welke hond om mee in de bossen te nemen met paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

riannezweeds

welke hond om mee in de bossen te nemen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 10:01

weet neit waar ik het moet plaatsen! haha maar welke hond is het meest geschikt om mee te nemen op buitenrit?

anneliesdj

Re: welke hond om mee in de bossen te nemen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:22

Wat een bijzondere vraag!
Wil je een pupje aanschaffen? Er is een centraal topic voor raskeuze bij honden.
Of bedoel je wat anders?

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:26

Om een hond mee in je binnenzak te nemen zeg ik: Chiwawa

voor bescherming van jezelf tegen ongure mannen zeg ik: Rotweiler

Voor uithoudingsvermogen zeg ik: Jack russel

Voor een trouwe hond zeg ik: Herder

Voor een hond die je niet gemakkelijk omver rijdt tijden de rit zeg ik: Deense dog

Maar goed... iets meer info van jou kant zou wat handiger zijn
Want er zijn vele rassen die voldoen aan je vraag denk ik? :')

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:26

Ik denk dat er heel veel honden geschikt zijn!
Kijk naar rassen die veel beweging nodig hebben en die dit ook aankunnen. Verder zou ik gaan voor een hond die niet teveel jachtinstinct heeft, aangezien je toch in het bos zit met konijnen en ander wild.
Maar verder ligt het volgens mij ook heel erg aan de opvoeding van de hond.
Mijn eigen hond is een kruising maar is erg geschikt. Luistert ook erg goed, dat helpt ook goed mee.
Maar het is net wat je er zelf aan opvoeding mee doet.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:29

Tja, dat kunnen zo veel honden zijn... Erg afhankelijk van karakter en opvoeding en niet per definitie ras-gebonden :n
Ik zou alleen niet snel kiezen voor een ras dat bekend staat om een erg zelfstandig karakter en/of sterk jachtinstinct, maar ook daar zijn vast uitzonderingen in te vinden

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:32

Ik zou zelf een Border Collie overwegen als hond naast paard. Beweegt graag en veel. Slim en heel goed opvoedbaar. Veel handige commando's voor onderweg aan te leren.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:34

jack russel is geen goed plan. Die van mij is heel lief, luistert prima,kan gewoon los in landelijke omgeving, maar loslopen in het bos zorgt toch echt voor te veel prikkels.
dan zie je hem denken *\o/* konijntjes! *\o/*

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:38

pluisje88 schreef:
jack russel is geen goed plan. Die van mij is heel lief, luistert prima,kan gewoon los in landelijke omgeving, maar loslopen in het bos zorgt toch echt voor te veel prikkels.
dan zie je hem denken *\o/* konijntjes! *\o/*

Hahaha. Onze jack vindt het juist fantastisch. Ook goed voor zijn slanke lijn.

Als we maar hard genoeg doorrijden heeft hij ook geen tijd om even een konijnenholletje in te duiken ~~}> .
Maar onze jack heeft geloof ik sowieso een gebrek aan instincten, het enige wat hij pakt is de buurman :~

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:43

RuthenRoos schreef:
Ik zou zelf een Border Collie overwegen als hond naast paard. Beweegt graag en veel. Slim en heel goed opvoedbaar. Veel handige commando's voor onderweg aan te leren.

Een Border lijkt mij dus weer niet verstandig. Deze honden hebben behoefte aan werk, niet alleen meelopen. Ik ben van mening dat een Border alleen geschikt is als je fanatiek agility of andere spelletjes gaat doen, óf als je een kudde schapen hebt om mee te werken. Anders niet.

Ik zou op zoek gaan naar een ras dat veel beweging kan hebben, niet te klein en geen over ontwikkeld jachtinstinct. Een herder bijvoorbeeld heeft een ontzettende "will to please" en is graag bij de baas.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:46

Beauceron, herders hond kan makkelijk de kilometers lopen. Gaat bij ons ook mee het bos in. Nooit moe goed luisteren mits afgericht.
"Schrikt" mensen en honden af, geen blaffer.
"Draaft" zelf mee langs dravend paard. En kan zo uren lopen.
Fijne rustige hond wel waaks.

Voor meer info kun je pb-en.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:46

Die van ons is slank genoeg, daarvoor hoeft ie het niet te doen. Maar hij kan ook niet met andere honden dus als je hem los hebt en er komt een hond aan dan kun je er niet zo snel bij als je op een paard zit ;)
Ik heb hem wel eens los mee met de fiets en dan gaat het inderdaad nog wel. Dan wil hij wel eens afdwalen maar daar heeft ie dan ook niet zo heel veel tijd voor ;)

@Saskiaka; mijn buren hebben een collie maar daar doen ze niks bijzonders mee. Dat beest is ook zo sloom als een slak -O- ondanks dat ze pas een jaar of 5 is en die vorige ook. Er zit echt niks fanatieks in die 2. Ik denk dat dat nog wel meevalt.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:49

Ik heb zelf een aussie en die is top met paarden. Helaas nog niet kunnen combineren met een bosrit. Moet ook maar net los mogen lopen daar. En mijn hond is herstellende van een operatie helaas.

Saskia: het een hoeft het ander niet uit te sluiten natuurlijk.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:53

Je kan elk soort hond mee nemen, als hij maar goed op is gevoed en luistert..
(afgezien van sommige show rassen die fysiek gezien gewoon niet meer kunnen rennen)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:54

Dalmatiërs staan toch bekend als koetshonden? Die liepen daar toch altijd bij mee? Misschien is dat wat?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:54

Wat een leuke vraag zeg! Iets wat ik mij ook wel afvraag, ik zou later ooit in de toekomst ook graag zo'n lieve goedzak hebben die ik ook rustig eens mee kan nemen op buitenrit! Wij hebben nu een kruising Golden Retriever x Witte Herder, kan enorm goed luisteren en hebben we altijd los lopen eigenlijk. Alleen met andere honden word ze nog wel eens iets te enthousiast en dan zie je haar echt denken van zal ik naar de baas luisteren of toch even gaan spelen? Maar dat is meer opvoedkundig (hadden we iets meer aandacht aan moeten schenken :') ). Vroeger haar wel eens mee genomen op buitenrit, maar toen was ze nog zo jong dat ze achter het paard liep en in de staart ging springen toen heeft ze een trap mee gehad en nu is ze bang voor paarden. Die zorgt er wel voor dat ze niet in de buurt van paardenbenen komt (ook wel handig!). Aan de fiets loopt ze overigens ook gewoon los en kan ze heel goed 'volgen'. Dat jachtinstinct zit er bij haar nog wel in (eekhoorntjes de boom in jagen is heel leuk, of even achter een vogeltje springen ofzo) maar niet zo dat ze continu weg vliegt en alleen aan het 'jagen' is. Als er toevallig 1tje op een paar meter afstand is ja dan springt ze er even heen en is het ook klaar. :P

Maar wat ik zo lastig vind als je zo'n puppy aanschaft of een andere jonge hond, het vergt toch wel even wat training voor je ze echt mee kunt nemen op buitenrit en bij die jonge honden weet je ook dat hele karakter nog niet zo super goed. Ga je dan puur op ras af en hoe dat bekend staat? Mij spreken bv. kruisingen wel aan, maarja dan heb je helemaal onzekerheid natuurlijk!

En het is natuurlijk ook hoe je met zo'n dier omgaat etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:57

toch wil ik even de mensen tegenspreken die zeggen dat elke hond mee kan als hij maar goed is opgevoed, klopt over het algemeen, maar ik heb een teckel, maar dat is echt niet te doen hoor! die loopt haar neus achterna ipv haar baas :')

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:58

Zamora schreef:
Ik heb zelf een aussie en die is top met paarden. Helaas nog niet kunnen combineren met een bosrit. Moet ook maar net los mogen lopen daar. En mijn hond is herstellende van een operatie helaas.

Saskia: het een hoeft het ander niet uit te sluiten natuurlijk.

Daar zeg je wat! Dat mag op erg veel plekken gewoon niet inderdaad, zou dit op te lossen zijn door gewoon een longeerlijn ofzo eraan te doen? Onze hond blijft bv. los aan de fiets heel goed echt naast de fiets lopen en gaat met jou tempo van fietsen mee. Oké soms ietsie harder maar goed het is niet zo dat ze naar de andere kant gaat of een hele andere kant op loopt. Zou misschien een idee kunnen zijn? :+

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:59

Frederieke_ schreef:
toch wil ik even de mensen tegenspreken die zeggen dat elke hond mee kan als hij maar goed is opgevoed, klopt over het algemeen, maar ik heb een teckel, maar dat is echt niet te doen hoor! die loopt haar neus achterna ipv haar baas :')

mijn jack ook niet }>

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:00

Hangt niet van de hond af (behalve karaktertrekjes) maar van het baasje, hoe je hem traint en waar hij/zij aangewend is ;) Ik zou wel een ras nemen dat een grote will-to-please heeft en niet teveel jachtinstinct of zelfstandigheid. Want dan gaan ze hun eigen gang :o
Laatst bijgewerkt door Bralindy op 07-03-13 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:01

Frederieke_ schreef:

Mijn mopshond loopt iedereen en alles achterna :') Die vind het veel te leuk om bij iedereen die hij ziet te gaan knuffelen, haha!

Welke hond mee kan op buitenrit vind ik ook aan het paard liggen. Mijn kleine mops houdt een paard in draf echt niet bij hoor :+

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:05

AngelSpirit schreef:
Hangt niet van de hond af (behalve karakter) maar van het baasje, hoe je hem traint en waar hij/zij aangewend is ;) Ik zou wel een ras nemen dat een grote will-to-please heeft en niet teveel jachtinstinct of zelfstandigheid. Want dan gaan ze hun eigen gang :o

Je spreekt jezelf een beetje tegen. Hangt niet van de hond af (behalve karakter) Hetgene wat een hond denkt of doet wordt bepaald door karakter Ik zou wel een ras nemen dat een grote will-to-please heeft en niet teveel jachtinstinct of zelfstandigheid. Dit is ook afhankelijk van de hond

Geloof me, je kunt een hond nog zo goed opvoeden, maar tegen echt instinct kun je weinig maken. Die van mij kent de regels heel goed, ook als ik niks tegen hem zeg. Hij mag van mij niet de bosjes in, en ook niet de akker op (tenzij ik er zelf op loop). als hij met een andere hond aan het spelen is, dan gaat die andere hond de akker op, maar die van mij niet. Of ik nou wel of niet iets zeg. Hij kent de regels dus heel goed. maar op het moment dat het instinct naar boven komt ontstaat er een soort fixatie waardoor ze vergeten waar ze zijn, wie ze zijn, met wie ze zijn, wat ze aan het doen waren of wat ze moesten doen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:09

TS woont in zweden, misschien mag het daar wel overal?
Wij hadden een kruising mechelse x hollandse herder en die kon los mee met mn paard het bos in, liep netjes mee. Nu hebben ze op stal een witte herder en die kan 't weer niet, of nouja zou het er niet op gokken, te snel afgeleid. Kennis van mij heeft aussies en bordercollies en die neemt ze ook los mee.
Ik denk dat, qua rassen, een groot aantal honden dit kunnen, maar qua karakter ook weer een groot aantal niet. Snappen jullie 'm nog :')

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:13

Ik snap je hoor!

Denk dat je moet kijken zowel naar het uithoudingsvermogen en of 't een beetje sportieve honden zijn.
Maar ook het fokdoel van de hond, echte jagers zijn dan natuurlijk niet slim..

En wat jou aanspreekt en waar je natuurlijk tijd en zin in hebt, want een hond stopt niet bij buitenritten, je moet er praktisch 24/7 mee leven.
En natuurlijk opvoeden :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:15

Alle gezelschapshondjes vallen bij voorbaat al af, alles wat kleiner is dan zo'n 40cm, alles wat een sterk jachtinstinct heeft, alles wat te zelfstandig is, alles wat niet voldoende sociaal is met andere honden en mensen ook.

Dan blijft dus alles over wat iets groter is, atletisch genoeg is en zich goed op laat voeden. Maar dat laatste moet je toch echt zelf doen, altijd op commando bij je komen is echt een eis want je weet nooit wat je tegenkomt, daarbij moet hij zich goed laten aanlijnen en vriendelijk zijn tegen alles en iedereen wat je passeert.
Mijn hond loopt op commando naast me, achter me, laat zich aanlijnen en als hij los is gaat hij eigenlijk nooit uit het zicht.
Ik heb een Duitse Dog, hij kan het op zich prima aan, maar als je echt lange tochten wilt maken (2 uur of meer) is een iets atletischer hond wel fijner denk ik.

Edit; ik zie dat je in Zweden woont, dan heb je ws te maken met wat meer koude en ook wat ruiger terrein dus is een echt atletische hond wel een eis.

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 11:16

;) ik zou het liefst een golden retriever of iets hebben maar is dat een goed idee? moet een goedzak zijn ivm zorgboerderij liever geen herders, hij moet de baas wel beschermen als ik op stal ben in het donker, voel me dan nooit zo geweldig met alles, ook zou het gezellig zijn als hij gewoon langs de bakrand gaat liggen soms ;)