Waarschuwing voor alle hondeneigenaren..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nine1987

Waarschuwing voor alle hondeneigenaren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 09:19

Vandaag is de dag dat wij onze mooie, maar vooral lieve Voske in mogen laten slapen..
We hadden hem en zijn broer Beerke pas een maand in ons bezit..

2 weken terug hebben ze een groot gerookt bot gekregen om aan te kluiven..
Ze hadden hem algauw doormidden en aangezien ik dat gevaarlijk vond, hebben wij belsoten deze weg te gooien..

Helaas was het dus al te laat.. Een paar dagen later kreeg Vos diarree.. Niet bij stilgestaan dat hij een botsplinter in zijn lijf kon hebben, want naar mijn weten waren die dingen juist voor honden.. Enfin, een paar dagen kip en rijst gegeven en zijn ontlasting werd weer steviger.. Maar daarna ging hij moeilijk doen met zijn eten.. Kieskeurig.. Niet de hele bak leegeten.. Maar omdat zijn vorige eigenaren al zeiden dat hij wel eens lastig kon zijn met eten (waar wij de eeste paar weken zelf niks van gemerkt hebben) hebben wij daar in de eerste instantie niets achter gezocht, aangezien hij wel nog IETS at..

Vorige week vrijdagavond at hij helemaal niet meer en zaterdagochtend ook niet.. Toch maar eens naar de DA gegaan.. (nog steeds niet aan het bot gedacht) die voelde niets raars, maar aangezien Vos wat verhoging had, kreeg hij toch een spuitje met griepremmer/onstekingsremmer/pijnstiller en nog een paar pilletjes die hetzelfde deden voor thuis.. Maar omdat het geen kuur was, mochten we stoppen wanneer Vos zich beter voelde..

Resultaat:
Zaterdagavond, zondag en maandag was hij weer helemaal zichzelf.. Vrolijk.. Energiek.. at weer goed.. En toen werd het dinsdagmorgen..
Weer minder eten.. Dinsdagavond.. Nog minder.. Woensdagmorgen meteen weer DA gebeld en toch maar weer naar het avondspreekuur.. (nog steeds niet aan bot gedacht)
Hier werd vocht in zijn buik gevonden.. DA wilde graag een echo van zijn buik omdat hij dacht aan 1 of meerdere tumoren op zijn lever.. Door zijn leeftijd was de kans hierop aannemelijk.. Dus afspraak gemaakt om vrijdag een echo te maken en weer naar huis met Vosje..

Donderdagavond:
Hij kon amper nog op zijn pootjes staan, dus weer terug naar de DA..
Bloedonderzoek gedaan, kwamen zware afwijkingen in voor.. Hoge ontstekingswaarden en noem maar op.. Op dat moment wijst Louis (mijn vriend) mij op dat bot wat ze hebben gehad en dat vanaf toen eigenlijk alles is begonnen..
Dus een foto gemaakt en jawel hoor.. Een darmperforatie.. Er zit een flinke splinter (halve balpen lang) in zijn dikke darm..

Nu hadden we de keuze: of we laten hem opereren (operatie 1300-1500.-) met zeer kleine kans dat hij het overleefd omdat hij al zo verzwakt is, of in laten slapen..
Ik wilde in de eerste instantie gaan voor de operatie.. Het geld, daar kwamen we wel uit.. Maar ik wilde ook weten wat de DA ervan vond..
Hij vond Vosje zo verzwakt dat hij bang is dat hij op de operatietafel sterft.. Hij is echt veel te zwak..
Dan is het eerlijker voor hem om hem in te laten slapen met ons en met zijn broer erbij..

Vanmiddag om 16.45 zal het zover zijn.. Dan wordt ons dierbare Vosje ingeslapen..
En dit allemaal door een stom bot..

De waarschuwing dus bij deze:

Alsjeblieft.. Alsjeblieft koop jullie honden GEEN BOTTEN.. De kans dat hij eraan overlijdt is te groot..
Ik hoop dat Vos zijn dood op deze manier niet voor niets is en dat ik de mensen ermee kan waarschuwen en daarmee hondenlevens kan redden..

Vosje is de achterste op de foto..
Afbeelding
R.I.P Vosje (16-4-2003 / 1-3-2013)

jesito

Re: Waarschuwing voor alle hondeneigenaren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:26

Dat is toch al bekend dat deze botten niet geheel veilig zijn, ik heb dit namelijk al een paar keer eerder gehoord.
Snap ook niet dat die krengen nog te krijgen zijn.
Maar wat een nare beslissing en een rot einde, ik wens jullie heel veel sterkte.

_TarzanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:27

Nine, wat vreselijk! Heel veel sterkte vanmiddag! :(:)
(Gelukkig hebben wij een hond die niet snapt wat hij met een bot moet dus die krijgt ze ook niet)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 09:28

tja, ik ben van vroeger nog gewend dat onze honden ze kregen.. Nooit wat gebeurd.. Ook nooit bij stilgestaan DAT er iets mee kon gebeuren.. Achteraf.. Tja.. Dan ga je erover nadenken..

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 09:28

Niki, thnx..

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:30

Bah, wat erg, zag laatst ook een soortgelijk topic, hier...
Wat een vreselijke afloop, heel, heel veel sterkte, ook voor beerke...

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:33

jesito schreef:
Dat is toch al bekend dat deze botten niet geheel veilig zijn, ik heb dit namelijk al een paar keer eerder gehoord.
Snap ook niet dat die krengen nog te krijgen zijn.
Maar wat een nare beslissing en een rot einde, ik wens jullie heel veel sterkte.

Toch zijn er nog genoeg mensen die deze botten gewoon blijven kopen hoor en zelfs niet willen geloven dat deze botten niet veilig zijn :n

Vreselijk dat je je hond op deze manier verloren bent :(:)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:33

:(:) Wat een ontzettend naar verhaal met een nog beroerdere afloop.... -O-
Gecondoleerd!
Zo is het ook met die hoefjes. Ken daar ook een paar hele nare verhalen van en durf ze ook nooit meer aan onze honden te geven. (schijnt als je ze een dag in het water ligt, het wel veiliger is, maar toch)
Wat een drama om zo je dier te verliezen en dan nog zo kort nadat je hem hebt ook...

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 09:36

ik geef Beerke echt niets meer wat kan splinteren of wat dan ook.. Het enige wat hij nog krijgt, zijn zijn markiesjes, zijn gravy bones en zijn pensstripjes..

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:36

he bah, wat supersneu dit! Denk je ze wat lekkers te geven en dan loopt het zo af. Heel veel sterkte met afscheid nemen!

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:37

veel sterkte!!
Wij kopen om deze reden nooit botten voor de honden, ook krijgen ze geen botafval van de tafel.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:39

sterkte.... ook hier geen botten meer, helaas ook al eerder een soortgelijk verhaal gelezen

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:45

Ach wat erg :(:) Ik ga dit verhaal zeker onthouden, veel sterkte met jullie verlies straks..

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:47

Wat afschuwelijk zeg.....heel veel sterkte en je waarschuwing kan nooit teveel zijn hoor, die dingen worden nog steeds gewoon verkocht!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:47

Heel veel sterkte straks en de komende tijd, wat een vreselijk verhaal. Ik vind het goed dat je andere mensen voor dezelfde fout wil behoeden!

Een kleine kanttekening: alle dragende en verhitte botten zijn, zoals nu maar weer blijkt, gevaarlijk voor honden. Rauwe, niet-dragende botten kunnen prima aan honden gevoerd worden, na een gewenningsperiode en in de juiste verhouding. Helaas wordt dat nooit zo verteld in dierenwinkels.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:50

Wat vreselijk zeg! Heel veel sterkte ermee! :(:)
Onze hond kreeg ook botten (weet niet of het ook een gerookt bot was?), maar die krijgt ie niet meer dan. Hij houdt het maar lekker bij z'n runderoren of varkensoren (kunnen deze geen kwaad?).

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:51

Die oren kun je gerust geven!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:55

Ik vraag me toch ook echt af wanneer dierenwinkels hier nu eindelijk iets mee gaan doen. Over oogkleppen gesproken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:56

Wat vreselijk, ontzettend veel sterkte gewenst...

Dit is al de zóveelste die er slachtoffer van is geworden..
Is het niet onderhand tijd om alle slachtoffers te verzamelen en met z'n allen te zorgen dat die botten uit de handel worden genomen?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:57

Sonja89 schreef:
Heel veel sterkte straks en de komende tijd, wat een vreselijk verhaal. Ik vind het goed dat je andere mensen voor dezelfde fout wil behoeden!

Een kleine kanttekening: alle dragende en verhitte botten zijn, zoals nu maar weer blijkt, gevaarlijk voor honden. Rauwe, niet-dragende botten kunnen prima aan honden gevoerd worden, na een gewenningsperiode en in de juiste verhouding. Helaas wordt dat nooit zo verteld in dierenwinkels.

Dus gewoon restbotten van de slager zouden geen kwaad moeten kunnen? Dat krijgt onze hond namelijk af en toe, maar anders is dat ook gauw afgelopen!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 09:58

varkensoren kun je gerust geven, het gaat echt om de botten zelf..
Die kunnen namelijk gaan splinteren..
De dierenwinkel waar ik t bot gekocht heb ligt in de straat waar ik werk, dus als ik weer ga werken (vandaag uiteraard vrij gepakt) dan ga ik daar zeker mijn verhaal doen..

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 09:59

imd schreef:
Sonja89 schreef:

Dus gewoon restbotten van de slager zouden geen kwaad moeten kunnen? Dat krijgt onze hond namelijk af en toe, maar anders is dat ook gauw afgelopen!

Dat durf ik jen iet te zeggen, maar er zullen zeker bokkers zijn die daar antwoord op kunnen geven.. Ik zou t eens aan de BARFers vragen.. Die weten dat wss wel..

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 10:01

Och jee wat erg :oo
hardstikke bedankt dat je dit met ons deeld, en heel veel sterkte voor vanmiddag, en het verlies van Vosje :(:)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 10:04

imd schreef:

Dat ligt eraan wat voor restbotten je meeneemt van de slager. Onder dragende botten verstaan we de poten en ik vrees dat veel slagers juist die beenderen meegeven. Schouder, nek en ribben vallen niet onder dragende botten, maar kunnen vrij tot zeer hard zijn en dus ook ongeschikt voor een hond die normaal brokken eet (maar eigenlijk geldt dat voor alle botten, de zuurtegraad van de maag van een brokkenhond is immers niet aangepast aan het verteren ervan).

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 10:07

imd schreef:
Sonja89 schreef:

Rauwe botten je geven, mits het geen dragende delen zijn.

TS, wat vreselijk voor je, heel veel sterkte.