Rare kat, niet sociaal.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Rare kat, niet sociaal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 11:22

Ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen, maar wij hebben een hele vreemde kat in huis.

We hadden al twee katten toen we onze Borry in huis namen, we wilde altijd nog wel een kat erbij maar eigenlijk pas als de hond er niet meer was.
Ik zat ziek thuis en kon niet veel en toen ik me weer iets beter begon te voelen vond ik een kat op marktplaats en die zijn we gaan halen.
Dit was in juni en ze moest in september nog 1 jaar worden, ze was wel geholpen.
Toen we haar gingen halen bleek in een soort studentenwoning te zitten (groot huis opgedeeld in kamerapp)
Ze mocht soms naar buiten maar was meestal zo weer terug, verder kon die jonge griet me niet veel vertellen.
Maar na daar even te hebben gestaan bleek dus dat die meid 40 uur werkt en veel ging stappen.
Borry heeft dus heel veel alleen gezeten nadat ze van haar moeder af is gekomen.
Ik zoch er verder geen probleem achter omdat ze nog tamelijk jong was.
We hebben haar meegenomen waardoor ze behoorlijk gestrest was, mede doordat ze zo schuw was.
Thuis hebben we haar eerst eens rustig boven gezet zonder hond en andere katten.
We hebben alles zo rustig mogelijk gedaan ook zonder dwang.

Echter ze is er nu meer dan een half jaar en soms zoekt ze wel toenadering naar ons maar als je haar te lang aait begint ze te slaan en word ze boos.
We proberen dus te aaien en optijd te stoppen zodat het zover nie komt.
Ook de dierenarts is een ramp als ze wat heeft, ze word ronduit link en bijt als een kwaaie hond hard door en krabt en gromt als een tijger.
Zelfs de dierenarts met handschoenen zag als enige uitweg verdoven, hij had nog nooit zoiets gezien.

Het hoeft geen schootkat te worden, maar ik wil haar proberen te begrijpen.
Ik wil niet dat ze bang of onzeker word doordat we het fout aanpakken.
Ik had ook nooit gedacht dat het vele alleen zitten al zoveel schade had aangericht.
Wie herkend zoiets bij hun kat of uit ervaring, ze lijkt soms wel een soort van verwildert.
Ook met de andere katten, merk je dat ze niet weet hoe ze daarop moet reageren.
Verder slaapt ze rustig binnen en eet en drinkt goed.
Ook dingen als het kattenluik lijkt ze maar niet te willen gebruiken, ze lijkt soms langzaam van begrip.

Barst los!!!

Princesj

Re: Rare kat, niet sociaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 11:27

Ik heb zo'n typetje uit het asiel gehaald, de afspraak stond ook voor openingstijd, moest van het vanghok in de vervoersbox. Ze is nu bijna 3 jaar bij ons, en je kan haar alleen aaien als je op bed ligt. Zij slaapt ook als enige bij ons (standaard naast mijn kussen). Verder moet je haar maar gewoon laten. Ze gaat ook enkel nog naar een dierenarts als ze echt ziek is, anders niet, want ik ben het vertrouwen dan weer zeker een week kwijt.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 11:28

Weet je ook hoe oud deze kat was toen ze van de moeder af kwam? Ik gok zo dat dat veel te vroeg is geweest. Dat in combinatie met vervolgens alleen op een kamer zitten is ook niet ideaal natuurlijk...

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 11:31

Wat sneu voor het arme beest :\ Wij hebben een kat die ook vrij schuw is, zonder dat we kunnen herleiden wat daar nou de oorzaak van is. Hij heeft altijd een prima leven gehad; maar misschien is hij een keer geschrokken of niet goed behandeld. In ieder geval was hij erg bang en net zoals jij zegt, sloeg hij gauw als je te lang door ging met aaien. Hij was soms niet goed te peilen, leek ineens heel bang te worden en reageerde boos; terwijl er 1 seconde daarvoor niets aan de hand was. Na een jaar of 3 was hij wel echt los gekomen en was hij niet meer zo bang, maar nog steeds (hij is nu 12) rent hij weg als hij het gevoel heeft dat je hem gaat pakken en nog steeds begrijpt hij je wel eens verkeerd en haalt hij uit. Dat zal denk ik zo blijven. Hij heeft er het meeste baat bij als we hem gewoon zijn ding laten doen. Aaien en kroelen doen we niet te lang en nooit als hij niet wil. Nu is hij 99% van de tijd ontspannen en kun je zelfs een beetje gek met hem doen.
Mijn advies: gewoon met rust laten en het van de kat laten afhangen of je aait of niet. Geen dwang en geen verwachtingen. Als ze de tijd krijgt om te zien dat je haar geen kwaad doet (en dus niet dwingt of in lastige situaties brengt) dan komt ze vanzelf meer los denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 11:34

De kat van mijn oma is ook zo. Ze kan haar wel aaien, maar de kat geeft aan wanneer ze er genoeg van heeft. Ook moet je de kat niet straffen, dan komt ze achter je aan. Intussen heeft oma wel technieken bedacht om haar te straffen. En dat ze niet achter je aan komt. Gelukkig word het gedrag nu wel minder. Maar het is dus een echt bitch. Maar ze merkt ook, als je bang bent of niet. Bij bange mensen toont ze vaker dit gedrag dan bij mij of mijn oma. Bij mijn zusje doet ze dus echt niks. Maar als er vreemd volk in huis zit, dan zie je de kat echt niet.

Broertje en zusje zitten bij ons thuis. En die zijn echt het tegenover gestelde.

Vanmiddag gaan ze met zijn 3-en naar de dierenarts. En wens de da succes met de kat van mijn oma

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 11:35

Geniet van de momenten dat de kat zelf toenadering zoekt en laat 'r verder zoveel mogelijk in haar waarde :j

Kan heel lang duren en misschien blijft het altijd zo, maar forceren helpt zeker niet, werkt alleen maar averechts en frustrerend voor alle partijen :))

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 11:50

_Tara_ schreef:
Weet je ook hoe oud deze kat was toen ze van de moeder af kwam? Ik gok zo dat dat veel te vroeg is geweest. Dat in combinatie met vervolgens alleen op een kamer zitten is ook niet ideaal natuurlijk...

Nee dat weet ik niet, maar ik zou er idd niet van staan te kijken als dat veel te vroeg zal zijn.
Al met al een rot start voor haar.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 11:54

Ik ga haar ook niet forcerenof dwingen, ze moet niks.
Verder is ze lief en is ze ontspannen.
Hopelijk trekt het nog wat bij en gaat ze toch inzien dat we het goed voorhebben.
Voor haar heb ik ook geregeld dat de da aan huis komt, geen vervoeren.
Voor een enting gaat dit super maar dan wel zonder verder te veel nakijken.
Maar als ze pijn heeft zoals laatst aan haar pootje is het een klein tijgertje.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 11:55

love_western schreef:
De kat van mijn oma is ook zo. Ze kan haar wel aaien, maar de kat geeft aan wanneer ze er genoeg van heeft. Ook moet je de kat niet straffen, dan komt ze achter je aan. Intussen heeft oma wel technieken bedacht om haar te straffen. En dat ze niet achter je aan komt. Gelukkig word het gedrag nu wel minder. Maar het is dus een echt bitch. Maar ze merkt ook, als je bang bent of niet. Bij bange mensen toont ze vaker dit gedrag dan bij mij of mijn oma. Bij mijn zusje doet ze dus echt niks. Maar als er vreemd volk in huis zit, dan zie je de kat echt niet.

Broertje en zusje zitten bij ons thuis. En die zijn echt het tegenover gestelde.

Vanmiddag gaan ze met zijn 3-en naar de dierenarts. En wens de da succes met de kat van mijn oma

Hopelijk niks ernstigs!!!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 11:56

En een keer een gedragstherapeut erbij halen? Die heb je ook voor katten.

Wel top hoe je overal over nadenkt trouwens, DA aan huis enzo!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:03

wij hebben er ook zo eentje. De ene keer wordt het wel geaccepteerd, de andere keer hangt ze vast met haar tanden in haar hand.

Al je op de bank ligt komt ze er wel bij liggen.

Die van ons is (wild) op een boederij geboren en toen gevonden. Het complete nest is naar een opvang adres gegaan en vanuit daar vermiddeld.
De eerst twee weken hebben we haar in een kamer opgesloten en daar aandacht gegeven. Maar echt sociaal is ze niet geworden.
Da is ook hier een drama, laatste keer is ze losgekomen en met drie man weer gevangen. Het is daar een echte tijger.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 12:44

_Tara_ schreef:

Gedragstherapeut heb ik ook eens voor een van de honden gehad en was daar niet zo overtuigd van.
Soms is het ook gewoon de aard van het beestje.
Ik ben juist bang, hoe meer nadruk en dwang ik ga gebruiken en zeker met een vreemde erbij, dat dat he niet beter gaat maken.
En opzicht stoord het me niet maar ik zou het jammer vinden als ik het fout zou doen en dus vind ik ervaringen hier met mensen die zo'n zelfde tijger hebben juist wel fijn.
Maar bedankt voor het meedenken.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:49

Heb je al eens gedacht aan samengestelde bachbloesems?? Wij hebben ook een gevalletje apart (maar dan een hondenuitvoering :+ ) en die heeft daar echt baat bij gehad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:54

jesito schreef:
love_western schreef:

Hopelijk niks ernstigs!!!

Haha nee hoor, nouja mischien vinden ze het zelf wel erg. Maar ze worden met 3-en gecastreerd.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:10

jesito schreef:
_Tara_ schreef:

Gedragstherapeut heb ik ook eens voor een van de honden gehad en was daar niet zo overtuigd van.
Soms is het ook gewoon de aard van het beestje.
Ik ben juist bang, hoe meer nadruk en dwang ik ga gebruiken en zeker met een vreemde erbij, dat dat he niet beter gaat maken.
En opzicht stoord het me niet maar ik zou het jammer vinden als ik het fout zou doen en dus vind ik ervaringen hier met mensen die zo'n zelfde tijger hebben juist wel fijn.
Maar bedankt voor het meedenken.

Ik zou die therapeut dan ook alleen gebruiken om meer inzicht te krijgen in het gedrag van je kat. Waarom doet ze zo? Wat kun je er aan doen om, als er spanning is, deze momenten voor haar makkelijker te maken? Ik zou ook niks willen forceren ofzo inderdaad.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:01

Hier ook een opvang poes van 9 jaar en nu enkele maanden hier. Ze is gereserveerd en totaal niet sociaal
Ze laat haar wel aaien maar meestal voor kort en slaat dan ineens
Ik laat haar maar gewoon, ik vind het alles beter dan haar vorige leven. Verder lijkt ze mij gewoon gelukkig

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:09

Mijn ervaring is dat het het beste werkt om de kat gewoon de kat te laten. Frusterend voor ons, wij denken dat de kat het meest blij is bij ons op schoot :)
Wij hebben veel verschillende katten gehad, de een was schuw de ander een schootkat weer een nader woont het liefst in de gang ( en komt te voorschijn als we een huis vol visite hebben en kruipt dan op schoot :? ) Wie weet komt jouw kat ooit uit haar schulp vandaan, maar misschien ook niet. Maar ik denk dat het niet betekent dat de kat perse ongelukkig is met haar bestaan.

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:22

Ongeveer 10 jaar geleden is een door de dierenbescherming uitgezette wilde kat bij mij komen wonen. Het heeft zeker 5 jaar geduurd voordat ik hem kon aaien en nog eens een jaar of 2 voordat ik hem kon optillen. Maar nu het vertrouwen er echt is is het de leukste kat die je kunt bedenken. Je kunt hem optillen, hij gaat je dan likken en lekker tegen je aan liggen en hij loopt overal met ons mee naar toe. Maar opsluiten lukt nog steeds niet en de dierenarts heeft hij alleen gezien voordat hij is uitgezet zon 10 jaar geleden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:28

Misschien is er gewoon niets mis met de kat, ik heb al meer dan 30 jaar katten en merk dat diegene die hier geboren zijn toch anders reageren. Nog nooit eentje gehad die beet of krabte of spullen sloopte. ook wilde katten en afdankertjes opgevangen en dan zie je toch grote verschillen. Ik zou gewoon doorgaan zoals je nu bezig bent en misschien gaat het gedrag nog wel veranderen en zo niet dan hoort het gewoon bij haar.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:31

Ik heb 3 van dat soort katten uit het asiel gehaald. Waren de zgn "wilde katten" uit het asiel. Nu hoefde ze niet veel meer te doen dan muizen vangen op stal, dus ze konden hun eigen leven leiden, ik heb ze nu 3 jaar. Kat nummer 1 is de eerste winter mee naar huis gegaan, die had het totaal niet naar haar zin op stal en besloot uiteindelijk te transformeren in een huis-prinsesje. Kat nummer 2 is redelijk sociaal geworden, loopt met afsluiten een rondje mee en laat zich door de door hem uitverkoren personen aaien. Kat nummer 3 is nog steeds schuw, en zien we alleen met voertijd. Voordeel hiervan is dat ze lekker hun eigen leven leiden. Nadeel is dat verwondingen niet direct opvallen, aanhalig zijn ze zeker niet, dus controleren is geen optie. Naar de dierenarts gaan ze alleen als het echt niet anders kan (met vangkooi), en als ze bijvoorbeeld meerdere dagen medicijnen moeten, word er gekeken wat de beste oplossing is (grotere dosis inspuiten, daar blijven).
Soms veranderen ze, soms blijven ze hetzelfde. Het blijven katten :). Waarschijnlijk is er niets mis met je kat, het zijn eigenheimers.

Muizen vangen doen ze trouwens ook alleen maar als ze er per ongeluk aan denken.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:34

Mijn ouders hadden ook zo'n kat die een hel was bij de dierenarts. Mijn pa moest altijd leren werkhandschoenen aan als het dier weer naar de DA moest.

Nu hebben ze een vervoerstas met hele stukken van dat 'gaas'. Kat gaat bij de DA niet eens meer uit de tas, de DA geeft de inenting gewoon door het gaas heen. Heel wat relaxter voor beiden partijen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 08:10

Mij stoort het allemaal niet zo erg en ze lijkt ook niet gestrest ofzo, maar ik zou het jammer vinden als ze ongelukkig is.
Zo ziet ze er ook niet uit.
Ze glanst als een spiegel en is prima op gewicht.
Ze gaat ook absoluut nooit weg, geen haar op mijn hoofd.
Ergens weet ik zeker dat er een lieve poes in schuilt maar die op een of andere manier opgesloten zit in zichzelf.
Ze is graag buiten maar komt ook weer naar binnen, heel soms komt ze al langs onze benen af strijken.
Ach ik laat haar maar en wat het word word het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 08:29

Ik heb zelf ook "zo'n" kat uit het asiel gehaald. Een gecastreerde kater, heeft bij mensen op een flat gewoond en was dus ook niet veel gewend. Bij mij kwam hij samen met een andere kat uit het asiel in huis, bij mijn man en onze hond. De kat is ontzettend schuw en angstig. Hij heeft de eerste paar maanden in de kast onder de trap gezeten, als wij beneden waren. Ik heb toen veel contact gehad met het asiel en met de da en hun advies was om hem gewoon lekker te laten zitten waar hij (in de kast dus) en hem vooral niet te dwingen, geen eten of drinken in de kast te geven, dan MOET hij er af en toe wel uit komen, maar kan dat dan doen wanneer hij zich redelijk veilig voelt.

Nu (4 jaar later) is hij nog steeds schuw, maar ligt wel gewoon lekker in de kamer in zijn mandje, soms op de bank, maar nooit op schoot o.i.d. Wel komt hij vaak bij mij op bed liggen. Mijn man mag hem soms wel aaien, maar dan is hij altijd op zijn hoede. Ook schrikt hij ontzettend snel. Bijv als mijn man snel opstaat en meer van dat soort simpele dingen. Ook als de bel gaat en er komt iemand binnen dan vliegt hij direct naar boven of naar buiten. Wij negeren het schrikgedrag compleet en heeeeeeeel langzaam gaat het steeds iets beter. Wel geven we hem de ruimte om zo snel mogelijk te vluchten.

De andere kat ligt vanaf dag 1 languit op de bank te pitten. Ik vind jouw kat niet "raar", ik denk dat het veel vaker voorkomt. Als ik jou was zo ik zo mij zo min mogelijk met de kat bemoeien en wachten tot zij zelf contact zoekt. Als zij dat niet doet, dan wil ze het gewoon niet en is ze dus gelukkiger als je haar gewoon haar gang laat gaan.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 08:34

Ze is nog jong, dus ik denk dat het vooral veel tijd nodig gaat hebben.
Blijf gewoon aandacht geven wanneer ze hier zelf om vraagt en inderdaad op tijd proberen te stoppen :j

Als ze genoeg positieve ervaringen hiermee blijft krijgen zal ze na een tijdje gaan snappen dat jullie eigenlijk best leuk zijn.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 08:39

NiKip schreef:
Ze is nog jong, dus ik denk dat het vooral veel tijd nodig gaat hebben.
Blijf gewoon aandacht geven wanneer ze hier zelf om vraagt en inderdaad op tijd proberen te stoppen :j

Als ze genoeg positieve ervaringen hiermee blijft krijgen zal ze na een tijdje gaan snappen dat jullie eigenlijk best leuk zijn.

Denk dat dat idd de beste methode is, ze komt vanzelf wel.
is wel fijn om het bevestigd te hebben dat het goed is zoals het nu gaat