Vorige week Zaterdagnacht is mijn kat aangereden. Zijn staart is half van zijn lijf gescheurd waardoor hij een grote open wond heeft boven zijn anus om zijn staart heen op z'n lijf en onderaan over zijn staart tot halverwege. Ook is zijn staart op meerdere plekken gebroken en zijn op een plek de wervels zelfs uit elkaar getrokken waardoor het deel daarna waarschijnlijk geamputeerd moet worden.
Zondag morgen gelijk met hem naar de weekend arts gegaan, deze heeft rondom de wond wat vacht weg geschoren en ons antibiotica tabletjes meegegeven, ik had zelf nog pijnstillers in huis en ik kreeg wondspray mee. Ze gaf ons nog de keus om zijn staart gelijk te amputeren maar zelf deed ze dit liever niet omdat de kans er nog was dat het gevoel en de kracht aan t uiteinde nog terug kwam (en omdat ze niet kon voelen of er breuken zaten), uiteraard waren we het met haar eens, liever niet amputeren wanneer dit niet zeker nodig is.
Op de terug weg begonnen we eens te denken (Tsja bij de dierenarts waren we zo blij dat t nog goed kon komen dat we verder niet hebben nagedacht) en vond ik het heel raar dat ze eigenlijk alleen de vacht weg geschoren had en verder niks gedaan heeft, alle verzorging kwam dus nog op ons want zelfs de wond was nog niet schoongemaakt.
Maar goed, met goeie hoop naar huis, eerst thuis gelijk antibiotica en pijnstiller gegeven en speciaal een uurtje gewacht voor we de wond gingen schoonmaken zodat de pijnstiller eerst kon inwerken. Nou de spray (die we al kregen omdat de dierenarts zei dat zalven veel te pijnlijk zou zijn) hebben we er in de houdgreep op kunnen doen maar m'n kat heeft echt de hele buurt bij elkaar gegild. Ik ben best wel wat gewend want ben gastgezin voor een katten opvang (ook met wilde katten) maar men wat. Had m'n arme katje een pijn
.De eerste behandeling had hij gehad maar dit sprayen moest eigenlijk 3x per dag gebeuren, mijn kat is echt een lieverd maar als ik dit een week (moesten 4 dagen later terug komen) moest doen weet ik zeker dat ik hem niet meer te pakken zou krijgen. Dus maandagochtend gelijk maar mijn eigen dierenarts gegaan die echt op z'n zachtst gezegd verbaasd was over de behandeling. De wond zat overduidelijk op meerdere plekken tot op het bot en kon onmogelijk open blijven, ook vond zeker vreemd dat de Kat geen antibiotica ingespoten had gekregen omdat die sneller en langer werkt (dat hadden we de kat niet 2x per dag hoeven te pesten met pillen). Ze was het wel eens met het uitstellen van de amputatie maar kon zo voelen dat hij zeker op twee plekken gebroken en op 1 plek uit elkaar getrokken was.
De kat moest daar dus blijven en werd gehecht, uiteraard waren we ons bewust van de risico's omdat het inmiddels een 'vuile' wond was maar open laten was echt geen optie. Onze da heeft de wond onder narcose uitgebreid gespoeld er veel antibiotica zalf ingesmeerd en de wond toen 'los' gehecht (zodat eventueel wondvocht e.d. er nog uit kon). Ook heeft hij direct een lang werkende antibiotica ingesproken gekregen en een flink sterke pijnstiller om de eerste pijnlijke uren door te komen.
De dierenarts gaf ook aan dat wanneer wij tot Donderdag hadden gewacht (zoals t advies van de weekend arts) het waarschijnlijk einde oefening was geweest. Vrijdag weer op controle geweest en een deel van de wond is al ver dicht maar op twee stukken is het nog flink ontstoken helaas. Moet deze week dus zeker twee keer per week terug om het in de wond te laten zalven. Ook moet inderdaad de halve staart geamputeerd worden maar pas zodra de eerste wond dicht is (en dus de ontsteking eruit).
Nou is mijn punt dat de dierenarts waar ik in eerste instantie heen ben gegaan alle zorg bij ons gelaten heeft, een enorme en diepe wond niet gehecht heeft waardoor mijn dierenarts een 'vuile' wond heeft moeten hechten met de consequenties van dien, en hem geen eens antibiotica of pijnstillers heeft ingespoten en ook de wond niet heeft schoon gemaakt, had zij dit vast daar gedaan had ze gemerkt dat dit voor hem veel en veel te pijnlijk was.
Daarnaast moest ik op Donderdag terug voor controle (gelukkig heb ik daar niet opgewacht) maar heb ik voor die 4 (als je ruim telt hooguit 5) dagen 20 tabletten antibiotica meegekregen waar hij er maar maximaal 10 had hoeven hebben. Ondertussen heb ik dus een rekening van dik €120.- van een dierenarts die niks gedaan heeft. Mijn eigen dierenarts die heeft gehecht enzo stuurde ook een rekening van €120.- maar zij heeft hiervoor alle fouten van de eerste da rechtgebreid (al blijft het hier niet bij met alle helaas noodzakelijke extra bezoeken).
Mijn vraag is dus, wat zijn mijn rechten? Sowieso wil ik de pillen (2 gebruikt maar rest zit los verpakt) en de spray terug brengen maar heel eerlijk gezegd vind ik dik €75.- voor een dierenarts die alleen de wond geschoren heeft ook belachelijk veel geld. Bovendien zit ik dankzij haar nu dus met een flink ontstoken wond (kans op ontsteking was iig veel kleiner als zij gelijk had gespoeld en gehecht) waarmee ik nog tig keer terug moet.
Wij hebben haar ons verhaal uiteraard gelijk maandag ochtend gemaild, maar de enige reactie die ik terug krijg is dat ze geen antibiotica heeft ingespoten omdat hij toen ze dat wilde doen al in zijn mandje zat en ze hem geen extra stress wilde bezorgen. Maar de kat was echt enorm relaxt liep daar lekker rond en was in de onderkant van zijn mandje gaan zitten maar we hebben de deksel er pas opgedaan toen ze zei dat hij klaar was. Bovendien was er van stress dus geen sprake.
Mijn vraag is dus, kan ik hier nog wat mee? Ik ben eigenlijk niet van plan de rekening te betalen maar dalijk zit ik met een flinke verhoging etc.