Konijn veel te dun

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ambertjuhhh

Konijn veel te dun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 12:14

Hoi,

Ten eerste weet ik niet zeker op het hier moet, maar dit leek me de meest logische plek.

Mijn konijn is veel te dun ineens. Hij eet wel goed maar zijn botten kun je heel goed voelen (de vacht is ook niet echt mooi, maar denk niet dat dat er iets mee te maken heeft). Ze zijn met zijn 2en, de ander is wel dominanter en jaagt de ander wel steeds weg, maar alsnog eet ze geloof ik wel genoeg, ze krijgt gewoon voldoende. Mijn vader wil niet met haar naar de dierenarts. Ik hoop heel erg dat ze het overleefd want ik heb haar al heel lang en ben er heel erg gehecht aan..

Weten jullie wat dit is ? En wat ik eraan kan doen ?
x
Laatst bijgewerkt door Ambertjuhhh op 06-03-13 12:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Mariposa11

Re: Konijn veel te dun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:16

hoe oud is je konijn? mss kan je dr een paar keer per dag een uurtje alleen zetten zodat ze zeker te weten rustig kan eten? Hoeveel hooi krijgen ze? het beste kan je ze onbeperkt hooi geven.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:17

''Eet ze geloof ik wel genoeg'' Dat weet je dus niet zeker, ga dat eerst eens controleren. Verder neem ik aan dat ze onbeperkt hooi krijgen? Welke biks geef je?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:18

Apart zetten zodat je kunt zien of ze wel voldoende eet, is een heel goed plan :j

Misschien mankeert ze iets aan haar gebit ?

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:19

even alleen zetten, rustig laten eten, keutels checken, temperaturen en tandjes even bekijken?

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:19

Krijgt je konijntje onbeperkt hooi en water? Dit is heel belangrijk voor een konijn om gezond en op gewicht te blijven.
Als het andere konijntje dominant is, kun je ze misschien een aantal uur per dag scheiden voor een paar uur en dan het dunne konijntje laten eten en drinken. Denk hierbij vooral aan veel hooi(zoveel als hij wil) en niet aan gigantische hoeveelheden brokjes of snoepjes.
Als je een gemende soort voer geeft(met mais, gedroogde dingetjes en losse granen en korrels erin), kun je die beter vervangen door alleen de bruine konijnenkorrel. Die is namelijk het voedzaamst, maar die laten ze vaak liggen omdat ie niet zo heel lekker is.
Ook kun je het konijntje af en toe wat gekookte rijst geven. Dit is goed voor konijnen die dun zijn en zorgt voor een stevige ontlasting.
Zorg ook dat het hok uit de wind staat, niet op de tocht, maar ook niet in de volle zon. Tocht kan een konijn erg veel energie kosten.

Alsnog zou het fijn zijn als je toch even naar de dierenarts gaat, konijnen kunnen erge haken krijgen op hun tanden waardoor eten moeilijk en pijnlijk wordt en ze snel afvallen. Je dierenarts kan het gebit bekijken en er eventueel iets aan doen :)

Ambertjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 12:23

Ik weet niet precies hoe oud, ik gok iets van 4/5 jaar ??

Apart zetten doen we nu ook idd.

Ze krijgen samen een aardig groot bakje, het andere konijn is wel gewoon goed.

Ze krijgen wel aardig wat hooi, sowieso 1x per 2 dagen wel aardig wat. Maar zal wel miss iets meer geven, als dat helpt.

Aan haar gebit mankeert niet echt wat zover ik weet. Ik zal eens kijken, of ik er iets aan kan zien.

We hebben gemengde soort voer, zal ik indd. dan laten vervangen, tnx.

Ik wil met haar ook heel graag naar de dierenarts, maar mijn vader vindt het niet nodig. Maar het is wel echt nodig vind ik.

Allemaal bedankt ! Ik heb hier wel wat aan :)
Laatst bijgewerkt door Ambertjuhhh op 06-03-13 12:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:24

Beterschap !

En laat je nog iets horen ?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:25

Toen mijn konijn exact hetzelfde voor had, was dat omdat de tanden niet goed sleten en te ver doorgegroeid waren. Deze moesten we laten knippen bij de dierenarts. Ik zou dus toch proberen je vader te overtuigen dat ze naar de dierenarts moet om haar te laten nakijken.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:27

Solleke_Noah schreef:
Toen mijn konijn exact hetzelfde voor had, was dat omdat de tanden niet goed sleten en te ver doorgegroeid waren. Deze moesten we laten knippen bij de dierenarts. Ik zou dus toch proberen je vader te overtuigen dat ze naar de dierenarts moet om haar te laten nakijken.

Ik sluit me hierbij aan.
Mijn konijn had precies dezelfde dingen aan zijn tanden en toen die eenmaal geknipt waren ging het een stuk beter met hem :)
Ik zou het je vader nog eens vragen, of wil ie het diertje pijn laten lijden? :o -O- , neetoch?

Ambertjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 12:30

DaisyDarling schreef:
Solleke_Noah schreef:

Ik sluit me hierbij aan.
Mijn konijn had precies dezelfde dingen aan zijn tanden en toen die eenmaal geknipt waren ging het een stuk beter met hem :)
Ik zou het je vader nog eens vragen, of wil ie het diertje pijn laten lijden? :o -O- , neetoch?

Dat zei ik ook al haha. Maar hij zegt dat ze helemaal geen pijn lijd...

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:31

Ambertjuhhh schreef:
Dat zei ik ook al haha. Maar hij zegt dat ze helemaal geen pijn lijd...

Mag ik vragen watvoor verklaring hij dan heeft voor het feit dat het konijn ineens heeel dun is?
Of is hijzelf een dierenarts? :), omdat ie weet dat ze geen pijn lijdt.

Ambertjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 12:34

Volgens mij heeft hij er eigenlijk gewoon geen zin in...
Hij denk dat het komt doordat het andere konijn haar niet laat eten. Maar ik zie ze samen gewoon eten nu...

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:35

Ambertjuhhh schreef:
Volgens mij heeft hij er eigenlijk gewoon geen zin in...
Hij denk dat het komt doordat die ander haar niet laat eten. Maar ik zie ze samen gewoon eten nu...

Ik hoop dat hij bijdraait. Is de dierenarts zo enorm ver rijden dan? :o
Is er misschien anders geen ander familielid dat je misschien zou willen helpen, die geen problemen heeft om even met je diertje langs de dierenarts te gaan?

Ambertjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 12:36

Ik weet niet...;/
De vriendin van mijn vader misschien, die is wel zo'n iemand die dat doet denk ik, zal het eens vragen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:38

Als je ziet dat ze eet, moet er iets anders aan de hand zijn ...

Dan toch je vader maar eens heel lief aankijken en een beetje aandringen ... misschien helpt het als je aanbiedt om mee te betalen aan de kosten ?

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:38

Ambertjuhhh schreef:
Ik weet niet...;/
De vriendin van mijn vader misschien, die is wel zo'n iemand die dat doet denk ik, zal het eens vragen.

Goed idee :)
Laat je weten hoe het met je konijntje gaat?

Ambertjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 12:39

Ja doe ik ^^

Ambertjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 12:51

Vroeg het net nog een keer. Van het weekend wil hij misschien, ik hoop het maar. :)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 13:11

Kiezen/tanden (leeftijd nijgt daar ook naar), EC, wormen, coccidiose.. Te korten door gemengd voer (alleen bepaalde dingen eruit eten en de ander de andere dingen).
Het kan van alles zijn.
Apart houden lijkt mij sowieso verstandig om alles te controleren. Daarnaast op een vast tijdstip wegen, want wegen is weten.
Verder moeten konijnen onbeperkt vers hooi tot hun beschikking hebben dus minimaal 2 keer per dag moeten ze vers hooi verstrekt krijgen.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 19:17

ik zou iig iedere dag een verse plukhooi geven, ik merk bij mij dat ze het niet meer opeten als ze erop gelegen hebben.. Je kan even proberen te kijken naar de voortandjes, of die niet te lang zijn en of er geen rare geur uit dr bekje komt, dat zou kunnen wijzen op een ontsteking in haar bekje..

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 19:19

Ik dacht inderdaad ook direct aan wormen? Heb je haar ontlasting al eens nagekeken? Zitten daar geen wormen in of andere rare dingen?
Gemengd voer inderdaad best vervangen door goed krachtvoer.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 07:47

Kan het echt geen probleem met de tanden zijn?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 19:55

hoe gaat het ondertussen met je konijntje?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:04

Een keer in de 2 dagen hooi? :oo Dan zouden mijn konijnen ook graatmager worden haha. Hier krijgen ze per 2 konijnen 2 keer per dag hooi, ruim een halve emmer per keer en elke keer is het zo ongeveer op. Soms als het erg vriest zelfs 3 keer per dag ;)
Wat voor hooi geef je? Het beste kun je hooi bij de boerderij halen, hooi wat strak in plastic zit is vaak al oud en muf, en kruidenhooi is onbetaalbaar. (kun je nog niet eens 2 dagen mee doen met 1 zak)

En overstappen op andere soort brok is een goed plan, alhoewel ze juist wel dik zouden moeten worden van gemengd voer.

Geef 'm ook voldoende groentes en je mag 'm nu ook best wat wortel/brood geven hoor. 2/3 groente of plantensoorten per dag. Water kun je het beste in een bak geven, dan drinken ze vaak meer.

Ben benieuwd hoe het nu gaat.