bent (en meteen iets lekkers, dat weten ze gauw genoeg).

't Is een mooi diertje, veel beterschap voor hem!

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 22:01

wat een verhaal vind het echt belachelijk dat de dierenarts hiervoor niks heeft gedaan.
ze had minstens foto'n kunnen maken van zijn staart had ze kunnen zien of die gebroken was.
ik zou er zeker werk van proberen te maken.
heel veel sterkte voor jullie hoop dat die snel beter word.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 22:10

Olie was op aanraden van de dierarts, en hij eet nog wel maar niet met veel plezier. Massage heb ik nog niks over gehoord maar bedankt voor de tip! Hij krijg melodoxyl maar dat is inderdaad vergelijkbaar met metacam, ook niet schadelijk als hij het wat langer moet krijgen dus dat is fijn, liever te lang als te kort.

Die kraag ga ik ook even googlen thanks! Heb de kap nu op als hij eet en even daarna maar wat ik ook doe hij doet echt alles om aan de wond te likken, afleiden, dekentjes en dat soort dingen helpen niet helaas. Ja voor 2 minuten max.

Tribeworld; mijn dierenarts kon al twee breuken en de uit elkaar getrokken wervels voelen, maar of t nou 1 of 3 breuken zijn, ze doen daar nu toch niks mee. Maar de andere arts zei dus dat ze dat niet kon zien (is verder niet schadelijk geweest voor hem maar geeft geen vertrouwen in de arts).

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 06:44

Helaas kan je niets doen. HEb het zelf mee gemaakt met mijn pup. Ik was woedend!!! Op pup cursus wil hij springen naar degene die les gaf uit blijdschap. Echter mijn riem is en was niet oneindig hij sprong vol in de riem en klapte op de grond. Een nachtmerrie. Gillen van ellende en helemaal verstijft. Opgepakt iemand de sleutel van mijn auto gegeven en naar de eerste en beste DA gegaan die er was. Daar mochten we nog een half uur wachten wat mijn sop al deed koken en vervolgens keek hij er naar en was het wat verrekt. Ik moest de pup maar gewoon laten doen en op de grond zetten. Nergens in beperken, niets geven en binnen 2 dagen zou het weer 100% normaal zijn. Rontgenfoto's kon hij niet maken zei hij omdat hij maar alleen was. Toen ik aan gaf al vele foto's te hebben gemaakt op de rontgen afdeling (stage) elders en echt wel wilde helpen was het nog niet te doen en hij vond het overdreven ook.

Thuis gekomen heb ik hem een flinke pijnstilling gegeven (was 22 uur en hij (de pup) was doodop) en in een kleine bench gezet zodat hij stil lag. 's ochtends om 8 uur stond ik bij mijn DA op de stoep die me gelijk hielp en zo de rontgenafdeling in stuurde met pup. Daar bleek dat zijn kuitbeen voor 3/4 door gescheurd was. Heeft weken geduurd eerdat het weer in orde was en nog steeds merk ik dat het een wat zwakke/gevoelige plek is soms. Ik wil niet weten wat er gebeurd zou zijn als ik hem niet mee had genomen naar mijn eigen DA en maar gewoon had laten doen.......

Ik ben nog verhaal gaan halen maar kreeg te horen dat dit wel eens kan gebeuren en dat ze daar niets over te zeggen hebben. Tenslotte was het laat op de avond en al een extra service....................

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 06:53

Over de zorg van DA 1 ga ik me niet uitspreken. Ik heb voor onze hond echter een soort zwemband. Fijner dan een lampenkap, maar het schermt net niet alles af. Zo kan hij nog steeds aan het onderste deel van zijn achterpoten. Maar wellicht is dat een oplossing.

Edit : ik bedenk me ineens hoe dat ding ook weer heet : de moon collar!
http://www.woofenmiauwshop.nl/contents/nl/d66.html

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 08:56

Contact opnemen per email en dan een nietszeggend emailtje terugkrijgen valt bij niet onder een gesprek. Daarmee bedoel ik samen om de tafel en uitgebreide uitleg vragen en krijgen. Als je daar daarna niets mee kunt of wilt is dat jammer maar dan heb je in ieder geval het hele verhaal en je hebt je zorg/frustratie kunnen uitspreken. (Ga ik er daarbij van uit dat dit niet als consult zal worden gerekend.)

Ik hoop dat je kattebeest er weer helemaal bovenop komt. Die mooncollar ziet er trouwens al fijner uit dan zo'n kap.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:36

delerium schreef:
Voordat je overhaaste conclusies trekt zou ik eerst naar DA1 gaan en vragen waarom ze de keuzes hebben gemaakt die ze hebben gemaakt.
Niet hechten is (afhankelijk van de wond) niet een heel opmerkelijke keuze: bij welke aanrijding ook komt er vuil in de wond en dat schoonmaken is geen kwestie van "zo gepiept".
Zeker als er al een paar uur tussen de aanrijding en de DA zit klinkt het helemaal niet gek...

En jij kan het weten.

Dierenarts heeft bij mijn kat ook een verkeerde diagnose gesteld (dat was dus geen ontsteking... maar een bottumor) en verkeerde medicatie gegeven (pilletjes + metacam, voor een kat met een kapotte maag. Heb 'r later die week dui-de-lijk verteld dat dat dus níét kon bij die kat) Het zijn maar mensen die gewoon hun best doen he. Een ontsteking is in een teen veel aannemelijker dan een tumor en het schijnt dat ze eerst die pillen móéten voorschrijven voordat ze met iets anders komen (en dan moet je er als eigenaar zelf om vragen)
Als alles vanaf het begin duidelijk was geweest had dat mijn kat een hoop leed, en mij een paar honderd euro bespaard. Maar we wisten destijds niet wat het was, en er zijn gewoon dingen nu eenmaal zo gelopen. Als ik van tevoren had geweten dat die tumor al zo uitgezaaid was had ik die teen ook nooit laten amputeren. Maar zoiets weet je gewoon niet. Als dierenarts en als eigenaar doe je wat je op het moment het beste lijkt. Dierenartsen zijn dat ook verplicht. Je weet gewoon soms pas achteraf wat je het beste had kunnen doen helaas.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:45

Wat een narigheid zeg!!
Wat goed dat je niet gewacht hebt, maar naar je eigen dierenarts gegaan bent!
Ten eerste zou ik zeker bij die weekend arts langs gaan en het eens mondeling overleggen!
Wat ik me af vraag, deze arts nam in het weekend waar. Heeft jouw eigen dierenarts dan ook niet zoiets van ik ga daarmee overleggen??
Ik hoop dat je beestje weer heel gauw op knapt!

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 19:22

Dierenfan; jeetje dat is schrikken, goed inderdaad dat jij ook je gevoel gevolgd heb en naar je eigen diere arts bent gegaan.

JoAnn; bedankt voor de tip, zal ook daar naar kijken.

Maflinger; ik snap dat dat geen gesprek is, maar ik wilde haar laten weten dat ik het toch niet eens was met de geboden behandeling mede doordat ik best geschrokken was van de conclusie van m'n eigen arts, zij was echter vrij dus vandaar dat ik een mail gestuurd heb in eerste instantie. Het was een vrij uitgebreide mail en ik kreeg daar dus niks zinnigs op terug. Ik ben absoluut voor een gesprek maar wilde mijn eerste onvrede toch gelijk kwijt.

Delirium; natuurlijk kan er in een verkeerswond vuil zitten, en t spoelen is misschien niet 'zo gepiept' maar daar vraag ik toch ook niet om, ik vraag of ze koste wat het kost mijn kat wil helpen. Zij heeft dienst ik betaal t weekend tarief, ik zie geen reden waarom ze mijn kat niet de nodige behandeling geeft. Bovendien was het dus zo diep en groot (op meerdere plekken tot op t bot) dat hechten niet een optie was maar de enige manier om m'n kat te redden (mede doordat het te pijnlijk was om zonder narcose schoon te maken/houden, wat ze had kunnen weten als ze zelf de wond schoongemaakt had ipv dat in onze 'onkundige' schoenen te schuiven. Ik heb wel veel ervaring inmiddels met zieke gewonde katten maar daar was deze da niet van op de hoogte.

Kentaro; ik ben ook echt blij dat we hem maandag ochtend mee genomen hebben naar de eigen arts. Mijn eigen arts is wel echt 'geschrokken/verbaasd' over de behandeling maar ze werken indirect wel samen (draaien weekend diensten voor elkaar) dus zij heeft wel gezegd dat het echt verkeerd gegaan is bij de eerste maar dat dat altijd eens kan gebeuren en dat ze misschien de wond heeft onderschat, ook zei ze dat de arts meer een honden mens dan een katten mens is maar daar heb ik natuurlijk geen boodschap aan.

Net weer bij de dierenarts geweest en helaas is de wond op plekken nog steeds open en ontstoken, gelukkig wel wat minder dan vrijdag maar nog steeds niet goed :( de helft van zijn staart moet zeker geamputeerd worden maar op t moment is t ontstekingsgevaar te groot. Dus helaas moeten we wachten tot hij weer is opgeknapt en dan moet hij weer onder t mes :( voorlopig elke 3 dagen naar de dierenarts om in de wond te laten zalven.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 19:44

Het spijt me, maar ik vind het nog steeds bijzonder. Niet het verhaal, of de situatie, maar de hele manier van omgaat met... Ik twijfel er zeker niet aan dat je het allerbeste met je kat voorhebt en kosten noch moeite spaart, dat wil ik ook zeker niet insinueren.

Vergelijken is gevaarlijk, zondermeer. Maar waarom niet meteen een operatie om te amputeren en reinigen in één keer? En echt, een wond kan heel groot zijn en zonder hechten genezen hoor! Alleen het eens in de 3 dagen zalven vind ik raar. Watvoor zalf heb je?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:07

Wonden aan staarten zijn vreselijke wonden en bijna nooit goed te genezen. (ze slaan ze makkelijk open en blijven vaak zwakke plekken). Is de wond gewoon open en bloot of helemaal toegedekt? Als hij niet toegedekt is dan zou ik zeker een zalf halen op honingbasis (bijv. mesitran is bij mensenapotheek te halen) om de wond zelf thuis ook 3x per dag in te smeren. Dat werkt zeer goed bij dieren deze zalf gebruiken wij heel veel!!

Idd soms beter het open te laten maar tot op het bot open is niet fijn en kan heel moeilijk zijn wat het beste is. Maar het is makkelijk praten omdat ik al veel ervaring heb en er dus zeer waarschijnlijk anders tegenaan kijk (door mijn werk)

1 troost, zonder staart kan je kat gelukkig wel goed verder leven. Hopelijk is hij er snel overheen!
Laatst bijgewerkt door dierenfan op 11-03-13 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:08

foutje

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 21:47

delerium schreef:
Het spijt me, maar ik vind het nog steeds bijzonder. Niet het verhaal, of de situatie, maar de hele manier van omgaat met... Ik twijfel er zeker niet aan dat je het allerbeste met je kat voorhebt en kosten noch moeite spaart, dat wil ik ook zeker niet insinueren.

Vergelijken is gevaarlijk, zondermeer. Maar waarom niet meteen een operatie om te amputeren en reinigen in één keer? En echt, een wond kan heel groot zijn en zonder hechten genezen hoor! Alleen het eens in de 3 dagen zalven vind ik raar. Watvoor zalf heb je?

Wat vind jij 'bijzonder' aan het omgaan met de situatie als ik vragen mag?

De amputatie en het schoonmaken kon niet in een keer omdat in eerste instantie de hoop er was dat de staart nog zou genezen er zat namelijk nog minimaal gevoel in t puntje, inmiddels is dat gevoel weg en is ook de kracht niet terug gekomen. De helft van de staart tilt hij gewoon en t laatste stukje bungelt er dus als dood achter aan. Dit was vanaf het begin al zo maar omdat hij toen nog minimaal reageerde op aanraking in dat laatste puntje was er hoop op genezing, daarom is de staart niet direct geamputeerd.

Een grote wond kan ongetwijfeld zonder hechten genezen daar heb je vast meer verstand van dan ik. Maar deze wond kon vanwege de pijn absoluut niet zonder verdoving (en pijnstilling was niet genoeg)schoon gemaakt worden, dan lijkt het mij met een wond o.a. Rondom de anus het geen optie om t zo maar te laten. Dierenarts nr. 1 was het eens dat zalven al te pijnlijk zou zijn daarom gaf zij een spray mee die net zo pijnlijk bleek.

Zelfs na t schoonmaken en zalven van da nr. 2 en een antibiotica kuur is de wond nog gaan ontsteken kun je nagaan wat er gebeurt was als ik de wond open had gelaten zonder ook maar iets schoon te maken.

Ik heb geen zalf, zoals in mijn vorige berichtje staat gaat mijn kat elke 3 dagen naar de dierenarts die vervolgens met een spuitje antibiotica zalf in de wond 'spuit' elke drie dagen word opnieuw de status van de wond bekeken en tot nu toe blijkt deze behandeling nodig aangezien de antibiotica kuur alleen de ontsteking niet onder controle krijgt.

Je mag je twijfels hebben bij het wel of niet goed handelen van da 1 & 2, daarvoor heb ik dit topic geopend. Maar elk weldenkend mens kan toch verzinnen dat zo'n mega diepe grote wond rondom de anus op zijn minst goed gereinigd moet worden? En dat laat je als dierenarts toch niet over aan 'leken' die speciaal naar de kliniek komen omdat ze niet voldoende kennis hebben om t zelf op te lossen.