bokkers met geiten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

bokkers met geiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 16:14

Ik ben wel eens een verdwaald topic tegengekomen over een geitje, maar volgens mij was er nog geen centraal topic over bokkers die geiten hebben. Wij zijn een tijdje geleden verhuisd naar een vrijstaand huis met flink wat ruimte en nu wil ik heel graag (naast de paarden) 2 dwerggeitjes aan huis.

Ik ben opgegroeid met (dwerg)geitjes, deze hadden we bij mijn ouders thuis ook (zijn helaas beide vorig jaar door ouderdom overleden) en het lijkt me geweldig om nu zelf twee geitjes te hebben! We hebben nog niet precies gepland hoe het weitje er uit gaat zien, maar het lijkt me leuk om jullie ervaringen met jullie geit(en) te delen, vandaar dit topic.

Niet alleen voor de grappige streken en gebeurtenissen, maar ook de praktische dingen, zoals het omheinen van de wei, wat voor stal of hok, voer-zaken enzovoort :)

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 20:14

Ik krijg over twee weken twee dwerggeitjes, een moeder met kind :D
Wij zijn nu druk bezig met een goede omheining en een hok maken. Ze komen samen met mijn twee varkentjes in het weitje naast huis te lopen.
Ik ga dit topic in de gaten houden :j

caaramel

Re: bokkers met geiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 20:20

Wij hebben twee geitjes. Super leuke beestjes zijn het! Het ene schuw en bijna niet aan te raken (en dat na drie jaar) het andere super tam, kan VD en agility (aangepast natuurlijk) en heeft niets liever dan gekroeld te worden. zo'n verschillende karakters!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 20:30

Tessa wat leuk! Misschien kun je met ons delen hoe je de omheining maakt?

Ik heb ook nog 2 konijnen en het zou leuk zijn als ik iets kon maken zodat ze samen kunnen lopen straks (wel apart nachthok uiteraard), maar konijnen zijn zulke gravers, dus ik weet nog niet hoe ik dat moet versieren.

caaramel, dat hadden we bij mijn ouders ook. 1 hebben we als baby-geit gekregen en die was echt supermak, kroop het liefst bij je op schoot. De andere was al volwassen toen we haar kregen en is nooit echt mak geworden, maar toch was ze op haar manier wel heel lief.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 20:34

Wij hebben ook een paar dwerggeitjes, ze blijven leuk! Twijfel nog of we er dit jaar weer een bokje bij doen, ben een beetje bang dat we die kleintjes nergens kwijt kunnen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 22:04

Ontzettend leuk, die kleintjes, maar ik zou zo bang zijn dat baby-bokjes bij een slager eindigen :(. Wat voor wei/omheining hebben jullie? En wat voor maten zouden goed zijn voor 2 dwergjes?

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 22:21

Ja precies, zo denken wij er ook over. Da's toch jammer!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 22:30

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 22:37

Misschien leuk als jullie hier komen praten en ervaringen uitwisselen? Dat is een huiskamertopic begrijp ik en dit is informatief bedoeld.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 22:52

Wij hebben hier 4,5 geitjes. Die halve is omdat we twijfelde of die het zou halen. Inmiddels vitamine spuit erin gehad, extra ontwormigs kuur en t lijkt de goede kant op te gaan. De andere 4 zijn dragend. medio eind april verwachten we ze. De mooiste mogen blijven, de baas gaat er uit en de bokken gaan op transport naar Spanje waar ze geslacht worden.

Of er moet voor die tijd een particulier zijn geweest die een bok zoekt voor dekkingen. Vrouwtjes worden vaak via via ook verkocht waar we ook mee ruilen voor nieuwe teelt. Er staan hier al 2 vrouwtjes babys op gereserveerd. Kennissen willen op hun boerderijtje ook hobby geitjes.

Vragen staat vrij. Ik ben practisch in onze geiten wei opgegroeid.

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 07:54

Leorah schreef:
Tessa wat leuk! Misschien kun je met ons delen hoe je de omheining maakt?

Ik heb ook nog 2 konijnen en het zou leuk zijn als ik iets kon maken zodat ze samen kunnen lopen straks (wel apart nachthok uiteraard), maar konijnen zijn zulke gravers, dus ik weet nog niet hoe ik dat moet versieren.

caaramel, dat hadden we bij mijn ouders ook. 1 hebben we als baby-geit gekregen en die was echt supermak, kroop het liefst bij je op schoot. De andere was al volwassen toen we haar kregen en is nooit echt mak geworden, maar toch was ze op haar manier wel heel lief.

Wij hebben een vrij hoog hekwerk, gemaakt van aluminium op het werk van mijn vader, het is zo 1.70 hoog. Fijnmazig en wordt bevestigd aan houten palen van 2.20 die een een eind de grond in gaan. Verder komt er straks in de grond voor het hek langs nog een plaat van aluminium van zo 40 cm, deze gaat voor 30 cm de grond in en 10 cm blijf je dan aan de onderkant van het hek zien. Dit ter versteviging zodat de varkens er niet onderdoor kunnen wroeten ;) Ons weitje voor de diertjes is zo 30 bij 50 meter.
De geiten krijgen hun eigen hok, de ene helft van het hok is voor hen en de andere helft voor de kippen en konijnen met een flinke ren daaraan. De varkens hebben hun eigen hok.
Als het allemaal af is (denk met een week of twee als het weer mee zit) dan zal ik er foto's van plaatsen.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 09:44

Wij hebben nu 5 volwassen dwerggeitjes, en 5 jonge geitjes (van de volwassen geitjes. Bokjes zijn gecastreerd en blijven gewoon, de 'band' is te groot om ze weg te kunnen doen...), hetgeen nog weinig is ten opzichte van onze geitenpopulatie vroeger (op z'n max 21 geloof ik). Onze omheining is afgemaakt met een soort schapengaas, om en bij de 1,5 meter hoog.

Super fijne beestjes, maar toch met momenten meer werk dan verwacht. Bevallingen bij dwerggeiten gaan lang niet altijd vlot (waardoor je zelf moet bijspringen, vearts erbij moet komen), waardoor we al relatief vaak geitjes gehad hebben die (tijdelijk) verstoten werden en moesten geholpen worden met de papfles (ahum, elke drie uur de eerste dagen..). Verder hebben we er (natuurlijk wel in de loop van de jaren, komt niet elke week voor..) al wel meer dan één tijdelijk in huis gehaald (paar weken geleden nog, één van de jonge geitjes die ten opzichte van zijn tweelingsbroertje altijd wat dunner, kleiner en trager is geweest. Met die extreme kou, was hij echt niet sterk genoeg, waardoor hij op een gegeven moment in de stal plat lag en niet meer recht geraakte.... Beestje heeft dan een week in onze keuken gezeten (bench en af en toe los). Van zodra het niet meer vroor terug naar buiten gebracht, maar wel terug de eerste weken apart eten gegeven en 'snachts onder de lamp gezet).

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 13:20

Ons pap heeft al 25 jaar dwerggreiten en we hebbenmaar 1x de veearts erbij gehad. Ze had 4 jongen. Geitjes en geit zijn allemaal overleden. Opa is altijd in de buurt en heeft nog maar 2x moeten helpen met lammeren. Maar opa houd het ook goed in de gaten. En inmiddels weet ik ook wat de voortekenen zijn en indien nodig help ik mee. Opa is inmiddels 88 emmer reuma kan hij niet met zn hand een jong goed draaien.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 18:26

Toen wij 5 jaar geleden dit huis kochten "erfden" we van de vorige bewoners o.a. 2 toggenburger geiten. Leuke dieren, maar in het begin erg schuw. Ze waren duidelijk niet gewend om aangeraakt te worden. Dat ging al snel beter toen wij hier eenmaal woonden.

Ongeveer 2 jaar geleden lag opeens 1 van de toggenburger dames dood in het weitje, zomaar uit het niets. Akelig!
We hebben al snel daarna een jong dwerggeitje opgehaald zodat toggenburger Knabbel niet te lang alleen zou zijn.

Na even aan elkaar wennen werd het al snel een leuk stel. Wiske, de dwerggeit, is nog heel speels en doet regelmatig erg haar best om oude toggenburger dame Knabbel (nu ca. 12 jaar) uit te dagen. En Knabbeltje laat zich soms inderdaad nog verleiden tot wat gekke sprongen of tot een speels "gevecht".

Ik vind geiten hele leuke dieren en ze zijn gemakkelijk in de verzorging. Echt een aanwinst hier op het erf!

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 07:40

Wij zijn hier nu druk bezig met het bouwen van het hok, hopelijk staat deze vandaag helemaal. We gaan er nog een stukje extra bij aanbouwen, we hebben twee geitjes gekocht die we aanstaande vrijdag op gaan halen maar een collega van mijn vriend kwam ook nog met de vraag of we twee geitjes wilden hebben hebben, eeeehhh, tsja dan moet het hok wat wat groter, zo gezegd, zo gedaan, dus nu komen er vier geitjes :D
Zodra het hok staat en de geitjes komen, zal ik leuke foto's maken en ze hier plaatsen, kan niet wachten tot ze er zijn, zo leuk :j

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 14:53

Ik ben heel benieuwd!! Foto's van de opbouw van het hok zouden ook leuk zijn trouwens hoor :).

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:58

Gisteren na een dagje klussen was het hok zover als hieronder, van niks naar toch al een zichtbaar stalletje :D
Afbeelding

Vandaag zijn we weer verder gegaan en het hok is helemaal dicht, er komt nog een puntdak op maar voor nu zit er even een platdak op zodat alles mooi droog blijft. Het rechterdeel is voor de kippen, dit is nagenoeg helemaal af, die kunnen er denk ik morgen in, het linkerdeel (stalletje is in tweeen gedeeld) is het deel voor de geitjes, dat deel wordt een stuk breder, dat bouwen we nog uit naar achteren toe zodat ze lekker de ruimte krijgen. Voor het deel van de kippen komt een flinke ren te staan. De boel nog schilderen van de week en dan komen komend weekend de geitjes, dus moet het af zijn :P
Afbeelding

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 18:17

Hey wat leuk, wij hebben twee je-weet-wel bokken, ze lopen gezellig bij de paarden, de boel loopt allemaal vrij rond.
Eerst hadden we een aparte stal voor ze maar die hadden ze al snel gesloopt dus nu slapen ze gewoon in de paardenstal.
Zo ziet dat eruit samen!
Afbeelding

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 18:20

Aaaaahh, dat ziet er echt lief uit zeg :j
Leuk stel heb je daar!!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 18:36

Ze zijn ook heel mak en lief, gaan prima met de paarden samen en hebben met elkaar ook veel lol, ze knallen echt met hun koppen tegen elkaar :j
Als je ze aait blijven ze stokstijf staan daar genieten ze echt van, haha!
We hebben ze van de kinderboerderij (bokken gaan naar de slager) eigenlijk als dwergjes gekocht maar het is wel duidelijk dat ze een kruising zijn. :D
Ze zijn alweer 8!

Lekker stalletje wordt het!
Heb je al namen bedacht?

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 18:41

Wij hebben hier 4 geiten! :)
wat voor geitjes weet ik niet..
volgens mij gewoon normale? tenminste 3
en 1 is een kruising met een melkgeit en een normale geit (verrassing door werknemer)
ze lopen samen met onze shetlander en hebben het hartstikke naar hun zin! :)
de oudste is nu ongeveer tussen de 15 en de 18 en de jongste dus de kruising is ongeveer 5/6 jaar gok ik zo.. de andere 2 (tweeling) zal rond de 10 zitten gok ik.
de jongste heeft ook best veel meegemaakt, moeder hebben we na 3 dagen in moeten laten slapen vanwege uierontsteking en was al begonnen met afsterven en toen ze jonger was ook nog met haar pootje door het glas gegaan (stonden naast een kas) en de pees was bijna helemaal door, DA zei inslapen maar dat hebben we niet gedaan en ze loopt vrolijk rond! af en toe mank omdat het een zwak pootje blijft maar doorgaans heeft ze er weinig last van!
enige probleem is dat onze opa ze dik voert..

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 06:19

MirandaFuego schreef:
Ze zijn ook heel mak en lief, gaan prima met de paarden samen en hebben met elkaar ook veel lol, ze knallen echt met hun koppen tegen elkaar :j
Als je ze aait blijven ze stokstijf staan daar genieten ze echt van, haha!
We hebben ze van de kinderboerderij (bokken gaan naar de slager) eigenlijk als dwergjes gekocht maar het is wel duidelijk dat ze een kruising zijn. :D
Ze zijn alweer 8!

Lekker stalletje wordt het!
Heb je al namen bedacht?

Twee namen weet ik al, Trees en Toosje, moeder en dochter noemen we zo, ik ben er nog niet uit hoe we de andere twee gaan noemen, denk dat ze ook wel namen hebben, als die leuk zijn laat ik het zo. Moet wel een beetje in de trand van de andere namen zijn, de biggies heten Beppie en Trientje, dus allemaal leuke Nederlandse namen :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:06

Onze heten Gijs en Geesje, de laatste is eigenlijk een meidennaam maar dat weten die bokken toch niet, hij lijkt ook op een meisje. :x
Die namen komen uit een boekje wat we toen voorlazen aan onze dochter.
Ik vind dat soort namen ook echt passen. :D

Heb je ook biggen?
Leuk!!

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:12

Bij ons heten ze vlekje, moos, sammy en tooske :)

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:38

Wij zijn er ook uit :D
Het wordt: Trees, Toosje, Klaartje en Sientje :j