loopsheid teef

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiEsJuHhxX

loopsheid teef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 21:57

Hallo,

Ik heb een anderhalf jaar oude poedel.
Ze is geboren in juli 2011, 7 Augustus 2012 werd ze pas de 1e keer loops wat zou betekenen dat zou betekenen dat ze 7 februari ongeveer weer loops had moeten worden. Dit is ze alleen nog steeds niet.
Mijn ouders hebben ook een poedeltje die 4 dagen ouder is dan die van mij en die moet elk moment voor de 3e keer loops worden zoals ''normaal'' is.

Kan het kwaad dat Dior nog niet de 2e keer loops is geworden.? Ik wil haar graag laten steriliseren maar moet wachten tot ze loops is eerdat ik een afspraak kan maken. Bij de 1e loopsheid kon ik haar niet laten steriliseren omdat ze toen 2 dagen daarna werd geopereerd aan een knietje.

Nachtlampje

Re: loopsheid teef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:59

Onze hond is eens per ongeveer 8 a 9 maanden loops, en dan ook een maand lang. Al haar hele leven, is een (op een oogaandoening na) gezonde hond zonder problemen. Dus persoonlijk denk ik dat je het even in de gaten moet houden als ze raar gedrag vertoond, en anders gewoon lekker op zn beloop laten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:07

Als je verder geen dingen merkt kan het geen kwaad, de ene hond is sneller en vaker loops dan de ander, het hoeft niet precies om het half jaar te zijn

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 22:12

Oke dan is het goed.!! ik begon me er al een beetje zorgen om te maken omdat de andere honden tot ze laatst gesteriliseerd zijn allemaal regelmatig om de 6 maanden loops werden. :)
Ze blaakt van gezondheid, is druk als altijd, eet goed, drinkt goed. :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:19

Zeker in het begin is nog niet te zeggen hoe de cyclus is. Dat kan 5 maand zijn maar ook zo maar om de 7 maand.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:22

Wat er door anderen ook al gezegd wordt. Om de 6 maanden is een soort gemiddelde. Ik ken honden die ruim 3 keer per jaar loops worden (En dan hebben ze er daar 3 van, Oh drama....)
Maar ook honden waar er steeds ruim 8 maanden tussen zit. En zelfs nog langer heb ik wel gehoord.
Sommige teven zijn heel regelmatig, bij andere teven is er weinig patroon in te ontdekken.

Kan geen kwaad, zolang de hond verder gewoon gezond en fit is, is er niets aan de hand.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 22:28

Hihi dan wacht ik lekker rustig af tot ze loops is en dan snel de kliniek bellen om der te laten helpen.. :P
Ze zal toch nooit een nestje mogen krijgen dus dan maar zo snel mogelijk afwerken.. :+ Maar omdat we 2 jaar terug bijna een hond verloren hadden aan een baarmoeder ontsteking wilde ik toch eventjes wat meer meningen weten.! :D

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:30

Maar wil je haar dan laten castreren op het moment dat ze loops is?

Meestal is het toch juist tussen 2 loopsheden is? Anders is de boel nogal heftig doorbloed namelijk...

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 22:36

Jaa tussen de 2 loopsheden in natuurlijk.. :P Maar was dacht ik iets van 9 weken na de loopsheid dat ze dat meestal deden dus als ze loops word kan ik de afspraak gaan maken. ;) Weet niet of dat nu nog kan omdat ze misschien wel elk moment loopt kan worden enz.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:40

Ah, oke dan begrijp ik het.

Maar dan wacht je gewoon rustig tot ze loops is, dan bel je op dat moment de dierenarts na hoeveel weken ze het het liefst doen.
Dat kan op zich nu ook al, even informeren hoeveel tijd ze graag tussen de loopsheid en het castreren in willen hebben.

Bij de meeste dierenartsen hoef je een eenvoudige castratie niet al weken van te voren af te spreken. Al je weet wanneer ze ongeveer willen castreren, dan kun je die week een afspraak maken.

Als je het zelf liever langer van te voren weet, dan zal dat vast ook wel kunnen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 22:51

Nee klopt kan ook 1 of 2 weken van te voren maar heb het liever gedaan. Had der liever al geseriliseerd gezien maar omdat ze toen ze net loopt was al geopereerd was aan een knie was het was snel na elkaar. :+

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 22:33

Ik ben vandaag bij de kliniek geweest om voer voor de kat te halen dus dacht heb het er meteen eventjes met hun ook over. En zij vinden het toch wel een beetje zorgwekkend en zij radde aan om niet nog te wachten tot ze loops word maar steriliseren voordat ze het word. Dus hoe ik juist hoopte dat ze loopt werd hoop ik het nu niet meer.. :+ Ze hadden er ook meteen een aantekening van gemaakt dat ze nog maar 1 keer loopt was geweest terwijl ze over 3 maanden 2 word. Ben benieuwd hoe het er van binnen uit ziet.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 22:43

Nee hoor er zijn ook honden die 1x per jaar loops worden.

Mocht ze echt niet loops worden zijn er altijd nog pillen om het op te wekken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 07:25

je hoort ook af en toe van honden die pas met 1.5 á 2 jaar voor de eerste keer loops worden. Zo lang ze actief is en geen rare dingen doe zou ik het afwachten hoor. Ik zou ze juist nu niet laten helpen. Stel dat de loopsheid eraan zit te komen dan wordt de operatie moeilijker dacht ik (veel bloederiger) en is de tijd tot volledig hersteld ook veel langer.

Maar je moet het zelf weten natuurlijk ik zou ze loops laten worden en 3 maanden later laten helpen. Honden die om de 9 á 12 maanden een x loops worden is echt niet erg/gek/raar/wat dan ook en hoeven zeker niet per direct geholpen te worden. Ik vind het wel zeer apart dat die DA praktijk dat niet weet eigenlijk het is namelijk echt geen zeldzaam iets.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 11:02

Ze maakte bij de afspraak de aantekening dat ze pas 1 keer loops is geworden. Dan neem ik aan dat zij het niet gebruikelijk vind. Ik heb voor mijn hond ook nog nooit een hond mee gemaakt die maar zo weinig loops werd. Maar het ook absoluut niet de planning om met haar te gaan fokken dus dan kan het er beter maar zo snel mogelijk uit zijn vind ik.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:09

Ik vind het ook niet super zorgwekkend, maar is wel iets wat in de gaten gehouden moet worden.
Persoonlijk zou ik haar ook nu laten sterliseren.

Ze raden idd normaal gesproken aan om zeker 9 weken na de loopsheid te wachten. Want schijnzwangerschap komt namelijk na ca 9 weken. En het is niet aan te raden om ze tijdens die periode te laten sterliseren.
Medische uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 11:29

Ja klopt hun houden ook 9 weken aan ja.

Ik vind ook gewoon hoe eerder gedaan hoe beter. Maar als ik ook naar der vulva kijk ziet het er niet naar uit dat ze snel loops word. Dus dan maar mooi voorkomen. De moeder was wel netjes elk half jaar. Haar zusje is al gesteliliseerd voor ze de 1e keer loops wat geweest dus daar kan ik haar ook niet meer vergelijken.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:32

Een teef kan ook een stille loopsheid hebben.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:37

Vaak kun je het daar goed aan zien idd. Tenminste bij mijn eigen honden wel.
Maar ook hier gesterliseerd hoor. ze was echt stip, tot op de dag af om het half jaar loops.
Ze is 2x loops geweest, beide keren daarna schijnzwanger. Na de 2e loopsheid haar moeten laten sterliseren, helaas. Was niet de juiste tijd omdat ze schijnzwanger was, daarbij een blaasontsteking, cyste's in haar baarmoeder en een beginnende baarmoederontsteking.
Dus ja we hadden niet echt een keuze.
Jammer want het was eigenlijk de bedoeling een nestje met haar te fokken bij haar volgende loopsheid.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:53

Ik vind het persoonlijk ook niet zorgwekkend dat je teefje nog niet voor de 2e keer loops is geweest. Sommige honden hebben een aparte cyclus.. Op mijn vorige stagebedrijf zijn honden die 3x per jaar loops zijn, maar ook 2x per jaar..

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:55

Ik zou persoonlijk dus nooit een teef laten steriliseren vlak voordat ze loops moet worden, alles is gezwollen van binnen dus meer kans op bloedingen en complicatie's, heeft jou da je dat ook verteld of willen ze graag de centen alvast in hun knip hebben ? Vind dit een slechte actie van jou da, er zijn zoveel teven die onregelmatig loops worden, daar is niks vreemds aan en dat behoort een da te weten in plaats van stemming te maken en de hond zo snel mogelijk op de operatietafel te krijgen, heb er een vreemd gevoel bij. Zou mijn da in ieder geval niet zijn, laat ik het zo zeggen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:59

ik had het gelijk laten doen met de knie operatie, was ze toch onder narcose en hoeft het niet 2x, maar ja voor de da is het maar 1x beuren

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 14:22

Speurneusc: om het tegelijk te laten doen was te zwaar zeiden ze plus toen ze geopereerd is aan der knietje was ze net loops geworden. en om toen meteen 9 weken erna weer te opereren was ook een beetje krap voor mijn portomonee ;)

Bassenqua: het is niet dat ik kan zeggen dat het vlak voor het loops moeten worden is want die datum is ondertussen al 2 maanden geleden. en aan haar vulva te zien gaat ze het ook niet snel worden.

Mikkiej: wij hebben een hond gehad die 3 a 4 keer per jaar loops werd haar hebben we net op tijd gesteraliseerd want was dus niet goed van binnen. Ik wil gewoon geen risico's lopen.

Kiki1976: Oei wel jammer als je er een nestje van had willen trekken ja.! Dat is gelukkig bij mij niet het geval. Qua karakter en knieen wil/kan ik nooit met haar fokken. We hebben 2 jaar terug ook een hond laten steraliseren hond was kerngezond maar toen ze haar open maakte stond haar baarmoeder op springen en had ze al een aardige baarmoederontsteking. dat risico wil ik gewoon niet lopen.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 14:39

XxLiEsJuHhxX schreef:
JMaar als ik ook naar der vulva kijk ziet het er niet naar uit dat ze snel loops word.

Je spreekt jezelf een beetje tegen TS :?

Het maakt mij verder ook geen verschil, het is jou hond dus jou verantwoording en jou beslissing, wordt er soms alleen zo moe van hoe iedereen achter de adviezen van een DA aan loopt, helaas zijn die adviezen niet altijd in het belang van het dier. ;)

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 15:30

Hoezo spreek ik mezelf tegen.?

Maar waarom zijn die mensen dan dierenartsen.. ?

Ik ben trouwens gisteren niet bij een dierenarts zelf geweest he. Ik hoef voor een zak voer geen consult te doen. ;) Sorry zie dat ik er dat niet duidelijk bij had gezet.