Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

vuurneon schreef:Ik ga ook echt niet mijn broer bellen als hun dier dood is; hoe sneu ook, de dood van hun dier doet mij niets. Andersom verwacht ik ook geen telefoontjes. Dier heeft alleen betekenis voor het gezin
Het is geen mens en zal dus ook niet de menselijke behandeling krijgen als het dood gaat.

stef schreef:Het maakt niet uit wat de reden is. Als een goede vriend of dicht bijstaande familie het om wat voor reden dan ook moeilijk heeft, dan ben ik er voor ze
stef schreef:Vuurneon: het doet jou misschien niks, dat dier, maar dat je broer misschien kapot gaat van verdriet, doet je ook niks?
Het gaat niet om het dier, het gaat om ons
ik denk dat dat het beste is!stef schreef:Het maakt niet uit wat de reden is. Als een goede vriend of dicht bijstaande familie het om wat voor reden dan ook moeilijk heeft, dan ben ik er voor ze
stef schreef:Vuurneon: het doet jou misschien niks, dat dier, maar dat je broer misschien kapot gaat van verdriet, doet je ook niks?
Een foto is voor mij een prettige herinnering en ik verwacht niet van andere mensen dat die allemaal op de koffie komen om mij te troosten omdat ik mijn paard of hond of wat dan ook heb laten afmaken. TE5 schreef:stef schreef:Vuurneon: het doet jou misschien niks, dat dier, maar dat je broer misschien kapot gaat van verdriet, doet je ook niks?
Ik denk dat je het daar fout ziet..
Voor mensen die bij je langs komen nadat een familielid is overleden, is niet alleen de motivatie 'stef en gezin troosten', maar ook de 'therapeutische' werking die het voor hen zelf heeft om over het verlies te praten/bij elkaar te zijn etc. En dat aspect is er dus niet wanneer het om een huisdier gaat, omdat dat ze gewoon niet zo veel doet. Je huisdier is iets van je gezin, terwijl een familielid iets van de familie en omgeving is. Dus zien mensen het intuïtief als normaal om om het verlies van een familielid in een grotere kring te rouwen dan om een huisdier.
stef schreef:Het maakt niet uit wat de reden is. Als een goede vriend of dicht bijstaande familie het om wat voor reden dan ook moeilijk heeft, dan ben ik er voor ze
Misschien kan je je zelf niet helemaal een voorstelling bij het verdriet maken, maar als iemand van wie je houdt verdriet heeft, maakt dat dan uit? Dan ben je er toch gewoon voor die ander?