Actief met je hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hhilde

Actief met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 17:11

Ik lees vaker dat er bokkers actief zijn met hun hond; jachttrainingen, behendigheid, gehoorzaamheid, hele einden wandelen, en zo voort. Nu leek het me wel een leuk idee om ideeën uit te wisselen. Ook zouden mensen die nog niet zo actief zijn met hun hond hier misschien wat leuke dingen vandaan kunnen halen :)

Dus: wie is er actief met zijn haar hond? In de vorm van training, wandelen, hersenwerk? En doe je dit thuis of op een club? Wie heeft er leuke ideeën om thuis je hond lichamelijk en geestelijk te stimuleren?

Ik hoop dat er heel veel leuks voorbij gaat komen :D

dierenfan

Re: Actief met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:21

vanalles. Wandelen staat minimaal 2 uur per dag op programma en vaak spelen we samen met tussendoor trainen. Sowieso 1x per week wordt er op het werk getraind met onze eigen honden en daarnaast train ik nog met de asielhonden maar daar hebben die van mij dan weer niets aan ;) tenzij ze die honden moeten helpen en ondersteunen (bijv. honden met grote angsten voor vanalles daar zetten wij 1 of meerdere van onze stabiele eigen honden bij om die honden te laten ervaren dat een bepaald iets niet eng is. Honden kunnen dat onderling beter regelen dan wij).

Hersenwerk doen we ook. Mijn ene hond krijgt bijv. nooit uit zijn etensbak te eten. Hi jmoet het altijd opzoeken (nee, hij is niet buiten gewoon actief maar wel enorm schrokkerig). Verder veel in de weer dus met speelgoed daar kan je van alles mee doen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:00

Ja wij doen IPO met de honden (speuren, appél en pakwerk) verder aan de fiets en training voor ringtraining. Al met al trainen we dagelijks en ca. 4 keer per week op de vereniging.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:03

Ik doe gehoorzaamheidstraining met mijn hondje ( chihuahua, GGB niveau) en mijn moeders hond ( duitse herder, net begonnen)
Ik maak geen lange wandelingen ivm lichamelijke problemen maar ik probeer mijn chi uit te dagen met de gehoorzaamheidstraining :) Dit pakt ze best goed op. Helaas omdat de training buiten is slaan we swinters de training over omdat dat te koud is voor haar. Dan wil ze niet meewerken dus dan doen we binnen kleine dingetjes thuis.
Met mijn moeders hond train ik voornamelijk omdat ik het trainen op de club leuk vind en omdat de hond het ook leuk vind ( beetje te leuk soms :P )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:12

Van alles. :j

In ieder geval een dagelijks een wandeling van ongeveer een uur, dan spelen we tussendoor met de bal en doe ik wat simpele oefeningetjes (af en blijf, op afstand af of op mij wachten, volgen etc.). Daarnaast een tweede lange wandeling, samen hardlopen of een fietstochtje. Verder heb ik als 'doel' om hem elke keer als hij een nieuw 'kunstje' kent weer iets nieuws aan te leren. Zo heb ik hem net geleerd om van een afstand mijn auto op te zoeken op de parkeerplaats (bij het bos bv.) en er dan naast te gaan liggen, thuis leer ik hem de namen van objecten en moet hij die ophalen of wegbrengen. Denkspelletjes heb ik ook maar die moet ik veel afwisselen omdat hij veel te slim is en alles vrijwel direct snapt.

Ik geef zelf cursus en dan traint hij mee met gehoorzaamheid en een beetje behendigheid. Drijfbal doen we ook, wekelijks. Dat is helemaal zijn ding, maar daar is het de hond dan ook naar (Kelpie). :) Flyball hebben we gedaan maar dat staat nu even stil. Ik wil nog iets van speuren ofzo gaan doen, want dat is het enige waarin hij niet denderend goed is en waarbij hij wat meer moeite moet doen. Het is gewoon een razendslimme hond, hij 'leest' mij en weet dan al wat de bedoeling is. Leuk, maar ook een uitdaging om hem te blijven uitdagen!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:15

Ik heb zins een half jaar een Sheltie en daar ga ik iig behendigheid mee doen. We trainen 2 keer in de week gehoorzaamheid en ring training.
Thuis doen we denk spelletjes, leg bijvoorbeeld 10 snoepjes op de grond en dan mag hij alleen de snoepjes pakken die ik aanwijs, soms moet hij dan over een ander snoepje heen om een snoepje te kunnen pakken die ik aanwijs. Verder leer ik hem allerlei trucjes. Nog even en dan kan hij touwtje springen alleen is hij nog wat te jong om dat nu al te doen, maar als ik zeg 1 2 3 spring dan springt hij met vier benen de lucht in. :D

Met mijn oudje Thor (herplaatser) heb ik alleen pupycurses gedaan, hij was toen 7 jaar :D en net bij ons, verder doe ik wel wat trucjes maar die is een stuk minder fanatiek. Hij kan als de beste zwaaien en doet dit graag voor wat lekkers. :j Foto daarvan staat in mijn profiel. <3

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:18

Vanavond weer dogdance op de club. Ook thuis heb ik mijn eigen oefenschuurtje.
Af en toe lekker naar het strand . Ze heeft thuis genoeg ruimte en te doen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:25

Hier doen we gehoorzaamheidstraining (2x per week op de hondenschool, en daarnaast thuis oefenen) met beide honden, met de oudste hond ook een paar wedstrijden gedaan. Verder natuurlijk gaan wandelen, we hebben een meer vlakbij en daar gaan ze dan vaak in zwemmen. Ook gezellig mee naar de paarden en daar in het weiland rondcrossen enz :)

Wat onze oudste hond helemaal geweldig vindt, is mee de auto helpen uitladen na het boodschappen doen. Dan draagt ze bv de pakjes koekjes naar de keuken. Wordt ze helemaal blij van :D Sowieso vindt ze alles wat maar een beetje riekt naar apporteren helemaal leuk, dus mag ze vaak dingen in huis apporteren (de telefoon, iets dat op de grond is gevallen, afstandsbediening,...)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:58

Hier wordt veel gewandeld, niet (meer) getraind op de club.

Wat in huis favoriet is: verstoppen! Snoepjes, speeltjes... Dat spelletje wordt elke dag weer gespeeld, lekker de hersens kraken en actief zijn op een manier die het lichaam niet te veel belast :j Vooral de Boxer vindt het helemaal geweldig als de verstopplekjes lastig zijn: in kranten, dozen (slopen!) enz.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:16

Ik heb een aantal jaren dogdance wedstrijden gelopen. Nu is Buddy op "wedstrijdpensioen" en doen we zo af en toe nog eens trucjes, omdat hij het zelf nog helemaal geweldig vindt. Verder doe ik aan mantrailen (praktijkspeuren) met hem. Dat vindt hij ook helemaal geweldig.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:58

Ik ben actief bezig met gehoorzaamheid, noem ik het maar even.
Eerder vrijheidsdressuur met clickertraining.

Bobbie vind het geweldig om uit te vogelen wat ik met een commando bedoel, hij is zo slim. Als hij de klik hoort verwacht ie wel het snoepje.
Hij kan heel veel trucjes, vroeger hebben we ook wel eens gesprongen, maar daar is ie nu echt te oud voor (12 jaar), vond ie wel geweldig.
Ik hou hem er echt mee bezig, train nu ongeveer 2x per week, heb niet heel veel tijd.
Hij beheerst ook wat dingen die op doggydance lijken.

Hoewel hij soms erg dom kan zijn, dan leg je bijvoorbeeld een brokje onder iets wat ie kan wegschuiven. Dan ruikt ie en moet ik het weghalen omdat hij het niet snapt...

Dit kunstje snapte hij zelf heel snel, het is een uitbreiding van 'op het blok', hij had het zo geleerd.

En hier nog wat andere dingen, onder andere de uitgestrekte draf, dressuurbeest dat ie is.

En dit snapt ie dus niet...
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 04-03-13 20:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:59

annepaardoes schreef:
Verder doe ik aan mantrailen (praktijkspeuren) met hem. Dat vindt hij ook helemaal geweldig.

Waar doe je dat? (Ik zie dat je in de buurt woont :) )

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:01

Oe leuk topic :D
Ik heb een boerenfox en wij hebben laatst de cursus voortgezette gehoorzaamheid afgerond, daarvoor ook alle andere cursussen. Ik wil nu graag behendigheid gaan doen, maar kan niet op deze club en nog niet echt iets naar wens gevonden verder. Mocht iemand daar tips voor hebben, omgeving den Bosch, hoor ik het graag :)

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:08

Hier trainen we IPO en vind alle drie onderdelen helemaal super om te doen, en naast grote wandelingen,spelen en ravotten vind ik het heerlijk om echt te gaan zwemmen met mijn honden, maar daar moet het eerst voor mij weer wat warmer worden, voordat ik weer mee ga het water in. Praktijkspeuren is erg leuk om te doen!

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:27

Ik doe ook vanalles met mijn teckeltje. In huis verstop ik vaker wat snoepjes en geef dan het commando "zoek", nou dan gaat die neus werken! Het hele huis wordt dan afgespeurd!
Ook leer ik haar zelf meerdere "kunstjes" aan, zoals dood liggen als ik haar "doodschiet" (met mijn hand een pistool nadoen en dan PANG :j )
Cursus deden we wel, maar die is gestopt. Dus nu zelf gewoon verder :))

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:40

op het moment doe ik niet zo veel, m n teef heeft een nest met pupjes <3 maar met mijn reu ben ik weer begonnen met fietsen en wil dat opbouwen naar straks de 15 a 20 km fietsen.
daarnaast doe ik ook regelmatig speuren, wat ze super gaaf vinden en ik ook!
in/na de zomer komen er weer schaapjes en daar ga ik dan weer mee trainen.
verder gewoon de wandelingen en de honden lopen (normaal) heel de dag met mij buiten. gehoorzaamheid gaat gewoon heel de dag door en af en toe verzin ik wat nieuws :)

haha wendy, mijn honden kennen ook PANG! ik wil het nog uitbreiden naar pang op afstand maar nog niet aan toegekomen :D

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:55

Ja leuk is dat he! Ik bedacht me net dat het eigenlijk meer pieuw is :') Maar ze doet het echt heel fanatiek, laatst viel ze gewoon keihard om en daar lag ze :')

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:21

EskeGirl schreef:
Bobbie vind het geweldig om uit te vogelen wat ik met een commando bedoel, hij is zo slim. Als hij de klik hoort verwacht ie wel het snoepje.

Uh, dat hoort ook bij clickertraining, click is snoepje. Wil je minder snoep geven dan moet je dus interval clicken..

Met onze honden volgen we jachttraining, ik oefen dat bijna dagelijks tijdens het wandelen.
Daarnaast gaan ze mee naar stal, ook wel met buitenritten.
We doen aan treibball, ze hebben me ook door de instructeurscursus treibball geholpen.
Thuis doen we zoekspelletjes, heb een puzzelkleed voor ze gemaakt. Gebruik een oude spijkerbroek waar ik snoepjes in verstop.
En ik heb een hordeset/hondencavaletti waar ik ze over laat lopen of er sprongetjes van maak.
Verder heb ik ze al aardig wat trucjes aangeleerd, beetje m'n clickervaardigheden op peil houden..
Ik wil nog eens behendigheid doen en balans en coördinatie.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:28

Behendigheid, apporteren, gehoorzaamheid, clickertraining 1x per week op cursus en praktijkspeuren is priveles 1x in de 2 weken ivm kosten per les.

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:30

Esther schreef:
EskeGirl schreef:

Uh, dat hoort ook bij clickertraining, click is snoepje. Wil je minder snoep geven dan moet je dus interval clicken..

Met onze honden volgen we jachttraining, ik oefen dat bijna dagelijks tijdens het wandelen.
Daarnaast gaan ze mee naar stal, ook wel met buitenritten.
We doen aan treibball, ze hebben me ook door de instructeurscursus treibball geholpen.
Thuis doen we zoekspelletjes, heb een puzzelkleed voor ze gemaakt. Gebruik een oude spijkerbroek waar ik snoepjes in verstop.
En ik heb een hordeset/hondencavaletti waar ik ze over laat lopen of er sprongetjes van maak.
Verder heb ik ze al aardig wat trucjes aangeleerd, beetje m'n clickervaardigheden op peil houden..
Ik wil nog eens behendigheid doen en balans en coördinatie.

Ligt eraan hoe jij de clicker gebruikt :)
Ik lees trouwens mee :)

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:31

Habibi is een kruising Sheltie x Border Collie van nu 2,5 jaar.

Ik train voor de GG1 qua gehoorzaamheid. iig op de zaterdagochtend op de club, en ook vaak de do-avond.
Verder heb ik 1 x in de week behendigheidstraining. Op maandagavond. Maar dat is puur voor de lol, redelijk recreatief. Hoewel ze fel zat kan zijn..

Daarnaast train ik uiteraard thuis ook nog, gaat ze regelmatig mee op lange wandelingen, gaat ze mee naar het paard. Soms ook mee op buitenrit.
Verder doe ik voor de afwisseling ook wel van die intelligentie spelletjes voor honden, maar die zijn eigenlijk te simpel voor haar. Ze vind het wel heel leuk...
En daarnaast allerlei onzinnige kunstjes, zoals al haar speeltjes bij naam leren.

Leuk om met haar bezig te zijn...

bailey94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:40

Met mij kelpie van 2 jaar doe ik naast het wandelen, bos en mee naar stal zo nu en dan ook schapendrijven
Probeer 1 x in de week een traingen te doen met de schapen of mee te gaan met het verplaatsen van de kudde

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 21:45

Wat leuk allemaal!

Zelf heb ik een beagle kruising die alles geweldig vindt als hij maar mee mag doen. Ik fiets en wandel met hem, we trainen gehoorzaamheid bij een kynologenclub en ik doe af en toe een poging tot hersenwerk. De intelligentiespeeltjes vindt hij vaak te simpel, na 1 keer heeft hij het wel door. Eerder kwam het zoekspelletje al voorbij, dat doen wij ook. Voor de rest wil ik wat meer gaan doen met hem, we vinden het allebei zo leuk, maar ik ben totaal niet creatief daarin.

Dus, heeft iemand ideeën? Wat voor hersenwerk/training doen jullie thuis?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 21:46

RedPassion schreef:
annepaardoes schreef:
Verder doe ik aan mantrailen (praktijkspeuren) met hem. Dat vindt hij ook helemaal geweldig.

Waar doe je dat? (Ik zie dat je in de buurt woont :) )

Ook wel benieuwd, ik woon ook in de buurt :)

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:46

Leuk om te lezen!

Ik ben met onze Franse bulldog bezig met behendigheid :)